Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 669 711
  • 21 464

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan eläkeputken poiston vaikutus on yli 10 000 työllistä lisää vuoteen 2029 mennessä. Ihan kiinnostunut olisin lukemaan niistä perusteista tai laskelmista, joiden perusteella kumoat valtionvarainministeriön laskelmat.
Nuo laskelmat voivat pitää paikkansa, mutta työkyvyttömyyseläkkeen kustannuksien jakaminen koko työuralle pienentäisi merkittävästi enemmän riskejä palkata se yli 50v työntekijä.
Tällä hetkellä jos se äsken palkattu n. 50v työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle joutuu yritys maksamaan n. 500k€.
Siihen tarvitaan oikeasti aika iso riskiottokyky, jotta tuollainen riski kannattaa ottaa tavallisen työntekijån kohdalla.
Eläkeputki on taas oikea ratkaisu usealle niistä, jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle mutta ei enää pärjää työelämässä ilman merkittävää tukea.

Varsinkin työntekijä tehtävissä tuo työkyvyttömyyseläkkeen maksatus on se syy miksi ne yli 50v työntekijät saavat yleensä monoa YT-neuvotteluissa.

Työkyvyttömyyseläkkeen muutoksilla vaikutus olisi moninkertainen verrattuna eläkeputkeen se vaan vaatisi riskin siirtoa työnantajalta pois. Siihen tämä hallitus ei tule ikinä pystymään ja seuraavat eivät sitä pysty tekemään kun ay-mafia pistää lakot pystyyn.
Tuo vaan sattuu olemaan suurin rakenteellisista työttömyyttä aiheuttava seikka.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kepulla on DNA:ssa tuo rahan lypsäminen kaupunkilaisilta omille eturyhmilleen . Nyt hallituksessa kokemattomia pelaajia (Marin, Ohisalo, Andersson) niin Kepun taustapirut (Sipilä, MTK ym.) on vetäneet 100-0.
Kaikista surullisinta suomalaisessa poliittisessa systeemissä on, että kun maanviljelijöiden määrä on vähentynyt entisestään, on heidän edunsaajapuolueensa asema vain vahvistunut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaihtoehtoisesti voisi kysyä, että onko Kokoomuksella valmiutta kompromisseihin edellä mainitsemiesi asioiden kohdalla jotta se tuki tulisi uudistuksille. Tärkeysjärjestyksestä on kyse.

Ei kuulu tähän ketjuun kuitenkaan sen enempää.

Totta, ja kompromisseja kaivataan jokaiselta puolueelta tulevassa hallituksessa. Sen verran vaikeaan tilanteeseen marinistit Suomen ajavat taikaseinillään ja "ratkaisemalla" ongelmia siirtämällä vastuun seuraaville hallituksille.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Suomessa on johtajuusongelma. Erityisesti tämä on Suomen hallituksen ongelma. Päällikkö ei tiedä miten laumassa tulee johtajan toimia. Ongelmana on se,että johtaja ei kanna vastuuta vaan juoksee pakoon muiden selän taakse ja selittee niitä näitä jo sovituista yhdessä tehdyistä päätöksistä. Helppoahan se on syyttää vierustoveria vaikka pitäisi itse katsoa peiliinsä.

Toinen ongelma on viestinnän huono hoitaminen ja kriisitilanteissa toimiminen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Totta, ja kompromisseja kaivataan jokaiselta puolueelta tulevassa hallituksessa. Sen verran vaikeaan tilanteeseen marinistit Suomen ajavat taikaseinillään ja "ratkaisemalla" ongelmia siirtämällä vastuun seuraaville hallituksille.
Pala mennyttä, nykyistä ja tulevaa dialogia yhden osapuolen kertomana.

Oppositio-Marin: - Kuinka te kehtaatte?
Hallitus-Marin: - Sanon nyt suoraan: kyllä me kehtaamme!
Oppositio-Marin: Kuinka te kehtaatte?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näkemysero on tässä aika suuri. Taloustieteilijöitä väitetään oikeistodemareiksi tai oikeistolaisiksi, mutta sillä suunnalla nähdään juuri tuossa lihavoidussa ongelmia. Julkisen sektorin menot ovat olleet tuloja suurempia vuodesta 2009 lähtien. Suomen velkasuhde nousee arviolta 80 prosenttiin noin vuonna 2024. Sen jälkeen tasaista, kunnes noin 2027 velkaantuminen saattaa taas kiihtyä väestön ikääntymisen takia.
Asia, mihin viittasin, on koronaan liittyvä elvytys ja sen määrä. Se ei ole Suomessa sen kummempi kuin muualla läntisessä maailmassa.

Nämä tunnutaan niputtavan tarkoitushakuisesti. Miksi? Eikö kritiikki ole tarpeeksi ponnekasta ilman, että jostain kymmenien miljoonien kulttuurirahoista vedetään aasinsillat "Kreikan tiehen" ja "syömävelkaan"?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asia, mihin viittasin, on koronaan liittyvä elvytys ja sen määrä. Se ei ole Suomessa sen kummempi kuin muualla läntisessä maailmassa.

Nämä tunnutaan niputtavan tarkoitushakuisesti. Miksi? Eikö kritiikki ole tarpeeksi ponnekasta ilman, että jostain kymmenien miljoonien kulttuurirahoista vedetään aasinsillat "Kreikan tiehen" ja "syömävelkaan"?

Koronavelka ei ole mitenkään erillistä velkaa ellei sitten harrasteta jotain Valavuoren laskutapaa.

Eiköhän niputtaminen liity siihen, että velkaa on Suomessa tehty syömävelkana jo yli 10 vuotta. Valtiovarainministeriön ennusteissa velka kasvaa lisää seuraavat 20–30 vuotta. Samalla väestö ikääntyy, ja työikäinen väestö jatkaa supistumista suhteellisesti ja sitten absoluuttisesti.

Tiiviisti jos katsoo puolueittain, voi joko luottaa vpj Mäkysen tulkintoihin tai vpj Valtosen näkemykseen samasta asiasta. Ensimmäinen on hönö talousasioissa ja jälkimmäinen on velkataakan pienentämisen kannalla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koronavelka ei ole mitenkään erillistä velkaa ellei sitten harrasteta jotain Valavuoren laskutapaa.
Ei tietenkään ole, mutta velka on aina suhteellista (aivan kuten kaikki rahatalous), ja siihen liittyy korko. Niin kauan kun Suomi pyörii velkasuhteen osalta siellä EU:n keskiarvon kohdilla, ei tiedossa ole mitään "Kreikan tietä". Tämän toki kokoomuspoliitikotkin tietävät.

EKP ei nosta korkoja tilanteessa, jossa se johtaisi pahimmin velkaantuneiden maiden ja pankkien kaatumiseen. Tämä tilanne huomioiden olisi todella hölmöä Suomelta olla EU:sta se maa, joka hoitaa korona-jälleenrakennuksen elvytyksen sijaan leikkaamalla. Näin ei tietenkään tule tapahtumaan, eikä tapahuisi, vaikka hallituspohja olisi kok + kesk. + ps.

Sitten jos puhutaan pitkästä aikavälistä (10+ vuotta), ei yksittäisellä hallituksella ole suurta painoarvoa. Kaikki ongelmat, joita nyt taivastellaan, ovat syntyneet hiljalleen, vuosikymmenten saatossa. Nykyinen hallitus on - ja oli jo ennalta - sellainen, että isoja muutoksia tuskin on tiedossa. Viimeinen niitti talouspoliittiselle kunnianhimolle oli korona, joka käytännössä pakottaa keskittymään lyhyen aikavälin ongelmien ratkaisuun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tietenkään ole, mutta velka on aina suhteellista (aivan kuten kaikki rahatalous), ja siihen liittyy korko. Niin kauan kun Suomi pyörii velkasuhteen osalta siellä EU:n keskiarvon kohdilla, ei tiedossa ole mitään "Kreikan tietä". Tämän toki kokoomuspoliitikotkin tietävät.

Kokoomuspoliitikot käyttävät Kreikan tietä Kreikasta puhuttaessa. En muista, että olisivat tarkoittaneet sillä Suomea. Se mistä kokoomuspoliitikot ovat huolissaan, selviää kahdesta kuvasta alla:





Kokoomuksessa ei kyseenalaisteta lisävelkaa sinänsä. Mutta kyseenalaistetaan lisävelan käyttötarkoitus ns. syömävelkana. Jälki on ollut heikkoa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kokoomuksessa ei kyseenalaisteta lisävelkaa sinänsä. Mutta kyseenalaistetaan lisävelan käyttötarkoitus ns. syömävelkana. Jälki on ollut heikkoa.
Näin on, hyvin heikkoa.

Velkavipu on oikein kuvaava termi velanotolle, joka tähtää kannattavan kasvun aikaansaamiseen. Velkaraha on, hinnasta riippuen, oikein järkevä instrumentti pitkävaikutteisten kasvuinvestointien tekemiseen, olipa kyse sitten valtiosta, yrityksestä tai kotitaloudesta.

Puhtaaseen elintason ylläpitämiseen ja parantamiseen tai vaikkapa yhteiskunnan kustantamien palvelujen toteuttamiseen on todella vaikea perustella velanottoa, muutoin kuin tilapäisesti. Enkä tarkoita tilapäisyydellä samaa kuin mitä Suomen valtio on osoittanut tarkoittaneensa tilapäisellä autoverolla.

Monet vaativat lisää rahaa pienituloisille, työttömille, eläkeläisille ym., ja parempaa palvelutasoa julkisiin palveluihin, kuten terveydenhuoltoon, sosiaalipalveluihin, sivistys- ja kulttuuripalveluihin, ja moneen muuhun. Tämä on sinänsä ok, mutta on vaikea ymmärtää, että osa näistä vaatijoista on samaan aikaan hyvin kriittisiä talouskasvun tavoittelun suhteen, mitä tällä sitten yksityiskohtaisesti tarkoitetaankaan. Valtiolle verotus on keskeinen tulorahoituksen lähde, mutta pitkällä tähtäimellä yhteiskunnan palvelujen rahoittaminen varmistuu vain kantalukuja kasvattamalla eli taloudellisen toimeliaisuuden lisääntymisellä. Tähän tarvitaan mm. investointeja kotimaiseen tuotantoon, kasvavaa ulkomaanvientiä, ylipäätään kannattavaa yritystoimintaa, ja tietenkin yksityisen sektorin työpaikkoja ja kohenevaa työllisyyttä. Ilman kasvuhakuisuutta ei voida ylläpitää edes nykyistä julkista palvelutasoa, ei vaikka meillä ei olisi käsissämme suurten ikäluokkien tuomaa eläkepommia.

Nykyisissä olosuhteissa velkavivun käyttö kasvun aikaansaamiseksi olisi vähintäänkin perusteltua. Vastaavasti syömävelan ottaminen on erityisen huonosti perusteltua. Tässä nykyinen hallitus ajaa metsään kunnolla.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sitä ihmettelen, miksi kuntia pitäisi olla ylipäänsäkään Suomessa, jos hyvinvointialuiden tehtäviin kuuluu kaikki muut tehtävät paitsi infran rakentaminen ja verojen kerääminen työllisyyshätätilan hoidossa tapahtumien kustannusten peittämään. Mitä järkeä on siinä, että työllisyyden/työttömyyden hoito on kuntien vastuulla. Mistä saadaan osaavaa henkilökuntaa yli 1200 henkilöä paapomaan työttömiä kunnissa.
 

Redimor

Jäsen
Sitä ihmettelen, miksi kuntia pitäisi olla ylipäänsäkään Suomessa, jos hyvinvointialuiden tehtäviin kuuluu kaikki muut tehtävät paitsi infran rakentaminen ja verojen kerääminen työllisyyshätätilan hoidossa tapahtumien kustannusten peittämään. Mitä järkeä on siinä, että työllisyyden/työttömyyden hoito on kuntien vastuulla. Mistä saadaan osaavaa henkilökuntaa yli 1200 henkilöä paapomaan työttömiä kunnissa.
Siellähän ne on työvoimatoimistolla keksimässä kaikenlaista kurssia ja tapahtumaa, missä CV:n voi tehdä kymmenennen kerran uusiksi. Lisäksi kehitellään erilaisia projekteja millä työllistää itsensä siellä toimistolla.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Siellähän ne on työvoimatoimistolla keksimässä kaikenlaista kurssia ja tapahtumaa, missä CV:n voi tehdä kymmenennen kerran uusiksi. Lisäksi kehitellään erilaisia projekteja millä työllistää itsensä siellä toimistolla.
Miksi aikoinaan hyvin toimineet työvoimatoimistot eivät kelpaa nykyisin. Aina pitää keksiä jotain, että uudet päättäjät saa näyttää tehneensä jotain. Nykyään on kaikenmaailman tiedonsiirto ohjelmistoja, joiden välityksellä tiedon pitäisi kulkea eri firmojen ja työtä hakevien henkilöiden välillä sutjakkaasti.
 

Redimor

Jäsen
Miksi aikoinaan hyvin toimineet työvoimatoimistot eivät kelpaa nykyisin. Aina pitää keksiä jotain, että uudet päättäjät saa näyttää tehneensä jotain. Nykyään on kaikenmaailman tiedonsiirto ohjelmistoja, joiden välityksellä tiedon pitäisi kulkea eri firmojen ja työtä hakevien henkilöiden välillä sutjakkaasti.

Sanoppa muuta kato! Tulostavoitteelliset yksiköt joissa ei kuitenkaan tehdä mitään tulosta. Vähän sama kuin VR jossa 10 työntekijää kohti on 5 johtajaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
"varainsiirtovero pois". Ihan vinkkinä vaan, että nämä ehdotukset toteutuessaan lähtökohtaisesti lisäisivät velanottoa.
Ihan myös vinkkinä vaan, että kun joutuu maksamaan omasta talostaan kelpo auton hinnan varainsiirtoveroa kaksi kertaa, se varsinkin lisää lähtökohtaisesti velanottoa. Yksilötasolla. Ja vitutusta. Yksilötasolla.

Robinhoodimainen varainsiirtovero oikeusvaltiossa on ihmisoikeusrikkomus.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Otetaan exit-vero käyttöön. Sen tuotto on valtiolle nolla euroa tai sitten ehkä jopa yli 20 miljoonaa euroa. Kyllä se tottakai kannattaa tai sitten ei...
 
K

Kiekkokatsoja

Tämä hallitus ei kykene juurikaan mihinkään. Edes omien pienten tiukennettujen päätösten pitämiseen. Se kykenee ainoastaan rahan jakoon, ja velan kasvattamiseen.

Mutta tilanne tästä tuskin muuttuu. Seuraava hallitus tulee todennäköisesti jatkamaan samalla linjalla.
Kysymys onkin, että kauanko menee, kunnes asia ymmärretään? Ehkä nykynuoret aikanaan ymmärtävät, kun joutuvat maksamaan tämän valitun elämäntavan? Tai sitten, silloin tulee jyrkempi muutos hyvin moneen asiaan?
Aika näyttää, mikäs tässä ollessa.
 
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Onko yksikään pääministeri saanut omilla tekemisillään näin paljon negatiivista julkisuutta näin lyhyessä ajassa ennen Marinia?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihan myös vinkkinä vaan, että kun joutuu maksamaan omasta talostaan kelpo auton hinnan varainsiirtoveroa kaksi kertaa, se varsinkin lisää lähtökohtaisesti velanottoa. Yksilötasolla. Ja vitutusta. Yksilötasolla.

Robinhoodimainen varainsiirtovero oikeusvaltiossa on ihmisoikeusrikkomus.

Varainsiirtovero on kovasti kaksipiippuinen asia. Toisaalta se on ihan perseestä, näin ainakin kun äskettäin myytiin kämppä. Toisaalta se antaa ensiasunnon hankintaan pientä kilpailuetua.

Asuntokaupassa on todella paljon isompia korjaamisen kohteita. Tärkein on älyttömät yhtiölainaosuudet jotka on sijoittajien ja rakentajien suuri yhteiskoijaus.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onko yksikään pääministeri saanut omilla tekemisillään näin paljon negatiivista julkisuutta näin lyhyessä ajassa ennen Marinia?
Jäätteenmäki, Sipilä, Vanhanen, Rinne, Katainen, Stubb, Aho ja kaikki muut. Ei Marin ole mitenkään poikkeus, kuin ehkä siinä suhteessa, kuinka kauan kuherruskuukausi median kanssa kesti. Koronan kanssa toki oli työrauha alkuun ja kansa vahvasti Marinin takana, ihan helpolla suosittua pääministeriä ei tuossa tilanteessa lähdetä jahtaamaan.

Ensimmäinen isompi "stiplu" taisi olla Kaipolan sulkeminen, johon Marin otti voimakkaasti kantaa ja jonka aikoihin työrauha opposition puolelta päättyi. Sittenpä onkin joka viikko tullut jotain enemmän tai vähemmän mehevää. Samahan se oli Sipilälläkin, viimeistään käytännön yleislakon myötä Julle menetti mediasuosionsa.

Pääministerin tehtävä on sellainen, että hän ottaa aina osumaa, kun jotain tapahtuu.
 
K

Kiekkokatsoja

Mun on vaikea ymmärtää, että joku olisi hallituksen fani.
Ne kun ovat aina olleet, joko huonoja, tai edellistäkin huonompia.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mun on vaikea ymmärtää, että joku olisi hallituksen fani.
Ne kun ovat aina olleet, joko huonoja, tai edellistäkin huonompia.

Ja jos hallitus oli muutama vuosikymmen sitten huono, niin Kekkonen kaatoi mahtikäskyllään eduskunnan. Nyt sekin lysti on viety presidentiltä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ja jos hallitus oli muutama vuosikymmen sitten huono, niin Kekkonen kaatoi mahtikäskyllään eduskunnan. Nyt sekin lysti on viety presidentiltä.
Kekkonen kaatoi hallituksia omien valtapyrkimystensä takia ja Kokoomus oli ikuisessa oppositiossa "yleisten syiden" vuoksi. Tuollaistako järjestelmää kaipaat?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös