Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 679 995
  • 21 453

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt sanon "kiitos" Marinin hallitukselle ja presidentti Niinistölle. Nato-asiassa hallitus toimi lopulta varsin hyvin - onneksi. Eduskunnan äänestystulos 188 - 8 kertoo, että NATO on yhdistänyt suomalaisia. Se on hyvä asia.
Sanoisin ennemmin, että Venäjän käsittämätön sekoilu viime aikoina on yhdistänyt suomalaisia ja tulos näkyy nyt tässä.

Ketkä muuten olivat nämä 8 vastustajaa? Oliko vastustukseen vakavasti otettavia argumentteja vai pelaavatko vaan peliä seuraavia vaaleja silmällä pitäen luottaen siihen, että äänestys menee läpi, vaikka itse lähtisivät kalastelemaan tiettyjen ryhmien ääniä jatkopaikan toivossa?
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Sanoisin ennemmin, että Venäjän käsittämätön sekoilu viime aikoina on yhdistänyt suomalaisia ja tulos näkyy nyt tässä.

Ketkä muuten olivat nämä 8 vastustajaa? Oliko vastustukseen vakavasti otettavia argumentteja vai pelaavatko vaan peliä seuraavia vaaleja silmällä pitäen luottaen siihen, että äänestys menee läpi, vaikka itse lähtisivät kalastelemaan tiettyjen ryhmien ääniä jatkopaikan toivossa?
Markus Mustajärvi (vas)
Veronika Honkasalo (vas)
Katja Hänninen (vas)
Anna Kontula (vas)
Merja Kyllönen (vas)
Johannes Yrttiaho (vas)
Mika Niikko (ps)
Ano Turtainen (vkk)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sanoisin ennemmin, että Venäjän käsittämätön sekoilu viime aikoina on yhdistänyt suomalaisia ja tulos näkyy nyt tässä.

Ketkä muuten olivat nämä 8 vastustajaa? Oliko vastustukseen vakavasti otettavia argumentteja vai pelaavatko vaan peliä seuraavia vaaleja silmällä pitäen luottaen siihen, että äänestys menee läpi, vaikka itse lähtisivät kalastelemaan tiettyjen ryhmien ääniä jatkopaikan toivossa?
En nyt kaikkia muista, mutta vasemmiston laitaväkeä ja sitten Ano tietysti. Persuista Mika "Kiina" Niikko. Merja Kyllönen oli semmoinen tolkun ihminen, jonka äänestyspäätöksestä pikkuisen yllätyin, vaikka se ei varsinainen yllätys ollutkaan. On jotenkin vasemmistoideologiastaan huolimatta minusta aina suhtautunut asioihin kuitenkin pragmaattisesti, ei mm. talousasioissa ole ihan pahin vassari ollut. Nyt tosiasiat eivät tässä saaneet vakuutettua, mutta ei hän siis mikään Kremlin puudeli ole, enemmän tämä nyt taisi olla sellaista rauhaan ja puolueettomuuteen liittyvää ideologista sinisilmäisyyttä.
 

rpeez

Jäsen
Merja Kyllönen oli semmoinen tolkun ihminen, jonka äänestyspäätöksestä pikkuisen yllätyin, vaikka se ei varsinainen yllätys ollutkaan. On jotenkin vasemmistoideologiastaan huolimatta minusta aina suhtautunut asioihin kuitenkin pragmaattisesti, ei mm. talousasioissa ole ihan pahin vassari ollut. Nyt tosiasiat eivät tässä saaneet vakuutettua, mutta ei hän siis mikään Kremlin puudeli ole, enemmän tämä nyt taisi olla sellaista rauhaan ja puolueettomuuteen liittyvää ideologista sinisilmäisyyttä.
Minä vielä korostaisin sanaa "oli" tässä tolkun ihminen yhteydessä. Vuosia sitten mielestäni tosiaan ihan pragmaattinen ihminen vasemmistolaiseksi, mutta nyt tässä kysymyksessä on niin hakoteillä, että itselle tuli mieleen mitä ihmettä hänelle on tapahtunut.

Suomella kävi oikeasti tuuri, että nyt hallitusvetovastuu oli SDP:llä Nato myönteinen pj PM:nä, ja pressana entinen kokoomuslainen.
Olen tullut siihen tulokseen ettei tässä maassa pystytä tekemään mitään merkittäviä muutoksia jossei SDP ole sitä päsmäröimässä, koska muuten vasemmisto ammattiliittojen lakkojen avulla torppaa kaikki muutokset.
Ehkä Nato hakemus olisi lähtenyt, muttei läheskään näin kivuttomasti.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomella kävi oikeasti tuuri, että nyt hallitusvetovastuu oli SDP:llä Nato myönteinen pj PM:nä, ja pressana entinen kokoomuslainen.

Voin sanoa että tuo demari & kokoomus akseli on toiminut todella hyvin ainakin täällä Tampereella. Miksei se myös toimisi valtakunnan tasolla. En halua edes ajatella jos nykytilanne olisi tapahtunut Kepun ollessa pääministeri puolue…eikös siellä Saarikko ollut taas tässäkin tilanteessa iltalypsyllä itä-Suomen tukipaketilla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Merja Kyllönen oli semmoinen tolkun ihminen, jonka äänestyspäätöksestä pikkuisen yllätyin, vaikka se ei varsinainen yllätys ollutkaan.

Kyllösen Nato-kannassa täytyy huomioida yksi oleellinen asia. Kyllönen on Koillismaalta läheltä rajaa, jossa Venäjään suhtaudutaan eri tavalla kuin muualla. On täysin ymmärrettävää, että rajan tuntumassa kaukana suurista kaupungista asioita katsotaan eri vinkkelistä kuin Länsi- ja Etelä-Suomessa, minkä takia on puusilmäistä kutsua kaikkia Natoa vastaan äänestäneitä putinisteiksi.

Se, että Kyllönen äänestää omien, rajan lähellä, asuvien äänestäjiensä ajatuksia edustaen, on yhtä arvokasta demokratiaa kuin se, että joku toinen äänestää ei vastustaakseen ydinaseita tai jotain muuta ja loput jäsenyyden puolesta.

Nyt kun tämä asia on hetkeksi tauolla, päästään näkemään hallituksen toiminta palkkasovun löytämiseksi julkisella sektorilla.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllönen on Koillismaalta läheltä rajaa
Muutaman kerran täällä kun on esiintynyt virhe, niin korjataan vähän. Vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen on Suomussalmelta Kainuusta, ei Koillismaalta. Iso ero. Esimerkiksi jos suomussalmelaista (kainuulaista) kutsuu kuusamolaiseksi (Koillismaa), on se samanlainen moka kuin raumalaista sanoisi porilaiseksi. Kainuu ei ole Koillismaata eikä Pohjois-Pohjanmaata - entiseen Oulun lääniin Kainuu kuitenkin kuului. Esimerkiksi maantieteellisesti: Kuusamossa taitaa kaikki joet (pl. Iijärvi/Iijoki) virrata Venäjän puolelle, Kainuussa ei taida yksikään joki (ei ainakaan isommat joet) virrata Venäjälle, vaan laskevat Oulujärven kautta Oulujokea pitkin Perämereen. Tuossa kohtaa (Suomussalmi, Kuusamo) Suomea on maantieto aika makee asia :-) Maanselkä ei ole mikään Alpit tai Himalaja, mutta pienikin kumpareikko (Kainuun maanselkä) saa näköjään ihmeellisiä asioita aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Muutaman kerran täällä kun on esiintynyt virhe, niin korjataan vähän. Vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen on Suomussalmelta Kainuusta, ei Koillismaalta. Iso ero.

Tarpeellinen korjaus. Samasta vaalipiiristä kuitenkin puhutaan ja rajan läheisyydestä, joka on merkittävä tekijä Kyllösen näkemyksiin muissakin asioissa kuin vain Natossa.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tarpeellinen korjaus. Samasta vaalipiiristä kuitenkin puhutaan ja rajan läheisyydestä, joka on merkittävä tekijä Kyllösen näkemyksiin muissakin asioissa kuin vain Natossa.
Kyllä, Oulun vaalipiiriä ovat molemmat alueet.

