Sanna Marinin hallitus

  • 2 587 920
  • 21 526

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse koen että eniten on väheksytty maltillisen vasemmiston uhkaa Suomen turvallisuudelle. Tähän kuuluu mm. Tarja Halonen ja Erkki Tuomioja. Tuoreimpina, ehkä vähemmän maltillisina mm. Li Andersson. Kahdella ensimmäisellä on ollut oikeasti mahdollisuuksia vaikuttaa Suomen tulevaisuuteen ja jälkiviisaana voi todeta, että vaikutus ei ole ollut järin positiivinen.

Äärioikeiston tunarit onneksi ovat pysyneet vielä varsin pienenä ja merkityksettömänä liikkeenä. Eikä heillä ole nykyisessä yhteiskunnallisessa ilmapiirissä mahdollisuuksia nousta millään tavalla merkittäviksi tekijöiksi.

Millä ihmeen logiikalla Tarja Halosen ja Erkki Tuomiojan saa luokiteltua maltilliseksi vasemmistoksi? Tästä tandemista on maltillisuus kaukana, itse pidän Li Anderssonia maltillisempana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt olisi hallituksella ja Saukilla mahdollisuus saada nimensä historian kirjoihin suurina suomalaisina. Tai sitten saamattomina johtajina, joiden vätystely mahdollisti Venäjälle hyökkäyksen yksinäisen Suomen kimppuun. Tehkää valintanne.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Nyt olisi hallituksella ja Saukilla mahdollisuus saada nimensä historian kirjoihin suurina suomalaisina. Tai sitten saamattomina johtajina, joiden vätystely mahdollisti Venäjälle hyökkäyksen yksinäisen Suomen kimppuun. Tehkää valintanne.
Huhujen mukaan Lauri Nurmelta on tulossa uusi kirja ”Miten Suomi päätti voittaa Venäjän”. Kansikuva on lähes valmiina, ja juonipaljastuksena voin kertoa ettei tämä kerro Jalosen leijonista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Suomalaisena patrioottina pidän vihjailuasi erittäin törkeänä ja loukkaavana.

Olen erittäin ylpeä suomalaisuudestani ja olen 362 päivää varusmiehenä palvelleena valmis vaikka kuolemaan maani puolesta. Nimenomaan Suomen puolesta, en Turkin tai Yhdysvaltojen puolesta, kuten sinun kaltaiset kiihkonatottajat.
Hyvä, että tarkensit "Suomen puolesta", punikeista ei aina voi olla ihan varma. No mutta, pääset näillä näkymin todennäköisesti toteuttamaan lapsellista sankarifantasiaasi tilanteessa, johon fiksummat eivät olisi koskaan joutuneet. Tsemppiä sinne, pidä kypärä päässä ja pää alhaalla, koko illan tulee!
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hyvä, että tarkensit "Suomen puolesta", punikeista ei aina voi olla ihan varma. No mutta, pääset näillä näkymin todennäköisesti toteuttamaan lapsellista sankarifantasiaasi tilanteessa, johon fiksummat eivät olisi koskaan joutuneet. Tsemppiä sinne, pidä kypärä päässä ja pää alhaalla, koko illan tulee!
Ihan en itse näe tilannetta noin vaikeana. Kirjoituksesi perusteella kuulut siihen osastoon, joka jo sodan pelossa hamstraa kaupasta vessapaperia ja säilykepurkkeja sekä valmistelee pommisuojia. Minä luotan enemmän esimerkiksi Suomen Puolustusvoimien asiantuntijoiden arvioihin.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Tavalliset venäläiset ihmiset eivät ole tähän syyllisiä, heitä ei tule rangaista pakottein.

Ainakin itse olen täysin eri mieltä ulkoministerimme kanssa. Pakotteet pitää iskeä nimenomaan tavallisiin Venäjän kansalaisiin. Suomessa asuvat Venäjän kansalaiset pitäisi karkoittaa ja ottaa Venäläisten omistamat maa-alueet ja kiinteistöt valtion haltuun. Samalla Nato-hakemus sisään heti huomenna palaverissa, kun ovi on nyt selvästi auki.

F35:n toimitusaika on vasta 2026, sitä pitäisi nopeuttaa. Samalla tarkistus ohjuspuolustukseen ja siihen, että ohjuksia ja muuta materiaalia riittää pitkäänkin puolustustaisteluun.

Siinä omat vinkit :)
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Keskustelua Nato-jäsenyydestä ei valtiojohdossa nyt käydä", sanoi Marin suorassa lähetyksessä.

Haista, Marin, paska! Missä tilanteessa olet valmis toimimaan? Idealisti on nyt psykopaatin paras kaveri.
Aikaisemmin jo kirjoittelin että jos Suomen päättäjät ei nyt toimi ja hoida omia velvollisuuksiaan kansalaisten ja maan puolustamiseksi - eli mahd. nopea liittyminen Natoon niin turha kuvitella että minä hoidan omaa velvollisuuttani kun sen aika koittaa Putinin tullessa tänne. Jonnekki vitun kauas (Sannakin varmaan Ibizalla bailaamassa) heti kun tulee itärajalle uhkaamaan. En varmaan ole yksin mielipiteeni kanssa?
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Aikaisemmin jo kirjoittelin että jos Suomen päättäjät ei nyt toimi ja hoida omia velvollisuuksiaan kansalaisten ja maan puolustamiseksi - eli mahd. nopea liittyminen Natoon niin turha kuvitella että minä hoidan omaa velvollisuuttani kun sen aika koittaa Putinin tullessa tänne. Jonnekki vitun kauas heti kun tulee itärajalle uhkaamaan. En varmaan ole yksin mielipiteeni kanssa?
Sinä voit lähteä puolestani vaikka heti jos et ole valmis puolustamaan kotimaatasi. Itse olen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Suomessa asuvat Venäjän kansalaiset pitäisi karkoittaa ja ottaa Venäläisten omistamat maa-alueet ja kiinteistöt valtion haltuun.
Tuossa menisi kyllä lapsi pesuveden mukana. Suomessa on n. 30 000 venäläistä, joista osa Suomen kansalaisia. Ihan rehellisiä veronmaksajia, suomalaisten peräkamaripoikien vaimoja (ja näiden lasten äitejä) ja Aleksander Barkov Sr. Ihanko oikeasti laittaisit kaikki pihalle?

Kävisi äkkiä niin, että aika suuri osa kansasta ajattelisi että nyt ei mennyt ihan oikein. Ja se jos mikä pelaa Puten pussiin.

E: Venäjää äidinkielenään puhuvia onkin sitten se 80 000. Kohtalaisen iso määrä.
 
Viimeksi muokattu:

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinä voit lähteä puolestani vaikka heti jos et ole valmis puolustamaan kotimaatasi. Itse olen.
Nojoo. Tää nyt on tämmöstä, kyllä minäkin siellä rintamalla tulen olemaan tositilanteessa, älä huoli. Vituttaa vaan kun nyt olisi viimeiset hetket toimia, ei tarttis yksin olla sitte. Käy Ukrainat ja muualla maailmassa vaan päivitellään profiilikuviin Suomen lippuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Keskustelua Nato-jäsenyydestä ei valtiojohdossa nyt käydä", sanoi Marin suorassa lähetyksessä.

Haista, Marin, paska! Missä tilanteessa olet valmis toimimaan? Idealisti on nyt psykopaatin paras kaveri.

Mitäpä lottoat, jos sellaista keskustelua käydään valtiojohdossa tai vaikkapa sen Naton kanssa, kerrotaanko siitä suorassa lähetyksessä?

Nimim. "tonni vetoa että tänään ei devalvoida"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: otus

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäpä lottoat, jos sellaista keskustelua käydään valtiojohdossa tai vaikkapa sen Naton kanssa, kerrotaanko siitä suorassa lähetyksessä?

Nimim. "tonni vetoa että tänään ei devalvoida"
Miksi kaivat jonkin 30 vuotta vanhan lausunnon tähän? Tilanne oli myös täysin erilainen. Viime kädessä devalvaatioon ajauduttiin eikä ollut vaihtoehtoja. Sitä kuitenkin yritettiin estää viimeiseen saakka.

Miksi neuvotteluista ei voisi kertoa?

Nyt vaihtoehtoja on kaksi: Marin valehteli päin naamaa suorassa lähetyksessä tai keskustelua ei todellakaan käydä. Kumpi miellyttää sinua enemmän?

Odotan, että pm ei valehtele. Odotan myös, että valtionjohto pitää huolta Suomen turvallisuudesta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ainakin itse olen täysin eri mieltä ulkoministerimme kanssa.
Pekka se vain jatkaa hyssyttelylinjalla. Katselin eilisen A-Talkin. Muistaakseni nykyinen ulkoministerimme suositteli aikanaan Ukrainalle Ottawan sopimukseen liittymistä. Ukraina liittyikin 1999 ja tuhosi jalkaväkimiinat 2005. Mahdetaan tätäkin lobbausta muistella siellä etulinjassa lämmöllä.
Toki Ukraina valtiona teki itse päätöksen tuhota miinansa
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
"Keskustelua Nato-jäsenyydestä ei valtiojohdossa nyt käydä", sanoi Marin suorassa lähetyksessä.
N.Y.T. E.I. ole oikea aika liittyä NATOOn. Jos Sanna, Tarja, Kimmo ja Eero saisivat yksin päättää, niin se aika ei koittaisi ikinä. Kollektiivinen Turvallisuusjärjestö ennemminkin.
 
K

Kiekkokatsoja

Nyt hallituksen ja opposition tulee olla yhtenäisempi.
Tulee hoitaa esim Suomen omavaraisuutta ja puolustusvoimien tarpeita tehokkaammaksi. Vaikkapa sillä kuuluisalla velkarahalla, jota on jo avokätisesti otettu ja jaettu. Vastaavasti muutamia tulevaisuuden haaveiluja voi siirtää pidemmälle aikataululle, ja käyttää niistä jäävät rahat järkevämmin.
Aika näyttää, meneekö tuo Venäjän pelko, kauniit sanat ja Suomalaisten elämän turvaaminen oikeaan suuntaan, vai jatkaako hallitus aloittamallaan linjalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan asiallista toimintaa hallitukselta Venäjän uuden hyökkäyksen aikana. Suomi on kannattanut kovempia toimia alusta asti EU:ssa (Lähde: Tuomioja), kuin mihin EU aluksi päätyi. Hallitus on myös valmistellut pakolaisten tuloa Ukrainasta. Tästä kiitokset Marinin hallitukselle ja kiitokset oppositiolle. Molemmat ovat toimineet esimerkillisesti niin pakotteiden, pakolaisten kuin kannanottojen osalta. Useampi kansanedustaja on viestinyt myös venäjäksi ja ainakin yksi ukrainaksi.

Mutta eräs tärkeä asia ei mielestäni ole mennyt oikein. Aseellinen apu Ukrainaan. Hallitus tietää aivan hyvin sen, että Suomi voi olla jonain päivänä maa, joka tarvitsee muiden aseellista apua. Tämä korostuu NATO:n ulkopuolisena maana. Toivottavasti ulkopuolisuus päättyy vuoden 2022 aikana. Aseellista tukea Ukrainalle, muutenkin kuin vanhojen Virossa olleiden haupitsien osalta, on aivan välttämätöntä antaa. Se on meidän länsidemokratioidemme tehtävä Ukrainan ja oman demokratiamme takia.

Suomi ei saa olla poikkeus länsirintamasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Päivitän tähän, koska kyseessä on enemmän poliittinen vääntö kuin Venäjän hyökkäystä käsittelevä asia.

Kokoomus ja Perussuomalaiset tukevat Marinin hallitusta viemään aseita Ukrainaan. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kirjoitti "Selvittämisen aika on nyt ohi. Uudistan eilisen Kokoomuksen vaatimuksen, että hallituksen on pikaisesti kokoonnuttava ja korjattava eilinen päätös ja lähetettävä aseita Ukrainaan puolustustaistelun tueksi. Käsityksemme mukaan sopivaa materiaalia on. Nyt on kiire".

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoo, "ettei Perussuomalaiset vastusta aseiden vientiä Ukrainaan tässä tilanteessa. Nyt näyttää siltä, että valtioneuvosto on kääntymässä aseiden viennin kannalle. Se on nykyisessä tilanteessa erinomainen asia. Perussuomalaisten eduskuntaryhmä tai puolue ei ole asiasta linjannut, mutta ryhmä seisoo ulkopoliittisen johdon linjauksen takana".

Se, että mitään ei ole tapahtunut (paitsi Viron haupitsit ja osuus EU:n aseista) ei johdu aseista tai niiden puutteesta, vaan Venäjästä. Hallitus ilmeisesti kokoontuu tänään tai huomenna käsittelemään asevientiä Ukrainaan. Suomi on ollut varovainen Venäjän suhteen, ja Ukrainan aseistaminen suoraan koetaan SDP:ssä ja Keskustassa sekä Vasemmistoliitossa vaikeassa.

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen tukee asevientiä ja vastaavia näkemyksiä löytyy muistakin hallituspuolueista. Asialla on kiire, kuten jokainen ymmärtää. Mäkynen totesi, että Suomen on tuettava Ukrainaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, myös aseellisesti. He taistelevat meidän puolestamme. Tämä ei ole puoluepoliittinen kysymys. Kaikki, minkä Suomen Puolustusvoimat näkee irrotettavaksi, lähtee.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivottavasti hallitus on yksimielisesti aseviennin takana. Vasemmistoliitto ei ainakaan twitterissä ole ottanut asiaan kantaa puoleen eikä toiseen.
Keskusta käyttää tilannetta korostamaan maatalouden huoltovarmuutta, mikä ei tietysti ole väärin sekään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämä ei ole puoluepoliittinen kysymys. Kaikki, minkä Suomen Puolustusvoimat näkee irrotettavaksi, lähtee.

Ei puoluepoliittinen, mutta poliittinen. Poliitikot ovat keräämässä irtopisteitä tietämättä sen enempää, onko Suomella tarjota aseita. Evp. kenraalimajuri Pekka Toverin näkemyksen mukaan ei ole.

- Suomessa ei ole ylimääräisiä aseita. Ne on suunniteltu sotatilanteen varalle, eli hätätilan sattuessa jokin joukko-osasto saattaisi jäädä ilman aseita ja ampumatarvikkeita. Ruotsin on helpompi lähettää aseita, koska heillä on turvatakuu - Suomi - välissä. Suomen asema on geopoliittisesti paljon arempi, Toveri näkee.

Toveri voi olla väärässä, mutta silti toivoisin näiden mäkysten, purrien ja orpojen pitävän Twitteriään hiljaisemmalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös