Sanna Marinin hallitus

  • 2 590 622
  • 21 526

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mutta nyt Keskusta voi sanoa, että ”polttoaineveroa ei korotettu”. Vihreät voivat sanoa, että ”Poistettiin autovero sähköautoilta ja korotettiin sähköauton hankintatukea”.
Jep. Olin aika huolissani siitä vaihtoehdosta, että polttoaineiden hinnat nousevat reilusti, mutta sähköautot pysyvät hintansa puolesta vain haaveena valtaosalle väestöstä. No, polttoaineiden hinnat ei nouse. Vielä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jep. Olin aika huolissani siitä vaihtoehdosta, että polttoaineiden hinnat nousevat reilusti, mutta sähköautot pysyvät hintansa puolesta vain haaveena valtaosalle väestöstä. No, polttoaineiden hinnat ei nouse. Vielä.
Toki sähköäautoille sähkön hinta nousee. Päästöoikeudet maksavat tällä hetkellä noin 60 euroa hiilidioksiditonnia kohden. Vielä vuoden alussa yhden hiilidioksiditonnin päästäminen maksoi noin 30 euroa. Helenin mukaan esimerkiksi omakotitalossa hinnankorotuksen vaikutus on luokkaa 36 euroa kuussa lisää. Meillä on ollut testissä sähköauto ja siksipä huomasin, että ainakin Prismoissa ilmainen lataus muuttui/muuttuu maksulliseksi. Sinänsä hyvä suunta, en laita vastaan, sillä ilmaisia lounaita ja latauksia ei ole.

Ymmärsin Helenin hallituksen puheenjohtaja Soininvaaran puheista, että tehty hinnankorotus kerralla oli maksimi, jotta asiakkaita ei hävitä ja korotus ei jää viimeiseksi.
 

Tuamas

Jäsen
Ei tuo mielestäni mahdollista uuden sähköauton hankintaa kovin paljoa isommalle porukalle kuin jolle se jo nyt on mahdollista.

Sinänsä näissä on taas erotettava kaksi asiaa.

Sähköautojen ostamiseen kannustaminen sille porukalle, joka on joka tapauksessa ostamassa uutta yli 30k€ autoa (muistetaan, että uusien autojen mediaanihinta Suomessa on 34k€), joille hankintatuki ja autoverottomuus kääntää vaa-an bensasta sähköön.

Jo tämä nykymalli on ilmastotoimena melko tehoton ja kallis, mutta suhteessa hyötyyn täysin järjettömäksi homma menee, jos lähdetään siitä, että valtion tuella pitäisi saada myös merkittävästi pienemmän budjetin porukalle sähköauto varteenotettavaksi vaihtoehdoksi heti.

Toki jos tuohon suuntaan haluttaisiin mennä, niin kustannustehokkain malli lienisi valtiontakaus sähköauton hankintalainaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki jos tuohon suuntaan haluttaisiin mennä, niin kustannustehokkain malli lienisi valtiontakaus sähköauton hankintalainaan.

Ja jos sähköautoja haluttaisiin saada nopeammin liikenteeseen, ostosta pitäisi tehdä Norjan malliin taloudellinen kysymys. Sähkäauton alv ja autovero ja muut verot on 0 prosenttia, mutta polttomoottoriautolla jokaiseen veroon löytyy täytettä. Kuluttaja voi päättää itse, ostaako halvemman sähköauton vai kalliimman polttomoottoriauton.

Ei tuossa muuta tarvita, ja Norjassa toimii hyvin. Vuonna 2020 sähköautojen myynti kattoi Norjassa 54,3 prosenttia kaikista myydyistä henkilöautoista.
 

Tuamas

Jäsen
Ja jos sähköautoja haluttaisiin saada nopeammin liikenteeseen, ostosta pitäisi tehdä Norjan malliin taloudellinen kysymys. Sähkäauton alv ja autovero ja muut verot on 0 prosenttia, mutta polttomoottoriautolla jokaiseen veroon löytyy täytettä. Kuluttaja voi päättää itse, ostaako halvemman sähköauton vai kalliimman polttomoottoriauton.

Ei tuossa muuta tarvita, ja Norjassa toimii hyvin. Vuonna 2020 sähköautojen myynti kattoi Norjassa 54,3 prosenttia kaikista myydyistä henkilöautoista.

Niin, tässä tullaan tuotto/panos-suhteeseen.

Koska meillä ei julkiselle taloudelle ole sitä kuuluisaa taikaseinää, ilmastonmuutokseen liittyvissä kysymyksissäkin tulee huomioida tekojen tuotto/panos-suhde, joka on päästövähennysten osalta jo nykymallissa melko heikko, saati sitten jos lyötäisiin moninkertaiset tukijärjestelmät tulille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, tässä tullaan tuotto/panos-suhteeseen.

Koska meillä ei julkiselle taloudelle ole sitä kuuluisaa taikaseinää, ilmastonmuutokseen liittyvissä kysymyksissäkin tulee huomioida tekojen tuotto/panos-suhde, joka on päästövähennysten osalta jo nykymallissa melko heikko, saati sitten jos lyötäisiin moninkertaiset tukijärjestelmät tulille.
Kyllähän sitä voitaisiin verotuottoja ottaa muualta (=polttoainevero) ja tehdä sähköautoilusta nykyistä kannattavampaa.
 

ijuka

Jäsen
Onkos Hallitus jo näyttänyt tieteellistä mallinnusta sille, kuinka paljon tämä päästöjen vähentäminen Suomen 1.4 promillen osuudesta maapallon päästöihin oikeasti vaikuttaa ilmastonmuutokseen? Eli mitä käytännössä tapahtuu jos Suomen osuus vaikka puolittuu eli päästään 0.7 promilleen, jolloin maapallon päästöt putoavat 100%:sta 99.93%:iin?

Eli kai sille on olemassa vankka tieteellinen peruste, minkä takia hallitus niin paljon enemmän tuohon ja siitä viestittämiseen panostaa kuin esim. työllisyyteen, valtionvelan hillitsemiseen jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, tässä tullaan tuotto/panos-suhteeseen.

Koska meillä ei julkiselle taloudelle ole sitä kuuluisaa taikaseinää, ilmastonmuutokseen liittyvissä kysymyksissäkin tulee huomioida tekojen tuotto/panos-suhde, joka on päästövähennysten osalta jo nykymallissa melko heikko, saati sitten jos lyötäisiin moninkertaiset tukijärjestelmät tulille.
Näinhän se on. Kun muistetaan, mitä Marinin hallitus päätti osana ilmastotavoitteita, voidaan myös kysyä, onko toimet läheskään riittäviä suhteessa päätökseen. Kansallisen ilmasto- ja energiastrategian mukaan tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen tulisi laskea puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Asiantuntija-arvioiden mukaan sähköautojen määrää tulisi kasvattaa nykyisestä huomattavasti, jotta päästövähennyksille asetetut tavoitteet toteutuisivat.

Kokonaan toinen asia on, oliko hallituksen päätös järkevä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinhän se on. Kun muistetaan, mitä Marinin hallitus päätti osana ilmastotavoitteita, voidaan myös kysyä, onko toimet läheskään riittäviä suhteessa päätökseen. Kansallisen ilmasto- ja energiastrategian mukaan tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen tulisi laskea puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Asiantuntija-arvioiden mukaan sähköautojen määrää tulisi kasvattaa nykyisestä huomattavasti, jotta päästövähennyksille asetetut tavoitteet toteutuisivat.

Kokonaan toinen asia on, oliko hallituksen päätös järkevä.
Eiköhän tässäkin ole osittain kyse siitä, että nykyinen hallitus tykkää tavoitteista, mutta konkreettiset toimet jätetään seuraaville hallituksille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eiköhän tässäkin ole osittain kyse siitä, että nykyinen hallitus tykkää tavoitteista, mutta konkreettiset toimet jätetään seuraaville hallituksille.
Näin ajattelen myös. Perälauta avataan kun hallituksesta päästään, ja sieltä löytyy enemmän tai vähemmän sitovia päätöksiä/linjauksia miljarditolkulla seuraavalle hallitukselle. Luonnollisten henkilöiden tasolla sitoumukset koskevat eniten jostain syystä maaseudulla eläviä ja eläkeläisia... Ei auta edes toivoa, että Marin II on seuraava, sillä eihän he toimintatapaansa muuta: lisää syömävelkaa, ja uudet sitoumukset 2028 alkaen.

Oikeistohallituksen, jos sellainen saadaan, elämä tehdään vaikeaksi. Vassarit ja ay-liike uhkaavat yleislakolla, jos oikeistohallituksen linja ei miellytä. Tämän takia ay-liikkeen ylisuuresta vallasta työllisyys- ja talouspolitiikasta tulisi tehdä loppu ja jos se ei muuten onnistu, lopettamalla ay-liikkeen jäsenmaksujen perintä työnantajien toimesta, laittamalla ay-maksut verolle ja viemällä ay-liikkeltä oikeus laittomiin ja painostuslakkoihin.

Ei tule tapahtumaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Mielenkiintoisia päätöksiä vasemmistohallitukselta. Kevennettiin ensisijaisesti hyvätuloisten verotusta ja siirrettiin alkoholinkulutusta vahvempiin väkijuomiin mietojen verotusta korottamalla. Samalla työperäistä maahanmuuttoa hankaloitetaan exit-verotuksella.

Lisäksi hybridi-/sähköautojen tukemisen järkevyys ekologisesta näkökulmasta on sellainen vyyhti, jonka ratkaisemiseksi tällä palstalla vaadittaisiin kymmeniä ja kymmeniä sivuja.

Kovin on laihaa, tosin toki hyvätuloisena olen ihan mielissäni siitä, että vasemmiston minulle antamista eduista ei oppositio nouse barrikaadeille.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Koska meillä ei julkiselle taloudelle ole sitä kuuluisaa taikaseinää, ilmastonmuutokseen liittyvissä kysymyksissäkin tulee huomioida tekojen tuotto/panos-suhde, joka on päästövähennysten osalta jo nykymallissa melko heikko, saati sitten jos lyötäisiin moninkertaiset tukijärjestelmät tulille.

Olisitko kiltti ja kertoisit tuon taikaseinään liittyvän huomiosi myös maan hallitukselle, eivät nimittäin ole vielä havahtuneet tätä huomaamaan...
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toisaalta on hyväkin, ettei hallitus onnistunut merkittävällä tavalla helpottamaan sähköautoihin siirtymistä. Jospa nimittäin käykin niin, että kun mennään pikakelauksella tästä kymmenen vuotta eteenpäin vallitseva teknologia onkin vetyauto ja puhtaat sähköautot muuttuvat teollisuusromuksi? Silloin ei aivan hirveästi ko. auton ostajia naurattaisi (ellei käyttöikä olisi jo tapissa tai lähellä sitä).

Hallituksen tavoitteiden ja toiminnan ristiriidasta sen verran, että suuri vahinko on, ettei hallitus ole asoittanut tavoitteeksi sosialismin edistämistä ja Suomen kansantalouden romuttamista. Sen nykyisellä toimintatehokkuudella nimittäin nämä asiat olisi silloin vältetty.
 

Salama44

Jäsen
Ei tuo työllisyysasteen kehitys hirveän huonolta näytä. Nyt myös iäkkäiden työpanos ja kokemus alkavat kelvata kun ennen heitä potkittiin ensimmäisenä kulueränä pois.


Uusien autojen myynnistä jo 30 % on ladattavia sähköautoja kun se vain vähän aikaa sitten oli vain muutamia prosentteja. Verohelpotukset vain nopeuttavat tahtia. Muutos menee todella nopeaa vauhtia eteenpäin.

Ajatus siitä että Suomessa ei tehtäisi mitään merkittäviä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kun ollaan niin pieni tekijä ja odotetaan vain että muut tekevät sen meidän puolesta on kestämätön. Menetettäisiin kaikki se etu mitään saadaan tämän tulevaisuuden teknologian rakentamisesta, osittaisesta myynnistä ja työllisyysvaikutuksista. Muutos tehdään vielä niin että entinen toimii niin kauan että saadaan uutta tilalle.

Käyrät ovat jyrkässä nousussa vaikka tämä vuosi vielä puuttuukin ja ensi vuoden verohelpotukset.

 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Toisaalta on hyväkin, ettei hallitus onnistunut merkittävällä tavalla helpottamaan sähköautoihin siirtymistä. Jospa nimittäin käykin niin, että kun mennään pikakelauksella tästä kymmenen vuotta eteenpäin vallitseva teknologia onkin vetyauto ja puhtaat sähköautot muuttuvat teollisuusromuksi? Silloin ei aivan hirveästi ko. auton ostajia naurattaisi (ellei käyttöikä olisi jo tapissa tai lähellä sitä).

Vaikea nähdä vetyä minään ratkaisuna henkilöliikenteeseen, ohessa hyvin tiivistettynä miksi:



 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sähköautojen ostamiseen kannustaminen sille porukalle, joka on joka tapauksessa ostamassa uutta yli 30k€ autoa (muistetaan, että uusien autojen mediaanihinta Suomessa on 34k€), joille hankintatuki ja autoverottomuus kääntää vaa-an bensasta sähköön.
Ajattelen asiaa siltä kantilta, että jos autokannasta halutaan voittopuolisesti sähköinen, niin nyt tehdyt toimet eivät riitä edes lähelle. Jo nyt uudet autot on keskimäärin liian kalliita suurelle osalle. On määrä X kuluttajia, jotka ostavat uusia autoja, ja loput ostaa sitten käytettyjä. Autokanta maassamme uusiutuu hitaasti, koska X on verraten pieni. Ja sähköautojen kohdalla X vasta pieni onkin. Olisiko hyvä tehdä jotain, että X kasvaisi.

Voi se olla niinkin, ettei henkilöautojen sähköistämistä nähdä tärkeänä, vaan annetaan markkinoiden hoitaa homma. Valmistajat luopuu polttomoottorilla toimivista autoista yksi toisensa jälkeen. Oma veikkaukseni on, että jos sähköautot pysyy edelleen vain hyvin pienen ryhmän ostettavissa hintansa puolesta, niin käytettyjen autojen maahantuonti kasvaa. Jos sitten tähän lisätään reipas polttoaineiden hintojen korotus, niin kotimainen kysyntä reagoi ikävästi.
 

Tuamas

Jäsen
Ajattelen asiaa siltä kantilta, että jos autokannasta halutaan voittopuolisesti sähköinen, niin nyt tehdyt toimet eivät riitä edes lähelle. Jo nyt uudet autot on keskimäärin liian kalliita suurelle osalle. On määrä X kuluttajia, jotka ostavat uusia autoja, ja loput ostaa sitten käytettyjä. Autokanta maassamme uusiutuu hitaasti, koska X on verraten pieni. Ja sähköautojen kohdalla X vasta pieni onkin. Olisiko hyvä tehdä jotain, että X kasvaisi.

Voi se olla niinkin, ettei henkilöautojen sähköistämistä nähdä tärkeänä, vaan annetaan markkinoiden hoitaa homma. Valmistajat luopuu polttomoottorilla toimivista autoista yksi toisensa jälkeen. Oma veikkaukseni on, että jos sähköautot pysyy edelleen vain hyvin pienen ryhmän ostettavissa hintansa puolesta, niin käytettyjen autojen maahantuonti kasvaa. Jos sitten tähän lisätään reipas polttoaineiden hintojen korotus, niin kotimainen kysyntä reagoi ikävästi.

Niin, no Suomessa myydään se noin 100 000 uutta autoa per vuosi, tämän määrän merkittävä kasvattaminen ei hevin onnistu, vaikka hankintatuet esim. kolminkertaistettaisiin.

Markkinathan tämän homman hoitavat joka tapauksessa, myyntimäärät uusissa sähköissä ovat jo kovia, vaikka ollaan vasta ensimmäisessä sukupolvessa isojen toimijoiden oikeita sähköautoja (eli malleja jotka on suunniteltu suoraan sähköautoksi).

Käytetyissä taas markkinat hoitavat, varsinkin nyt kun sähköautoista ei peritä autoveroa.

Ei ole kovin vaikea arvioida, että Suomeen aletaan tuomaan käytettynä ennen kaikkea sähköautoja ja ennen kaikkea EU-maista, joissa hankintatuki on moninkertainen.
Kun käytetyissä et joudu sähköautosta maksamaan EU:sta tuodessa valtiolle lopulta mitään, mutta pääset hyötymään muiden valtioiden avokätisistä hankintatuista ja mahdollisesti myös hankinnan ALV-vapaudesta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niin, no Suomessa myydään se noin 100 000 uutta autoa per vuosi, tämän määrän merkittävä kasvattaminen ei hevin onnistu, vaikka hankintatuet esim. kolminkertaistettaisiin.
Ei sen määrän tarvitse kasvaa, mutta jos keskihinta lähtee sähköautojen syrjäyttäessä nykyisiä polttomoottoriautoja nousuun, niin autokannan uudistuminen hidastuu. Lisäksi tosiaan muualle kelpaamattomien käytettyjen polttomoottoriautojen maahantuonti arvaukseni - ei siis tietoni - mukaan kasvaa. Jos siis halutaan kasvattaa sähköautojen määrää, niin nyt tehdyt toimet on askel oikeaan suuntaan, mutta auttamattoman riittämättömät.

Käytettyjen sähköautojen maahantuonti toivottavasti kasvaa sekin. Niitä ei vaan vielä muutamaan vuoteen ole keskiverto suomalaisen kukkarolle sopivana tarjolla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajoneuvovero nousee kaikille sähköautoille. Eli vaikla vaihtaisit sähköautoa vuoden välein, maksat uutta korotettua ajoneuvoveroa 20 vuotta. En siis yhtään ymmärrä pointtiasi.

Edit: Ei tässä nyt sähköautoilua hirveästi houkuttelevammaksi tehty. Hankintakuluja alas ja ylläpitokuluja ylös
Hitto, luin tuon asian huolimattomasti. Oma moka.....
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajoneuvovero nousee kaikille sähköautoille. Eli vaikla vaihtaisit sähköautoa vuoden välein, maksat uutta korotettua ajoneuvoveroa 20 vuotta. En siis yhtään ymmärrä pointtiasi.

Edit: Ei tässä nyt sähköautoilua hirveästi houkuttelevammaksi tehty. Hankintakuluja alas ja ylläpitokuluja ylös
Tämänhän olisi järkevällä politiikalla pitänyt olla normi kaikille autoille jo vuosikymmeniä. Ei ole mitään järkevää syytä miksi valtio jarruttaa autokannan uusiutumista. Nyt sähköautoille lyötiin lisävero, mikä on lopulta pakko tehdä muillekin.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Uusien autojen ostoa tulisi halpuuttaa huomattavasti ja toisaalta, jos halutaan lisää veroja toisaalla niin auton käyttöä tulisi verottaa maltillisesti ottamalla käyttöön uusi edullinen käyttömaksu. Autokanta on liian vanha Suomessa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei nyt varsinaisesti koske pelkästään tätä hallitusta, mutta kauppalehdessä oli juttua "vauvabuumista" ja perhevapaauudistuksesta, sekä isälle kohdistetuista vapaista. En tiedä olenko käsittänyt väärin, mutta olen itse saanut käsityksen että isoin ongelma siinä että isä ei käytä noita vanhemmuusvapaita on raha, eikä se että niitä ei ole kohdistettu hänelle. Toki sama sitten pätee myös äidin kohdalla, jos hän tienaa selkeästi enemmän.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Lainaan IL:n juttua hoitotakuuseen liittyen. Vaivihkaa ollaan syömässä sanat tämänkin osalta. Viikossa lääkäriin onkin muuttunut viikossa ammattihenkilölle tavoitteeseen. Kyllä hoitajan pääsee nytkin tapaamaan samana päivänä jos painelet terkkarin päivystykseen heti aamusta istumaan. Melkoinen sanansyönti käynnissä kun realiteetit iskevät vastoin kasvoja. Ai niin. Korona. Syntipukki kaikkeen.

lainaus tästä Iltalehden jutusta Viikossa hoitoon vuonna 2023, linjasi hallitus – karu todellisuus uhkaa iskeä vasten kasvoja: "Se ei vain ole niin"


”Viikossa lääkäriin” muuttui ammattihenkilöksi
Alun perin viikon hoitotakuusta oli tarkoitus säätää lailla jo vuonna 2020, mutta koronan takia valmistelu on viivästynyt.

Kun perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) esitteli viikon hoitotakuuta heinäkuussa 2019, hän korosti, että hallitus antaa lupauksen siitä, että jatkossa lääkäriin pääsee entistä paremmin.

Hallitus arvioi tuolloin, että viikon hoitotakuun toteuttamiseen tarvitaan tuhat uutta lääkäriä.

Enää hallitus ei puhu viikossa lääkäriin -takuusta.

STM:n Pöyhönen kertoo, että valmistelussa olevan lain mukaan asiakkaiden tulisi päästä terveydenhuollon ammattihenkilön vastaanotolle viikossa palvelutarpeen arvioinnista.

Ammattihenkilö voisi olla lääkärin lisäksi esimerkiksi sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja.

Ministeriö tekee nyt uutta vaikutusarviota siitä, kuinka paljon terveydenhuollon ammattilaisia takuun toteuttamiseen tarvitaan.”

Vappusatanen - jäi toteuttamatta
Hoitotakuu - jää toteuttamatta sellaisena kun se esiteltiin

Oliko muita vaalilupauksia demareilla keihäänkärkenä jolla valtaan pääsivät?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vappusatanen - jäi toteuttamatta
Hoitotakuu - jää toteuttamatta sellaisena kun se esiteltiin

Oliko muita vaalilupauksia demareilla keihäänkärkenä jolla valtaan pääsivät?

Niin, tämän palstan lukijoissa ei voi olla kourallista enempää sellaisia henkilöitä, joille demareiden valehtelu tulee jonkinlaisena yllätyksenä. Yllätys ja uutinen olisi ollut jos tätä(kin) vaalilupausta ei olisi rikottu.

Todellinen murheen aihehan tässä kaikessa on vaalikarjan yksinkertaisuus. Jokainen laskutaitoinen ihminen pystyi toteamaan, ettei tuota lupausta voida mitenkään toteuttaa kun tyhjästä syntyy lääkäreitä ihan yhtä heikosti kuin sairaanhoitajiakin (hoitaja mitoitus copyright by Krista Kiuru). SIlti näitä turhakkeita äänestetään kerta toisensa jälkeen ja some on täynnä ihmisiä, jotka oikeasti ovat sitä mieltä, että Sanna on ollut loistava pääministeri ja koronakin on hoidettu paremmin kuin missään muualla.

Demarin maailmassa asia muuttuu maagisesti sillä, että säädetään laki, jossa niin sanotaan. Tälläkin hetkellä Marin ja Kiuru epäilemättä taputtelevat toisiaan selkään tyytyväisinä siitä, että ovat ratkaisseet hoitajapulan vanhainkodeissa tekemällä hienon lain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös