Puolustukseen, turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen kohdistettavat miljardiluokan lisämenot aiotaan rahoittaa kehysten ulkopuolelta.
www.is.fi
"
IS:N tietojen mukaan suurimmat uudet leikkaukset aiotaan kohdistaa nyt perusväylänpitoon eli teiden kunnossapitoon ja korjauksiin. Sen lisäksi ensi vuonna säästetään uusista liikennehankkeista, mutta siitä sovittiin jo vuosi sitten.
Perusväylänpidosta ei saada kasaan koko 100 miljoonan euron uudelleen kohdennettavaa pottia, joten hallitus saattaa joutua käyttämään myös juustohöylää eli leikkaamaan tasaisesti niiltä hallinnonaloilta, joilta se voi leikata."
"
AKUUTTIIN, Ukrainan sodan seurauksena syntyneeseen tilanteeseen hallitus aikoo vastata lisäämällä rahoitusta maanpuolustukseen, rajaturvallisuuteen ja kyberturvallisuuteen sekä tekemällä investointeja huoltovarmuuteen.
IS:n tietojen mukaan kyse on miljardiluokan lisämenoista. Valtaosa rahoista menisi puolustusmateriaalin hankintaan ja henkilöstökuluihin."
Hienoa että puolustusmäärärahoja nostetaan, mutta vtu! tiestön korjausvelka on vieläkin yli 1,5 miljardia ja lisää leikataan. Ajan työkseni noin 25tkm/vuosi ja osa matkoista on pakko ajaa kelillä kuin kelillä valtateiden ulkopuolella. On se sellaista kyntöpeltoa ettei uskoisi. Paikka paikan päällä niin että vanhoja ei edes näe. Kelirikkoa, kuoppia, päällystevaurioita jne. Saati sitten että aura tai tiekarhu kävisi edes kerran viikossa ja jäiset monen sentin urat molepiin suuntiin tiellä jolla paljon liikennettä.
Jos perusinfra alkaa olla tuossa kunnossa, ei kohta mikään muukaan toimi. Suomi on aika vahvasti maantiekuljetusten varassa. Entä montako onnettomuuttaa johtuu teiden huonosta kunnosta? Joo tiedän, kuskin vastuulla sovittaa ajonopeus, mutta jos 80 alueella yllättäen on 50 senttiä halkaisijaltaan oleva kuoppa joka on parikymmnentä senttiä syvä. Varaudu nyt siihen.