Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sanna Marinin hallitus

  • 2 679 558
  • 21 453

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on oikeastaan ainoa kohta mistä olemme eri mieltä. Vai ajattelitko, että kilpailun vähentyessä, hintataso alenee?
Minä jo aiemmin kirjoitin, että jos kustannukset nousevat, niin hinnat nousevat. Ei se niin mene, että jos joku hinta nousee, niin hallituksen pitää siihen puuttua. Se hinta muodostuu siellä vapailla markkinoilla. Jos se on huomenna korkeampi kuin tänään, niin sitten se on.

Kun minä olin nuori, niin aika moni asia maksoi aika paljon vähemmän, kuin nyt. Ja aika harva silloin kukoistanut firma on on enää pystyssä. Kokonaisia aloja on kadonnut kokonaan tai lähes kokonaan. Ystäväni meni aikanaan Anttilaan töihin tekemään postimyyntiluetteloa. Ei ole enää postimyyntiluetteloita, eikä Anttilaa. Kaverilla on kyllä töitä ja hyvin menee muutenkin. Ja meillä muillakin on asiat keskimäärin paremmin kuin 30 vuotta sitten.

Se on niiden kuljetusfirmojen homma pähkäillä, että mitenkä se homma saadaan hoidetuksi parhaiten. Kokemus on osoittanut, että se on paras tapa selvittää nämä asiat. Poliitikot eivät ole parhaita asiantuntijoita määräämään siitä, kuinka paljon tuotteiden kuljetus saa maksaa. Kommarit yritti, ei toiminut.

Eri kuljetusfirmat yrittää eri juttuja. Ne jotka onnistuu, menestyy. Ne jotka ei onnistuu, ei menesty. Niin sen pitääkin mennä. Jos me tuettais jokaista epäonnistujaa, ei meillä olisi tilaa eikä työntekijöitä uusille menestyjille. Meillä olis lahjakkaita ihmisiä tekemässä Anttilan postimyyntiluetteloita, joita kukaan ei enää käyttäisi. Nyt se työntekijöiden lahjakkuus on muiden, menestyvien yritysten käytössä.

Kun me ei tekohengitetä paskaa kuljetusyrittäjää, niin se innokas ja lahjakas yrittäjä yrittää tehdä jotain muuta ja mahdollisesti onnistuu ja tekee jotain, josta on itse asiassa hyötyä meille kaikille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä jo aiemmin kirjoitin, että jos kustannukset nousevat, niin hinnat nousevat. Ei se niin mene, että jos joku hinta nousee, niin hallituksen pitää siihen puuttua. Se hinta muodostuu siellä vapailla markkinoilla. Jos se on huomenna korkeampi kuin tänään, niin sitten se on.
Eihän hallituksen tule hintoihin puuttua, mutta kulloisessakin tilanteessa sentään katsoa yliverotusta. Kuljetusyrittäjien maksamat verot (kalusto, polttoaine, palkat jne) luovat taloudellista kasvua, jota ei kannata tuhota.

Noin muuten, suuri osa yhteiskunnan kuljetuksista pyörii tukien varassa. On tehty päätös, jonka mukaan lentokoneita tarvitaan, samoin laivoja ja kuljetuskalustoa. Näitä kaikkia tuetaan valtion budjetista useilla eri tavoilla. Yksityiset ja kuntien osakeyhtiöt pyörittävät tukien varassa myös joukkoliikennettä.

Palkansaajapuolelta löytyy ilmeisesti tahot, jotka haluavat hallituksen puuttuvan hintoihin. Vaadittuja julkisen puolen 2+3 prosenttia tms (arvio) per vuosi ei ole työnantajan mukaan varaa sairaanhoitajille kunta-alalla maksaa. Puhutaan miljardeista. Jos on työantajaan uskominen, palkansaajapuoli pelaa niin, että hallitus tulisi väliin ja lupaisi rahat.
 
Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Minä jo aiemmin kirjoitin, että jos kustannukset nousevat, niin hinnat nousevat. Ei se niin mene, että jos joku hinta nousee, niin hallituksen pitää siihen puuttua. Se hinta muodostuu siellä vapailla markkinoilla. Jos se on huomenna korkeampi kuin tänään, niin sitten se on.

Kun minä olin nuori, niin aika moni asia maksoi aika paljon vähemmän, kuin nyt. Ja aika harva silloin kukoistanut firma on on enää pystyssä. Kokonaisia aloja on kadonnut kokonaan tai lähes kokonaan. Ystäväni meni aikanaan Anttilaan töihin tekemään postimyyntiluetteloa. Ei ole enää postimyyntiluetteloita, eikä Anttilaa. Kaverilla on kyllä töitä ja hyvin menee muutenkin. Ja meillä muillakin on asiat keskimäärin paremmin kuin 30 vuotta sitten.

Se on niiden kuljetusfirmojen homma pähkäillä, että mitenkä se homma saadaan hoidetuksi parhaiten. Kokemus on osoittanut, että se on paras tapa selvittää nämä asiat. Poliitikot eivät ole parhaita asiantuntijoita määräämään siitä, kuinka paljon tuotteiden kuljetus saa maksaa. Kommarit yritti, ei toiminut.

Eri kuljetusfirmat yrittää eri juttuja. Ne jotka onnistuu, menestyy. Ne jotka ei onnistuu, ei menesty. Niin sen pitääkin mennä. Jos me tuettais jokaista epäonnistujaa, ei meillä olisi tilaa eikä työntekijöitä uusille menestyjille. Meillä olis lahjakkaita ihmisiä tekemässä Anttilan postimyyntiluetteloita, joita kukaan ei enää käyttäisi. Nyt se työntekijöiden lahjakkuus on muiden, menestyvien yritysten käytössä.

Kun me ei tekohengitetä paskaa kuljetusyrittäjää, niin se innokas ja lahjakas yrittäjä yrittää tehdä jotain muuta ja mahdollisesti onnistuu ja tekee jotain, josta on itse asiassa hyötyä meille kaikille.
Anttilan postimyyntiluettelo on hieman outo vertaus, verkkokauppa ja internet selvästi uutena ja tehokkaampina asioina korvasi sen. Ymmärtäisin vertauksen, jos meillä olisi olemassa tai realistisena kehittämisvaihtoehtona teknologiassa esimerkiksi tavaroiden ja ihmisten teleporttaukset, niin tuntuisihan se hullulta tukea yrityksiä, jotka ajaa rekalla tavaraa. Logistiikkaan tarvitaan edelleen polttoainetta/energiaa, jotka ovat huippuhinnoissa ja nämä hinnat kirpaisevat sekä sitä tyhmää, että myöskin nokkelaa yrittäjää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Logistiikkaan tarvitaan edelleen polttoainetta/energiaa, jotka ovat huippuhinnoissa ja nämä hinnat kirpaisevat sekä sitä tyhmää, että myöskin nokkelaa yrittäjää.
Jos nokkela yrittäjä ei osaa laskea kuinka paljon polttoainekustannukset nousevat ja siirtää sitä nousua omiin hintoihinsa, niin kyllähän se vaikeaksi menee. Varmaan kannattaa sitten siirtyä käyttämään hevosia. Niitä on käytetty ennenkin. Valtion tuella tietysti.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Anttilan postimyyntiluettelo on hieman outo vertaus, verkkokauppa ja internet selvästi uutena ja tehokkaampina asioina korvasi sen. Ymmärtäisin vertauksen, jos meillä olisi olemassa tai realistisena kehittämisvaihtoehtona teknologiassa esimerkiksi tavaroiden ja ihmisten teleporttaukset, niin tuntuisihan se hullulta tukea yrityksiä, jotka ajaa rekalla tavaraa. Logistiikkaan tarvitaan edelleen polttoainetta/energiaa, jotka ovat huippuhinnoissa ja nämä hinnat kirpaisevat sekä sitä tyhmää, että myöskin nokkelaa yrittäjää.
Kuljetusala on erittäin kilpailtu ala. Kustannukset nousee jatkuvasti. Tappiolla ei kannata toimia pitkään. Kustannustehokkaasti on toimittava, jos yritys meinaa pärjätä markkiloilla. Se on helppoa sanoa, että " toimintakyvytön " yritys saa kaatua, mutta onko se pidemmän päälle järkevää. Usealla yrittäjällä on suuret puskurit, mutta pienillä yrittäjillä ei välttämättä ole mitään puskuria. Kyllä suuret puskurit pienenevät huolestuttavan nopeasti, jos polttoaineiden hinnatkin kohoavat jatkuvasti. Polttoaineiden hinnat eivät ole ainoat kuluerät logistiikka-alalla.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Ehkä kannattaisi miettiä sitä miksi kuljetusala on kovin kilpailtu ja jos näin on niin minkä takia tilanne ei ole muuttunut ja olisiko alan tilanne parempi jos kilpailu poistaisi heikoimmat toimijat alalta?
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Asiakkaat ( tavaran toimittajat/tilaajat ) kilpailuttavat jatkuvasti kuljetusyrityksiä, jotta ne saisivat kuljetuskustannuksia pidemmän päälle edullisemmin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ehkä kannattaisi miettiä sitä miksi kuljetusala on kovin kilpailtu ja jos näin on niin minkä takia tilanne ei ole muuttunut ja olisiko alan tilanne parempi jos kilpailu poistaisi heikoimmat toimijat alalta?
Niin mietippä sitä. Kun Suomen sisäisiä kuljetuksia voi tehdä myös baltiasta tulevat kuljetusyritykset, joilla henkilöstökulut ovat alle puolet siitä mitä suomalaisilla. Nämä yritykset eivät maksa Suomeen polttoaineveroa, eivät mitään Suomen infrasta ja sen käytöstä, vaikka tästä olisi Suomen mahdollista veloittaa ja tällöin he olisivat edes lähempänä samaa tilannetta suomalaisten yritysten kanssa.
Tuolla on kaiken lisäksi todella iso vaikutus myös Suomen huoltovarmuuteen kun kuljetuskalusto on omissa käsissä, merenkulussahan Suomen kauppalaivasto on suurelta osin menetetty.

Ammattiliikenteeseen kohdistettu verohelpotus maksaa itsensä takaisin varsinkin jos samalla laitetaan lisämaksuja noille ulkomaisille yrityksille. Muuten tässä käy niin, että verotulot tippuvat ja valtio maksaa hyvänä esimerkkinä autoveron lasku niin se todellisuudessa kasvatti verotuloja. Sama kävisi myös alkoholiverossa, jolloin ostot voisi tehdä Suomesta, eikä viedä rahoja Viroon/Latviaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos nokkela yrittäjä ei osaa laskea kuinka paljon polttoainekustannukset nousevat ja siirtää sitä nousua omiin hintoihinsa, niin kyllähän se vaikeaksi menee. Varmaan kannattaa sitten siirtyä käyttämään hevosia. Niitä on käytetty ennenkin. Valtion tuella tietysti.

Osaatko kertoa nyt, kuinka omat työmatkakulusi kehittyvät tämän ja ensi vuoden vuoden aikana?
Oletko vaatinut työsopimukseesi pykälän, jolla kompensoidaan nousu tai lasku?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaatko kertoa nyt, kuinka omat työmatkakulusi kehittyvät tämän ja ensi vuoden vuoden aikana?
Oletko vaatinut työsopimukseesi pykälän, jolla kompensoidaan nousu tai lasku?
Nousee sen verran, mitä HSL:n lippujen hinnat nousee. Ei ole tuon takia ollut tarvetta neuvotella kompensaatioita. Vaikka eiköhän tahdostani riippumatta joku työntekijäliitto, johon en edes kuulu, mullekin kaiketi jonkun tes korotuksen neuvottelee bensan hintoihin vedoten. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuljetusala on erittäin kilpailtu ala. Kustannukset nousee jatkuvasti. Tappiolla ei kannata toimia pitkään. Kustannustehokkaasti on toimittava, jos yritys meinaa pärjätä markkiloilla. Se on helppoa sanoa, että " toimintakyvytön " yritys saa kaatua, mutta onko se pidemmän päälle järkevää.
Kyllä se on pidemmän päälle järkevää. Koska se on nimenomaan pidemmän päälle järkevää. Hyödyt tulevat pienellä viiveellä, haitat heti. Toistan aiemman lainaukseni:
Koska haitat näkyvät heti ja yhteiskunnan hyödyt vasta vähitellen, luovaa tuhoa on usein vastustettu poliittisesti, mikä pitkittää luovan tuhon haittoja ja eliminoi sen hyötyjä, lannistaa tekemästä uusia tuotteita, vääristää markkinoiden hintainformaatiota ja kannustimia sekä tulee kalliiksi veronmaksajille.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nousee sen verran, mitä HSL:n lippujen hinnat nousee. Ei ole tuon takia ollut tarvetta neuvotella kompensaatioita. Vaikka eiköhän tahdostani riippumatta joku työntekijäliitto, johon en edes kuulu, mullekin kaiketi jonkun tes korotuksen neuvottelee bensan hintoihin vedoten. Valitettavasti.

Eli olet jättänyt riskin huomioimatta omassa toiminnassasi, ja ulkoistanut edunvalvontasi.

Toivotaan, että nokkelutesi ei kostaudu...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nousee sen verran, mitä HSL:n lippujen hinnat nousee. Ei ole tuon takia ollut tarvetta neuvotella kompensaatioita. Vaikka eiköhän tahdostani riippumatta joku työntekijäliitto, johon en edes kuulu, mullekin kaiketi jonkun tes korotuksen neuvottelee bensan hintoihin vedoten. Valitettavasti.

Tässä on se ongelma etteivät energian hintojen nousu mene HSL:n lippuihin täysimääräisenä jos ollenkaan, noita kompensoidaan verovaroista. Haja-asutusalueilla menevät täydellä voimalla. Joku työmatkavähennys verotuksessakin on melkein yhtä tyhjän kanssa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli olet jättänyt riskin huomioimatta omassa toiminnassasi, ja ulkoistanut edunvalvontasi.

Toivotaan, että nokkelutesi ei kostaudu...
Olen nimenomaan ottanut riskin huomioon ja järjestänyt työmatkani siten, että se ei ole ihan pikkuasioista kiinni. Työmatkani onnistuu kyllä myös esim mahdollisen HSL:n lakon aikana. En minä nyt noin tärkeitä asioita yhden kortin varaan jätä.

Edunvalvontaani en ole ulkostanut. Se on osittain ulkoistettu minun halujeni vastaisesti ja minulta kysymättä.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Minusta on mielenkiintoista käsitellä teemaa "luova tuho" tilanteessa, jossa ala ei ole missään teknologisessa tai toiminnallisessa murroksessa, vaan kyseessä on ulkopuolelta tuleva merkittävä markkinahäiriö. Tämä "luova tuho" ei välttämättä kaada niitä huonoja yrityksiä, vaan saattaa kaataa ne pienet yritykset ja ajaa alaa esimerkiksi Suomen kannalta epäedulliseen suuntaan. Ulkomaisten toimijoiden tai isojen toimijoiden syliin, jotka ostavat pienten yritysten konkurssipesät ja nostavat kollektiivisesti hintoja.

Tokihan tätä nyt pitää puntaroida muutenkin kuin subventoinnin kautta, mutta en minä jotenkin pysty näkemään tätä minään luontaisena "luovana tuhona". Jos tuolla puksuttelisi muutama firma polttoaineen voimalla viimeiseen asti ja muut sähköautoilla, niin kehityshän olisi luontainen. Nyt polttoaineen hinta pomppaa, eikä kaikilla pienillä yrityksillä ole välttämättä ollut edes mahdollista tehdä heille edullisia sopimuksia tällaisia tilanteita ajatellen, kun neuvotteluvoima ei riitä.

Pahimmassa tapauksessahan tässä ajetaan suomalaiset yrittäjät konkurssiin, siirretään työntekijät ulkomaille ja maksetaan sitten yritysten pyytämät hinnat täällä. Verotulojen valuessa ulkomaille. Näitä on varmaan hyvä tarkastella muustakin kuin "luovan tuhon" näkökulmasta, kun kyseessä on kuitenkin maan huoltovarmuuden kannalta kriittinen ala. Eikä tuollaisen yrityksen perustaminen ole mikään ihan helppo homma, kun investoinnit ovat jo yhden auton kohdalla mittavat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Minusta on mielenkiintoista käsitellä teemaa "luova tuho" tilanteessa, jossa ala ei ole missään teknologisessa tai toiminnallisessa murroksessa, vaan kyseessä on ulkopuolelta tuleva merkittävä markkinahäiriö. Tämä "luova tuho" ei välttämättä kaada niitä huonoja yrityksiä, vaan saattaa kaataa ne pienet yritykset ja ajaa alaa esimerkiksi Suomen kannalta epäedulliseen suuntaan. Ulkomaisten toimijoiden tai isojen toimijoiden syliin, jotka ostavat pienten yritysten konkurssipesät ja nostavat kollektiivisesti hintoja.

Tokihan tätä nyt pitää puntaroida muutenkin kuin subventoinnin kautta, mutta en minä jotenkin pysty näkemään tätä minään luontaisena "luovana tuhona". Jos tuolla puksuttelisi muutama firma polttoaineen voimalla viimeiseen asti ja muut sähköautoilla, niin kehityshän olisi luontainen. Nyt polttoaineen hinta pomppaa, eikä kaikilla pienillä yrityksillä ole välttämättä ollut edes mahdollista tehdä heille edullisia sopimuksia tällaisia tilanteita ajatellen, kun neuvotteluvoima ei riitä.

Pahimmassa tapauksessahan tässä ajetaan suomalaiset yrittäjät konkurssiin, siirretään työntekijät ulkomaille ja maksetaan sitten yritysten pyytämät hinnat täällä. Verotulojen valuessa ulkomaille. Näitä on varmaan hyvä tarkastella muustakin kuin "luovan tuhon" näkökulmasta, kun kyseessä on kuitenkin maan huoltovarmuuden kannalta kriittinen ala. Eikä tuollaisen yrityksen perustaminen ole mikään ihan helppo homma, kun investoinnit ovat jo yhden auton kohdalla mittavat.
Hyvä viesti.

Suurin osa kuljetusyrityksistä ovat pieniä tai keskisuuria yrityksiä ja heillä ei välttämättä ole samanlaista vipuvartta sopimuksissa kuin isoilla toimijoilla. Mistään puskureista tuskin puhutaan monenkaan kohdalla ja jos sellaisia on, niin ei niitäkään voi ylettömästi kasvattaa ja tällaisia +50 snt/l nopeita korotuksia tuskin kukaan pystyy ennustamaan. Asiakas myös määrittelee hyvin paljon kuljetussopimuksen sisältöä, joten kuljetusyritys ei voi sanella sinne mitä haluaa. Eli tällaiset polttoainekustannusten muutokset eivät edes välttämättä sisälly sopimustekstiin, ne ovat täysin kuljetusyritysten omia kuluja. Isot toimijat ovat eri asemassa.

Suurin osa kuljetusalan yrityksistä on myös perheyrityksiä, ihan suurimmista suomalaisista toimijoista lähtien. Jos nämä perheyritykset alkavat kaatumaan, niin luuletko että uusia yrittäjiä tulee helposti? Kyllä tämä ala siirtyy suvussa hyvin pitkälti jo äidinmaidosta uudelle sukupolvelle, hyvin harva kuljetusalan yrittäjä aloittaa toimintansa pystymetsästä. Lapset ovat liiketoiminnassa mukana jo pienestä pitäen, isän ja isoisän kyydissä ajelevat.

Isot toimijat voivat laittaa tällaisia lisiä toimitushintoihin:

 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nämä perheyritykset alkavat kaatumaan, niin luuletko että uusia yrittäjiä tulee helposti?
Luulen. Ala on nyt jo ylikilpailtu, koska niitä uusia yrittäjiä puskee sisään joka nurkasta. Jos pieni määrä putoaisi pois, se helpottaisi hetkeksi. Mutta vain hetkeksi. Se on tuo sama ongelma kaikilla aloilla, missä pienen firman perustaminen on suhteellisen helppoa.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Murskaaja

Jäsen
Oikeasti kannattavat hyvät yritykset eivät kaadu lyhyen aikavälin markkinaheilahtelun takia. Ja toisaalta jos koko ala on sillä mallilla, että hinnat on poljettu minimiin ja kannattavuus on alhaista, niin sellaisen alan ei pitäisi pitkällä aikavälillä houkutella pääomia ja uusia yrittäjiä. Kysynnän puutteesta ei ala kuitenkaan kärsi, jolloin polttoaineiden hinnat siirtyvät jollain aikavälillä lopputuotteiden hintaan ja kuluttajien maksettaviksi, koska tiettyjen tavaroiden vaan on pakko liikkua kumirenkailla ympäri Suomea. Ne yritykset säilyvät, jotka pystyvät neuvottelemaan sopimuksiaan uusiksi ja kestävät kannattavuuden väliaikaisen heikkenemisen.

Nythän on kyse siitä, että yrittäjäriskin realisoituessa huudetaan valtiota apuun paikkaamaan tilannetta, kun toiminta ei hyvinäkään aikoina ole tarpeeksi kannattavaa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Oikeasti kannattavat hyvät yritykset eivät kaadu lyhyen aikavälin markkinaheilahtelun takia. Ja toisaalta jos koko ala on sillä mallilla, että hinnat on poljettu minimiin ja kannattavuus on alhaista, niin sellaisen alan ei pitäisi pitkällä aikavälillä houkutella pääomia ja uusia yrittäjiä. Kysynnän puutteesta ei ala kuitenkaan kärsi, jolloin polttoaineiden hinnat siirtyvät jollain aikavälillä lopputuotteiden hintaan ja kuluttajien maksettaviksi, koska tiettyjen tavaroiden vaan on pakko liikkua kumirenkailla ympäri Suomea. Ne yritykset säilyvät, jotka pystyvät neuvottelemaan sopimuksiaan uusiksi ja kestävät kannattavuuden väliaikaisen heikkenemisen.

Nythän on kyse siitä, että yrittäjäriskin realisoituessa huudetaan valtiota apuun paikkaamaan tilannetta, kun toiminta ei hyvinäkään aikoina ole tarpeeksi kannattavaa.
Osittain samaa mieltä kanssasi. Lopputuloksena on se, että kohonneet tuotantokustannukset ja logistiikkakustannukset siirtyvät kuluttajan maksettavaksi joko palveluiden tai tuotteiden hinnoissa. Se, että firmoja yhtäällä kaatuu ja toisaalla tulee uusia tilalle on normaalia toimintaa. Se kuuluu pelin henkeen.

Se, että firmoja menee konkkaan ei saisi olla kenenkään toiveiden täyttymys. Toisaalla sitäkään ei suvaita, jos menestyvä yritys pärjää hyvin ja tuo sijoittajille tuntuvan palkkion sijoitetulle pääomalle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta on mielenkiintoista käsitellä teemaa "luova tuho" tilanteessa, jossa ala ei ole missään teknologisessa tai toiminnallisessa murroksessa, vaan kyseessä on ulkopuolelta tuleva merkittävä markkinahäiriö. Tämä "luova tuho" ei välttämättä kaada niitä huonoja yrityksiä, vaan saattaa kaataa ne pienet yritykset ja ajaa alaa esimerkiksi Suomen kannalta epäedulliseen suuntaan. Ulkomaisten toimijoiden tai isojen toimijoiden syliin, jotka ostavat pienten yritysten konkurssipesät ja nostavat kollektiivisesti hintoja.
Missä se on sanottu, ettei logistiikka ole murroksessa? Nämä ovat sellaisia patenttitoimiston johtajan lausuntoja vuodelta 1900, että mitään merkittäviä keksintöjä ei ole odotettavissa, sillä kaikki tarpeellinen on jo keksitty. Alalle jonkun verran hommia tehneenä myönnän, että logistiikkaketjut ovat pirun hienosti optimoituja ja mietittyjä eikä niissä ole helposti löysää mietittävissä, mutta juuri tässä se omaan erinomaisuuteen jämähtämiseen vaara juuri onkin. Ei edes pyritä miettimään ratkaisuja laatikon ulkopuolelta.

Samaan aikaan liikenne on sähköistymässä, vetyteknologia kehittyy harppauksien, erilaiset tekoälyt, robotiikat, itseohjautuvuudet ja alustaratkaisut tulevat markkinoille hirveää vauhtia, joten en ihan ihan tyytyisi siihen, että ala ei olisi murroksessa. Toki tukkikuormia ei roudata droneilla eikä sähköllä korvata vielä rekkoja, mutta edelleen jättäisi markkinoiden mietittäväksi että mistä saadaan säästettyä 10 tai 30% tai mikä kuljetus voitaisiin korvata paikallisella tuotannolla tai ihan muulla teknologialla ilman, että vanhaa subventoidaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Samaan aikaan liikenne on sähköistymässä, vetyteknologia kehittyy harppauksien, erilaiset tekoälyt, robotiikat, itseohjautuvuudet ja alustaratkaisut tulevat markkinoille hirveää vauhtia, joten en ihan ihan tyytyisi siihen, että ala ei olisi murroksessa. Toki tukkikuormia ei roudata droneilla eikä sähköllä korvata vielä rekkoja, mutta edelleen jättäisi markkinoiden mietittäväksi että mistä saadaan säästettyä 10 tai 30% tai mikä kuljetus voitaisiin korvata paikallisella tuotannolla tai ihan muulla teknologialla ilman, että vanhaa subventoidaan.

Kumipyöräliikenteen ajoneuvot eivät tule sähköistymään nykytekniikalla ikinä, koska ajoneuvojen akut nostaisivat massan niin korkeaksi, ettei niillä pystyisi kuljettamaan yhtään mitään. Kaasu tulee olemaan todennäköisempi vaihtoehtoinen polttoaine ja sellaisia kuorma-autoja on valmistettu jo hyvän aikaa. Merkkejä ja malleja on tulossa lisää markkinoille. Tiedä sitten, olisiko vetyautot yksi vaihtoehto, mutta sekään ei ole lähitulevaisuuden juttuja... Suomessa käytetään runkolinjoja tavaroiden liikutteluun. Suuret keskusvarastot sijaitsevat PK-seudulla ja niistä lähtee valtateitä pitkin paikallisiin terminaaleihen tavaraa. Vastahan nämä suuret keskusvarastot ovat rakennettu ja otettu käyttöön, KESKO on aloittamassa uuden rakentamista Nurmijärvelle. Ei siis ole ihan heti muuttumassa tämä runkolinjojen käyttökään. Se on kuitenkin hyvin tehokasta tällä hetkellä, kun käytössä on enemmissä määrin HCT-yhdistelmiä -> näillä suuret kuljetusyhtiöt ovat pystyneet tekemään polttoainekulutuksessa isoja säästöjä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Pitkät HTC-rekat yleistyvät Suomessa pikkuhiljaa. Niistä voi olla suuri apu tulevaisuudessa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pitkät yhdistelmärekat tulevat käyttämään vielä pitkään nykyisiä pumpusta saatavia polttoaineita kuten tähänkin asti.

Mitä tulee " vetytalouteen ", niin se vaatii vielä paljon suunnittelua ja toimenpiteitä ennekuin sitä voidaan käyttää/hyödyntää tehokkaasti eri sektoreilla teollisuudessa ja muuallakin kuten esimerkiksi liikenteessä.

Siirtyminen vetytalouteen tulee vaatimaan runsaasti rahaa ja investointeja niin Suomessa kuin muuallakin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kumipyöräliikenteen ajoneuvot eivät tule sähköistymään nykytekniikalla ikinä, koska ajoneuvojen akut nostaisivat massan niin korkeaksi, ettei niillä pystyisi kuljettamaan yhtään mitään.
Paino sanalla nykytekniikalla ja tarkennuksella, että pitkän matkan rekat. Sähköllä toimivia busseja on jo olemassa ja en nyt ainakaan suoraan keksi syytä, miksei kaupunkien jakelu kehittyisi samaan suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Paino sanalla nykytekniikalla ja tarkennuksella, että pitkän matkan rekat. Sähköllä toimivia busseja on jo olemassa ja en nyt ainakaan suoraan keksi syytä, miksei kaupunkien jakelu kehittyisi samaan suuntaan.

Bussit toki liikkuvat sähköllä. Ja on niitä sähköllä toimivia kuorma-autojakin, jotka soveltuvat nimenomaan jakeluun:

 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Bussit toki liikkuvat sähköllä. Pienet jakeluautot saattavat muuttua sähköllä toimiviksi, joskus tulevaisuudessa. Rekat ja kuorma-autot tuskin ikinä.
En edelleenkään lähtisi tekemään tällaisia julistuksia. Akkuteknologia kehittyy valtavasti ja meistä ei kukaan tiedä paljonko seuraavan sukupolven akut painavat. Niihin kun mietitään jos jonkinlaisia tekniikoita:

Muutenkin kun puhutaan koko logistiikasta, niin sekin on aika paljon isompi kuva kuin joku Hakkilasta tai Tuusulasta Jyväskylään ajama täysiperävaunu. Muutos voi tulla jo siinä, että pienet ostokset on järkevämpää tehdä lähikaupassa versus että ajetaan 25 km Prismaan. Markkinat hoitavat kun kustannukset jyvitetään oikein ja verotus eri ratkaisujen välillä on neutraalia (huomioiden ympäristö ja kauppapolitiikka).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös