Se miten tämä uudistus tullaan tekemään on kyllä mielenkiintoinen, kuka mahtaa olla niin viisas että pystyy minun ”oikean” työtulon arvioimaan paremmin kuin minä itse?
No verottaja tietenkin. Sen viisautta ei voi kyseenalaistaa.
No mutta vakavammin ajatellen, niin itse olen maksanut aina noin 15k€ isompaa YELiä kun reaaliset tulot ovat. Syitä on monia, en jaksa kirjoittaa ettei tule vasemmalle laidalle paha mieli.
Tuo nykyinen pohja YEL on kyllä sellainen että on monia jotka eivät ymmärrä minkä riesan sillä itselleen tekee, jos maksaa pohjayeliä niin täytyy toimia kuten olet toiminut, eli käyttää muita turvia ja oikeastaan pitäisi sijoittaa itse eläkerahastoa. Itse rahastoa koostamalla on se hyvä puoli että kuollessa rahat ovat perillisillä eikä valtiolla.
Tiesittekö sellaisen hienouden että minimi YEL oikeuttaa asumistukeen? Minun piti oikein putsata korvat kun tästä yksi sijoitusneuvoja ihan keskustelun sivujuonteena kertoi. Myöhemmin sitten selvisi että yksi tuttu käyttää tätä porsaanreikää ja kertoi oikeastaan kaikkien kollegoidensa toimivan samoin. No tästä on joku vuosi aikaa, jos on muuttunut niin hyvä.
Pikkufirmojen luukkujen laputuksesta olen silti vähän eri mieltä, kun ymmärtääkseni siinä on 8000e raja kuinka paljon sitä työtuloa voi nostaa? Tämä tarkoittaa reilu huntin nostoa kuukausittaiseen vakuutusmaksuun, jos lähtötilanne on ~8200. Jos siihen kaatuu yritys, niin se kaatuisi kyllä muutenkin lähiaikoina.
Ja tästä ei voi olla kuin samaa mieltä.
Olen minäkin asiasta murinaa ja purinaa kuullut mutta en mitenkään pahan pidä tätä uudistusta kunhan noita "oikeita" työtuloja ei pitkällä aikavälillä aleta mielivaltaisesti säätämään.