Sanna Marinin hallitus

  • 2 590 530
  • 21 526

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämäntyyppistä mallia esim. kokoomus ehdotti jo ajat sitten, mutta se on tietysti eri asia jne.

On se eri asia. Jo siksi, että Kokoomus esitti vain osittaista kompensaatiota muuhun verotukseen hallituksen täyskompensaation sijasta. Ja myös siksi, että Kokoomuksen mukaan nykyinen verorakenne ylläpitää vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia. Suomi on tällä hetkellä vanhojen tuontiautojen hautausmaa. Näinhän asia ikävä kyllä on. Muutos vaatisi useita toimia, kuten täyssähköautojen verotuksen alentamista.

Autokannan uusiutuminen lisäisi myös liikenneturvallisuutta ja vähentäisi päästöjä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On se eri asia. Jo siksi, että Kokoomus esitti vain osittaista kompensaatiota muuhun verotukseen hallituksen täyskompensaation sijasta. Ja myös siksi, että Kokoomuksen mukaan nykyinen verorakenne ylläpitää vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia. Suomi on tällä hetkellä vanhojen tuontiautojen hautausmaa. Näinhän asia ikävä kyllä on. Muutos vaatisi useita toimia, kuten täyssähköautojen verotuksen alentamista.
Pitää paikkansa. On kyllä todettava, että tuore sosialistinen autoveroalennus-silmänkääntötemppu on yhdelle kuluttajaryhmälle eli työsuhdeautoilijoille pienesti suotuisa. Toki vain hyvin vähän, koska sähköautojen hankintahintoihin sisältyvä nykyinenkin autovero on kovin pieni. Pitkällä tähtäimellä tälläkään veroalella ei ole merkitystä, koska muut autoilun kokonaiskustannuksiin vaikuttavat tekijät muuttuvat. Eikä jatkossa tarvita kuin pieni tarkistusliike autoedun verotusarvoihin, niin tuokin pikku ale kääntyy yleksi.

Jos hallitus haluaisi oikeasti tehdä ilmastotekoja uusiutuvaa energiaa hyödyntämällä, niin se voisi tarjota olennaisia kannustimia kuten subventointeja sekä sähköautojen hankkijoille (romutuspalkkio tuli kyllä, mutta myös suora hankintatuki vauhdittaisi siirtymää) että aurinkosähköinvestointeihin. Näitä ei kuitenkaan kuulu, ei ole kaiketi ajateltukaan. Johtuu nähtävästi siitä, että hallitus mieltää moiset tuet tulonsiirroksi liikaa ansaitseville tai liian varakkaille.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
.
Tämä on sosialistinen veronalennus. Toimenpiteen tarkoitus on luonnollisesti tehdä todeksi väite, että hallitus on toteuttanut veronalennuksia, ja ennen kaikkea vahvasti ilmastopainotteisella tavalla. Se on taas sosialistisessa katsannossa aivan sivuseikka, että alennus otetaan sähköauton omistamiseen liittyvinä veroina takaisin jopa moninkertaisena auton elinkaaren aikana. Näin uunottaa sosialisti kansaa.

Mihail Bulgakovin kirjassa "Saatana saapuu Moskovaan" on kohtaus, jossa kansa kokoontui suureen teatterisaliin seuraamaan näytöstä. Näytöksessä taikuri taikoi kansalaisille tasapuolisesti rahaa kuin tyhjästä vain ja uusia hienoja vaatteita jokaisen ylle. Kun esitys oli ohi ja kansa poistui teatterisalista takaisin kadulle, taika katosi ja kohta jokainen oli ulkona ilkosillaan.

Teoksen tarkoitus on tietenkin esittää satiiria silloista neuvostoyhteiskuntaa kohtaan, mutta valitettavan hyvin se istuu kuvaamaan myös teatteria Suomen sosialistisessa kansantasavallassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos hallitus haluaisi oikeasti tehdä ilmastotekoja uusiutuvaa energiaa hyödyntämällä, niin se voisi tarjota olennaisia kannustimia kuten subventointeja sekä sähköautojen hankkijoille (romutuspalkkio tuli kyllä, mutta myös suora hankintatuki vauhdittaisi siirtymää)
Tämä on jo.
 

Tuamas

Jäsen
Jos hallitus haluaisi oikeasti tehdä ilmastotekoja uusiutuvaa energiaa hyödyntämällä, niin se voisi tarjota olennaisia kannustimia kuten subventointeja sekä sähköautojen hankkijoille (romutuspalkkio tuli kyllä, mutta myös suora hankintatuki vauhdittaisi siirtymää) että aurinkosähköinvestointeihin. Näitä ei kuitenkaan kuulu, ei ole kaiketi ajateltukaan. Johtuu nähtävästi siitä, että hallitus mieltää moiset tuet tulonsiirroksi liikaa ansaitseville tai liian varakkaille.

Sähköautoon oli jo ennen budjettiriiheä 2000€ hankintatuki sekä 170€/kk alennus työsuhdeauton verotusarvoon.

Aurinkosähköpaneeleihin firmat saavat 20-25% suoraa tukea ja maatilat 40%, yksityishenkilöille suurin vaikutus tähän on kotitalousvähennyksen kautta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä on jo.
Joo, totta. Minun virheeni, jäin pyörittelemään ajatusta että hankintatuki voisi koskea kaikkia sähköautoja ilman 50 kEUR hintakattoa. Minulta on myös mennyt ohi se, annettiinko hankintatuelle jatkoaikaa. Sehän oli voimassa vielä tänä vuonna. Oliko tuo budjettiriihessä?

On tietysti niinkin, että jokin tasasumma kuten 2000 euroa pois hinnasta vaikuttaa edullisen pään sähköautojen kysyntään ihan eri tavalla kuin 100 000 euron hintaluokan tapauksessa. Ja edullisen pään autoilla vaikutetaan eniten markkinoihin. Kalliita autoja ostavat eivät useinkaan tee ostopäätöstä jonkin 2000 tai edes 5000 subvention vauhdittamana. Silti olisi järkevää, että koko autokanta sähköistyisi vauhdilla, sikäli kun muutos on kuitenkin melko vääjäämätöntä.
Aurinkosähköpaneeleihin firmat saavat 20-25% suoraa tukea ja maatilat 40%, yksityishenkilöille.
Kiitos tarkennuksesta. Tämä on hyvä. Saako vastaavia tukia myös muuhun aurinkosähköä hyödyntävään infraan, kuten autojen latauslaitteisiin ja akustoihin?

Aurinkosähkön kiinnostavuutta voisi vielä lisätä nostamalla sähköverkkoon luovutettavasta energiasta maksettavaa korvausta, mikäli energia on siis auringosta peräisin. On ehkä hankala toteuttaa.
 

Tuamas

Jäsen
Tuohon maastapoistumisveroon liittyen haluaisin kysyä, että miten tuollaista voidaan edea harkita Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa 2020-luvulla. Toivottavasti tuosta kannellaan EU-tasolle asti, ihan täyttä fasismia.

Tuota noin, vastaava vero on käytössä EU:ssa mm. Espanjassa, Ranskassa, Tanskassa ja Hollannissa.

Tämän lisäksi mm. Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Norjassa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko öljylämmityksestä luopumisen kotitalousvähennys verrannollinen remonttiin eli saako avioparina molemmat vähennyksen jos toisen maksimisumma ylittyy? Ja teoriassa on mahdollista saada kotitalousvähennystä se 3500 €/naama ja lisäksi toinen 3500 €/naama öljylämmityksestä luopumisesta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vahvoilla talouksilla (poikkeus huomioiden) on ollut jo pitkään ns. maastapoistumisvero tavalla tai toisella työkalupakissa. Kun Suomella ei ole vahva talous tai kansan keskimääräinen nettovarallisuus maastapoistumisveromaiden luokkaa, onhan tämä mielenkiintoinen koe.
 

Alejandro

Jäsen
Tuota noin, vastaava vero on käytössä EU:ssa mm. Espanjassa, Ranskassa, Tanskassa ja Hollannissa.

Tämän lisäksi mm. Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Norjassa.
Vastaava vero? Esimerkiksi Espanjassa tuo koskee henkilöitä, joilla on miljoonaomaisuus. Hollannissa taas koskee vain paria muuttokohdetta. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Saat korjata minun väärät olettamukseni, olisin jopa tyytyväinen, jos olen aivan hakoteillä. Pahoin pelkään, että Suomen hahmotelmassa halutaan kyllä käydä jokaisen pois muuttavan kukkarolla.

Et kai myöskään sano Yhdysvaltain olevan samanlainen sivistysvaltio Suomen kanssa? Näin pienenä kevennyksenä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuosta vielä Keskuskauppakamarin veroasiantuntijan näkemys maastapoistumisverosta:


Ja tässä valtiovarainministeriön faktatietoa maastapoistumisverosta sekä asiantuntijaselvityksen tulos, joka ei puolla maastapoistumisveron käyttöönottoa luonnolisten henkilöiden osalta. Selvityksen mukaan "vero kohdistuisi harvalukuiseen varakkaaseen joukkoon ja vaikuttaisi verotuloihin lähinnä yksittäistapauksissa. Veromallilla saattaisi olla haitallisia vaikutuksia Suomen kilpailukykyyn, kiinnostavuuteen sijoituskohteena, maahan- ja maastamuuttoon sekä taloudelliseen tehokkuuteen".


Kuten aiemmin kirjoitin, hallitus laittoi mielenkiintoisen kokeen alulle. Sinänsä kukaan ei ylläty siitä, että kun asiantuntijat eivät veroa puoltaneen, hallitus tarttui vastakkaiseen ratkaisuun luultavasti vieläkin innokkaammin.
 

Tuamas

Jäsen
Vastaava vero?

Pahoin pelkään, että Suomen hahmotelmassa halutaan kyllä käydä jokaisen pois muuttavan kukkarolla

Toki lähinnä hain sitä, että käytössä on jonkin sortin maastapoistumisvero.

Ei ole vielä tullut vastaan yksityiskohtia ”Suomen mallista”, varsinkin kun VVM:n selvitys päätyi helmikuussa 2020 kantaan, ettei tuota tulisi ottaa käyttöön.

EU-tuomioistuin on ottanut kantaa näihin ja niistä voi lähinnä päätellä, että mahdollisuus pitkään maksuaikaan sekä jonkinlainen arvonalentumisten huomioiminen ovat pakollisia elementtejä myös Suomeen tulevaan järjestelmään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
HS:n näkemät asiakirjat paljastavat, mistä ilmastotoimista keskusta ja vihreät väänsivät – lopulta perälauta tuli, mutta ilman keinoja
Hallitus | HS:n näkemät asiakirjat paljastavat, mistä ilmastotoimista keskusta ja vihreät väänsivät – lopulta perälauta tuli, mutta ilman keinoja

Kyllähän nyt täytyy tunnustusta Keskustalle antaa kun siihen on aihetta. Pahimmat Vihreiden sekoilut saivat torpattua. Toki edelleen puolue on väärässä hallituksessa mutta minun silmissäni luottamusta on palautettu.
 

Tuamas

Jäsen
Harakan twitteristä irtosi uudet sähköautojen hankintatuet:
30 000 € maksavan auton tuki nousee 2000 eurosta 2810 euroon,
50 000 € maksavan auton tuki 3350 euroon ja 75 000 € maksava auto saa ensimmäistä kertaa 2025 € alennuksen.

Lisäksi autoveron poisto.

Eli 30k€ autoon saa reilun 2k€ lisäalen, 50k€ autoon reilun 3k€ lisäalen ja 75k€ autoon noin 4k€ lisäalen.

Kerätään vuotuisilla ajoneuvoveroilla takaisin seuraavan 20 vuoden aikana.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Hienosti taas tänään pelkästään omasta tuttavapiiristä lähti/lähtee 2 miljoonaa veroeuroa sivistysmaihin. Onnea Suomi.
 

Salama44

Jäsen
On kyllä raskasta tuo opposition jankkaaminen työllusyystoimista ja niiden siirtämisestä. Mitään hyvää ei nähdä hallituksen toimissa vaikka näin nopeasti on talous toipunut hyvään kasvuun ja nimenomaan elvytyksen vauhdittamana. Opposition mielestä se on ollut rahan tuhlaamista vaikka välillä yritetäänkin sanoa ettei velanoton tarvetta kukaan kiistä.

Olisi kyllä ollut mielekiintoista nähdä se perussuomalaisten, Kokoomuksen ja Kristillisten hallitus joka olisi hoitanut koronan samalla tavalla. Luonut rajoitusten aikana jotka eivät ole vieläkään päättyneet heti 100 000 uutta työpaikkaa kun samaan aikaan yhtä monta ei voinut käydä rajoitusten vuosi töissä. Velkaa olisi otettu puolta vähemmän, maahan ei olisi otettu yhtään turvapaikanhakijaa tapahtuu maailmalla mitä tahansa.

Muu maailma olisi kärvistellyt koronan kourissa, mutta Suomi olisi vain porskuttanut ja luonut valtavasti uusia työpaikkoja Kokoomuksen ja Perussuomalaisten ihmekeinoilla. Maailma olisi äimistellyt pientä sisukasta Suomea jonka talousihmettä ei edes korona voinut horjuttaa.

Sellasta sadun ihmemaata emme päässeet näkemään vaan joudumme elämään todellisuudessa.

Ympäristoimien lykkämisessä joilla on ihan suora vaikutus ryöllisyyteen ja hyvinvointiin tulevaisuudessa ei nähdä oppositiossa mitään ongelmaa vaikka Suomessa kohta kärvisteltäisiin Etelä-Euroopan tapaan kesällä 40 asteen helteissä eikä talvella ole kohta enää lunta. Poikkeavia säitä ja rajuilmoja sen sijaan riittää jos mitään ei tehdä eikä kukaan aloita. Pitää varmaan odottaa että Helsingissä ja muualla rannikolla merivesi nousee ensin tarpeeksi Grönlannin sulaessa. Niin kauan on hyvä siirtää asiota ja ummistaa silmät kun asia on vasta edessäpäin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Harakan twitteristä irtosi uudet sähköautojen hankintatuet:
30 000 € maksavan auton tuki nousee 2000 eurosta 2810 euroon,
50 000 € maksavan auton tuki 3350 euroon ja 75 000 € maksava auto saa ensimmäistä kertaa 2025 € alennuksen.

Lisäksi autoveron poisto.

Eli 30k€ autoon saa reilun 2k€ lisäalen, 50k€ autoon reilun 3k€ lisäalen ja 75k€ autoon noin 4k€ lisäalen.

Kerätään vuotuisilla ajoneuvoveroilla takaisin seuraavan 20 vuoden aikana.
Tätä lukiessa tuli mieleeni, kuka pitää samaa sähköautoa, tai yleensä samaa autoa 20 vuotta??
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Ei helvetti. Just pari kuukautta sitten tilasin duuniautoksi uuden diesel mersun. Meni siis ihan persiilleen eikä sekään ehdi tehtaalta ajoissa vaihtoon..

Mitenkäs muuten nuo sähkölämmitystalot? Ollaanko saamassa niitä uudelleen muotiin ja mahdollisesti verohelpotuksia jos vaihtaa vaikka kaukolämmöstä sähköön?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä lukiessa tuli mieleeni, kuka pitää samaa sähköautoa, tai yleensä samaa autoa 20 vuotta??
Ajoneuvovero nousee kaikille sähköautoille. Eli vaikla vaihtaisit sähköautoa vuoden välein, maksat uutta korotettua ajoneuvoveroa 20 vuotta. En siis yhtään ymmärrä pointtiasi.

Edit: Ei tässä nyt sähköautoilua hirveästi houkuttelevammaksi tehty. Hankintakuluja alas ja ylläpitokuluja ylös
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Harakan twitteristä irtosi uudet sähköautojen hankintatuet:
30 000 € maksavan auton tuki nousee 2000 eurosta 2810 euroon,
50 000 € maksavan auton tuki 3350 euroon ja 75 000 € maksava auto saa ensimmäistä kertaa 2025 € alennuksen.
Mielenkiinnosta tsekkasin autotalli.com-sivustolta uudet sähköautot. Alle 30 kiloeuron maksavista Nissan Leaf on ainoa, jolla lapsiperhe tekee edes jotain, jos mitään tavaraa ei tarvitse ottaa mukaan. Edullisin perheelle sopiva vaihtoehto on Mazda MX-30, joka irtoaa halvimmillaan 31990 eurolla. Autoveron osuus siitä on 811 euroa. Tuen kanssa hinta nyt on siis 29990 euroa (jos siis hankintatukea ei ole pyyntihinnassa jo huomioitu), ja tuen noston ja autoveron poiston jälkeen 28369 euroa. Tässä siis se kokoluokka, miten muutos vaikuttaa sähköautojen hintoihin.

Ei tuo mielestäni mahdollista uuden sähköauton hankintaa kovin paljoa isommalle porukalle kuin jolle se jo nyt on mahdollista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tuo mielestäni mahdollista uuden sähköauton hankintaa kovin paljoa isommalle porukalle kuin jolle se jo nyt on mahdollista.
Mutta nyt Keskusta voi sanoa, että ”polttoaineveroa ei korotettu”. Vihreät voivat sanoa, että ”Poistettiin autovero sähköautoilta ja korotettiin sähköauton hankintatukea”.

Toki suunta on oikea, mutta kun otetaan huomioon ajoneuvoveron korotus sähköautoille niin ihan minimaalisia muutoksia. Eiköhän tännekin perheeseem tule lataushybridi seuraavaksi autoksi. Bensan hinta kun ei näytä nousevan tämän hallituksen eikä seuraavan (porvari)hallituksenkaan aikana merkittävästi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallituksen ilmasto- ja työllisyysriihi muuttui rahansiirroksi keskustan ja demarien kannattajille sekä Suomen taloutta heikentäväksi:


Talous on tukevassa nousussa, mutta valtion ensi vuoden budjetti on noin 6 900 miljoonaa euroa alijäämäinen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Suomessa on edelleen suuri kannustinloukkujen probleema työmaailmassa/työttömyydessä. Tämä ei ole uusimman hallituksen vika, mutta eipä siellä ole pistetty tikkuakaan ristiin tilanteen parantamiseksi. Edelliset 2 hallitusta sentään yrittivät tosissaan tehdä asialle jotain. Jäivät vaan vähän turhan pieniksi ne konkreettiset toimet, ja tuliko niitä lopulta edes. Nykyhallitus välttelee koko puheenaihetta, vaikka näiden "loukkujen" purkaminen hyödyttäisi ihan kaikkia sosioekonomi-ryhmiä, ja todella paljon.

Suomesta pitäisi tehdä maa, jossa ns. oman alan hommien puuttuessa kannattaa käytännössä minkä tahansa työn vastaanottaminen (järkevällä säteellä toki), ja että se siis olisi tälle selvästi edukkaampaa, kun torpata niitä yksi kerrallaan pois. Kuka hyötyy siitä, että ihminen odottaa ja odottaa ja odottaa työttömänä oman alansa töitä. Myös ikäongelmia on työmarkkinoilla. Esim. 55v työnsä ammattilainen ei välttämättä edes saa niitä haluamiansa hommia enää, vaikka hakisi kuinka. Se on hemmetin huono juttu, mutta valitettavaa arkipäivää, ja siinä onkin heti toinen ongelmanhaara tähän.

Teki pahaa tossa enne kesälomia, kun oli joku puheenjohtajatentti, ja teemana työmaailma. Siinä toimittaja kysyi kuinka nykyhallitus purkaisi kannustinloukkuja ja kohtaanto-ongelmaa (en minäkään tosta sanasta tykkää kyllä, mutta vieläkään parempaa/kuvaavampaa ole mieleen tullut). Jokainen hallituksen PJ kierteli tuota kysymystä minkä poliitikon puhetaidoilla pystyi, ja lopulta ei ollutkaan mitään uutta sanottavaa asiaan. Ei minkäänlaista ratkaisun yritystäkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös