Olettaisin, että tuetaan "kannattamattomia" hankkeita siksi, etteivät demokraattiset markkinataloudet ole tuottaneet toimivaa ratkaisua ongelmaan itsestään?
Kyse ei nähdäkseni ole tuosta. Jos halutaan tukea markkinaratkaisua luomatta kannattamatonta ratkaisua sen sivuun tai tilalle, poliittiset päätökset tehdään verotuksen kautta. Minun ja oikeiston maailmassa se tapahtuisi tukemalla valmista ratkaisua (esimerkkini sähköauton myynnin voimakas lisäys verotus 0%). Jos halutaan säätää itse ratkaisuja, jotka eivät siis kannata, rahoitetaan niitä ilmastorahoituksen kautta. Mutta en näe siinä mitään järkeä.
Tietenkin tuossa on monenlaisia ongelmia, itse käyttäisin ilmastorahaston puhtaasti suomalaisen tieteen ja ennen kaikkea perustutkimuksen tukemiseen. Ehdottomasi kaltaiset porkkanat voisivat tulla siihen päälle.
Minä taas en näin tekisi. Koko ilmastorahasto jäisi myös perustamatta. Perustutkimus tulisi osaksi valtion normaalia budjettia ja isolla osuudella. Kyse on Suomen kannalta tärkeimmästä asiasta, kun katsotaan tulevaisuus- ja ilmastoinvestointeja. Pitäisin huolen siitä, että Suomi olisi EU:ssa TOP-3 suhteessa BKT, mitä tulee tutkimuksen rahoitukseen. Olemme pieni maa ja jos tutkimuksen merkitystä ei vähitellen ymmärretä, Suomen talouskasvu hiipuu selvästi kilpailijamaita alemmaksi.
Se ei ole verotuksen vaihtoehto minunkaan mielestäni, lähinnä pyrin ymmärtämään sitä rajallisten vaihtoehtojen kenttää, jossa reaalipolitiikkaa tehdään. Kuten sanoin, haittaverojen lisääminen on poliittinen itsemurha. Kokeile ehdottaa sitä vaikka täällä niin saat ilmaisen demonstraation.
Minusta se aika alkaa olla ohi, jolloin perustelut vaatimattomalle tekemiselle riitti reaalipolitiikkaan ja erityisesti Keskustan ilkeyteen ja edellisiin hallituksiin vetoaminen. Väitän, että se aika meni ohi oikeastaan Sipilän hallituskaudella. Nähtiin, että emme saa talouskasvua, investointeja jne. Mitä voisi tehdä?
Oma maataloustuki alemmaksi, omat yritystuet alemmaksi, toimeentulotukeen omavastuu, asumistukea alemmaksi, ansiosidonnainen lyhemmäksi jne. Mitään ongelmia ei ole sanoa, että saastuttaja maksaa. Mutta - kuten totesin - haittoja voi vähentää suosimalla veronalennuksia ja luopumalla vähitellen liikenteen nykyverotuksesta kokonaan. Tällä en tarkoita, että liikenne olisi verotonta. Esittämäni karsimiset olisivat luokkaa 10 mrd.
Jos luet tarkkaan, puhun useiden vuosikymmenien syklistä. Mutta olemme näissä asioissa olleet muuten monesti yllättävän samanmielisiä tarpeellisten uudistusten suhteen ja kuten taisimme molemmat sanoa, Suomessa uudistuminen on tavattoman vaikeaa.
Totta molempiin.