Sanna Marinin hallitus

  • 2 599 616
  • 21 526

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkohän puolustusvoimissa? Ei varmaan saa hoitaa työhön liittyviä hommia millään whatsappilla? Joku asiasta tietävä voisi valistaa minua, olisin hyvin kiitollinen.
Riippuu mitä asioita käsitellään. Salassa pidettäviä asioita ei saa missään päin valtionhallintoa kyllä käydä läpi whatsappilla. Jos viisikko keskustelee julkisia asioita, jonnin joutavia tai esimerkiksi sopivat palavereja, niin tällöin whatsappia saa käyttää.

Joku valtionhallinnon tietoturvaihminen voi korjata jos tietää paremmin.
 

Alejandro

Jäsen
Riippuu mitä asioita käsitellään. Salassa pidettäviä asioita ei saa missään päin valtionhallintoa kyllä käydä läpi whatsappilla. Jos viisikko keskustelee julkisia asioita, jonnin joutavia tai esimerkiksi sopivat palavereja, niin tällöin whatsappia saa käyttää.

Joku valtionhallinnon tietoturvaihminen voi korjata jos tietää paremmin.
Joo kuulostaa järkevältä ja näin sen luulisi olevan. Siksi se kommentti särähtikin pahasti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onko tässä juurikaan muuta eroa Sipilän keppiin kuin se, että tässä on mahdollisuus hyödyttömällä hakemisella välttää tulojen leikkaus? Keppiähän tässä kuitenkin ollaan työttömälle tarjoamassa vasemmistohallituksen suunnasta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko tässä juurikaan muuta eroa Sipilän keppiin kuin se, että tässä on mahdollisuus hyödyttömällä hakemisella välttää tulojen leikkaus? Keppiähän tässä kuitenkin ollaan työttömälle tarjoamassa vasemmistohallituksen suunnasta?

Eipä juuri ole. Uudistuksia on nyt helpompi tehdä kun ay-liike + vasemmisto ei ole oppositiossa parkumassa ja uhkaamassa lakoilla, vaikka Sipilän tavoin työtön voi joutua luopumaan osasta etuaan ellei tanssi kuten sanotaan. Tosin epäilen Haataisen kykyä esikuntineen ymmärtää mitä tekee, joten vuonna 2023 saadaan luultavasti lukea seurauksista, joita "ei osattu lainkaan edes aavistaa".

Mielenkiintoiseen tilanteeseen on Suomessa ajauduttu. On meneillään vaihe, jossa nuori polvi ei keskimäärin rikastu vanhempiaan enemmän.


Marinin hallitus kasvattaa valtion tuloja ottamalla velkaa ja maksaa niillä menoja. Nyt Haataisen työttömyyteen liittyvissä uudistuksissa sentään kaiketi edes salaa pohditaan menojen leikkaamista? Epäilen, että 40 prosettia lisää TE-toimiston väkeen kasvattaa menoja enemmän kuin säästöä tulee muuta kautta. Oli siis jotain ideaakin, mutta sosialidemokraattinen toteutus pilasi senkin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Työnantajan työllistämiskustannukset laskee 0 €.

Liiketoiminnan harjoittamisen yleiset kustannukset ja sitä kautta insentiivi harjoittaa liiketoimintaa Suomessa: 0 €:n muutos

Työttömyysturvaa heikennettiin: 0 €

Odotettu työllisyysvaikutus: 9500 - 10 000 henkeä (pl. 40 %:n lisäys TE-toimiston henkilöstöön)

Onnea vaan!

Toki tässä jokunen euro tulee säästöä, kun joku onneton ei muista muutamana viikkona hakea ajokortittomana taksikuskin paikkaa, mutta kuten @Cobol kirjoitti, tuo TE-toimistojen urasparrailijalisäys syö tuon säästön komeasti.

Aivan kauhea uudistus, joka ei vaikuta ongelmaan eikä sen juurisyihin minkään vertaa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aivan kauhea uudistus, joka ei vaikuta ongelmaan eikä sen juurisyihin minkään vertaa.

Tämä. Mielenkiintoisen insinöörilähtöinen ajattelutapa asiassa, eli ratkaistaan tämä hyvin samalla tavalla kuin Sipilän hallitus. Olisin odottanut nykyiseltä hallitukselta erilaista kulmaa.

Periaatteessa oma ajatus ongelmasta on se, että on jossain määrin kannattavaa olla työttömänä ja jossain määrin kannattamatonta olla pienipalkkaisessa työssä. Hyöty työllistymisestä on kynnystasolla liian pieni ja hyöty olla työttömänä riittävä, jolloin se vaatii jotain muuta kannustetta taustalle.

Asenteet yhteiskunnan kustantamiin etuisuuksiin on ainakin omassa suvussa muuttuneet hieman pehmeämmäksi sukupolvi kerrallaan. Omalle isoisälle tukien vastaanotto oli häpeällistä, isälle osa yhteiskunnan turvaverkkoa ja itselle jo ihan normaalia. Tämä toki ihan yhden ihmisen näkökulmasta yleistettynä, eikä minkäänlaisena yleisenä faktana.

Jos esimerkiksi asenteet eivät puske ihmistä työelämään, eikä kannustetta ole, niin mikä on luonnollinen tapa toimia? Asenteisiin vaikuttaminen on pitkällinen tie, mutta jonkinlainen tehokkaampi kannuste työllistymiselle olisi hyvä olla. Hankala nähdä että kannusteena työhakemuksilla tukien takaaminen on kovin tehokas väline.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Odotan koska joku palstan päivystävistä vassareista syöksyy paikalle paheksumaan sitä, että ensin oikeisto vaatii työttömyystoimia ja sitten kun niitä tehdään, alkaa kaamea valitus - eikö mikään teille kelpaa?

Proaktiivisena miesoletettuna vastaankin tähän argumenttiin jo ennen kuin se esitetään: Kyllä, me olemme vaatineet ja vaadimme hallitukselta työllisyystoimia. Niiden tulee kuitenkin olla oikeita, ei näennäistoimia kuten tämä "nerokas" uudistus, jonka ainoa hyöty on (ja se on kustannuksiin nähden kovin pieni) on se, että se herättää työttömän katatoonisesta tilasta siksi aikaa, mikä menee viikossa yhden hakemuksen rustaamiseen norttiaskin kanteen ja lähettämiseen. Lopun viikon voikin sitten toipua tästä stressistä sohvalla.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt näköjään "Aktiivimalli" kelpaa sitten jo vasemmistollekin, kun viime kerralla oli kauhea ulina siitä, että ei työttömiä saa näin kyykyttää.

Eihän tässä ole mitään eroa Sipilän hallituksen malliin.

Kas näin kääntyy takki ja takki kääntyy näin, niinkuin eräskin ministeriksikin yltänyt aikonaan Eduskunnassa hoilasi.

Yllättikö ketään, että jälleen kerran vasemmisto petti lupauksensa? Käsiä ylös vaan rohkeasti.

Onhan tämä vasemmiston harrastama politiikka hyvin härskiä toimintaa, mutta hyvin noille tuntuu kannatusta edelleen riittävän.

Täytynee käydä hakemassa popcorneja ja pistää tulille, koska tiedossa on melkoista selitysten virtaa, kuinka tämä suunniteltu malli on ihan eri kuin Sipilän hallituksen malli. Vaikka onkin ihan vastaava.

Lisäystä: Nythän minä sen hokasin, tämähän on kai sitä ns. parempaa työttömien aktivointia.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt näköjään "Aktiivimalli" kelpaa sitten jo vasemmistollekin, kun viime kerralla oli kauhea ulina siitä, että ei työttömiä saa näin kyykyttää.

Eihän tässä ole mitään eroa Sipilän hallituksen malliin.

Kävin mallit läpi ja eihän siinä eroa käytännössä ole lainkaan Sipilän hallituksen valmistelemaan aktiivimalli kakkoseen.

Molemmissa malleissa on sama rakenne työssäolovelvoitteineen, ja sen voi huomata alla olevasta taulukosta ja lukea samalla vasemmiston selittelyt - jos jaksaa. Ero on karenssikestoissa:


Hyvä esimerkki kuinka populistinen oppositiopolitiikka on ainakin hetkeksi unodettava hallitusvastuussa. Ikävä kyllä, Suomen lainsäädännöllä ja vasemmiston härskiydellä ay-liike on raskas ase taas toiseen suuntaan, kun voimasuhteet vaihtuvat ja vasemmisto keikahtaa oppositioon.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On. Aktiivimallissa leikattiin, jos ei saanut työtä. Nykyisessä lakialoitteessa työn saanti ei ole ehto, vaan ainostaan hakeminen.

Entä aktiivimalli 2? Siihenhän vasemmistoliitto ei missään nimessä olisi suostunut. Ote ylle linkatusta Ylen jutusta:


Hakemustehtailuun pakottaminen ei sovi suomalaisten oikeudentajuun. Työttömyyttä vastaan kamppaillaan parhaiten luomalla uusia työpaikkoja ja tukemalla ja kouluttamalla työnhakijoita”, Lindströmille osoitetussa vasemmistoliiton vetoomuksessa (siirryt toiseen palveluun) todettiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Entä aktiivimalli 2?

Aktiivimalli 2:n suurin epäkohta oli sen tarkoitus toimia ykkösen kanssa samaan aikaan eli mitään aktiivimalli 2:sta ei olisi yksinään ollut. Siksi nykyistä lakialoitteita ei voida nähdä aktiivimallina paitsi ehkä tällä foorumilla.

Vasemmistoliitto tuskin on muuttanut kantaansa, mutta etenkin pienen puolueen tulee hallituksessa ollessaan joustaa. Demarien äänestäjissä on varmaan paljon menneisyydessä eläviä ihmisiä, jotka ajattelevat, että kyllä töitä on, jos vain viitsii hakea. Heille lakialoitteita on helppo perustella, joten isoa joustoa ei tarvita. Keskustan taas täytyy saada malli näyttämään aktiivimallilta, koska olivat tuolloin hallituksessa. Media ei avaa ja analysoi aloitetta, vaan toistaa poliitikkojen puheita.

Oma kantani on, että hakemusten määrän sijaan pitäisi tarkastella laatua. Minkälaista työtä on haettu ja miten. Mutta tämä ei valitettavasti onnistu, jos kerran TE-keskuksissa ei edes ymmärretä ammattien välisiä eroja. Tämän muuttaminen on näennäistä työllistymistä tärkeämpää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aktiivimalli 2:n suurin epäkohta oli sen tarkoitus toimia ykkösen kanssa samaan aikaan eli mitään aktiivimalli 2:sta ei olisi yksinään ollut. Siksi nykyistä lakialoitteita ei voida nähdä aktiivimallina paitsi ehkä tällä foorumilla.

Sipilän aktiivimalli kakkosta vertaavat Marinin malliin tutkijat, valtamedia, poliitikot ja järjestöt. Vaikka se ei vasemmalla mukavalta tunnu, kyllä me tällä foorumilla teemme myös vertausta.

Tässä muutama vertailu:

 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sipilän aktiivimalli kakkosta vertaavat Marinin malliin tutkijat, valtamedia, poliitikot ja järjestöt. Vaikka se ei vasemmalla mukavalta tunnu, kyllä me tällä foorumilla teemme myös vertausta.

Ei se siltä näytä, kun hakuvelvoitteessa ja työllistymisvelvoitteessa ei nähdä mitään eroa.

Ja kyllä, vastustan myös nykyisen lakialoitteen hakuvelvoitetta, koska ongelma on osaamattomien työnhakijoiden aiheuttama hakemusrumba. Osaamattomilla työnhakijoilla tarkoitan sellaisia, jotka eivät osaa hakea työtä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei se siltä näytä, kun hakuvelvoitteessa ja työllistymisvelvoitteessa ei nähdä mitään eroa.

Itse käsittelin Sipilän kakkosta vertailuineen juuri sen takia, että samaa ovat tehneet SAK:n ja EK:n porukat, tutkijat, poliitikot ja toimittajat. Esimerkiksi SAK:n asiantuntija Mikko Laakkonen totesi näin ylle linkittämässäni jutussa:

"Viittaukset Sipilän hallituksen suunnitelmaksi jääneeseen aktiivimalli kakkoseen eivät ole tuulesta temmattuja. Työttömät eivät jatkossakaan pääse helpolla".

Todettakoon myös, että omaat väärää tietoa mallista, arvatakseni eräältä Apu-lehden kolumnistilta. Työllistymisvelvoitetta Sipilän ykkösessä ei ollut. Riitti, että täytti aktiivisuusehdon.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta erittäin hyvä, että jotain saatiin aikaan. Ihan sama, jos onkin aiemmin vastaavia kritisoitu, peruspolitiikkaa semmoinen.

Hakupakko myös ok, jos ei osaa hakea, on korkea aika harjoitelka.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun yllä on väärää tietoa Sipilän aktiivisuusmallin ykkösestä väitteellä, että se sisältää työllistymisvelvoitteen, korjaan vielä senkin:

1. Aktiivisuutta tarkasteltiin 65 maksupäivän jaksoissa ja aktiivisuusehto täyttyi, jos oli sinä aikana 18 tuntia palkkatyössä, toimi yrittäjänä saaden vähintään 245,64 euroa yrittäjätuloa tai oli viisi päivää TE-palveluiden järjestämässä työllistymistä edistävässä palvelussa.

2. Aktiivisuusehto täyttyi myös jos vietti viisi päivää esimerkiksi kunnan, ammattiliiton tai järjestön järjestämässä työllistymistä tukevassa toiminnassa – tai opiskeli viisi päivää sivutoimisia opintoja tai lyhytkestoisia, enintään 6 kuukautta kestäviä opintoja, joiden ajalta maksetaan työttömyysetuutta.

Työllistysmisvelvoitetta ei siis ollut, vaan normaaliin korvaukseen riitti esimerkiksi TE-palveluiden "palvelu", ay-liikkeen tai muun järjestön työllistymistä tukeva toiminta tai opiskelu. Se, että näihin ei riittänyt mm. TE-toimiston toimesta väkeä, vei hommalta pohjaa.

Minusta erittäin hyvä, että jotain saatiin aikaan. Ihan sama, jos onkin aiemmin vastaavia kritisoitu, peruspolitiikkaa semmoinen.

Hakupakko myös ok, jos ei osaa hakea, on korkea aika harjoitelka.

Ehdottomasti. Jatkossa nähdään, mikä on Marinin kalliin mallin vaikutus työllisyyteen ja talouteen. Kovin merkittävästi ei toivottavasti mene miinukselle, koska vaatimus osallistua työllisyyttä edistävään koulutukseen tai omaan opiskeluun puuttuu. Tämä siis pohtien samanaikaista 40 % TE-toimiston väen lisäystä + lisätiloja + yksityisiltä mahdollisesti ostettavia lisäpalveluita homman hanskaamiseen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ei se siltä näytä, kun hakuvelvoitteessa ja työllistymisvelvoitteessa ei nähdä mitään eroa.

Ja kyllä, vastustan myös nykyisen lakialoitteen hakuvelvoitetta, koska ongelma on osaamattomien työnhakijoiden aiheuttama hakemusrumba. Osaamattomilla työnhakijoilla tarkoitan sellaisia, jotka eivät osaa hakea työtä.
Suurempi ongelma on se, että Suomessa ei ole eikä tule olemaan ammattitaitoista työvoimaa tarpeeksi saatavilla tulevaisuudessa työmarkkinoilla. Kohtaanto-ongelma on tosiasia, mutta ongelmia on nykyään joka puolella Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Todettakoon myös, että omaat väärää tietoa mallista, arvatakseni eräältä Apu-lehden kolumnistilta. Työllistymisvelvoitetta Sipilän ykkösessä ei ollut. Riitti, että täytti aktiivisuusehdon.

Aivan. Myös opiskelupaikka tai yrittäjäksi ryhtyminen laskettiin. Varmaan tosi helppo vaihtehto niille, joista ei ollut työllistymään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suurempi ongelma on se, että Suomessa ei ole eikä tule olemaan ammattitaitoista työvoimaa tarpeeksi saatavilla tulevaisuudessa työmarkkinoilla. Kohtaanto-ongelma on tosiasia, mutta ongelmia on nykyään joka puolella Suomessa.

Tämä on iso ongelma. Nyt Marinistit laittavat valtavasti paukkuja työttömien aktivointiin. Työperäinen maahanmuutto ja tutkimus olisivat ehkä parempia sijoituskohteita, jos mietitään yritysten sijoittumista Suomeen jatkossa ja Suomen taloutta.

No, se tästä. Toivotaan parasta tällekin hankkeelle.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tämä on iso ongelma. Nyt Marinistit laittavat valtavasti paukkuja työttömien aktivointiin. Työperäinen maahanmuutto ja tutkimus olisivat ehkä parempia sijoituskohteita, jos mietitään yritysten sijoittumista Suomeen jatkossa ja Suomen taloutta.

No, se tästä. Toivotaan parasta tällekin hankkeelle.
Yksi iso ongelma on myös se, että työnhakijalla on joko väärä sukunimi tai liian vähän työkokemusta. Osalla työnantajista on vastenmielistä ottaa maahanmuuttajia työntekijöiksi yritykseen.

Tarvitaanko jokaisessa yrityksessä virheetöntä suomenkielen taitoista henkilökuntaa vai pärjätäänkö suppeammalla suomenkielen taidolla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suurempi ongelma on se, että Suomessa ei ole eikä tule olemaan ammattitaitoista työvoimaa tarpeeksi saatavilla tulevaisuudessa työmarkkinoilla. Kohtaanto-ongelma on tosiasia, mutta ongelmia on nykyään joka puolella Suomessa.

Jep. Ja tähän mukaan vielä alueellinen ja sosiaalinen vaikutus. Kaikkialla maassa ei ole yhtä hyvä tai vaikea tilanne. Poikamiehen on helpompi lähteä työn perässä muualle maahan kuin perheellisen. Tai poikamiehen, jonka lapset asuvat lähellä.

Nyt käsiteltäväksi tuleva aloite on parempi kuin aktiivimalli, mutta edelleen se niputtaa työttömät liiaksi homogeeniseksi ryhmäksi ja siksi katsoo enemmän menneeseen kuin tulevaan.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aivan. Myös opiskelupaikka tai yrittäjäksi ryhtyminen laskettiin. Varmaan tosi helppo vaihtehto niille, joista ei ollut työllistymään.

Pitääkö kaikki toimenpiteet peilata juuri tuohon kohderyhmään?

Voiko tuolla periaatteella miettiä esimerkiksi veronkiertoon puuttumista. Verotarkastus on varmaan tosi helppoa niille rehellisille yrittäjille. Koululaisiin, varmaan tosi helppoja nämä derivaatat niille joilla on vaikeuksia matematiikassa. Pitäiskö kaikki miettiä puhtaasti sen alimman yhteisen nimittäjän mukaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös