Tässä ehkä se "peittelemätön uhkaus":Sinulla on varmaan linkkiä näyttää tähän? Sanotaan vaikka viimeisen puolen vuoden ajalta. Ja miksi siitä ei mielestäsi olla uutisoitu laajemmin?
Tässä ehkä se "peittelemätön uhkaus":Sinulla on varmaan linkkiä näyttää tähän? Sanotaan vaikka viimeisen puolen vuoden ajalta. Ja miksi siitä ei mielestäsi olla uutisoitu laajemmin?
Oli tuosta asiasta muutama päivä sitten uutinen, mutta ei asia sen kummemmin herättänyt nykyhetkessä tuntoja suuntaan tai toiseen. Luottoluokituksen laskulla ei mitenkään suoraan pelotella, uhkina tuodaan esiin perinteiset (ikä)rakenteelliset haasteet sekä verrokkimaita nopeampi velkaantuminen.Sinulla on varmaan linkkiä näyttää tähän? Sanotaan vaikka viimeisen puolen vuoden ajalta. Ja miksi siitä ei mielestäsi olla uutisoitu laajemmin?
Sen sijaan, että subventoimme hyviä hankkeita, meidän pitäisi verottaa ympäristöä vahingoittavaa toimintaa. Silloin ei tarvittaisi mitään valtiollista elintä päättämään, mitkä teknologiat ovat parhaita torjumaan ongelmaa, vaan markkinat löytäisivät ne. Ilmastonäkökohta pitäisi saada mukaan yritysten kaikkiin päätöksiin, ei vain niihin, joihin saa valtion tukea. Siksi pitäisi keskittyä markkinapuutteiden poistamiseen
.Jos valtion rahoitus näin tunkeutuu teollisuusyritysten sisälle subventoiduilla lainoilla (tai osakeomistuksella?) saamme aikaan melkoisen kannustinsekamelskan, joka voi pahimmillaan osoittautua suureksi virheeksi
Ihan muuten puuttumatta tähän "keskusteluun" (btw, missäs mennään vihkisormusgatessä tällä hetkellä?) niin ovathan nuo tosi lohdullisia lukuja, työllisyyskin on selvähkösti parempi kuin Sipilän aikoihin: koronasta näytetään siis toipuvan isolla vauhdilla, erittäin hyvä juttu!
ITämän takia Britannia vasta taannoin maksoi loppuun Southsea Bubblen ja Napoleonin sotien jälkeisiä velkojaan loppuun. Muutama sata vuotta ei valtion elämässä ole mikään kauhean ihmeellinen ajanjakso
Tunnistaisin enemmän John Maynard Keynesin tuosta kuin Rinteen Antti-pojan... Eikä ole ihan hyvä analogia, noita velkoja siis maksetaan, ne vain sattuvat olemaan pari vuosisataa vanhoja:Rinteen Anttihan siellä kirjoittelee! Toimii varmaan myös toiseen suuntaan: "Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on 100 vuoden kuluttua, eihän meistä kumpikaan ole silloin enää elossa"
Mitä?? Meinaan sitä mitä sanoin. Valtiot ovat pitkäikäisiä ja jatkuvasti järjestelevät ja paketoivat lainojaan.Meinaatko @mjr , että Suomi saa 200 vuoden lainoja nollakorolla tällä hetkellä? Se tietysti selittäisi noita
Mitä ihmettä ovat arkikäytännössä ne pakolliset kipeät rakennemuutokset, joiden tekemistä hallitus on vitkutellut? Voisiko joku kertoa tästä niin, että minä ja hitsari Mutikainenkin ne ymmärtäisivät? Kärsiikö niistä myös tulonjakotilaston ylin desiliili?
Voisiko joku asiantuntija vastata tähän?
Kyllä Pekonen muistaakseni aluksi oli tiedotustilaisuuksissa mukana, hänet laitettiin komeroon vasta vähän myöhemmin. Vaikea hallitusta on tuosta moittia. Tilanne oli vakava, ja kaiken kansan ihmeteltävänä oli Aku Hirviniemen näköinen ministeri, jolle asiat olivat selvästi liian vaikeita. Parempi siihen oli laittaa Kiuru, joka ei tunnu pelkäävän mitään.Mutta Pekosen laittaminen siivouskomeroon oli kyllä aika nolo veto hallitukselta.
Ilmastorahasto: menevätkö tässä pelisäännöt sekaisin?
www.soininvaara.fi
Soininvaara on oikeassa ja on hyvä, että myös hallituspuolueiden näkyviltä kannattajilta tulee edes hieman kritiikkiä Marinin toimintastrategiaa vastaan. Oikeistossa Marinin toimien vahingollisuus ymmärretään markkinatalouden kautta suhteellisen helposti, mutta näyttää iso vihreistä ja vasemmalta osa ostavan uuden lisävelan ja ilmastoirahaston. Keskusta ostaa ilmastorahaston ilman muuta. Jaettavaa tukea osataan keskustassa aina hyödyntää.
Ei tullut yhtään käsin käsin kosketeltavaa leikkausta tähän talouden tasapainottamisen.Koko teksti
Tosiasiahan on, että siirtymä vihreään talouteen tapahtuu tavalla tai toisella. Valtavan ympäristökatastrofin kautta tai taitavalla politiikalla. Miksi keinona on ilmastorahasto Soininvaarankin mainitseman haittaverotuksen sijaan? Koska kansa vastustaa raivokkaasti ympäristöveroja, eikä millään hallituksella ole ollut mandaattia tehdä mitään aidon tehokasta järjestelmää. Ongelma on globaali ja nostaa merkittävästi tuon ensimmäisen vaihtoehdon toteutumisen riskiä.
Yksittäinen valtio voi siis käytännössä tehdä jotain ilmastorahaston kaltaisia toimenpiteitä, jotka eivät toimi erityisen tehokkaasti, mutta (mahdollisesti) ovat parempia kuin ei-mikään. EU on tavoitteellisempi ja se tekeekin tiukempia linjauksia kuin suurin osa valtioista yksinään, koska etäämmällä on helpompi vastaanottaa kannatusiskuja. Kuitenkin EU:kin pelaa uhkapeliä, koska senkin legitimiteetti on lähes olematon tietyissä jäsenvaltioissa ja "ilmastovouhotus" voi olla viimeinen niitti.
Mitä ns. syömävelkaan tulee, niin siitäkin ajattelen niin, että esim. toimivan sosiaalipolitiikan harjoittaminen tavalla, joka mahdollistaa sosiaalista liikkuvuutta ylläpitävien rakenteiden olemassaolon/vahvistamisen, ei ehkä perinteisessä mielessä ole investointi, mutta voi käytännössä olla sellainen vuosikymmenten aikajänteellä. Tätähän kokoomuksessa ei ole tajuttu vuosikymmeniin, kuten ei tietysti nytkään. Varsinainen ongelma on siinä, ettei demarihallitus ns. syömävelan vastineeksi uskalla tehdä oikein mitään muuta. Tosin tämä taitaa olla kaikkien isojen suomalaispuolueiden ongelma.
Hyväksyisin pitkälle tämän ajatuksen, jos samalla oltaisiin tehty täysin rationaalisia ja palveluita turvaavia rakenneuudistuksia. Kaikki etabloidut puolueet sen sijaan puolustavat betonirakenteitaan - Vihreät ovat oikeastaan ainoa poikkeus tässä suhteessa (PS:llä olisi tietenkin hyvä paikka myös esittää järkeviä uudistuksia, mutta kun tilanne heillä tunnetusti on luokkaa hörhö ja öyhö niin ketään siellä ei kiinnosta sosiaalipolitiikka edes vähän alusta missään vakavassa mielessä).Mitä ns. syömävelkaan tulee, niin siitäkin ajattelen niin, että esim. toimivan sosiaalipolitiikan harjoittaminen tavalla, joka mahdollistaa sosiaalista liikkuvuutta ylläpitävien rakenteiden olemassaolon/vahvistamisen, ei ehkä perinteisessä mielessä ole investointi, mutta voi käytännössä olla sellainen vuosikymmenten aikajänteellä.
Mielenkiintoinen näkemys ja kommentoin puhtaasti itse Kokoomuksen kantoja seuraamatta. Ilmastorahasto tukee siis ilmastohankkeita, jotka eivät ole markkinatalousmielessä kannattavia. Miksi sellaisia hankkeita ylipäätään tuetaan? Koska SDP on vasemmistopuolue. Jos hanke ei ole kannattava, siitä tulee Valco (SDP:n silloisen pääministeri Sorsan loistoajatus luoda demariteknoogiaa).
Ja huomaa, että ilmastorahasto ei ole verotuksen vaihtoehto millään tasolla.
Kuvitellaanpa, että sama summa annettaisiin alennuksena jonkin markkinoiden luoman ratkaisun käyttöön. Esimerkiksi hankitatukena sähköauto ilman alv:ta ja veroja + maaseudulle pihaan tuki sähköautotolpalle. Kumpi olisi fiksumpaa ilmaston ja ihmisten kannalta?
Tässä näen asian selkeästi eri tavalla. Minusta jatkuva syömävelan lisääminen ei ole johtanut Suomen talouden paranemiseen ja kasvuun. Toki tämä ei ole vain mielipide, sillä tilastot ja tutkimukset tukevat näkemystäni. Sen sijaan tuet ovat meillä kasvaneet OECD:n huipulle yhdessä Ranskan kanssa. Voidaan puhua tulonsiirtojen maasta. Molemmissa maissa on äkkiväärä ay-liike, joten ei ole vaikeaa nähdä, missä on yksi pääsyy.
![]()
Sosiaaliturva | ”Suomesta on tullut tulonsiirtojen maa”, sanoo ETK:n Mikko Kautto: Iso osa väestöstä elää tukien varassa, ja paisuvat menot uhkaavat hyvinvointivaltiota
Kauton mukaan moniin ongelmiin tarjotaan ratkaisuksi tukien korottamista, vaikka niiden rahoituksesta ei ole tietoa. Tutkimusprofessori Pasi Moisio sanoo, että vaihtoehtoina ovat työllisyyden tuntuva nostaminen tai hyvinvointivaltion pienentäminen.www.hs.fi
Ongelmien purku onkin sitten erittäin haastavaa, koska vasemmisto vallassa ei halua purkaa ja oppositiossa Suomen lainsäädännöstä johtuen (mm. poliittiset lakot sallitaan, tukilakot sallitaan jne) vasemmisto kykenee estämään ison osan merkittävistä uudistuksista Sipilän hallituksen tapaan.
Olen samaa mieltä siitä, että ongelma ei ole joidenkin puolueiden, vaan kaikkien puolueiden. Kokoomuksessa on mielestäni asia ymmärretty muita puolueita enemmän eurooppalaisittain ja pohjoismaalaisittain. Mutta ei useista eri syistä aina toimittu sen mukaan.
Olettaisin, että tuetaan "kannattamattomia" hankkeita siksi, etteivät demokraattiset markkinataloudet ole tuottaneet toimivaa ratkaisua ongelmaan itsestään?
Tietenkin tuossa on monenlaisia ongelmia, itse käyttäisin ilmastorahaston puhtaasti suomalaisen tieteen ja ennen kaikkea perustutkimuksen tukemiseen. Ehdottomasi kaltaiset porkkanat voisivat tulla siihen päälle.
Se ei ole verotuksen vaihtoehto minunkaan mielestäni, lähinnä pyrin ymmärtämään sitä rajallisten vaihtoehtojen kenttää, jossa reaalipolitiikkaa tehdään. Kuten sanoin, haittaverojen lisääminen on poliittinen itsemurha. Kokeile ehdottaa sitä vaikka täällä niin saat ilmaisen demonstraation.
Jos luet tarkkaan, puhun useiden vuosikymmenien syklistä. Mutta olemme näissä asioissa olleet muuten monesti yllättävän samanmielisiä tarpeellisten uudistusten suhteen ja kuten taisimme molemmat sanoa, Suomessa uudistuminen on tavattoman vaikeaa.
Kuulostaa hyvin, hyvin vasemmistolaiselta. Rahoitetaan siis kannattamattomia hankkeita, jotka syövät tilaa kannattavilta ilmastohankkeilta.
Osmo Soininvaara tyrmäsi näin typerän ajatuksen jo kun se nousi ensimmäisen kerran esille:
" Sen sijaan, että subventoimme hyviä hankkeita, meidän pitäisi verottaa ympäristöä vahingoittavaa toimintaa. Silloin ei tarvittaisi mitään valtiollista elintä päättämään, mitkä teknologiat ovat parhaita torjumaan ongelmaa, vaan markkinat löytäisivät ne. Ilmastonäkökohta pitäisi saada mukaan yritysten kaikkiin päätöksiin, ei vain niihin, joihin saa valtion tukea. Siksi pitäisi keskittyä markkinapuutteiden poistamiseen"
Sipilän arvostus Yleä kohtaan oli nolla, koska hänestä kirjoitettiin kriittiseen sävyyn. Vanhasen keskustelemattomuus nousi isosti esiin toisella pääministerikaudellaan, Lipponen jouduttuaan puhemieheksi rajoitti median työskentelyä eduskunnan tiloissa (oma elämänkokemus Paavon ajalta on sattuneista syistä vähäistä), suomalaisen demokratian merkittävä edistäjä, presidentti Koivisto (RIP) nimitteli mediaa sopuleiksi.
Tyhmää? Ilman muuta. Poikkeuksellista. Valitettavasti ei. Jokaisen poliitikon pitäisi ymmärtää, että median kanssa jää aina kakkoseksi, jos heitä yrittää kampittaa. Persut ovat poikkeus, heidän toimintansa perustuu vastakkainasetteluihin.
Nämä ovat konkreettista politiikkaa, kiitos siis vastauksestasi.
Olemme rahoittaneet esim. tuulivoimaa sadoilla miljoonilla viimeisen 6-8v aikana. Se kritiikki mikä Pekkarisen risupakettiin ja tuulitariffiin on vuosien saatossa osunut, näyttäytyykin Pekkarisen päätös tänä päivänä kohtalaisen fiksulta vedolta. Tuulivoimasta tuli varsin nopeasti markkinaehtoisesti toimiva tuotantomuoto. Mutta se oli täysin kannattamaton hanke 10v sitten ja jos sitä ei olisi ikinä tuettu, polttaisimme tänä pävänä entistä enemmän fossiilista tuottaaksemme oman sähkömme. Vastaavasti vuosituhannen alussa päätimme antaa 3 ydinvoimalalle luvan joista yksikään ei ole tuottanut yhtään sähköä. Se että sähkömarkkinat kyllästetään ydinvoimalla, on saattanut estää kehittymästä muita energiaratkaisuja markkinoille.
Toisaalta, jos olisimmekin lisänneet sähkön haittaveroja, teollisuus olisi härähtänyt, EK olisi ärähtänyt ja Kokoomus olisi viimeisenä ärähtänyt. Oletteko huomanneet miten keskustelu yleensä etenee? Valtion pitää huolehtia teollisuuden kilpailukyvystä, muutoin teollisuus siirtyy rajojen ulkopuolelle. Sitä pitää sitten kompensoida jollain kompensaatiohimmelillä, jonka hallitus luo pitääkseen teollisuuden tyytyväisenä. Tätä himmeliä ei ikinä pureta, vaan se siihen lisätään osahimmeleitä ja lopulta yritystukikakku paisuu paisumistaan.
Kysymys: kuinka siis tiedämme ja tunnistamme kannattamattomat hankkeet kannattavista kun aikaikkuna on 25-50v?
Ilmeisesti Ilmastorahasto on sijoittanut ruoantuotantoon jokin aika sitten. Yhdessä projektissa tutkitaan miten tehdä proteiinia CO2:sta. Aivan varmasti on kannattamaton hanke juuri nyt. Kannattaako tätä Ilmastorahaston osalta tukea? Todellakin!
Jossakin vaiheessa Marinin pitää tulla vaativiinkin paikkoihin esille ja yrittää johtaa edestä, muuten demareita odottaa seuraava vaalitappio.