Pienenä kuriositeettinä mainittakoon, että aikoinaan täällä palstalla ihastuttanut ja vihastuttanut nimim. Jags oli/on kotoisin Kuusamosta. Sen minä aikoinaan taisin lukea hänen palstakirjoituksistaan. Sota-aikaan korpikommunisteja on ollut käsittääkseni Kuusamossa enemmän kuin Kainuussa. (Väete voe olla kaenuulaesten valakopesuaki.)
 
Viimeksi muokattu:

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Se, että Kyllönen äänestää omien, rajan lähellä, asuvien äänestäjiensä ajatuksia edustaen, on yhtä arvokasta demokratiaa kuin se, että joku toinen äänestää ei vastustaakseen ydinaseita tai jotain muuta ja loput jäsenyyden puolesta.
Henkilökohtaisesti arvostan jopa enemmän niitä, joiden kielteinen NATO kanta on muodostunut rehellisesti ideologiansa kautta. NATO on aiheena varsin monisyinen, jota tulisi käsitellä kokonaisuutena eikä pilkkoa sitä nyansseihin. Lisäksi NATO ei ole paikallispolitiikkaa vaan mitä suurimmassa määrin koko valtakuntaa käsittävänä turvallisuuspoliittisena kokonaisuutena. Mikäli - kuten viittaat - Kyllösen kielteinen kanta on muodostunut omien äänestäjien mielipiteitä kuunnellen on toki ymmärrettävää mutta samalla puhdasta opportunismia.

Toisaalta Kyllönen on käyttänyt NATOsta retoriikkaa, joka viittaa enemmänkin antipatiaan Yhdysvaltoja vastaan, joka tuntuukin olevan NATOa vastustavien vasemmistopoliitikkojen yhdistävä teema. Kyllösen mukaan Suomesta tulee Yhdysvaltojen "kätyri", joka painostetaan tahtomattaan sotaan. Tälläinen retoriikka on sekä epä-älyllistä että epärehellistä siinä kontekstissa, että kansanedustajan asema mahdollistaa varsin laadukkaan ja neutraalin informaation NATOsta joten kansanedustajan voisi kuvitella kykenevän muodostamaan aiheesta sellaisen kokonaiskuvan, joka ehkäisee tehokkaasti tuollaista retoriikkaa.

Siitä ehdottoman samaa mieltä, että erilaiset mielipiteet vahvistavat demokratiaa. Sivistysvaltiossa vallankäyttäjiä valvovat sekä vahva oppositio että vapaa lehdistö ja ulkoiselle vaikuttamiselle immuuni tiedonvälitys. Siksi myös erilaisia mielipiteitä tulee kunnioittaa ja kuunnella.

Ja näyttihän demokratia jälleen voimassa myös NATO äänestyksessä. Sen perusteella demokratia elää ja voi hyvin Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toisaalta Kyllönen on käyttänyt NATOsta retoriikkaa, joka viittaa enemmänkin antipatiaan Yhdysvaltoja vastaan, joka tuntuukin olevan NATOa vastustavien vasemmistopoliitikkojen yhdistävä teema. Kyllösen mukaan Suomesta tulee Yhdysvaltojen "kätyri", joka painostetaan tahtomattaan sotaan. Tälläinen retoriikka on sekä epä-älyllistä että epärehellistä siinä kontekstissa, että kansanedustajan asema mahdollistaa varsin laadukkaan ja neutraalin informaation NATOsta joten kansanedustajan voisi kuvitella kykenevän muodostamaan aiheesta sellaisen kokonaiskuvan, joka ehkäisee tehokkaasti tuollaista retoriikkaa.

Kyllösen ehkä, mutta yleisempiä ovat suhtautuminen ydinaseisiin ja samaan sotilasyhteisöön kuuluminen sellaisen maan kanssa, joka on pommittanut kehitysmaita ja vääristänyt todisteita joukkotuhoaseista. Natoa kannattavissa puheenvuoroissa on kuultu samaa kritiikkiä, mutta kuitenkin nähty jäsenyyden edut haittoja suuremmiksi.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan Kyllösestä pitänyt ja arvostan eniten niitä, jotka muodostavat mielipiteensä rehellisyyteen, vaikka kannattajat eivät siitä pitäisi. Se nähtiin tasa-arvoisen avioliittolain kohdalla ja se nähtiin Nato-äänestyksessä.

Ei minulta enempää tästä, joka ei tähän ketjuun edes kuulu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkoisesti on taas viimepäivinä polttoaineen hinta noussut ja hinnat kohonnut sitä myöten kaupoissa, eivät vaan täällä Suomessa tunnu kovin paljon tuosta välittävän, jokokohan kesän aikana saisi vaikka tuon uuden jakovelvoitteen lain voimaan?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saksassa vihreät, demarit ja liberaalit suhtautuvat hallituksena suopeasti bensaveron määräaikaiseen pudottamiseen. Saksan parlamentti alentaa polttoaineiden energiaveroa kesä-, heinä- ja elokuun ajaksi EU:ssa sallittuun minimiin. Bensan hinta laskee 35,20 senttiä litralta. Dieselin hinta laskee samoista syistä 16,7 senttiä litralta.

Ruotsi laski myös bensaveroa. Olisiko Marinin hallitus samoilla linjoilla?

 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Saksassa vihreät, demarit ja liberaalit suhtautuvat hallituksena suopeasti bensaveron määräaikaiseen pudottamiseen. Saksan parlamentti alentaa polttoaineiden energiaveroa kesä-, heinä- ja elokuun ajaksi EU:ssa sallittuun minimiin. Bensan hinta laskee 35,20 senttiä litralta. Dieselin hinta laskee samoista syistä 16,7 senttiä litralta.

Ruotsi laski myös bensaveroa. Olisiko Marinin hallitus samoilla linjoilla?

Onhan se käsittämätöntä, että täällä ei ilmeisesti edes harkita polttoaineveron tilapäistä alentamista, vaikka syytä olisi todella kipeästi. Toisaalta kun miettii, ketä tuolla vallankahvassa on, ei yhtään yllätä, ettei autoilijoiden ahdingon helpottaminen kiinnosta pätkääkään. Kyllähän tuolle punavihreälle hallitukselle autoilijoiden kurittaminen sopii paremmin kuin hyvin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onhan se käsittämätöntä, että täällä ei ilmeisesti edes harkita polttoaineveron tilapäistä alentamista, vaikka syytä olisi todella kipeästi. Toisaalta kun miettii, ketä tuolla vallankahvassa on, ei yhtään yllätä, ettei autoilijoiden ahdingon helpottaminen kiinnosta pätkääkään. Kyllähän tuolle punavihreälle hallitukselle autoilijoiden kurittaminen sopii paremmin kuin hyvin.
Ruotsin demarihallituksen valtiovarainministeri Damberg totesi, ettei polttoaineveron lasku lisää päästöjä. Toki asian voi nähdä myös toisin, mutta esimerkiksi Ruotsissa ostovoiman alentumista pelätään enemmän. Maaseudulla alennus oli siksi muistaakseni suurempi. Saksassa polttoaineverotusta pudotettiin Ruotsia selvästi enemmän bensiinin osalta.

Ihan järkevää ajattelua. Valtio saa polttoaineiden kohonneista hinnoista "ansiottomana" verotuksena taskut täyteen. Miksi tuottoa ei voi jakaa autoilijoille, jotka maksavat muutenkin merkittävän määrän veroja?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valtio saa polttoaineiden kohonneista hinnoista "ansiottomana" verotuksena taskut täyteen. Miksi tuottoa ei voi jakaa autoilijoille, jotka maksavat muutenkin merkittävän määrän veroja?
Eihän tuossa kuitenkaan ole noussut kuin ALV:n tuotto, sillä polttoaineverothan ovat suuruudeltaan kiinteitä. Toki voisi ajatella, että "ylimääräinen ALV" kompensoitaisiin alentamalla polttoaineveroa vastaavasti. Silloinhan valtion tulot pysyisivät tasolla, jolla ne olisivat olleet ilman merkittäviä hinnannousuja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eihän tuossa kuitenkaan ole noussut kuin ALV:n tuotto, sillä polttoaineverothan ovat suuruudeltaan kiinteitä. Toki voisi ajatella, että "ylimääräinen ALV" kompensoitaisiin alentamalla polttoaineveroa vastaavasti. Silloinhan valtion tulot pysyisivät tasolla, jolla ne olisivat olleet ilman merkittäviä hinnannousuja.
Totta. Mielenkiintoista on seurata, aiheuttaako vasemmiston linjaukset Saksassa ja Ruotsissa muutoksen Suomessa. Epäilen, että asia nousee taas esille hallituksessa, mutta ilman vastaavaa päätöstä. Pohjoismainen ja eurooppalainen vasemmisto ja vihreät ovat kaiketi pragmaattisempia kuin Suomessa. Energiassa erona on ydinvoima, johon suomalainen vasemmisto ja vihreät suhtautuvat järkevästi.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Saksassa myös lanseerattiin polttoaineen hinnannousun vuoksi väliaikainen 9 EUR / kk joukkoliikennelippu, jolla voi matkustaa missä tahansa päin maata rajattomasti paikallisilla joukkoliikennevälineillä. Sen lisäksi, että Saksassa on ylipäätäänkin vahvoja kannustimia joukkoliikenteen käyttöön. Tuo on jo niin vahva etu, että se kannustaa jo jättämään auton kokonaan kotiin tai suosimaan esim. park & ride työmatkailua.

Lippu onnistuttiin ottamaan käyttöön vieläpä äärimmäisen nopealla aikataululla.

Erittäin hienoa tulevaisuusajattelua, jolla saadaan kannustettua myös maaseudun ja esikaupunkien vannoutunutta autokansaa julkisten liikennevälineiden käyttöön.

Meanwhile in Finland:






Odottaisin erityisesti vihreitä jonkinlaista toimintaa tämän asian suhteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odottaisin erityisesti vihreitä jonkinlaista toimintaa tämän asian suhteen.
Hienoa toimintaa Saksassa ja odottaisin paitsi hallitukselta, myös oppositiolta saman suuntaisia ajatuksia niin polttoaineverotuksen kuin joukkoliikenteenkin osalta. Suomi on taajamien ulkopuolella hyvin harvaan asuttu ja ongelmana on se, että joukkoliikennettä ei kannata/haluta pitää. Maalla on autot. Mutta kaupungeissa vastaava olisi hyvä.

Enkä laittaisi pahakseni lainkaan, jos kymmenistä elvytysmiljardeista jokunen laitettaisiin teiden kunnossapitoon. Jos olen oikein ymmärtänyt, tänä vuonna päällystetään yhä vähemmän ja kunnossapitovelka jatkaa kasvamistaan. Ehkäpä jatkossa Kok + SDP = päähallituspuolueet, siinä saattaisi olla ratkaisu ettei Suomen tiestö putoa vielä surkeampaan tilaan. Ja joukkoliikennettä parannettaisiin saatavuuden osalta.

Tai sitten ei. Vaikea enää uskoa, että kyse olisi "sattumasta" mitä esimerkiksi tiestöön tulee.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hienoa toimintaa Saksassa ja odottaisin paitsi hallitukselta, myös oppositiolta samaan suuntaisia ajatuksia niin polttoaineverotuksen kuin joukkoliikenteenkin osalta. Suomi on taajamien ulkopuolella hyvin harvaan asuttu ja ongelmana on se, että joukkoliikennettä ei kannata/haluta pitää. Maalla on autot. Mutta kaupungeissa vastaava olisi hyvä.

Enkä laittaisi pahakseni lainkaan, jos kymmenistä elvytysmiljardeista jokunen laitettaisiin teiden kunnossapitoon. Jos olen oikein ymmärtänyt, tänä vuonna päällystetään yhä vähemmän ja kunnossapitovelka jatkaa kasvamistaan. Jos Kok + SDP olisivat päähallituspuolueet, siinä saattaisi olla ratkaisu ettei Suomen tiestö putoa vielä surkeampaan tilaan.

Suomessakin maaseudulta kaupunkiin liikennöimisessä voisi toimia nuo park + ride -ratkaisut, jos joukkoliikenteen viitsittäisiin panostaa. Suomessa ei ole tapahtunut asian suhteen mitään tämänkään hallituksen aikana, mikä ainakin minulle on ollut pettymys. Päinvastoin, koronan myötä harventuneet bussivuorot eivät ole palautuneet edes koronaa edeltävälle tasolle, vaikka työmatkustus lienee palautunut lähes normaaliksi.

Ei voi vaatia haja-asutusalueiden ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä, jos vuoroväleihin ja selkeyteen ei panosteta, ja joukkoliikenteen käytölle ei luoda hintakannustimia. Kyse on kuitenkin isoilta osin muna-kana -ongelmasta.

Edit. Tiestönkin osalta samaa mieltä. Suomen kaltainen laaja ja harvaan asuttu maa tarvitsee paitsi hyvin toimivan rautatieinfran, myös hyvän tieverkoston.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos nyt edes ensin palattaisiin koronaa edeltäneeseen kausi lippu systeemiin, jossa ostaja pystyi määrittämään kauden pituuden (min. 14vrk). Itse olen joutunut ajamaan työmatkoja aiempaa enemmän autolla, kun kausilipun kanssa täytyy laskea ja sumplia.

Suomessa on vallalla ajattelu, että ihminen on aina 100% jotain. Systeemi menee rikki, jos joku onkin esim. 50% palkansaaja, 30% opiskelija ja vaihtelevasti kevytyrittäjä. Miten tämä yhteiskunta ymmärtäisi ihmistä, joka on sekä autoilija että joukkoliikenteen käyttäjä? Liikaa pyydetty.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jos nyt edes ensin palattaisiin koronaa edeltäneeseen kausi lippu systeemiin, jossa ostaja pystyi määrittämään kauden pituuden (min. 14vrk). Itse olen joutunut ajamaan työmatkoja aiempaa enemmän autolla, kun kausilipun kanssa täytyy laskea ja sumplia.

Suomessa on vallalla ajattelu, että ihminen on aina 100% jotain. Systeemi menee rikki, jos joku onkin esim. 50% palkansaaja, 30% opiskelija ja vaihtelevasti kevytyrittäjä. Miten tämä yhteiskunta ymmärtäisi ihmistä, joka on sekä autoilija että joukkoliikenteen käyttäjä? Liikaa pyydetty.

Oli sen verran hyvin sanottu, että ihan näin erikseen pitää viestisi allekirjoittaa.

Esimerkkinä kotikaupunkini Suomessa, Hämeenlinna. Siis kaupunki, jonka kasvu perustuu vahvasti pendelöintiin. Rautatieasemalle rakennettiin suuri parkkitalo (sinänsä loistava juttu), jonka käyttömaksuja ei tietenkään mitenkään ole voitu yhdistää esim. VR:n kausilippuun, vaan siitä pitää maksaa melkoinen summa erikseen. Tämän ja muiden kustannusten takia iso osa pendelöijistä on päätynyt käyttämään kokonaisuudessaan autoa esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla töissä käydessään, koska jos ei satu asumaan aseman vieressä, tulee joukkoliikenteen käyttö parkkimaksuineen kalliimmaksi ja joustamattomammaksi kuin yksityisautoilu. Koska sanomattakin on selvää, ettei Hämeenlinnan sisäinen joukkoliikenne toimi riittävällä tasolla eikä sitä ole oikein edes yritetty kehittää.

Kaiken huipuksi VR on sekoillut pääradan junavuorojen kanssa oikein urakalla, mikä ei lainkaan ole lisännyt sen houkuttelevuutta. Samaan aikaan Matkahuolto ei ole tosiaan vieläkään saanut aikaiseksi bussivuorojen normalisoimista koronan jälkeen.

Ok, ei kokonaan hallituksen vika, mutta on osoitus siitä, että joukkoliikenteen kehittäminen on jäänyt Suomessa kokonaan jumittamaan. Hallituksella on mielestäni tässä johtovastuu: jos positiivisia asioita tapahtuu valtion tasolla, kunnat kyllä seuraavat.

Liikennettä ja liikenneinfrastruktuuria pitää ajatella kokonaisuutena eikä jatkuvana yksityisautoilu - julkinen liikenne - pyöräily -vastakkainasetteluna. Kaikki ihmiset voivat käyttää julkista liikennettä sekä polkupyörää jossain määrin tai paljonkin (ja suurin osa paljon enemmän kuin nyt), mutta läheskään kaikille 100% julkisen liikenteen tai polkupyörän käyttö ei vain ole mahdollista.

Toivottavasti tästä nykyisestä Venäjän aiheuttamasta tilanteesta polttoaineen hinnanousuineen seuraa se hyvä asia, että tähän todellisuuteen herättäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oli sen verran hyvin sanottu, että ihan näin erikseen pitää viestisi allekirjoittaa.

Esimerkkinä kotikaupunkini Suomessa, Hämeenlinna. Siis kaupunki, jonka kasvu perustuu vahvasti pendelöintiin. Rautatieasemalle rakennettiin suuri parkkitalo (sinänsä loistava juttu), jonka käyttömaksuja ei tietenkään mitenkään ole voitu yhdistää esim. VR:n kausilippuun, vaan siitä pitää maksaa melkoinen summa erikseen. Tämän ja muiden kustannusten takia iso osa pendelöijistä on päätynyt käyttämään kokonaisuudessaan autoa esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla töissä käydessään, koska jos ei satu asumaan aseman vieressä, tulee joukkoliikenteen käyttö parkkimaksuineen kalliimmaksi ja joustamattomammaksi kuin yksityisautoilu. Koska sanomattakin on selvää, ettei Hämeenlinnan sisäinen joukkoliikenne toimi riittävällä tasolla eikä sitä ole oikein edes yritetty kehittää.

Kaiken huipuksi VR on sekoillut pääradan junavuorojen kanssa oikein urakalla, mikä ei lainkaan ole lisännyt sen houkuttelevuutta. Samaan aikaan Matkahuolto ei ole tosiaan vieläkään saanut aikaiseksi bussivuorojen normalisoimista koronan jälkeen.

Ok, ei kokonaan hallituksen vika, mutta on osoitus siitä, että joukkoliikenteen kehittäminen on jäänyt Suomessa kokonaan jumittamaan. Hallituksella on mielestäni tässä johtovastuu: jos positiivisia asioita tapahtuu valtion tasolla, kunnat kyllä seuraavat.

Liikennettä ja liikenneinfrastruktuuria pitää ajatella kokonaisuutena eikä jatkuvana yksityisautoilu - julkinen liikenne - pyöräily -vastakkainasetteluna. Kaikki ihmiset voivat käyttää julkista liikennettä sekä polkupyörää jossain määrin tai paljonkin (ja suurin osa paljon enemmän kuin nyt), mutta läheskään kaikille 100% julkisen liikenteen tai polkupyörän käyttö ei vain ole mahdollista.

Toivottavasti tästä nykyisestä Venäjän aiheuttamasta tilanteesta polttoaineen hinnanousuineen seuraa se hyvä asia, että tähän todellisuuteen herättäisiin.
Niillä hoodeilla julkinen tulee ottamaan sähköautoilta kuonoon ihan kunnolla lähiaikoina.

Nyt junalla matkalla töihin Helsingin kantakaupungista HSL-alueen ulkopuolelle. Illalla autolla pelaamaan. Kaupassa käyn luonnollisesti jalan, kun auto saattaa olla kauppaa kauempana.

Junan (kausilipun kattavuuden piirissä) lisäksi en juurikaan käytä muuta julkista, koska se tulisi liian kalliiksi vrt. autoon, joka on oltava koska aina töihin ei junalla pääse.

Tähän vielä pöljä sääntö, että HSL-lipulla ostettua matkaa ei saisi jatkaa VR:n lipulla junaa vaihtamatta tuossa alue rajalla. En tiedä, tulisiko sakkoja, sakkoja, isoja sakkoja jos vaan toimisi niin. Siinä tapauksessa monen vapaa-ajan liikkumistarpeen hiilipäästöt (joista tosin leikkasin taannoin 70-80%) pienenisivät ennestään kun pelaamaankin lähes aina voisi bussitella tai ratikoida tai metroutua.

Mutta paskat ilmastosta. Pääasia on, että työssäkäyjän elämä on hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PM Marin on käynyt Ukrainassa ja tavannut myös Zelenkyin. Pidän tärkeänä, että Suomi osaltaan pitää yllä suhteita ihan face to face. Varmasti puolin ja toisin tarpeellinen tapaaminen; Marin näkee omin silmin sodan kauheudet ja Zelenskyi ja Ukraina saa huomata, etteivät ole yksin, eivätkä unohdettuja.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös