Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 679 736
  • 21 453

Rifla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, HIFK, symmpiset Calgary
Tää on offtopiccia, mutta suhtaudun todella epäilevästi noihin arvioihin. Monet historiaan liittyvät asiat ovat tulkintoja löydöistä. En nyt ala juurta jaksaen esitellä syitä epäilykselleni, mutta esimerkiksi Jared Diamondilla ("Tykit, taudit ja teräs" -kirjan kirjoittaja) on huomattavan penseä suhtautuminen maatalouteen ja sen kehittymiseen, joka vaikuttaa tulkintoihin.

Metsästäjä-keräilijöiden tapauksessa tulkinnanvaraisuutta aiheuttaa mm. se, että mikä lasketaan työksi. Sitten paljon tulkinnanvaraisuutta aiheuttaa se, että kuinka tuottavaa se työ on, millaisen elintason sillä saavuttaa ja paljonko ylipäätään metsästys-keräily voi elättää ihmisiä per neliökilometri. Metsästäjä-keräilijöillehän on tyypillistä se, että heidän varusteensa, työkalunsa ja aseensa ovat primitiivisiä.

Ḿenneestä maataloudesta puhuttaessa puhutaan paljolti pienviljelijöistä. Brett Deveraux on blogissaan kirjoittanut suht tiiviin, mutta kattavan synteesin antiikin ajan ruoan tuotannosta:


Pienviljelijällä oli muutama hehtaari peltoa, joka vaati noin 2-3 aikuisen työpanoksen ja elätti laajennetun perheen. Tästä syystä oli mahdollista tehdä muutakin työtä kuin vain hankkia ravintoa eli kasvattaa elintasoa: rakennuksia, työkaluja ja esimerkiksi vaatteita. Deverauxin synteesi kankaiden ja vaatteiden tekemisestä:


Olen lukenut sellaisista kavereista, jotka ovat nykyaikana perustaneet omavaraisen - tai "omavaraisen" - pientilan ja kehuvat sillä, että se vaatii heiltä vain 3-4 tuntia päivässä työn tekemistä. Siinä on unohdettu aika lahjakkaasti se, että he saavat ympäröivästä yhteiskunnasta silti paljon sellaista, mitä heidän ei tarvitse tehdä itse: joten kyllä, täysin mahdollista, että pelkän ruoan tuotantoon yhdelle aikuiselle ei kulukaan kuin tuo 3-4 tuntia päivässä. Tällaisia samanlaisia sokeita pisteitä liittyy myös siihen, kun arvioidaan sitä, paljonko missäkin ammatissa ja minäkin vuosisatana eläminen on vaatinut työn tekemistä.

Mutta tämä offtopicista.
Joo, vain lyhyenä lisäyksenä et paljon myös riippuu missä metsästäjä-keräilijä asuu. Tropiikissa ruan ja vaatteiden tekemiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin esim meidän saamelaisilla tai muinaisilla suomalaisilla. Eli riippuu pitkälti minne kukin keräilijänsä asemoi mielessään. Tropiikissa varmasti on lisääntynyt työaika maanviljelykseen siirryttäessä ja meillä taas lyhentynyt jne.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kukapa olisi uskonut vielä Sipilän hallituksen aikaan, että demareiden ja vihreiden hallitus:
- laittaa rajat kiinni
- antaa miljardituet yrityksille
- vie Suomen Natoon
- kukistaa hoitajalakon (?)

Saa nyt sitten nähdä, että miten kokoomus onnistuu säilyttämään vuoden ajan käsityksen siitä, että Natoon liittyminen oli heidän ansiotaan. Persuille on käynyt jo vähän huonosti noiden rajojen sulkemisten kanssa kun ensin Ohisalo sulki rajat ja sitten ps kääntyi toivottamaan sotapakolaiset tervetulleiksi. Soinin takki ei olisi enää kestänyt siinä tuulessa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
ps kääntyi toivottamaan sotapakolaiset tervetulleiksi. Soinin takki ei olisi enää kestänyt siinä tuulessa.
Tuohan on täysin PS:n linjan mukaista. Ukrainalaiset ovat valkoisia kristittyjä.
Ei PS:n ongelma ole pakolaiset vaan eriväriset ja/tai muslimit
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Oink oink. Ärsyttää hieman tämä ministerien porsastelu.

Kepulaista opportunismiä. Tekee itselle hyvää ja valinta jatkoon varma. Suomen edusta ei niin väliä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En pidä Marinin hallituksen tällä viikolla valitsemasta tavasta toimia ankarassa hybriditilanteessa. Siis siinä, jossa Venäjä painaa ihmisiä yli rajan tuhansittain. YLE:n mukaan hallitus ei saa sisällytettyä kaikkia kaavailemiaan muutoksia valmiuslakiin. Kyse on ennen kaikkea siirtolaisten hyväksikäyttämisestä politiikan teon välineenä ja heidän laajamittaisesta ohjaamisesta rajalle.

Syynä ovat oikeudelliset kysymykset, joista hallituksen on käytävä keskusteluja EU:n komission kanssa. Suomen itäraja on myös EU:n ulkoraja, minkä takia uudelle sääntelylle on oltava hyväksyttävä myös EU-oikeuden kanssa.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen (kok.) vaatii puuttuvaa osaa valmiuslaista esitykseen mukaan. Edellytämme, että sinä aikana kun tämä on eduskunnassa käsittelyssä, selvennetään tilanne puuttuvien pykälien osalta. Suomessa pitää pystyä sulkemaan raja, jos Venäjä tällaista keinoa käyttää.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Purra ei pidä riittävänä sitä, jos myöhemmässä esityksessä hakemusten vastaanottaminen keskitetään tiettyyn paikkaan.

Jos hallitus ei saa muutoksia tehtyä, näyttää hieman siltä, että tärkeä valmiuslaki ei mene läpi, koska hallitus ei halua ottaa itse kantaa turvapaikan vastaanoton sulkemiseen siirtolaisilta, vaan työntää vastuun Brysseliin. Erikseen sekä Mykkänen että Purra ovat todenneet, että muut maat Kreikasta alkaen eivät ole näin tehneet, vaan sulkeneet turvapaikkajärjestelmän hätätilanteessa.

Sulkemisen mahdollistavat pykälät todella tarvitaan. Sisäministeri Mikkonen väitti, että jo nyt raja saadaan kiinni halutessa. Tämä oli mis- tai disinformaatiota, jonka rajavartiolaitoksen johto oikaisi. Ei saada ja vastuuta ei tule laittaa rajanviranomaiselle kun vihervasemmisto ei ilmeisesti halua "liata käsiään" heille vaikean asian takia.


Kokoomus ja PS ovat tässä oikealla linjalla. Ilmeisesti Keskustassa on samanlaisia ajatuksia, mutta vasemmisto johtaa hallitusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei yllätä. Kohta kymmenen vuotta ollut aikaa hoitaa tämäkin kuntoon, mutta ei.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomuksen näkökulma:

Hybridihyökkäys, jossa siirtolaisia ohjataan ja pakotetaan itärajan yli, on kyettävä pysäyttämään sulkemalla tarvittaessa koko raja. Raja-asemien sulkeminen ei yksin riitä, vaan turvapaikanhaku on voitava keskeyttää koko maastorajalla ja rajavyöhykkeellä kuten Puola toimi viime vuonna.

– Mitä aukottomampi laki, sitä pienempi todennäköisyys, että Venäjä käyttää siirtolaisia hyväksi itärajalla. Hallitus on itse luvannut, että Suomen vaste hybridioperaatioon rajalla olisi sen mukainen kuin tilanne vaatii. Asialla on kiire.


Ja PS:n näkökulma:

Perussuomalaisten mukaan hallitus esittää valmiuslakiin ”rajaturvallisuuteen liittyviksi toimivaltuuksiksi ajoneuvojen, rakennusten ja kiinteistöjen käyttöönottoa”. Perussuomalaiset peräänkuuluttaa edelleen sekä rajavartiolakiin että valmiuslakiin pykäliä, joilla olisi mahdollista keskeyttää turvapaikanhakuoikeus väliaikaisesti.

”Annettavasta esityksestä uupuvat kokonaan pykälät, joilla valtiollisen toimijan vihamielisessä tarkoituksessa suorittama ihmisten työntäminen rajan yli voitaisiin estää”


***

Uudistetulla valmiuslailla on suuri merkitys jatkossa ja siksi on merkittävää, mitä lakiin kirjoitetaan Venäjän mahdollisiin hybriditoimiin. Hallitus on vienyt lakia kiirehtien eteenpäin. Mikä ei ole huono asia sinänsä. Mutta on huono, jos hallituksen tarkoitus on vesittää lainsäädäntöä omalla vahtivuorollaan. Kokoomuksen ja PS:n kantoja kun katsoo, näin saattaisi puolueiden silmin olla tapahtumassa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ennen vanhaan ministerin vakanssi oli sellainen, että sellaisen kun sai, niin valtaosa pysyi kyseisessä virassa koko kauden ajan. Nykyaikana ministerin salkku tuntuu olevan vain kiertopalkinto, jonka kaikki haluavat saada itselleen vaikkapa vain muutaman kuukauden ajaksi ja jostain kumman syystä se tuntuu olevan ihan ok hallituspuolueille. Marinin hallituksessa tämä on suorastaan ryöstäytynyt käsistä. Saatan olla tässä kovin konservatiivinen, mutta minusta ministerin salkkua tulee kunnioittaa, sillä onhan kyseessä yksi merkittävimmistä viroista Suomessa.


Jotain rotia tähän meininkiin, kiitos.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg

Petri Honkonen on uusi tiede- ja kulttuuriministeri. Kyseinen herra myös kätevästi myös Suomi-Venäjä seuran PJ. Vain vasemmistohallituksessa onnistuu tämä.

Tarkoitatko, että vain vasemmistohallituksessa oikeistopuolue onnistuu nostamaan ministeriksi Suomi–Venäjä-seuran puheenjohtajan?

Honkosen valinta kertoo keskustan tyylitajuttomuudesta ja vähättelevästä suhtautumisesta kulttuuriministerin salkkuun, jonka merkitys on näin pandemian jälkeen ehkä suurempi kuin koskaan. Kurvisen nimitys Lintilän seuraajaksi taas on kepulta onnistunut peliliike. Onhan hän Pohjanmaalta, jossa turvetuotanto ja turkistarhaus ovat merkittäviä elinkeinoja.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ennen vanhaan ministerin vakanssi oli sellainen, että sellaisen kun sai, niin valtaosa pysyi kyseisessä virassa koko kauden ajan. Nykyaikana ministerin salkku tuntuu olevan vain kiertopalkinto, jonka kaikki haluavat saada itselleen vaikkapa vain muutaman kuukauden ajaksi ja jostain kumman syystä se tuntuu olevan ihan ok hallituspuolueille. Marinin hallituksessa tämä on suorastaan ryöstäytynyt käsistä. Saatan olla tässä kovin konservatiivinen, mutta minusta ministerin salkkua tulee kunnioittaa, sillä onhan kyseessä yksi merkittävimmistä viroista Suomessa.


Jotain rotia tähän meininkiin, kiitos.

 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Tarkoitin siis aikaa ennen Kataista. Muistaakseni 1990 -luvun hallitukset olivat sellaisia, että hyvin harva ministeri vaihtui kesken kauden.
 

Salama44

Jäsen
On se melkoista, että meillä on sellainen hallituspohja nyt, jonka kannatus on pohjamudissa. Suomessa on tällä hetkellä paljon enemmän ns.sinistä kannatusta, mutta punamullalla mennään tuolla. Aika absurdi tilanne.

Kannatus on sama kuin viimeisissä vaaleissa 3 vuotta sitten. Se mitataan seuraavan kerran vuoden kuluttua.

Näillä mennään eikä gallupeilla vakka pääministeripuolueen kannatus onkin noussut viime eduskuntavaaleista.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan Marinin hallituksessa ollut paljon ministerivaihdoksia, mutta kyllähän osalle löytyy ymmärrettävä selitys.
Neljä äitiyslomaa: Hanna Kosonen oli Annika Saarikon sijaisena, Jussi Saramo Li Anderssonin, Aki Linden yhä Krista Kiurun, Maria Ohisaloa sijaistamaan Krista Mikkonen, Mikkosen tilalle Emma Kari.

Vasemmistoliiton ministerivaihdos Aino-Kaisa Pekosesta Hanna Sarkkiseen oli ennalta sovittu.

Keskustan muut ministerivaihdot ovatkin sitten monimutkaisempia. Katri Kulmunin ero viestintäkoulutusskandaalin seurauksena, Matti Vanhanen tilalle valtionvarainministeriksi, kunnes paikka vajaan vuoden jälkeen siirtyi Annika Saarikolle. Antti Kurvinen Saarikon tilalle tiede - ja kulttuuriministeriksi. Kulmunilla tuskin olisi ollut edellytyksiä jatkaa, oppositio olisi ollut kimpussa.

Ja lopuksi keskustan ministerikierrätys liittyen Jari Lepän ilmoitukseen politiikasta luopumisesta. Keskustan puoluejohdossa oli varmaan haluttu, että maa- ja metsätalousministeri on vahvasti mukana seuraavassa vaalikamppailussa, siksi ministerinvaihdos Antti Kurvinen Jari Lepän tilalle, Petri Honkonen Antti Kurvisen tilalle. Annika Saarikko halusi varmaan myös lähipiiriä tueksi hallitukseen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Saarikko on nyt kyselytunnilla aika heikko, menee täysin selittelyksi ja vastauksia ei saa. Kommentointiin myös, että Saarikko on ylimielinen ja olen nyt täysin samaa mieltä.

Kaiken huippu oli suorastaan säälittävä heitto vieressä istuvalle ministerille, että voisiko joku muu ottaa vastausvuoron, minä en nyt jaksa ja todella kyllästynyt ja ylimielinen katse perään. Tämä rouvahan on täysin mahdoton, kritiikki mitä tulee on kuitenkin mielestäni perusteltua. Mitään oikeita toimenpiteitä ei ole vielä tehty siihen, että ostovoima edes jotenkin säilyisi. Saarikko vain toteaa aina uudelleen, että kaikkea voidaan harkita, mutta se vastaus puuttuu. Itsekin haluaisin kuulla miksei polttoaineveroa voida laskea tai miksi dieselveroa ei voida poistaa?
 
@Cobol

Tulit mieleen kun luin aamun Hesaria. Olen aina arvostanut kovasti näkemyksiäsi ja ihan siksi haluan kaivaa esiin liki kahden vuoden takaisen viestini tähän ketjuun, johon silloin vastasitkin.
Voin toki olla väärässä mutta mielestäni Marin osoittaa juuri sellaista puoluepolitiikasta riippumatonta johtajuutta jota nyt tarvitaan.

Ennen vanhaan sitä kutsuttiin valtionjohtajuudeksi ja valtiomiestaidoksi.
Edellinen tuon kaliiberin pääministeri taisi olla juurikin Vanhanen vaikka sitten Ruususeen ja lautakasaan kompastuikin.

Olen tässä koronakriisin aikaan jäänyt pohtimaan, että kulissien takana ensin Presidentti Niinistö ja sittemmin myös Vanhanen ovat antaneet Sannalle hyvää oppia ja että näiden kolmen kesken on myös erittäin hyvä keskustelu-yhteys.

edit: Ja siis itsehän olen yrittäjä, kolmannen polven Tamperelainen aseveli-demari jolle mieluisin hallituspohja on aina ollut sinipuna.

Marinista olen pitänyt heti poliittisen uransa alusta, mutta pidin häntä pitkään liian vasemmisto-demarina, jotta voisin häntä äänestää.

Jo valtuuston puheenjohtajana ja etenkin nyt pääministerinä hän on osoittanut sellaisia pragmaattisen, Suomen kokonaisedun perään katsovan oikean poliitikon elkeitä jotka voin allekirjoittaa.

Juurihan hän myös hyvin kylmästi torppasi Vasemmistoliiton yrityksen tinkiä HX-hankkeesta.
@Cobol

Tilanteet ovat eläneet. Sanna Marin on osoittanut johtajuutta ja suhteet presidenttiin lienevät erittäin hyvin kunnossa. Samalla kartalla ovat. Indeed.

Kyllä Marin yllättti myös minut.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Marinin kausi jää nyt viimeistään plusmerkkiseksi. Arvostettavaa työtä hankalissa kriiseissä ja kykeni nousemaan puoluepolitiikan yläpuolelle. Suorastaan ahomaista työtä kokemattomana kovassa paikassa, toivottavasti Marin ei pasko perintöään samalla tavalla kuin Aho...

En olisi uskonut sanovani tätä, mutta sinipunaan on nyt hyvät edellytykset. Toki vaaleihin on aikaa vielä paljon, ei vaadi kuin 10 000 turvapaikanhakijaa rajalle niin tilanne kääntyy kummasti. Tai mitä keksii " veli korona".

Sanna Marin. Pääministeri.
 

Fordél

Jäsen
Marin on hoitanut hyvin vaikeissa olosuhteissa todella hyvin pääministerin tehtävänsä. Näin politiikan seuraajan vinkkelistä Marin näyttää hyvin uskottavalta, fiksulta, luotettavalta ja tunnolliselta suorittajalta, joka tekee paljon töitä, perehtyy asioihin ja johtaa päämäärätietoisesti ja jämäkästi vaikeitakin prosesseja. Asiat etenevät eikä kovia virheitä synny. Meno on tyyppiä halki, poikki ja pinoon. Marin voisi olla mainio isonkin yrityksen toimitusjohtaja. Yhtiön hallitus vetää suuret linjat, Marin toimeenpanee tehokkaasti.

Vastapainona on kuitenkin se, että Marinilta harvoin kuullaan mitään yllättävää ja uutta, omaa ajattelua ja pohdintaa. Lähes kaikki mitä Marin sanoo, esimerkiksi Nato-jäsenyysprosessin yhteydessä, on lähes itsestään selvää, yleisten totuuksien toistelua, kuin suoraan jostain yhteisesti sovitusta lausunnosta. Marin kuulostaa tiedotustilaisuuksissa enemmän tiedottajalta tai toimitusjohtajalta kuin poliittiselta johtajalta.

Tämä tuli esille taas tänään tiedotustilaisuudessa. Siinä missä presidentti Niinistö uskalsi esittää omaa pohdintaa vastauksissaan, Marin lähinnä toistaa itsestään selviä vastauksia, kuin ministeriön tiedottaja. Tämä on toki täysin ymmärrettävää, koska Marin on kaikesta huolimatta vielä valtakunnan politiikassa ja etenkin ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vielä suht kokematon.

Toivottavasti, kun kokemusta karttuu ja ajat vähän helpottuvat, Marin uskaltaa ottaa myös yhä enemmän poliittista johtajuutta, heittää itseään ja omaa persoonaansa peliin, esittää yhä enemmän strategista ajattelua ja omia näkemyksiä eri asioista sekä visioida. Tämä toisi häntä jotenkin lähemmäs meitä kansalaisia, tekisi kuvaa hänestä vähän inhimillisemmäksi ja nostaisi häntä sinne "valtiomies" tason kategoriaan. Nyt Marin jää vähän etäiseksi, kylmäksi ja karismattomaksi johtajaksi.

Mitä tulee Marinin uran jatkoon, yhä varmemmin alkaa haiskahtamaan siltä, että seuraava hallitus on sinipuna-hallitus, jota vie eteenpäin duo Orpo-Marin, ensiksi mainittu pääministerinä ja jälkimmäinen valtiovarainministerinä.
 
Viimeksi muokattu:

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
”Jos ulko- tai sisäpolitiikasta toisen pitää olla rempallaan, olkoon se sisäpolitiikka.”

Vaikka en talous- ym politiikasta olekaan samaa mieltä oikeastaan millään tasolla Marinin kanssa, niin annetaan kiitos kun on sen paikka. Natoon mennään ja F-35:t hankittiin. Velkaa otetaan miljarditolkulla ja sitä en käsitä, mutta se on näihin nähden toisarvoista.

Jo näillä pääsee historiaan, muodostui se Nato-mielipide sitten milloin tai mistä syistä tahansa. Lopputulos ratkaisee.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä tuli esille taas tänään tiedotustilaisuudessa. Siinä missä presidentti Niinistö uskalsi esittää omaa pohdintaa vastauksissaan, Marin lähinnä toistaa itsestään selviä vastauksia, kuin ministeriön tiedottaja. Tämä on toki täysin ymmärrettävää, koska Marin on kaikesta huolimatta vielä valtakunnan politiikassa ja etenkin ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vielä suht kokematon.
Kyllä, toivoi tilaisuutta seuratessa, että Marin olisi puhunut niinistön vastaukset vieraskielisessä osiossa. Sen verran tuskastuttavaa Niinistön juttuja oli vieraskielisenä seurata, kun suomeksikin se ulosanti vähän "hidasta". Mutta Niinistö tosiaan uskalsi ja osasi paremmin vastailla, mikä nyt on sangen ymmärrettävää, kun Marin kuitenkin nuori ja kokematonkin vielä, joskin sitä kokemusta on nyt kyllä kertynyt pm- aikana.

Ja vaikka nyt mitä mieltä olisi henkilöstä, niin kyllä hän vaan on tuon pestin todella hyvin hoitanut, kun näiden haasteiden suuruuden ottaa huomioon. Koronan kanssa tehtiin virheitä ja sählättiin, mutta näin siis ihan joka helvetin maassa tapahtui. Se oli liian iso ja kaikkeen mahdolliseen vaikuttava asia, että olisi ollut oikeasti mahdollista minkään hallituksen siististi ja kaikkia tyydyttävällä tavalla hoitaa. Nato- asia, vaikka Suomen kannalta paljon merkityksellisempi, niin keissinä paljon rajatumpi ja selkeä, jossa toimiminen sinänsä helpompaa. Marin hoiti tämän kyllä todella hyvin, ja hänellä oli iso rooli siinä, että Suomessa mm. vasemmiston puolella kannat kääntyi nopeasti ja toisaalta siinä, että Ruotsi lähti nopeasti mukaan kelkkaan. Tammikuussa antoi sen "arvion" Nato- jäsenyydestä, mutta kuten jo silloin kirjoitin, useimmat varmaan allekirjoittivat arvion silloin. Arvioksi sen itse käsitin jo silloin, en mielipiteeksi, mutta tärkeintä on joka tapauksessa, että kun tilanne muuttui, vanhoille arvioille/mielipiteille ei annettu mitään arvoa, vaan tehtiin mitä täytyy.

Talousasioissa on omaan pirtaan liian vasemmalla, ja tarkoitan nyt lähinnä muutamia syömävelkaa lisääviä juttuja. Koronapiikki oli perusteltua, eikä niillä miljardeilla ole niin suurta merkitystä, kun väliaikaisesta tilanteesta kyse.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kyllä kylmää vieläkin ajatella, että meillä olisi voinut olla Antti Rinne hoitamassa tätä alkuvuoden rumbaa. Miettikää nyt mitä siitä olisi tullut.

En ole varaukseton Marinin kannattaja, mutta jos vaihtoehto tähän PM-kauteen oli Rinne tai Marin, niin kyllä nyt Suomella kävi mäihä, että arpa osui jälkimmäiseen.
 

Analyzer

Jäsen
Kyllä kylmää vieläkin ajatella, että meillä olisi voinut olla Antti Rinne hoitamassa tätä alkuvuoden rumbaa. Miettikää nyt mitä siitä olisi tullut.

En ole varaukseton Marinin kannattaja, mutta jos vaihtoehto tähän PM-kauteen oli Rinne tai Marin, niin kyllä nyt Suomella kävi mäihä, että arpa osui jälkimmäiseen.

No jaa, itse uskon että Rinne olisi suoriutunut tässä ihan hyvin.

Yhtä kaikki, valtiojohto oppositiovaikuttajien tuella hoiti tämän Nato-prosessin täyden kympin arvoisesti. Usko politiikkaan on ollut välillä koetuksella, mutta näköjään kun riittävän tärkeä asia tulee eteen niin pragmaattisuus ottaa vallan ja irtopisteiden keräily sai väistyä. Puhallettiin yhteen hiileen.

Tosin tästä eteenpäin alkaa taas se perinteisempi politikointi, kun alkaa tämä myötähäpeää herättävä vaihe, jossa kaikille tulee tarve todistella, kuinka oli NATOn kannalla jo ennen kuin se oli valtavirtaa.
Marin ja Kepu puolueena on tästä jo vähän esimakua antanutkin.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Tarkoitin siis aikaa ennen Kataista. Muistaakseni 1990 -luvun hallitukset olivat sellaisia, että hyvin harva ministeri vaihtui kesken kauden.
Kyllä tuo ministerien vaihtuminen kesken kauden alkoi jo Holkerin hallituksesta 1987-91. Sekä henkilöiden vaihtuminen että salkkujen vaihtuminen hallituksen sisällä. Toki sitä ennen myös hallitukset olivat yleensä lyhytikäisempiä, joten vaihtuvuutta ei edes ehtinyt tapahtumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös