Oli sen verran hyvin sanottu, että ihan näin erikseen pitää viestisi allekirjoittaa.
Esimerkkinä kotikaupunkini Suomessa, Hämeenlinna. Siis kaupunki, jonka kasvu perustuu vahvasti pendelöintiin. Rautatieasemalle rakennettiin suuri parkkitalo (sinänsä loistava juttu), jonka käyttömaksuja ei tietenkään mitenkään ole voitu yhdistää esim. VR:n kausilippuun, vaan siitä pitää maksaa melkoinen summa erikseen. Tämän ja muiden kustannusten takia iso osa pendelöijistä on päätynyt käyttämään kokonaisuudessaan autoa esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla töissä käydessään, koska jos ei satu asumaan aseman vieressä, tulee joukkoliikenteen käyttö parkkimaksuineen kalliimmaksi ja joustamattomammaksi kuin yksityisautoilu. Koska sanomattakin on selvää, ettei Hämeenlinnan sisäinen joukkoliikenne toimi riittävällä tasolla eikä sitä ole oikein edes yritetty kehittää.
Kaiken huipuksi VR on sekoillut pääradan junavuorojen kanssa oikein urakalla, mikä ei lainkaan ole lisännyt sen houkuttelevuutta. Samaan aikaan Matkahuolto ei ole tosiaan vieläkään saanut aikaiseksi bussivuorojen normalisoimista koronan jälkeen.
Ok, ei kokonaan hallituksen vika, mutta on osoitus siitä, että joukkoliikenteen kehittäminen on jäänyt Suomessa kokonaan jumittamaan. Hallituksella on mielestäni tässä johtovastuu: jos positiivisia asioita tapahtuu valtion tasolla, kunnat kyllä seuraavat.
Liikennettä ja liikenneinfrastruktuuria pitää ajatella kokonaisuutena eikä jatkuvana yksityisautoilu - julkinen liikenne - pyöräily -vastakkainasetteluna. Kaikki ihmiset voivat käyttää julkista liikennettä sekä polkupyörää jossain määrin tai paljonkin (ja suurin osa paljon enemmän kuin nyt), mutta läheskään kaikille 100% julkisen liikenteen tai polkupyörän käyttö ei vain ole mahdollista.
Toivottavasti tästä nykyisestä Venäjän aiheuttamasta tilanteesta polttoaineen hinnanousuineen seuraa se hyvä asia, että tähän todellisuuteen herättäisiin.