Sanna Marinin hallitus

  • 2 705 564
  • 21 453

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Niin Venäjän hyökkäys Ukrainaan pisti vähän lisää nousua hintaan. Vähemmän yllättäen ne pakotteet maksavat myös meille.
Vähemmän yllättäen korkea bensan ja dieselin hinta yhdistettynä kallistuvaan sähkön hintaan alkaa näkyä myös kaikkien muidenkin kun yksityisautoilijoille kukkarossa. Tähän asti on naureskeltu yksityisautoilijoille bensan ja dieselin hinnasta, mutta esim. ruoan hinnan nousu ei varmasti kauaa naurata.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai maksavat mutta valtiohan tienaa tuon nousun takia entistä enemmän Alvin muodossa. Ei siinä etteikö rahalle käyttöä ole. Ja toki sehän on halpaa niinkauan kuin rahalla saa sanoi jo vanha kansa.

Kai hallituksen pitää auttaa yrittäjiä nytkin, koronakriisi koski vain eri aloja.

Jos bensan hinta normaalisti olisi 1,80e/l ja se sisältää n. 60% verran veroja valtio tienaisi litralta 1,08e. Hinnan ollessa 2,20e/L tienaus olisi 1,32e/litra. Eli melkein 20% enemmän. Eli tuota olisi mahdollista jonkin verran kompensoida jo ilman että tarvitsisi käytännössä mennä budjetoidun veromäärän alle. Muistelisin muutama viikko sitten jonkun politiikon sanoneen että jos 20 snt laskisi hintaa jäisi valtio 800M tappiolle, mutta eihän tuo nyt tosiaan ihan suoraan noinkaan menisi..
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisi kiva kuulla, että mitä valtio tekee sitten, kun yrityksiä alkaa lyömään lappua luukulle ja kansaa jää pois töistä.

Onhan tämä oikeasti sairasta, että kun on pakko, huom pakko, käyttää diesel autoa taikka sitten laittaa firma nurin. Diesel maksaa saman kuin bensa, siihen päälle vielä dieselvero...

Kansa voi jo huonosti ja kohta se voi tosi huonosti.

Tottakai pakotteet vaikuttavat Suomeen, mutta voishan sitäkin kompensoida.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: LuKi

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Muistatteko näin luet iltapäivälehtiä -meemin? Tämän voisi nimittäin laittaa siihen mukaan.

Hallitus istuu tumput suorina! = tekee koko ajan töitä, vaikka ei siitä Jatkoajan keskustelufoorumille erikseen ilmoitakaan.

Tottakai siellä töitä tehdään.

Olisiko seuraavana listalla esim.dieselín käyttövoimaveron poisto tältä vuodelta ja polttoaineverojen alennus. Ruotsihan tekee näin myös niinkuin monet muutkin EU-maat.
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tottakai siellä töitä tehdään.

Olisiko seuraavana listalla esim.dieselín käyttövoimaveron poisto tältä vuodelta ja polttoaineverojen alennus. Ruotsihan tekee näin myös niinkuin monet muutkin EU-maat.
Aika ammottava aukko jää budjettiin. Pitäisi varmaan korottaa jotain muita veroja.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tottakai siellä töitä tehdään.

Olisiko seuraavana listalla esim.dieselín käyttövoimaveron poisto tältä vuodelta ja polttoaineverojen alennus. Ruotsihan tekee näin myös niinkuin monet muutkin EU-maat.

Tuskin olen kovin väärässä ennustaessani, että tähän vastataan huomisella kyselytunnilla. Eduskunta järjestää tänään ylimääräisen kyselytunnin ilmeisesti senkin takia, että huomenna voidaan kysyä sodan vaikutuksista energiaan ja talouteen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jos bensan hinta normaalisti olisi 1,80e/l ja se sisältää n. 60% verran veroja valtio tienaisi litralta 1,08e. Hinnan ollessa 2,20e/L tienaus olisi 1,32e/litra. Eli melkein 20% enemmän. Eli tuota olisi mahdollista jonkin verran kompensoida jo ilman että tarvitsisi käytännössä mennä budjetoidun veromäärän alle.

Korjatkaa, jos olen väärässä mutta eikö polttoainevero ole kiinteä summa ja vain ALV:n osuus nousee, kun polttoaine kallistuu pumpulla? Eli ihan noin paljoa eivät valtion tulot nousisi 1.80e -> 2.20e nousussa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tuskin olen kovin väärässä ennustaessani, että tähän vastataan huomisella kyselytunnilla. Eduskunta järjestää tänään ylimääräisen kyselytunnin ilmeisesti senkin takia, että huomenna voidaan kysyä sodan vaikutuksista energiaan ja talouteen.
Suurin huoli hallituksella on se, että miten pystytään keräämään tarpeeksi veroja ja tämän lisäksi kuinka paljon pitää ottaa lisää velkaa/lainaa ulkomailta. Valtion kassa on tyhjä ja tulevaisuudessa pitää hoitaa myös Sote-uudistus kuntoon, joka maksaa maltaita. Palkkaharmonisointi ja työvoiman saanti sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoa varten on saatava asianmukaisesti hoidettua parhainpäin kuntoon nopeasti eikä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa jos silloinkaan.

Tämän lisäksi täytyy hoitaa Suomen sisäinen- ja ulkoinen turvallisuus Suomessa tarpeeksi korkealle tasolle.

Energian, sähkön ja polttoaineiden hinnat tulevat nousemaan samoinkuin ruoan ja elintarvikkeiden hinnat.

Miten käy ilmastonmuutoksen kanssa Suomessa. Pitäisikö tavoitteita lykätä suosiolla 10 vuotta eteenpäin. Turpeen hyötykäyttöä on lisättävä huoltovarmuuden vuoksi. Huoltovarmuus on Suomen kannalta elintärkeää joka tapauksessa tapahtuu mitä tahansa Suomessa tai muualla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kiva kuulla, että mitä valtio tekee sitten, kun yrityksiä alkaa lyömään lappua luukulle ja kansaa jää pois töistä.

Onhan tämä oikeasti sairasta, että kun on pakko, huom pakko, käyttää diesel autoa taikka sitten laittaa firma nurin. Diesel maksaa saman kuin bensa, siihen päälle vielä dieselvero...

Kansa voi jo huonosti ja kohta se voi tosi huonosti.

Tottakai pakotteet vaikuttavat Suomeen, mutta voishan sitäkin kompensoida.
Valtio varmasti pystyy jotain tekemään, mutta onhan tämä vaikea tilanne, todella vaikea. Valtiokaan ei saa rahaa seinästä, vaan velkaantuu jatkuvasti lisää. Valtiokaan ei voi loputtomasti velkaantua, vaan jossain kohtaa voi olla todellinen katastrofi käsillä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Valtio varmasti pystyy jotain tekemään, mutta onhan tämä vaikea tilanne, todella vaikea. Valtiokaan ei saa rahaa seinästä, vaan velkaantuu jatkuvasti lisää. Valtiokaan ei voi loputtomasti velkaantua, vaan jossain kohtaa voi olla todellinen katastrofi käsillä.
Nyt jos koskaan on syytä tehdä ne tarpeelliset rakenneuudistukset työmarkkinoilla. Nyt ei voida levätä laakereilla vaan on toimittava hyvän sään aikana.

Kohtaanto-ongelma on tosiasia ja ongelmat on syytä ratkaistava. Nyt vain tuntuu siltä, että ei tiedetä miten tulee toimia järkevästi ja kustannustehokkaasti. Samanaikaisesti on sekä työttömyyttä että pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä.

Väestön ikärakenne on huolestuttava. Jotain tarttis tehdä pikaisesti ja työvoiman saatavuus on turvattava keinolla millä hyvänsä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Nykyään puhutaan kauniisti vihreästä taloudesta, mutta jääkö se vain sanahelinäksi. Samanaikaisesti on Ukrainassa tosi paha tilanne, joka vaikuttaa Suomeenkin valitettavasti. Toivottavasti saadaan rauha aikaiseksi mahdollisimman nopeasti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Uskon vakaasti, että hallitus valmistelee jo toimia polttoaineiden ja sähkön hintojen rajulle nousulle. Uusia tulonsiirtomekanismeja keski- ja suurituloisilta pienituloisille valmistellaan jo kovalla kiireellä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko se paha?
Eihän polttoaineverojen nousu edes koske köyhimpiä kun ei heillä ole varaa autoon ja onneksi aina voi mennä taksilla.

Jos tätä asiaa lähestytään ostovoiman kautta niin asia on äärimmäisen paha. Jos asiaa lähestytään kurmuuttamalla itäistä naapuria niin ei ole paha.

Sanoisin että melko nopeasti pitäisi ammattidiesel lanseerata hintaluokkaan alle 1.5e litra, jos haluja on niitä köyhimpiä auttaa. Muut toimet (vaikka nyt aluepohjaiset) on täysin siltarumpuilua tai rahansiirtoja omille kannatusjoukoille, tietenkin mukavaahan se olisi jos vaikka alvin osuutta voisi pienentää väliaikaisesti (esimerkiksi laskemalla odotettu verokertymä sekä laskennallinen tuleva verokertymä näillä hinnoilla sekä sieltä lopputuloksen kertoma prosentti polttoaineiden alviksi).
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nyt jos koskaan on syytä tehdä ne tarpeelliset rakenneuudistukset työmarkkinoilla. Nyt ei voida levätä laakereilla vaan on toimittava hyvän sään aikana.

Kohtaanto-ongelma on tosiasia ja ongelmat on syytä ratkaistava. Nyt vain tuntuu siltä, että ei tiedetä miten tulee toimia järkevästi ja kustannustehokkaasti. Samanaikaisesti on sekä työttömyyttä että pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä.

Väestön ikärakenne on huolestuttava. Jotain tarttis tehdä pikaisesti ja työvoiman saatavuus on turvattava keinolla millä hyvänsä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Nykyään puhutaan kauniisti vihreästä taloudesta, mutta jääkö se vain sanahelinäksi. Samanaikaisesti on Ukrainassa tosi paha tilanne, joka vaikuttaa Suomeenkin valitettavasti. Toivottavasti saadaan rauha aikaiseksi mahdollisimman nopeasti.

Minkälaiset rakenneuudistukset pitäisi mielestäsi tehdä, että se ratkaisisi työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korjatkaa, jos olen väärässä mutta eikö polttoainevero ole kiinteä summa ja vain ALV:n osuus nousee, kun polttoaine kallistuu pumpulla? Eli ihan noin paljoa eivät valtion tulot nousisi 1.80e -> 2.20e nousussa.

Joo en tosiaan itse ollut tarkkaan tutustunut miten vero muodostuu mutta tosiaan jo tuon verokertymän vuoksi tuota olisi mahdollista laskea jonkin verran, ilman että vielä menetettäisiin veroeuroja, tietenkin tuo hinnanousu on niin kovaa ettei siinä rupea enää muutamat sentit hirveästi tilanneta parantamaan. Muutama vuosi sitten taisi mittareilla nähdä Dieselin hinnaksi jotain 1,10e ja tänään kun katseli niin monessa paikassa oli jo 2,30e. Voinut tänään muutamalla käydä mielessä että kävisikö mielummin ostamassa köyttä kun tankkaamassa autoa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jos hinta pysyisi tasaisesti läpi vuoden vaikka 50 sentin korotuksessa, niin työpaikallani se tarkoittaisi noin puolentoista miljoonan euron lisälaskua. Kun kyydissä kulkee pelkästään Suomen suurimpien kauppaliikkeiden sekä elintarvikevalmistajien tuotteita, niin onneksi olkoon Suomen kansa, ruoka muuten maksaa kohta helvetisti enemmän kuin vaikka pari vuotta sitten.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos hinta pysyisi tasaisesti läpi vuoden vaikka 50 sentin korotuksessa, niin työpaikallani se tarkoittaisi noin puolentoista miljoonan euron lisälaskua. Kun kyydissä kulkee pelkästään Suomen suurimpien kauppaliikkeiden sekä elintarvikevalmistajien tuotteita, niin onneksi olkoon Suomen kansa, ruoka muuten maksaa kohta helvetisti enemmän kuin vaikka pari vuotta sitten.

Ei haittaa. Sitähän Suomessa haetaan, köyhät köyhemmiksi, pienet yritykset nurin ja paras jos köyhät vielä muuttaisivat kerrostaloihin kaupunkeihin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos hinta pysyisi tasaisesti läpi vuoden vaikka 50 sentin korotuksessa, niin työpaikallani se tarkoittaisi noin puolentoista miljoonan euron lisälaskua. Kun kyydissä kulkee pelkästään Suomen suurimpien kauppaliikkeiden sekä elintarvikevalmistajien tuotteita, niin onneksi olkoon Suomen kansa, ruoka muuten maksaa kohta helvetisti enemmän kuin vaikka pari vuotta sitten.
Taitaa ruuan hinta nousta muutenkin vaikka polttoaineen hintaa laskettaisiin Suomessa 50 senttiä. Kun jos Ukrainassa ei saada satoa tuotettua normaalisti, eikä lannoitteita tuotettua myöskään niin ruuan määrä koko maailmassa laskee ja kun kysyntä ei laske samaa tahtia niin hinta nousee. Ilman velkarahaa valtio ei saa tuohon vaikutettua mitenkään. Ja se velka ei jää muuten pieneksi. Nyt jos on jäämättä Suomessakin laajoja määriä peltoa viljelemättä kun lannoitteita ei saada niin vähän ollaan ongelmissa jos pitäisi omavaraistalouteen pyrkiä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta isoja maataloustukia on perusteltu huoltovarmuudella ja sillä että kriisin sattuessa saadaan ruokaa pöytään. No nyt on kriisi päällä ja ensimmäiseksi kerrotaan, että kohta ei muuten välttämättä saadakaan ruokaa pöytään. Helvetin hyvin käytetyt miljardit ellen sanoisi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta isoja maataloustukia on perusteltu huoltovarmuudella ja sillä että kriisin sattuessa saadaan ruokaa pöytään. No nyt on kriisi päällä ja ensimmäiseksi kerrotaan, että kohta ei muuten välttämättä saadakaan ruokaa pöytään. Helvetin hyvin käytetyt miljardit ellen sanoisi.

Niin tällaista kriisiä ihan heti ei odotettu.

Kysymyshän on siitä että maatiloja lopettaa ja peltoja jää viljelemättä ja samalla poistuu lihatiloja markkinoilta.

Jos on intoa tehdä töitä parin euron tuntipalkalla niin siitä vain ostohousut jalkaan, eiköhän noita myyntiin ole tulossa. Halpaa ruokaa kun on haluttu ja siihen totuttu niin keskusliikkeet ovat kuristaneet tuottajat sellaisiin sopimuksiin ettei niillä ole puskuria piiruakaan esimerkiksi nyt sähkön/polttoaineen hinnan nousuihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös