Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 679 995
  • 21 453

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto

Pääministerin sankarimyytin rakentaminen jatkuu edelleen. Taitavaa mediapeliä.
Demareille tekisi hyvää pieni ministereiden kierrätys. Kiuru voisi siirtyä takavasemmalle.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitenkä Kiuru vielä voisi siirtyä nykyistä enemmän vasemmalle, taka tai muuten? Kenties siirtymällä ministeriksi Pohjois-Koreaan (ei sinänsä huono idea, sopisi jengiin)?
Vanhan sanonnan mukaisesti pois näkyvistä eli tavalliseksi kansanedustajaksi pois valokeilasta. Suomennettuna pois ministeriaitiosta.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lainaan itseäni. Ainut keino päästä eroon "Kiurusta" on äänestää siten ettei demareita "huolita/tarvita" tukipuolueeksi tulevaan hallitukseen.
Ikävä kyllä tämä lienee totta. Käsittääkseni Kiuru tietää sen verran hyvin minne demariruumiit on haudattu, että pystyi puoluekokouksessa junailemaan itselleen marionetin pääministeriksi. Sinänsä fiksu nainen, että tietää voivansa ottaa itse huoletta rapaa niskaan ja pysyä silti vallassa, kunhan käsinukke pysyy puhtaana.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Mielenkiintoista tämä EU-rahoituksen kohdistaminenkin Suomessa varsinkin kun EU-jäsenyyden kannatus on perinteisesti ollut suurinta Uudellamaalla. EU-kriittisyyttä esiintyy monilla sellaisilla alueilla, jotka saavat paljon EU-rahoitusta. Kepu on onnistunut jälleen lypsämään isoimmat palaset kakusta.


Näissäkin median edustajien kannattaisi hieman miettiä miten asiat esittelee. Saadaan aikaan vastakkainasettelua ja ongelmia paikoissa, joissa niitä ei kansalaisten silmille pitäisi kaivaa. (Populismia ja politikointia.) Tähän ei "EU-kriittisyys alueella" tai "Kepu lypsää" liity käytännössä lainkaan. Maakunnat vain taistelevat jyvistään ja etelän ja lännen alueilla on näihin rahoihin vähemmän oikeutusta kuin pohjoisella ja idällä.

EU:n aluekehitysvarat on suunnattu rakennerahaston saannossa Itä- ja Pohjois-Suomen suuralueille johtuen harvasta asutuksesta ja kehittyneisyyseroista maan sisällä. Suomen sisäiset jakoperusteet sovittiin jo aikoinaan ja Suomen liittymissopimuksessa.

Itse asiassa on vaara, että mikäli Suomi ei jaa aluekehitysrahoja niille sijoille, joissa EU on aiemmin katsonut apua tarvittavan, voi saanto myöhemmin hauissa pienentyä. Eli tikusta vääntäen (vaikka Uudenmaan maakuntajohtaja Savolainen yrittääkin väittää - ja media kuuntelee - että vanhat jakoperusteet pitäisi uusia): tuki on tarkoittu Suomen köyhimmille ja harvaa asutuimmille alueille, ei rikkaimmille, joihin yritystoiminta on jo muutoinkin keskittynyt.

Lisäksi esim. Pohjois-Pohjanmaan saamasta tuesta 250 miljoonasta peräti 90 miljoonaa on JTF-rahaa eli oikeudenmukaisen siirtymän rahaston potista. Tämä on tarkoitettu turvetuotannon kutistamisesta aiheutuvien taloudellisten menestysten korvaamiseen. Pohjois-Pohjanmaan alueella on toki suuri hankaluus saada sitten tämä korvamerkitty raha vaaditussa ajassa oikein sijoitettua. Etelään keskittynyt media ei ole ilmeisesti tätäkään halunnut nostaa jutuissa jostain syystä juuri esiin.

Marinin hallitus toki muunsi tukea niin, että etelä ja länsi saakin enemmän kuin ovat aiemmin saaneet ja tämä aiheuttaa tietenkin närää pohjoisessa ja idässä. Toivottavasti se ei vähennä jatkossa EU-rahaa saannossa, kuten EU-virkamiehet keväällä varoittelivat (eli että rahan pitää mennä ongelmapaikkoihin). Aiemmin prosentti pohjoiseen ja itään oli aluekehitysvaroissa 70.6% ja nyt se on 64.4%. Vain Pohjois- ja Itä-Suomi on EU:n kartoituksessa laskettu kehitettävien alueiden joukkoon. Ei esim. Uusimaa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisäksi esim. Pohjois-Pohjanmaan saamasta tuesta 250 miljoonasta peräti 90 miljoonaa on JTF-rahaa eli oikeudenmukaisen siirtymän rahaston potista. Tämä on tarkoitettu turvetuotannon kutistamisesta aiheutuvien taloudellisten menestysten korvaamiseen. Pohjois-Pohjanmaan alueella on toki suuri hankaluus saada sitten tämä korvamerkitty raha vaaditussa ajassa oikein sijoitettua. Etelään keskittynyt media ei ole ilmeisesti tätäkään halunnut nostaa jutuissa jostain syystä juuri esiin.
Olisi kyllä todella hyvä korostaa ikävien väärinkäsitysten välttämiseksi, että Pohjois-Pohjanmaan tukisummasta kun vähentää 90 miljoonaa, niin jäljelle jää enää vain niukasti yli sen, mitä Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Pirkanmaa saavat. Siis nuo kolme yhteensä.

Mutta minkäs teet, kun etelän ilkeä media aina vain pelaa peliään.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Olisi kyllä todella hyvä korostaa ikävien väärinkäsitysten välttämiseksi, että Pohjois-Pohjanmaan tukisummasta kun vähentää 90 miljoonaa, niin jäljelle jää enää vain niukasti yli sen, mitä Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Pirkanmaa saavat. Siis nuo kolme yhteensä.

Mutta minkäs teet, kun etelän ilkeä media aina vain pelaa peliään.

Toki, mutta P-P nyt vain on aika paljon tuettavampi alue EU:n haja-asutusalueajattelussa ja aluekehitysajattelussa kuin esim. omillaan hyvin elinvoimainen Uusimaa. Se on sitten eri asia, että onko tukipolitiikassa järkeä sinällään. Mutta karrikoiden antaisin toimeentulotuenkin mieluummin köyhemmälle kuin rikkaammalle.
 

Alejandro

Jäsen
Pahoitteluni jos tästä aiheesta on jo öyhötetty aiemmin, mutta eilen pisti pahasti korvaan A-studion toimittajan maininta siitä, että viisikko käyttää keskinäiseen kommunikaatioon whatsappia. Eikö tosiaan ole käynyt mielessä, että Suomen poliittisen eliitille voisi nykyaikana tehdä oman kotimaisen viestintäsovelluksen. En tiedä ketä syyttää, mutta oudolta tämä ainakin minulle näyttäytyy.

Mitenkohän puolustusvoimissa? Ei varmaan saa hoitaa työhön liittyviä hommia millään whatsappilla? Joku asiasta tietävä voisi valistaa minua, olisin hyvin kiitollinen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkohän puolustusvoimissa? Ei varmaan saa hoitaa työhön liittyviä hommia millään whatsappilla? Joku asiasta tietävä voisi valistaa minua, olisin hyvin kiitollinen.
Riippuu mitä asioita käsitellään. Salassa pidettäviä asioita ei saa missään päin valtionhallintoa kyllä käydä läpi whatsappilla. Jos viisikko keskustelee julkisia asioita, jonnin joutavia tai esimerkiksi sopivat palavereja, niin tällöin whatsappia saa käyttää.

Joku valtionhallinnon tietoturvaihminen voi korjata jos tietää paremmin.
 

Alejandro

Jäsen
Riippuu mitä asioita käsitellään. Salassa pidettäviä asioita ei saa missään päin valtionhallintoa kyllä käydä läpi whatsappilla. Jos viisikko keskustelee julkisia asioita, jonnin joutavia tai esimerkiksi sopivat palavereja, niin tällöin whatsappia saa käyttää.

Joku valtionhallinnon tietoturvaihminen voi korjata jos tietää paremmin.
Joo kuulostaa järkevältä ja näin sen luulisi olevan. Siksi se kommentti särähtikin pahasti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko tässä juurikaan muuta eroa Sipilän keppiin kuin se, että tässä on mahdollisuus hyödyttömällä hakemisella välttää tulojen leikkaus? Keppiähän tässä kuitenkin ollaan työttömälle tarjoamassa vasemmistohallituksen suunnasta?

Eipä juuri ole. Uudistuksia on nyt helpompi tehdä kun ay-liike + vasemmisto ei ole oppositiossa parkumassa ja uhkaamassa lakoilla, vaikka Sipilän tavoin työtön voi joutua luopumaan osasta etuaan ellei tanssi kuten sanotaan. Tosin epäilen Haataisen kykyä esikuntineen ymmärtää mitä tekee, joten vuonna 2023 saadaan luultavasti lukea seurauksista, joita "ei osattu lainkaan edes aavistaa".

Mielenkiintoiseen tilanteeseen on Suomessa ajauduttu. On meneillään vaihe, jossa nuori polvi ei keskimäärin rikastu vanhempiaan enemmän.


Marinin hallitus kasvattaa valtion tuloja ottamalla velkaa ja maksaa niillä menoja. Nyt Haataisen työttömyyteen liittyvissä uudistuksissa sentään kaiketi edes salaa pohditaan menojen leikkaamista? Epäilen, että 40 prosettia lisää TE-toimiston väkeen kasvattaa menoja enemmän kuin säästöä tulee muuta kautta. Oli siis jotain ideaakin, mutta sosialidemokraattinen toteutus pilasi senkin.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Työnantajan työllistämiskustannukset laskee 0 €.

Liiketoiminnan harjoittamisen yleiset kustannukset ja sitä kautta insentiivi harjoittaa liiketoimintaa Suomessa: 0 €:n muutos

Työttömyysturvaa heikennettiin: 0 €

Odotettu työllisyysvaikutus: 9500 - 10 000 henkeä (pl. 40 %:n lisäys TE-toimiston henkilöstöön)

Onnea vaan!

Toki tässä jokunen euro tulee säästöä, kun joku onneton ei muista muutamana viikkona hakea ajokortittomana taksikuskin paikkaa, mutta kuten @Cobol kirjoitti, tuo TE-toimistojen urasparrailijalisäys syö tuon säästön komeasti.

Aivan kauhea uudistus, joka ei vaikuta ongelmaan eikä sen juurisyihin minkään vertaa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aivan kauhea uudistus, joka ei vaikuta ongelmaan eikä sen juurisyihin minkään vertaa.

Tämä. Mielenkiintoisen insinöörilähtöinen ajattelutapa asiassa, eli ratkaistaan tämä hyvin samalla tavalla kuin Sipilän hallitus. Olisin odottanut nykyiseltä hallitukselta erilaista kulmaa.

Periaatteessa oma ajatus ongelmasta on se, että on jossain määrin kannattavaa olla työttömänä ja jossain määrin kannattamatonta olla pienipalkkaisessa työssä. Hyöty työllistymisestä on kynnystasolla liian pieni ja hyöty olla työttömänä riittävä, jolloin se vaatii jotain muuta kannustetta taustalle.

Asenteet yhteiskunnan kustantamiin etuisuuksiin on ainakin omassa suvussa muuttuneet hieman pehmeämmäksi sukupolvi kerrallaan. Omalle isoisälle tukien vastaanotto oli häpeällistä, isälle osa yhteiskunnan turvaverkkoa ja itselle jo ihan normaalia. Tämä toki ihan yhden ihmisen näkökulmasta yleistettynä, eikä minkäänlaisena yleisenä faktana.

Jos esimerkiksi asenteet eivät puske ihmistä työelämään, eikä kannustetta ole, niin mikä on luonnollinen tapa toimia? Asenteisiin vaikuttaminen on pitkällinen tie, mutta jonkinlainen tehokkaampi kannuste työllistymiselle olisi hyvä olla. Hankala nähdä että kannusteena työhakemuksilla tukien takaaminen on kovin tehokas väline.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Odotan koska joku palstan päivystävistä vassareista syöksyy paikalle paheksumaan sitä, että ensin oikeisto vaatii työttömyystoimia ja sitten kun niitä tehdään, alkaa kaamea valitus - eikö mikään teille kelpaa?

Proaktiivisena miesoletettuna vastaankin tähän argumenttiin jo ennen kuin se esitetään: Kyllä, me olemme vaatineet ja vaadimme hallitukselta työllisyystoimia. Niiden tulee kuitenkin olla oikeita, ei näennäistoimia kuten tämä "nerokas" uudistus, jonka ainoa hyöty on (ja se on kustannuksiin nähden kovin pieni) on se, että se herättää työttömän katatoonisesta tilasta siksi aikaa, mikä menee viikossa yhden hakemuksen rustaamiseen norttiaskin kanteen ja lähettämiseen. Lopun viikon voikin sitten toipua tästä stressistä sohvalla.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt näköjään "Aktiivimalli" kelpaa sitten jo vasemmistollekin, kun viime kerralla oli kauhea ulina siitä, että ei työttömiä saa näin kyykyttää.

Eihän tässä ole mitään eroa Sipilän hallituksen malliin.

Kas näin kääntyy takki ja takki kääntyy näin, niinkuin eräskin ministeriksikin yltänyt aikonaan Eduskunnassa hoilasi.

Yllättikö ketään, että jälleen kerran vasemmisto petti lupauksensa? Käsiä ylös vaan rohkeasti.

Onhan tämä vasemmiston harrastama politiikka hyvin härskiä toimintaa, mutta hyvin noille tuntuu kannatusta edelleen riittävän.

Täytynee käydä hakemassa popcorneja ja pistää tulille, koska tiedossa on melkoista selitysten virtaa, kuinka tämä suunniteltu malli on ihan eri kuin Sipilän hallituksen malli. Vaikka onkin ihan vastaava.

Lisäystä: Nythän minä sen hokasin, tämähän on kai sitä ns. parempaa työttömien aktivointia.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt näköjään "Aktiivimalli" kelpaa sitten jo vasemmistollekin, kun viime kerralla oli kauhea ulina siitä, että ei työttömiä saa näin kyykyttää.

Eihän tässä ole mitään eroa Sipilän hallituksen malliin.

Kävin mallit läpi ja eihän siinä eroa käytännössä ole lainkaan Sipilän hallituksen valmistelemaan aktiivimalli kakkoseen.

Molemmissa malleissa on sama rakenne työssäolovelvoitteineen, ja sen voi huomata alla olevasta taulukosta ja lukea samalla vasemmiston selittelyt - jos jaksaa. Ero on karenssikestoissa:


Hyvä esimerkki kuinka populistinen oppositiopolitiikka on ainakin hetkeksi unodettava hallitusvastuussa. Ikävä kyllä, Suomen lainsäädännöllä ja vasemmiston härskiydellä ay-liike on raskas ase taas toiseen suuntaan, kun voimasuhteet vaihtuvat ja vasemmisto keikahtaa oppositioon.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On. Aktiivimallissa leikattiin, jos ei saanut työtä. Nykyisessä lakialoitteessa työn saanti ei ole ehto, vaan ainostaan hakeminen.

Entä aktiivimalli 2? Siihenhän vasemmistoliitto ei missään nimessä olisi suostunut. Ote ylle linkatusta Ylen jutusta:


Hakemustehtailuun pakottaminen ei sovi suomalaisten oikeudentajuun. Työttömyyttä vastaan kamppaillaan parhaiten luomalla uusia työpaikkoja ja tukemalla ja kouluttamalla työnhakijoita”, Lindströmille osoitetussa vasemmistoliiton vetoomuksessa (siirryt toiseen palveluun) todettiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Entä aktiivimalli 2?

Aktiivimalli 2:n suurin epäkohta oli sen tarkoitus toimia ykkösen kanssa samaan aikaan eli mitään aktiivimalli 2:sta ei olisi yksinään ollut. Siksi nykyistä lakialoitteita ei voida nähdä aktiivimallina paitsi ehkä tällä foorumilla.

Vasemmistoliitto tuskin on muuttanut kantaansa, mutta etenkin pienen puolueen tulee hallituksessa ollessaan joustaa. Demarien äänestäjissä on varmaan paljon menneisyydessä eläviä ihmisiä, jotka ajattelevat, että kyllä töitä on, jos vain viitsii hakea. Heille lakialoitteita on helppo perustella, joten isoa joustoa ei tarvita. Keskustan taas täytyy saada malli näyttämään aktiivimallilta, koska olivat tuolloin hallituksessa. Media ei avaa ja analysoi aloitetta, vaan toistaa poliitikkojen puheita.

Oma kantani on, että hakemusten määrän sijaan pitäisi tarkastella laatua. Minkälaista työtä on haettu ja miten. Mutta tämä ei valitettavasti onnistu, jos kerran TE-keskuksissa ei edes ymmärretä ammattien välisiä eroja. Tämän muuttaminen on näennäistä työllistymistä tärkeämpää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aktiivimalli 2:n suurin epäkohta oli sen tarkoitus toimia ykkösen kanssa samaan aikaan eli mitään aktiivimalli 2:sta ei olisi yksinään ollut. Siksi nykyistä lakialoitteita ei voida nähdä aktiivimallina paitsi ehkä tällä foorumilla.

Sipilän aktiivimalli kakkosta vertaavat Marinin malliin tutkijat, valtamedia, poliitikot ja järjestöt. Vaikka se ei vasemmalla mukavalta tunnu, kyllä me tällä foorumilla teemme myös vertausta.

Tässä muutama vertailu:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös