Sanna Marinin hallitus

  • 2 600 145
  • 21 526

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Itse olen koko yrittäjäuran maksanut minimi YEL:ä ja ottanut sitten muita kustannustehokkaampia vakuutuksia siihen kylkeen, joten en ole tämän uudistuksen suhteen kovin myötämielinen.
Pikkufirmojen luukkujen laputuksesta olen silti vähän eri mieltä, kun ymmärtääkseni siinä on 8000e raja kuinka paljon sitä työtuloa voi nostaa? Tämä tarkoittaa reilu huntin nostoa kuukausittaiseen vakuutusmaksuun, jos lähtötilanne on ~8200. Jos siihen kaatuu yritys, niin se kaatuisi kyllä muutenkin lähiaikoina.
Se miten tämä uudistus tullaan tekemään on kyllä mielenkiintoinen, kuka mahtaa olla niin viisas että pystyy minun ”oikean” työtulon arvioimaan paremmin kuin minä itse?
"- Esityksen mukaan lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2023 ja niitä sovelletaan työtulon vahvistamiseen, joka tehdään lain voimaantulon jälkeen. Eläkeyhtiöt myös tarkistavat vuoden 2023 loppuun mennessä niiden yrittäjien työtulot, joilla työtulo on alle 15 000 euroa, ellei yrittäjän työtuloon ole tehty tarkistusta muulla perusteella viimeisen kolmen kalenterivuoden aikana. Muiden yrittäjien työtulot tarkistetaan vuosina 2024–2025. Jatkossa kaikki tarkistetaan aina kolmen vuoden välein.

- Jotta yrittäjillä olisi aikaa varautua työtulojen ja vakuutusmaksun nousuun, säädettään enimmäiskorotuksesta työtuloon. Niillä yrittäjillä, joilla on YEL-vakuutus voimassa 1.1.2023, vuotuista työtuloa voidaan nostaa korkeintaan 8 000 eurolla tai 20 prosenttia riippuen siitä, kumpi tarkoittaa suurempaa muutosta työtuloon.

- Työtulon alarajalle vahvistettu työtulo voi nousta ensimmäisessä tarkistuksessa siten korkeintaan noin 16 262 euroon vuoden 2022 tasossa, jolloin vakuutusmaksu nousee keskimäärin enintään 170 eurolla kuukaudessa."

Tuo viimeinen kysymyksesi on oikeasti mielenkiintoinen. Jos sen määrittelee vakuutusyhtiö, niin siinä on pukki kaalimaan vartijana.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Se miten tämä uudistus tullaan tekemään on kyllä mielenkiintoinen, kuka mahtaa olla niin viisas että pystyy minun ”oikean” työtulon arvioimaan paremmin kuin minä itse?

No verottaja tietenkin. Sen viisautta ei voi kyseenalaistaa.

No mutta vakavammin ajatellen, niin itse olen maksanut aina noin 15k€ isompaa YELiä kun reaaliset tulot ovat. Syitä on monia, en jaksa kirjoittaa ettei tule vasemmalle laidalle paha mieli.

Tuo nykyinen pohja YEL on kyllä sellainen että on monia jotka eivät ymmärrä minkä riesan sillä itselleen tekee, jos maksaa pohjayeliä niin täytyy toimia kuten olet toiminut, eli käyttää muita turvia ja oikeastaan pitäisi sijoittaa itse eläkerahastoa. Itse rahastoa koostamalla on se hyvä puoli että kuollessa rahat ovat perillisillä eikä valtiolla.

Tiesittekö sellaisen hienouden että minimi YEL oikeuttaa asumistukeen? Minun piti oikein putsata korvat kun tästä yksi sijoitusneuvoja ihan keskustelun sivujuonteena kertoi. Myöhemmin sitten selvisi että yksi tuttu käyttää tätä porsaanreikää ja kertoi oikeastaan kaikkien kollegoidensa toimivan samoin. No tästä on joku vuosi aikaa, jos on muuttunut niin hyvä.
Pikkufirmojen luukkujen laputuksesta olen silti vähän eri mieltä, kun ymmärtääkseni siinä on 8000e raja kuinka paljon sitä työtuloa voi nostaa? Tämä tarkoittaa reilu huntin nostoa kuukausittaiseen vakuutusmaksuun, jos lähtötilanne on ~8200. Jos siihen kaatuu yritys, niin se kaatuisi kyllä muutenkin lähiaikoina.

Ja tästä ei voi olla kuin samaa mieltä.
Olen minäkin asiasta murinaa ja purinaa kuullut mutta en mitenkään pahan pidä tätä uudistusta kunhan noita "oikeita" työtuloja ei pitkällä aikavälillä aleta mielivaltaisesti säätämään.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Itse olen koko yrittäjäuran maksanut minimi YEL:ä ja ottanut sitten muita kustannustehokkaampia vakuutuksia siihen kylkeen, joten en ole tämän uudistuksen suhteen kovin myötämielinen.
Pikkufirmojen luukkujen laputuksesta olen silti vähän eri mieltä, kun ymmärtääkseni siinä on 8000e raja kuinka paljon sitä työtuloa voi nostaa? Tämä tarkoittaa reilu huntin nostoa kuukausittaiseen vakuutusmaksuun, jos lähtötilanne on ~8200. Jos siihen kaatuu yritys, niin se kaatuisi kyllä muutenkin lähiaikoina.
Se miten tämä uudistus tullaan tekemään on kyllä mielenkiintoinen, kuka mahtaa olla niin viisas että pystyy minun ”oikean” työtulon arvioimaan paremmin kuin minä itse?
No joo, "pikkufirma" oli ehkä vähän epätarkka ilmaisu. Tässä yhteydessä tarkoitan niillä sellaisia, jotka työllistävät yrityksellään itsensä täyspäiväisesti, en mitään sivutoimista harrastelua.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että YELin minimi nousee ensin 2023 summaan 15 000 €, 2024 summaan 25 000€ ja 2025 ”mediaanipalkkaan”.

Korotusmaksimi työtuloon on se 8000€/ kolmen vuoden periodi, eli reilu puoltoista hunttia kuussa lisää on maksimi mitä yrittäjä voi kärsiä.

Periaatteesta olen hiukan vastaan tätä, koska YEL on ollut ainoa selkeä työkalu yrittäjille määrittää sitä haluttua riskitasoa ja mahdollistanut isomman eläkesäästämisen muuta kautta.

Mutta toisaalta ”suomalainen perusyrittäjä” on sellainen, että ei sinne muuhun eläkesäästöön useimmiten kerry yhtään mitään, vaan myydään oma nahka liian halvalla, kitkutetaan yrittäjäura läpi ja sitten pärrätään kun eläkkeellä ei ole säästöjä ja eläkettä tippuu tilille se suunnilleen takuueläkkeen verran.

Olisi se paljon pahempikin voinut olla.
 
Viimeksi muokattu:

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ei tuo muutos omaa pikkufirmaani tule kaatamaan, mutta valmiiksi jo vituttaa koko helvetin YEL ja kaikki korotukset maksuihin tuntuu täysin kohtuuttomalta. Niille rahoille on nytkin ollut parempaa käyttöä.

Edit: Ymmärränköhän nyt siis ihan oikein, että jos vaikka rakennusalan konsulttina olisin maksanut minimi-YEL:iä tähän asti sen 130€/kk niin vuodenvaihteessa tuohon tulee lisää n. 170€/kk ja kun 2025 mennään mediaanipalkkoihin, niin summa on jo pitkälle toista tonnia kuukaudessa?
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että YELin minimi nousee ensin 2023 summaan 15 000 €, 2024 summaan 25 000€ ja 2025 ”mediaanipalkkaan”.
Mitenköhän tämä "mediaani" tullaan määrittämään? Parturiyrittäjällä ja lakimiehellä on kuitenkin vähän erilainen mediaani. Mitä jos teet siellä lakitoimistossa vain hallintoa, niin mikä silloin on mediaani?
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ammattinimikkeiden mukaisesti.
Täytynee siis perustaa joku puutarhurifirma tai vastaava pöytälaatikkoon ja työskennellä siellä sitten, jos joku alkaa näiden mediaanien kanssa oikein hulluttelemaan.

Pidän Pentikäistä kaikinpuolin melko pyyhkeenä, mutta nyt hänellä olisi hyvä paikka kirkastaa kilpeään ainakin minun silmissäni.
 

Tuamas

Jäsen
Edit: Ymmärränköhän nyt siis ihan oikein, että jos vaikka rakennusalan konsulttina olisin maksanut minimi-YEL:iä tähän asti sen 130€/kk niin vuodenvaihteessa tuohon tulee lisää n. 170€/kk ja kun 2025 mennään mediaanipalkkoihin, niin summa on jo pitkälle toista tonnia kuukaudessa?

Et.

Työtulon korotus on aina maksimissaan 8 000 € ja työtuloa voidaan tarkistaa kolmen vuoden välein.

Tuo 130€ on aloittavan yrittäjän alennettu taksa, eli tosiasiassa minimi-YELin kustannus on 167€/kk.

Tämän hetken YEL-prosenteilla 2023 alusta työtuloa voidaan korottaa 8 000€, eli YEL-maksu nousisi 160€/kk ja olisi yhteensä 327€/kk (oletin että aloittavan yrittäjän alennus loppuu samalla).

Seuraavan kerran työtuloasi voitaisiin korottaa 2026 ja taas korotus on maksimissaan 8000€, eli 160€/kk.

Eli 2023-2025 YEL-maksu olisi 327€/kk ja 2026 lähtien seuraavat 3 vuotta 487€/kk (olettaen että eläkeyhtiössä haluaisivat/voisivat korottaa työtuloasi ns. tappiin saakka, itse olettaisin että suurimmalla osalla aloista 25 000€ työtulolla välttyy häiriköinniltä 2025 jälkeenkin).
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toi on erinomainen uudistus siinä mielessä että rahaperseet voi pohtia. Tosielämässä on vähän helkkarin paljon pienyrittäjiä jotka kituuttavat aika pienellä toisin kuin palstan raharikkaat ilmeisesti joilla ei ole näköalaa todellisuuteen. 487 kuussa ei haittaa, sit et tiedä mistä puhut. Monille tämä tarkoittaisi käytännössä konkurssia ja lisää työttömyyttä. Erittäin väärä lähtö koronan ja sotimisen takia nousseen hintapoliitikan takia.

Toi keksintö on torpattava välittömästi. Joku voi sanoa et sit ei firma toimi, haistakaa nyt vittu. Tolla keksinnöllä Suomessa ei oo kohta muuta kuin McDonalsdeja ja murhataan kaikki tavat esim työllistää uusi ihminen.
 
Viimeksi muokattu:

Redimor

Jäsen
Toi on erinomainen uudistus siinä mielessä että rahaperseet voi pohtia. Tosielämässä on vähän helkkarin paljon pienyrittäjiä jotka kituuttavat aika pienellä toisin kuin palstan raharikkaat ilmeisesti joilla ei ole näköalaa todellisuuteen. 487 kuussa ei haittaa, sit et tiedä mistä puhut. Monille tämä tarkoittaisi käytännössä konkurssia ja lisää työttömyyttä. Erittäin väärä lähtö koronan ja sotimisen takia nousseen hintapoliitikan takia.

Toi keksintö on torpattava välittömästi. Joku voi sanoa et sit ei firma toimi, haistakaa nyt vittu. Tolla keksinnöllä Suomessa ei oo kohta muuta kuin McDonalsdeja ja murhataan kaikki tavat esim työllistää uusi ihminen.
On paljon kampaajia ja hierojia jotka laittavat pillit pussiin tuon kustannuksen tultua voimaan. Tarkoittaa että töitä haetaan työttömänä ja omaa ammattia jatketaan pimeänä, toisin sanoen verottajaa myöden kaikki tulevat häviämään tällaisten päätösten jälkeen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei viisumiasiassa ole onnistuttu. Vaikka kritiikkiä alla voi pitää liioiteltunakin, hallituksen tulee tehdä oikeasti jotain. Käytännössä kaikki puolueet ovat jopa asiasta samaa mieltä. Virosta ja Italiasta sivaltavat:


"Italialainen La Repubblica-lehti kirjoitti kovasanaisesti Suomen olevan EU:n ”Troijan hevonen”

Repubblican mukaan venäläisturistit käyttävät pääsyään Suomeen hyväksi lentääkseen vapaasti muihin Euroopan unionin maihin, joihin venäläisten on vaikea päästä ilmatilasulkujen vuoksi omasta maastaan lentäen.

– Bussit täynnä turisteja ja autoja rivissä peräkkäin. Tämä on joka päivä toistuva näky Venäjän ja Suomen rajalla, lehti avaa artikkelinsa".
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onko pääministeri ottanut asiaan julkisesti kantaa ollenkaan?

Onko Marin koko pääministerikaudellaan oikein mihinkään vaikeampiin asioihin ottanut kantaa etulinjassa. Jotenkin tuntuu että antaa kilpimiestensä hoitaa väännöt ja itse kerää sitten propsit jälkikäteen.

Taitavaa politikointia ei siinä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko pääministeri ottanut asiaan julkisesti kantaa ollenkaan?
Katselin Marinin lomia, ja lomalla hän on ollut: "Marin on lomalla 5.–6. heinäkuuta, 8.7.–3.8. ja 5.–7. elokuuta eli yhteensä noin kuukauden verran".

SDP, Keskusta, Kokoomus ja PS ovat ottaneet kantaa. Samoin vuorossa olleista pääministerin tuuraajista ainakin Aki Linden. Jotain pitäisi tehdä heidän mukaansa. Marin on ihan näin kokoomuslaisen silminkin raatanut pelkästään koronan ja Naton kanssa sen verran, että on lomansa ansainnut...

Itse asia ei ole yksinkertainen, jos esimerkiksi UM:n edustajien näkemyksiin uskoo. "Suomi on pitänyt tärkeänä sitä, että tavallisilla venäläisillä on mahdollisuus pitää yhteyksiä esimerkiksi suomalaisiin ystäviinsä" ja "On pidetty tärkeänä, että pakotteet eivät kohdistu tavallisiin ihmisiin".

Itse taas näen, että viisumeita ei tule myöntää paitsi tuen osoituksena Ukrainalle ja vastalauseena Venäjän kansanmurhalle, myös turvallisuussyistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Toki Marin on lomansa ansainnut, ja on hyvä, että hän pitää itsensä kunnossa myös henkisesti. Tässä on kuitenkin sen verran isosta asiasta kyse, että muutama tunti lyhyen lausunnon tekoon voisi olla paikallaan.

Suomi ymmärtää, että viisumien myöntäminen Venäjän kansalaisille on ongelmallista tässä tilanteessa. Hallitus on ohjeistanut ministeriöitä aloittamaan tarvittavien muutosten valmistelun ja toteuttamisen. Poliittinen päätös viisumien myöntämisen keskeyttämiseksi tehdään välittömästi sen jälkeen, kun pääministeri on palannut lomaltaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toki Marin on lomansa ansainnut, ja on hyvä, että hän pitää itsensä kunnossa myös henkisesti. Tässä on kuitenkin sen verran isosta asiasta kyse, että muutama tunti lyhyen lausunnon tekoon voisi olla paikallaan.

Suomi ymmärtää, että viisumien myöntäminen Venäjän kansalaisille on ongelmallista tässä tilanteessa. Hallitus on ohjeistanut ministeriöitä aloittamaan tarvittavien muutosten valmistelun ja toteuttamisen. Poliittinen päätös viisumien myöntämisen keskeyttämiseksi tehdään välittömästi sen jälkeen, kun pääministeri on palannut lomaltaan.

Ei kai tuohon tarvita kuin muutama minuutti jos kanta on olemassa ja sen suoraan sanoo. Toki jos laittaa kabinettinsa kirjoittamaan ympäripyöreyksiä porukalla niin siinä palaa heidänkin lomat.

Ei pitäisi olla vaikea sanoa vaikka puhelimessa toimittajalle kyllä tai ei.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Onko pääministeri ottanut asiaan julkisesti kantaa ollenkaan?
Asiat tärkeysjärjestykseen. Ensin käydään vähän Flow-festivaaleilla juttelemassa mukavia ja sitten katsotaan onko loman aikana ehtinyt tapahtua mitään muuta tärkeää.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei viisumiasiassa ole onnistuttu. Vaikka kritiikkiä alla voi pitää liioiteltunakin, hallituksen tulee tehdä oikeasti jotain. Käytännössä kaikki puolueet ovat jopa asiasta samaa mieltä. Virosta ja Italiasta sivaltavat:


"Italialainen La Repubblica-lehti kirjoitti kovasanaisesti Suomen olevan EU:n ”Troijan hevonen”

Repubblican mukaan venäläisturistit käyttävät pääsyään Suomeen hyväksi lentääkseen vapaasti muihin Euroopan unionin maihin, joihin venäläisten on vaikea päästä ilmatilasulkujen vuoksi omasta maastaan lentäen.

– Bussit täynnä turisteja ja autoja rivissä peräkkäin. Tämä on joka päivä toistuva näky Venäjän ja Suomen rajalla, lehti avaa artikkelinsa".
Muutama päivä sitten ounastelin, että eiköhän kohta asiaan reagoida ulkomailla ja niin kävi...

Selittelyä selittelyn perään ollut Suomen linja nyt jo hyvän aikaa. Ymmärrän sinänsä, ettemme byrokratian raskauden vuoksi kykene yhtä nopeisiin peliliikkeisiin, kuin esimerkiksi etelänaapurimme Viro, mutta vähintään periaatepäätös asian suhteen pitäisi olla jo tehtynä ja tarvittavien toimenpiteiden valmisteilla. Mikä siis vielä kestää? Olettaisin asialla olevan lisäksi hyvin laaja kannatus halki kansankerrosten.

Ilvekselle tarjoaisin koska vaan hommia ulkopoliittisesta instituutista, mikäli Viron kansalaisuus ei ole juridinen este.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Muutama päivä sitten ounastelin, että eiköhän kohta asiaan reagoida ulkomailla ja niin kävi...

Selittelyä selittelyn perään ollut Suomen linja nyt jo hyvän aikaa. Ymmärrän sinänsä, ettemme byrokratian raskauden vuoksi kykene yhtä nopeisiin peliliikkeisiin, kuin esimerkiksi etelänaapurimme Viro, mutta vähintään periaatepäätös asian suhteen pitäisi olla jo tehtynä ja tarvittavien toimenpiteiden valmisteilla. Mikä siis vielä kestää? Olettaisin asialla olevan lisäksi hyvin laaja kannatus halki kansankerrosten.

Ilvekselle tarjoaisin koska vaan hommia ulkopoliittisesta instituutista, mikäli Viron kansalaisuus ei ole juridinen este.
Huomenna presidentti Niinistö tapaa hallituksen ja asiasta keskustellaan. Ymmärrän myös päätösongelman. Niin kauan kun muut Schengen-maat myöntävät venäläisturisteille viisumeita, Suomessa koetaan vaikeaksi asettua tätä vastaan ja estää melkeinpä ainoa reitti monille Venäjältä ulos eli Suomen kautta kulkeminen.

Niinistön mukaan olisi outo ja ristiriitainen tilanne, jos Suomi ilmoittaisi rajalla, ettei toisen Schengen-maan myöntämää viisumia kunnioitettaisi rajalla: "Tarkoitan, että kumppanit käyttäytyisivät eri tavalla: toinen myöntää ja toinen epää myönnetyn. Se ei ole ollenkaan toivottava tilanne".

Suomen osalta Niinistön mukaan Suomen tilanteeseen vaikuttavat laajat perheyhteydet rajan yli.

Oma näkemys on sama kuin ennenkin eli turistiviisumien myöntäminen tulee lopettaa. Fiksu hallitus olisi tehnyt linjaukset jo ennen rajan avaamista (korona). En myöskään näe samassa likasangossa olevan lähisukulaisten ja normaalituristien viisumeita, vaan lähisukulaisten viisumit (käytännössä Suomeen ja Schengen) ovat niistä erillään. Mutta jos tästä ei saa järkevää linjausta, nekin voidaan mielestäni siinä tapauksessa estää jatkossa ainakin uusien viisumien osalta.

Sinänsä mielenkiintoista sekin, että Niinistö ottaa aika reippaasti kantaa (antamalla ymmärtää, tuttu keino mm. somesta) asiaan, joka on hallituksen päätettävä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ministeri Saarikko toteaa maikkarilla että Hallitus ei pysty estämään hintojen nousua....

Linkki
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ministeri Saarikko toteaa maikkarilla että Hallitus ei pysty estämään hintojen nousua....

Linkki
No eipä tuossa hallitus ihan hirveästi mitään voi jos koko Euro-alueella alkaa inflaatio laukkaamaan. Varmaan parempi olla puuttumatta asiaan myöntämällä lisätukia ihmisille.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
No eipä tuossa hallitus ihan hirveästi mitään voi jos koko Euro-alueella alkaa inflaatio laukkaamaan. Varmaan parempi olla puuttumatta asiaan myöntämällä lisätukia ihmisille.

Varmaan jotain kohdennettuja tukia voitaisiinkin myöntää, mutta aika monella toimella voi olla myös inflaatiota ruokkiva vaikutus. Tai sit nää esitetyt hintakatot sähkölle jotka käytännössä ohjaisi myymään sähköä muualle jossa siitä maksetaan enemmän.

Tosiaan tämä on laajamittainen tilanne johon laajamittaiset koordinoidut toimet voivat auttaa. Tai kansalliset pienet viilailut lievittämään pahimpia kipukohtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös