Sanna Marinin hallitus

  • 2 588 045
  • 21 526

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olet oikeassa. Valtaosa kansasta vaan mieluummin haluaa korottaa eläkemaksuja kuin leikata eläkkeitä, niin ikävästihän tässä käy.

Tässä on se kolmaskin tie eli työurien pidentäminen. Eläkeiän nostaminen vuodella tai kahdella vastaa hyvinkin parin pinnan korotusta eläkemaksuissa. Samaan aikaan työuraa voisi pidentää myös sen alkupäästä. Hyvä väylä siihen olisi järjellisen mittaisen oppisopimuskoulutuksen tuominen ammattikoulujen rinnalle siten, että koulutuksen antamiseen sitoutuva työnantaja ei joutuisi maksamaan täyttä palkkaa harjoittelijalle (esim. 50-60 prossaa normipalkasta voisi olla kohtuus). Siten opintotuen maksamisen sijaan valtio saisi ehkä jopa (minimaalisia) verotuloja näiltä opiskelijoilta ja jos oppisopimuskoulutus hoidettaisiin tehokkaasti, uskon, että monelle alalle vuosi, max. kaksi riittäisi. Siten työelämään päästäisiin kiinni nopeammin. Yritykset kouluttaisivat jengiä juuri sellaisiin töihin, joihin tarvitaan väkeä - toisin kuin hallinnolliset koulutuspäätökset, jotka hyvästä tarkoituksesta huolimatta menevät usein metsään aiheuttaen työvoiman kohdanto-ongelman.

SItten tietysti on vain kolme kirjainta, jotka tämänkin romauttavat: SAK eli se sama syy, joka estää minkä tahansa kansantalouden tervehdyttämisyrityksen yleislakkouhkauksilla. Edessä on siis mitä ilmeisimmin eläkemaksujen nostoa painottuen - luonnollisesti - "rikkaiden" työnantajien maksettavaksi.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Hienosti ainakin tuossa ylen jutussa aiheesta yhdistetään suoraan eläkejärjestelmän kestävyys siihen, että eläkemaksut ovat riittämättömät ja niitä tulee korottaa. Ainoa kysymys on että milloin eläkemaksuja korotetaan. Aivan kuin mitään muita vaihtoehtoja ei ole olemassakaan. Eläkemaksujen korotushan rasittaa suoraan kilpailukykyä, sillä silloin työn kokonaisverotuksen (eläkemaksut tulee laskea tähän) kokonaistaso nousee ja työn tekemisen kannattavuus laskee, sillä näkyvät ne joko työntekijän palkkakuitissa tai ovat työnantajalle naamioituna, niin lopputulos on palkansaajalle vähemmän rahaa käteen. Kysymys on enää sitten siitä, että nostetaanko eläkemaksuja ja vedetään nykyisiä nuoria aikuisia, nuoria ja lapsia kunnolla kuivana kakkoseen, vai leikataanko eläkkeitä jolloin kaikki osallistuisivat talkoisiin ja henkilöä kohden isku kohdistuisi lievemmin, tasaisemmin ja oikeudenmukaisesti koko väestölle. Veikkaan kyllä, että sukupolvien kusetus jatkuu, sillä siihenhän tämä sukupolvien välinen pyramidihuijaus perustuu. Aikaisessa vaiheessa mukana olleet saavat hyvät tuotot seuraavien mukaan tulevien kiihtyvillä maksuilla ja viimeksi tulleille jää musta pekka käteen.
 
Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
Kysymys on enää sitten siitä, että nostetaanko eläkemaksuja ja vedetään nykyisiä nuoria aikuisia, nuoria ja lapsia kunnolla kuivana kakkoseen, vai leikataanko eläkkeitä jolloin kaikki osallistuisivat talkoisiin ja henkilöä kohden isku kohdistuisi lievemmin, tasaisemmin ja oikeudenmukaisesti koko väestölle. Veikkaan kyllä, että sukupolvien kusetus jatkuu, sillä siihenhän tämä sukupolvien välinen pyramidihuijaus perustuu. Aikaisessa vaiheessa mukana olleet saavat hyvät tuotot seuraavien mukaan tulevien kiihtyvillä maksuilla ja viimeksi tulleille jää musta pekka käteen.
Sinulla taitaa olla tässä asiassa empatian puutetta. Totta kai meidän ikäluokkien tulee maksaa entistä enemmän eläkemaksuja, se on reilua. Suurilla ikäluokilla kun olisi ollut niin valitettavan vaikeaa maksaa suurempia eläkemaksujaan aikanaan, kun pystyi kävelemään tehtaaseen perjantaina kyselemään töitä ja pääsi aloittamaan seuraavana maanantaina. Sitten vuosikymmenten päästä eläkkeelle noin 20-30 vuodeksi nauttimaan työn hedelmistä. Miettikääpä niitä surullisia yksilöitä, jotka ovat monta vuosikymmentä asuneet velattomassa omakotitalossa, jonka asuntolainan inflaatio söi. Eihän heitä voi tuomita siitä, että eivät säästäneet markkaa (ja euroakaan) eläkettä varten. Kyllä jonkun vappusatasen tai toisenkin heille soisi. Kyllä Suomella on varaa.

Meillä nuorilla on yksinkertaisesti huono asenne. Menisimme vaan töihin! Olemme sen suurille ikäluokille velkaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jokaisen kynnelle kykenevän olisi erittäin viisasta aloittaa eläkesäästäminen jo hyvin nuorena, ellei jotain suurta perintöä ole näköpiirissä. Ihan omaksi parhaakseen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jokaisen kynnelle kykenevän olisi erittäin viisasta aloittaa eläkesäästäminen jo hyvin nuorena, ellei jotain suurta perintöä ole näköpiirissä. Ihan omaksi parhaakseen.
Täysin samaa mieltä. Muutama kymppi säästöön joka kuukausi näin alkuun. Pidemmän päälle kannattaa takuulla. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu joten kannattaa varautua etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Täysin samaa mieltä. Muutama kymppi säästöön joka kuukausi näin alkuun. Pidemmän päälle kannattaa takuulla. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu joten kannattaa varautua etukäteen.

Muutama kymppi ei vaan kovin auvoiseen eläkevarallisuuteen vielä johda. Ja toki niitä ihmisiä on paljon, joille tuokin on lähes mahdotonta työttömyyden, paskojen palkkojen sekä osa- ja määräaikaisuuksien takia.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muutama kymppi ei vaan kovin auvoiseen eläkevarallisuuteen vielä johda. Ja toki niitä ihmisiä on paljon, joille tuokin on lähes mahdotonta työttömyyden, paskojen palkkojen sekä osa- ja määräaikaisuuksien takia.
Toisaalta luovuttamalla eläkejärjestelmästä voitaisiin heti nostaa (tai vapauttaa maksuja) 20% palkkoja, silloinkin jäisi vielä kapitalistille voittomarginaalia. Tuon jälkeen olisi palkansaajilla helposti 5% säästettävää ja lopun voi vaikka laittaa sinne kuuluisaan huoran perseeseen.

Lopuilla rahoilla voisi maksaa vaikka 60-luvulla syntyneiden eläkkeet ja loput laittaa globaaliin bingoon.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Toisaalta luovuttamalla eläkejärjestelmästä voitaisiin heti nostaa (tai vapauttaa maksuja) 20% palkkoja, silloinkin jäisi vielä kapitalistille voittomarginaalia. Tuon jälkeen olisi palkansaajilla helposti 5% säästettävää ja lopun voi vaikka laittaa sinne kuuluisaan huoran perseeseen.

Lopuilla rahoilla voisi maksaa vaikka 60-luvulla syntyneiden eläkkeet ja loput laittaa globaaliin bingoon.

Maksetaanko myös takautuvasti 30 vuotta elämaksuja maksaneille, jotka ei sitten saa eläkettäkään? Vai onko tämä nyt tässäkin mallissa se nussittu sukupolvi?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maksetaanko myös takautuvasti 30 vuotta elämaksuja maksaneille, jotka ei sitten saa eläkettäkään? Vai onko tämä nyt tässäkin mallissa se nussittu sukupolvi?
Varmaan tuossa tilanteessa jotain kompensaatiota olisi järkevää suorittaa mutta uskoo ken näkee. Tuo 60-lukulaiset nyt on se varma eläkkeensaajaryhmä mutta ihmeenä pidän 70-lukulaisten samankaltaista eläkemahdollisuutta.

Miten tuo sitten järjestetään niin selvinnee aikanaan mutta kyllä tuossa joka tapauksessa jotain nussitaan hanuriin, osaa enemmän ja osaa vähemmän.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on se kolmaskin tie eli työurien pidentäminen.

Riippumatta muista toimista, tämä tie on ainakin kuljettava. Ei ole millään lailla moraalisestikaan kestävää ajatella että ihmiset elävät rutkasti pidempään ja ennen kaikkea rutkasti parempikuntoisina, mutta jäävät kuitenkin eläkkeelle vanhaan malliin. Gerontologian ja kansanterveyden professori Taina Rantanen nosti tätä esille jo ainakin 2013:


Nykyinen 65 vuoden eläkeikä syntyi saksassa 1800-luvun lopulla. Tuolloin eliniänodote oli 50 vuotta. Nyt Suomessa syntyvien lasten eliniänodote on sata vuotta.
...
– Me olemme lukkiutuneet tähän eläkeikään ja pidämme sitä jonkinlaisena totuutena. Ei 65 vuoden iässä tapahdu mitään sen kummempaa kuin 64:n tai 68 vuoden iässä. Nykyään 60-70-vuotiaat näyttävät toimeliailta keski-ikäisiltä, Rantanen sanoo.
...
Jo nykyisin suurin osa eläkeläisistä elää tavallista aikuisen ihmisen elämää. Ikäväestö ei siis ole varastoituna laitoksiin.

– He huolehtivat itsestään, elämästään, lapsenlapsistaan - osa jopa vanhemmistaan. Suurin osa, yli 90 prosenttia, 65 vuotta täyttäneistä ei poikkea mitenkään alle 65 vuotiaista, sanoo Rantanen.

Avun tarve keskittyy vaikeasti sairaisiin ja hyvin korkean iän saavuttaneisiin. Tarve apuun alkaa Rantasen mukaan lisääntyä vasta 80 ikävuoden jälkeen.



Tätä aspektia pitäisi tuoda enemmän esiin. Tälläkin palstalla on paljon porukkaa joille tämä tulee varmasti todellisena yllätyksenä, sillä koronakeskusteluistahan on saatu lukea kuinka suunnilleen kaikki yli kuusikymppiset ovat laitoksissa housuunpaskovia ja kuolaavia muistisairaita, jotka joutavatkin tulla kuolon korjaamiksi.

Henkilökohtaisesti toivoisin ns. kuorman vaiheittaisen keventämisen korvaavan nykyisen kertaheitolla eläkkeelle jäämisen. Toki tämä vaatii myös työelämässä muutoksia joita etujärjestöjen luvatussa maassa lienee turha helpolla odottaa.
 

Redimor

Jäsen
Siellä sitä meidän asioihin ollaan vinkkejä haettu, samalla pieniä ruskeita kirjekuoria taskussa kannettu kotiin. Perseaukiset, huonolla itsetunnolla varustetut ja ahneet päättäjät.

 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Siellä sitä meidän asioihin ollaan vinkkejä haettu, samalla pieniä ruskeita kirjekuoria taskussa kannettu kotiin. Perseaukiset, huonolla itsetunnolla varustetut ja ahneet päättäjät.


Meniköhän Yleltä nyt jatkoaikalaisten silmissä uskottavuus kertaheitolla, kun tällaisia salaliittokamaa julkaisevat uutisena *hymiö*
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meniköhän Yleltä nyt jatkoaikalaisten silmissä uskottavuus kertaheitolla, kun tällaisia salaliittokamaa julkaisevat uutisena *hymiö*

Ei mennyt. Tuohan sopii YLE:n linjaan kuin nyrkki silmään. Jutussa esitetään näennäisen kriittinen huomio siitä, että pitäisikö tällaisista verkostoista kertoa äänestäjille, mutta jutun todellinen ydinhän on kehua, kuinka hyvin verkostoitunut ja vaikutusvaltainen pääministeri meillä onkaan. Samalla osuutensa suitsutuksesta saa turve- ei kun siis valtiovarainministeri Saarikko. Eli kyse on näennäisesti kriittisen journalismin viittaan puetusta Marin hypetyksestä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ei mennyt. Tuohan sopii YLE:n linjaan kuin nyrkki silmään. Jutussa esitetään näennäisen kriittinen huomio siitä, että pitäisikö tällaisista verkostoista kertoa äänestäjille, mutta jutun todellinen ydinhän on kehua, kuinka hyvin verkostoitunut ja vaikutusvaltainen pääministeri meillä onkaan. Samalla osuutensa suitsutuksesta saa turve- ei kun siis valtiovarainministeri Saarikko. Eli kyse on näennäisesti kriittisen journalismin viittaan puetusta Marin hypetyksestä.

Toivottavasti tullaan kertomaan. Onhan se varmasti niinkin, että rajat ylittävät yhteistyöfoorumit ovat nykymaailmassa tarpeellisia rakennelmia dialogille ja ajatushautomoiksi päätöksenteon taustalle. Mutta on ristiriitaista, jos pääministeri kotimaan politiikassa vetoaa perustuslakiin samalla kuin sitä mahdollisesti rikotaan mikäli ylikansallisten ryhmien taholta vaikutetaan Suomen päätöksentekoon ohi kansanvallan. Etupäässä kaikki valtiojohtajien epäviralliset ylikansalliset tapaamiset ovat demokratian kannalta hieman kyseenalaisia. On hieman erikoista, että Marin kieltäytyy kommentoimasta jäsenyyttään mitenkään. En väitä, että näissä kokoontumisissa Suomen kansallisia etuja poljettaisiin, mutta kyllä riski sellaiseen on olemassa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Pari sanaa, tai ehkä enemmänkin Suomalaisesta eläkejärjestelmästä...
Työeläkejärjestelmä perustettiin 1960-luvulla ja sen juuret oavt 1950-1960-lukujen vaihteessa. Ensimmäisenä vuonna 1956 saivat oman eläkejärjestelmän merimiehet. Suuri asia oli, kun 1962 säädettiin työntekijän työeläkelaki eli TEL.

Sen jälkeen on eri alojen ja ammattien eläkejärjestelmiä luotu omilla lainsäädännöillään.

Suomalainen työeläke on etuusperusteinen, mikä tarkoittaa, että etuus eli eläke maksetaan luvatun suuruisena, ja työeläkevakuutusmaksuina kerätään niihin tarvittavat varat. Työeläkkeiden rahoittamiseksi puolestaan on olemassa kaksi päävaihtoehtoa: jakojärjestelmä ja täysin rahastoiva järjestelmä. Suomalaiset työeläkkeet rahoitetaan pääosin näiden yhdistelmänä, osittain rahastoivalla järjestelmällä.

Jakojärjestelmässä työeläkemaksuja kerätään vuosittain sen verran, kuin kyseisenä vuonna tarvitaan eläkkeiden maksamiseksi. Suomessa yrittäjien ja maatalousyrittäjien eläkejärjestelmät toimivat jakojärjestelmän periaattein eläkemaksu- ja verorahoituksella.

Täysin rahastoivassa järjestelmässä puolestaan kerätään vuosittain työeläkemaksuja sen verran kuin tarvitaan kyseisenä vuonna ansaittujen eläkkeiden maksamiseen tulevaisuudessa. Täysin rahastoivassa järjestelmässä jokainen sukupolvi säästää itse varat omia eläkkeitään varten. Tällöin eläkemenoihin on käytettävissä myös rahastoiduille säästöille saatava tuotto, joka pienentää tarvittavaa maksua.

Rahastointi on mahdollista toteuttaa myös osittain, kuten Suomessa on tehty yksityisalojen eläkejärjestelmien osalta. Yksityisalojen työntekijöiden ja merimiesten eläkejärjestelmät toimivat tällä osittain rahastoivalla periaatteella, jossa osa kunakin vuonna maksetuista työeläkemaksuista rahastoidaan tulevia vuosia varten.

Kuntien ja valtion työntekijöiden eläkejärjestelmät ovat luonteeltaan jakojärjestelmiä, mutta niihin sisältyy myös puskuriluonteiset rahastot. Puskurirahastojen avulla hillitään työeläkemaksujen nousupaineita tulevaisuudessa.

Jaaha, nyt päällikkö odottaa Teamsissa. Palaan eläkeasiaan ( jos muistan) myöhemmin...
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL

Redimor

Jäsen
Li Andersson tyrmää Annika Saarikon ilmoille heittämät ansiotuloverojen kevennykset vedoten osaajapulaan. Silti kokoajan puhutaan että ulkomailta tarvitaan osaajia. Itse en osaa sanoa, että miten niitä osaajia saadaan paremmin kuin sillä, että nämä osaajat saisivat nauttia korkeammasta käteen jäävästä palkasta.

Valtiovarainministeri Saarikko väläytti veronkevennyksiä, vasemmistoliiton Li Anderssonilta heti tyrmäys - Politiikka | HS.fi

Ei sieltä näihin verolla tehtyihin matalapalkka-aloihin tule ketään oikeaa osaajaa. Ainoastaan köyhien maiden keskivertotekijät saattavat lähtä tänne ja niitä keskivertotekijöitä löytyy meiltäkin, ongelma vain että palkkaus on liian matala heille.

Tässä maassa ei ole vielä kokeiltu sitä, että ajetaan verotus matalalle ja katsotaan miten kulutus nousee.
Senhän voisi tehdä määräajaksi ja sanoa kansalle, että jos sisäinen kulutus ei kasva niin sitten nostetaan takaisin +5% nokkiin. Voisi motivoida käyttämään valuutat kotimaiseen kohteeseen?

Tiedän tiedän, eihän se porkkana ole, mutta olisi nyt ainakin jotain erilaista kuin tätä ainaista veron nostoa tai piiloveron nostoa.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Li Andersson tyrmää Annika Saarikon ilmoille heittämät ansiotuloverojen kevennykset vedoten osaajapulaan. Silti kokoajan puhutaan että ulkomailta tarvitaan osaajia. Itse en osaa sanoa, että miten niitä osaajia saadaan paremmin kuin sillä, että nämä osaajat saisivat nauttia korkeammasta käteen jäävästä palkasta.

Valtiovarainministeri Saarikko väläytti veronkevennyksiä, vasemmistoliiton Li Anderssonilta heti tyrmäys - Politiikka | HS.fi
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

JOL
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

JOL
"Osaaja" tulee Suomeen, tekee töitä vuoden siivoojana ja alkaa sen jälkee nauttia asumisperustaisesta sosiaaliturvasta. Tämä on se totuus. Sosiaaliturva pitää muuttaa kansalaisuusperustaiseksi. Silloin nämä "osaajat" muuttuvat oikeiksi osaajiksi, tai pakkaavat kamansa ja lähtevät takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

JOL
Oman asunnon myyntivoitto on verovapaata kahden vuoden asumisen jälkeen. Eli ei synny exit-verotettavaa tuloa tässä esimerkissä. Minulle alkaa syntymään mielikuva siitä että exit-verosta öyhöttävät enimmäkseen ne, jotka eivät ymmärrä mistä on kysymys.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

Tällainen kuva ulkomailta töihin Suomeen muuttavalla inssillä voi olla. Kovat verot, kalliit hinnat, matalat palkat ja exitiä päälle... Noin muuten, onneksi Kokoomus ilmoitti poistavansa veron (jos se nyt voimaan saadaan ja jos Kokoomus on tilanteessa, jossa se voi veron poistaa). Marinistien tavalla ajateltu exit-vero Suomesta pois ETA-alueen ulkopuolelle muuttaneelle toimii niin, että muuttaneen tulisi käytännössä itse ilmoittaa myyneensä osakkeitaan (asuntotulo on rajatusti verovapaa) ja haluavansa maksaa exit-veroa Suomeen. EU-jäsenvaltiosta olisi mahdollista saada pyynnöstä tietoja sijoitusvarallisuuden myynneistä, mutta käytännössä Verohallinnon tietojensaanti jäisi tässäkin tapauksessa verovelvollisen oman ilmoituksen varaan.

Toki Marinin hallitus voi palkata 1 000 ihmistä kaivamaan muuttaneiden taustoja, mutta en näe syytä veroon, joka asiantuntijoiden näkemysten mukaan toimii verovelvollisen oman ilmoituksen varassa ja tuottaa heidän laskelmissa jotain 0 eurosta ylöspäin ja heikentää lisäksi Suomen houkuttelevuutta yrittäjien ja sijoittajien silmissä.

Kaikkea se vasemmisto taas keksii.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällainen kuva ulkomailta töihin Suomeen muuttavalla inssillä voi olla. Kovat verot, kalliit hinnat ja exitiä päälle... Noin muuten, onneksi Kokoomus ilmoitti poistavansa veron (jos se nyt voimaan saadaan ja jos Kokoomus on tilanteessa, jossa se voi veron poistaa). Marinistien tavalla ajateltu exit-vero Suomesta pois ETA-alueen ulkopuolelle muuttaneen toimii niin, että muuttaneen tulisi käytännössä itse ilmoittaa myyneensä osakkeitaan (asuntotulo on rajatusti verovapaa) ja haluavansa maksaa exit-veroa Suomeen. EU-jäsenvaltiosta olisi mahdollista saada pyynnöstä tietoja sijoitusvarallisuuden myynneistä, mutta käytännössä Verohallinnon tietojensaanti jäisi tässäkin tapauksessa verovelvollisen oman ilmoituksen varaan.
Tuo boldaamani kohta. Eikös osakkeiden myynnistä itsessään ja siitä saadusta myyntivoitosta makseta veroa? Nyt siis vasemmisto haluaa tuplaverottaa sitä.
Kun mikään ei riitä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuo boldaamani kohta. Eikös osakkeiden myynnistä itsessään ja siitä saadusta myyntivoitosta makseta veroa? Nyt siis vasemmisto haluaa tuplaverottaa sitä.
Kun mikään ei riitä.
No ei ole tuosta kyse exit- verossa. Veron periaate on, että kun erilaisilla kuorilla tai osakesäästötilillä voi sijoitusomaisuutta kasvattaa veroitta pitkäänkin, niin pois muuttaessa tästä arvonnoususta verotettaisiin se osuus, joka on suomessa kertynyt. Ja vielä kai edelleenkin vasta myytäessä.

En kannata ko. veroa, koska on tehoton ja vaikea valvoa ja varmaan säätääkin,mutta ei kai tuosta epäselvyyttä ole, että nuo olisi ihan oikeudenmukaista verottaa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo boldaamani kohta. Eikös osakkeiden myynnistä itsessään ja siitä saadusta myyntivoitosta makseta veroa? Nyt siis vasemmisto haluaa tuplaverottaa sitä.
Kun mikään ei riitä.
Tuo tuplaveron pelko oli esillä verokeskusteluissa. Osa maista on tehnyt Suomen kanssa sopimuksen, jossa tuplaverotusta ei toimiteta. Verovelvollinen voi yleensä saada vapautuksen Suomen verosta vain, jos Suomen ja toisen valtion välinen verosopimus sitä edellyttää. Exitin osalta voisi kuvitella, että tositteet maksetusta myyntivoittoverosta valtioon X riittävät, mutta tietoahan tästä ja muista yksityiskohdista ei vielä ole. Toistaiseksi ollaan siinä käsityksessä, että tuotto on mitätön ja itse vero lehmänkauppa vassarien hyvittelyyn, jotta voivat uhota saaneensa isoja asioita aikaan.

Keskusteluissa oli myös näkemyksiä, joissa exitin sanottiin olevan arkipäivää mm. Norjassa, Tanskassa ja USA:ssa. No, kannattaa jokaisen pohtia, säilyykö Luxemburgia kovempia keskipalkkoja (vajaat 4 600 - 4 900 euroa) maksavien Tanskan ja Norjan kiinnostus. Suomen keskipalkat ovat paljon matalammat (luokkaa 3 400), ja jo yksin tämä syrjäyttää Suomen ns. asiantuntijoiden silmin, koska myös heidän palkat ovat suhteessa matalammat.

Ei tähän asiantuntijoiden, yrittäjien ja sijoittajien Suomeen tuloon enää lisäongelmia kaipaisi. Sinänsä ymmärrän vasemmistohallituksen linjan. Puheet ovat puheita, mutta käytännössä vasemmisto näkee aina ulkomaisen asiantuntijan ja yrittäjänkin kilpailevan kotimaisen kanssa, ja tätä on ay-liikkeen ja vassaripuolueiden voimin kahlittava. Tuttu tilanne monesta muusta asiasta: suu ja kädet eivät ole synkassa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Talousasioissa on saanut tottua siihen, että palstalla poikkeuksetta kysellään sen perään, että pitäisi soveltaa Ruotsin/Saksan/Tanskan/jne. mallia asiassa kuin asiassa. Virkistävä juttu tämä exit tax, kun yht'äkkiä kovin moni länsimaa ei enää olekaan ollenkaan sovelias esimerkki meille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös