Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 679 995
  • 21 453
Suosikkijoukkue
Ilves
Pari sanaa, tai ehkä enemmänkin Suomalaisesta eläkejärjestelmästä...
Työeläkejärjestelmä perustettiin 1960-luvulla ja sen juuret oavt 1950-1960-lukujen vaihteessa. Ensimmäisenä vuonna 1956 saivat oman eläkejärjestelmän merimiehet. Suuri asia oli, kun 1962 säädettiin työntekijän työeläkelaki eli TEL.

Sen jälkeen on eri alojen ja ammattien eläkejärjestelmiä luotu omilla lainsäädännöillään.

Suomalainen työeläke on etuusperusteinen, mikä tarkoittaa, että etuus eli eläke maksetaan luvatun suuruisena, ja työeläkevakuutusmaksuina kerätään niihin tarvittavat varat. Työeläkkeiden rahoittamiseksi puolestaan on olemassa kaksi päävaihtoehtoa: jakojärjestelmä ja täysin rahastoiva järjestelmä. Suomalaiset työeläkkeet rahoitetaan pääosin näiden yhdistelmänä, osittain rahastoivalla järjestelmällä.

Jakojärjestelmässä työeläkemaksuja kerätään vuosittain sen verran, kuin kyseisenä vuonna tarvitaan eläkkeiden maksamiseksi. Suomessa yrittäjien ja maatalousyrittäjien eläkejärjestelmät toimivat jakojärjestelmän periaattein eläkemaksu- ja verorahoituksella.

Täysin rahastoivassa järjestelmässä puolestaan kerätään vuosittain työeläkemaksuja sen verran kuin tarvitaan kyseisenä vuonna ansaittujen eläkkeiden maksamiseen tulevaisuudessa. Täysin rahastoivassa järjestelmässä jokainen sukupolvi säästää itse varat omia eläkkeitään varten. Tällöin eläkemenoihin on käytettävissä myös rahastoiduille säästöille saatava tuotto, joka pienentää tarvittavaa maksua.

Rahastointi on mahdollista toteuttaa myös osittain, kuten Suomessa on tehty yksityisalojen eläkejärjestelmien osalta. Yksityisalojen työntekijöiden ja merimiesten eläkejärjestelmät toimivat tällä osittain rahastoivalla periaatteella, jossa osa kunakin vuonna maksetuista työeläkemaksuista rahastoidaan tulevia vuosia varten.

Kuntien ja valtion työntekijöiden eläkejärjestelmät ovat luonteeltaan jakojärjestelmiä, mutta niihin sisältyy myös puskuriluonteiset rahastot. Puskurirahastojen avulla hillitään työeläkemaksujen nousupaineita tulevaisuudessa.

Jaaha, nyt päällikkö odottaa Teamsissa. Palaan eläkeasiaan ( jos muistan) myöhemmin...
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL

Redimor

Jäsen
Li Andersson tyrmää Annika Saarikon ilmoille heittämät ansiotuloverojen kevennykset vedoten osaajapulaan. Silti kokoajan puhutaan että ulkomailta tarvitaan osaajia. Itse en osaa sanoa, että miten niitä osaajia saadaan paremmin kuin sillä, että nämä osaajat saisivat nauttia korkeammasta käteen jäävästä palkasta.

Valtiovarainministeri Saarikko väläytti veronkevennyksiä, vasemmistoliiton Li Anderssonilta heti tyrmäys - Politiikka | HS.fi

Ei sieltä näihin verolla tehtyihin matalapalkka-aloihin tule ketään oikeaa osaajaa. Ainoastaan köyhien maiden keskivertotekijät saattavat lähtä tänne ja niitä keskivertotekijöitä löytyy meiltäkin, ongelma vain että palkkaus on liian matala heille.

Tässä maassa ei ole vielä kokeiltu sitä, että ajetaan verotus matalalle ja katsotaan miten kulutus nousee.
Senhän voisi tehdä määräajaksi ja sanoa kansalle, että jos sisäinen kulutus ei kasva niin sitten nostetaan takaisin +5% nokkiin. Voisi motivoida käyttämään valuutat kotimaiseen kohteeseen?

Tiedän tiedän, eihän se porkkana ole, mutta olisi nyt ainakin jotain erilaista kuin tätä ainaista veron nostoa tai piiloveron nostoa.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Li Andersson tyrmää Annika Saarikon ilmoille heittämät ansiotuloverojen kevennykset vedoten osaajapulaan. Silti kokoajan puhutaan että ulkomailta tarvitaan osaajia. Itse en osaa sanoa, että miten niitä osaajia saadaan paremmin kuin sillä, että nämä osaajat saisivat nauttia korkeammasta käteen jäävästä palkasta.

Valtiovarainministeri Saarikko väläytti veronkevennyksiä, vasemmistoliiton Li Anderssonilta heti tyrmäys - Politiikka | HS.fi
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

JOL
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

JOL
"Osaaja" tulee Suomeen, tekee töitä vuoden siivoojana ja alkaa sen jälkee nauttia asumisperustaisesta sosiaaliturvasta. Tämä on se totuus. Sosiaaliturva pitää muuttaa kansalaisuusperustaiseksi. Silloin nämä "osaajat" muuttuvat oikeiksi osaajiksi, tai pakkaavat kamansa ja lähtevät takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

JOL
Oman asunnon myyntivoitto on verovapaata kahden vuoden asumisen jälkeen. Eli ei synny exit-verotettavaa tuloa tässä esimerkissä. Minulle alkaa syntymään mielikuva siitä että exit-verosta öyhöttävät enimmäkseen ne, jotka eivät ymmärrä mistä on kysymys.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitten osaaja tulee Suomeen, sanotaan 5 vuodeksi, "rikastuu" (ostanut asunnon), lähtee pois, maksaa exit-veron? Tämä kannustaa muuttamaan Suomeen?

Tällainen kuva ulkomailta töihin Suomeen muuttavalla inssillä voi olla. Kovat verot, kalliit hinnat, matalat palkat ja exitiä päälle... Noin muuten, onneksi Kokoomus ilmoitti poistavansa veron (jos se nyt voimaan saadaan ja jos Kokoomus on tilanteessa, jossa se voi veron poistaa). Marinistien tavalla ajateltu exit-vero Suomesta pois ETA-alueen ulkopuolelle muuttaneelle toimii niin, että muuttaneen tulisi käytännössä itse ilmoittaa myyneensä osakkeitaan (asuntotulo on rajatusti verovapaa) ja haluavansa maksaa exit-veroa Suomeen. EU-jäsenvaltiosta olisi mahdollista saada pyynnöstä tietoja sijoitusvarallisuuden myynneistä, mutta käytännössä Verohallinnon tietojensaanti jäisi tässäkin tapauksessa verovelvollisen oman ilmoituksen varaan.

Toki Marinin hallitus voi palkata 1 000 ihmistä kaivamaan muuttaneiden taustoja, mutta en näe syytä veroon, joka asiantuntijoiden näkemysten mukaan toimii verovelvollisen oman ilmoituksen varassa ja tuottaa heidän laskelmissa jotain 0 eurosta ylöspäin ja heikentää lisäksi Suomen houkuttelevuutta yrittäjien ja sijoittajien silmissä.

Kaikkea se vasemmisto taas keksii.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tällainen kuva ulkomailta töihin Suomeen muuttavalla inssillä voi olla. Kovat verot, kalliit hinnat ja exitiä päälle... Noin muuten, onneksi Kokoomus ilmoitti poistavansa veron (jos se nyt voimaan saadaan ja jos Kokoomus on tilanteessa, jossa se voi veron poistaa). Marinistien tavalla ajateltu exit-vero Suomesta pois ETA-alueen ulkopuolelle muuttaneen toimii niin, että muuttaneen tulisi käytännössä itse ilmoittaa myyneensä osakkeitaan (asuntotulo on rajatusti verovapaa) ja haluavansa maksaa exit-veroa Suomeen. EU-jäsenvaltiosta olisi mahdollista saada pyynnöstä tietoja sijoitusvarallisuuden myynneistä, mutta käytännössä Verohallinnon tietojensaanti jäisi tässäkin tapauksessa verovelvollisen oman ilmoituksen varaan.
Tuo boldaamani kohta. Eikös osakkeiden myynnistä itsessään ja siitä saadusta myyntivoitosta makseta veroa? Nyt siis vasemmisto haluaa tuplaverottaa sitä.
Kun mikään ei riitä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuo boldaamani kohta. Eikös osakkeiden myynnistä itsessään ja siitä saadusta myyntivoitosta makseta veroa? Nyt siis vasemmisto haluaa tuplaverottaa sitä.
Kun mikään ei riitä.
No ei ole tuosta kyse exit- verossa. Veron periaate on, että kun erilaisilla kuorilla tai osakesäästötilillä voi sijoitusomaisuutta kasvattaa veroitta pitkäänkin, niin pois muuttaessa tästä arvonnoususta verotettaisiin se osuus, joka on suomessa kertynyt. Ja vielä kai edelleenkin vasta myytäessä.

En kannata ko. veroa, koska on tehoton ja vaikea valvoa ja varmaan säätääkin,mutta ei kai tuosta epäselvyyttä ole, että nuo olisi ihan oikeudenmukaista verottaa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo boldaamani kohta. Eikös osakkeiden myynnistä itsessään ja siitä saadusta myyntivoitosta makseta veroa? Nyt siis vasemmisto haluaa tuplaverottaa sitä.
Kun mikään ei riitä.
Tuo tuplaveron pelko oli esillä verokeskusteluissa. Osa maista on tehnyt Suomen kanssa sopimuksen, jossa tuplaverotusta ei toimiteta. Verovelvollinen voi yleensä saada vapautuksen Suomen verosta vain, jos Suomen ja toisen valtion välinen verosopimus sitä edellyttää. Exitin osalta voisi kuvitella, että tositteet maksetusta myyntivoittoverosta valtioon X riittävät, mutta tietoahan tästä ja muista yksityiskohdista ei vielä ole. Toistaiseksi ollaan siinä käsityksessä, että tuotto on mitätön ja itse vero lehmänkauppa vassarien hyvittelyyn, jotta voivat uhota saaneensa isoja asioita aikaan.

Keskusteluissa oli myös näkemyksiä, joissa exitin sanottiin olevan arkipäivää mm. Norjassa, Tanskassa ja USA:ssa. No, kannattaa jokaisen pohtia, säilyykö Luxemburgia kovempia keskipalkkoja (vajaat 4 600 - 4 900 euroa) maksavien Tanskan ja Norjan kiinnostus. Suomen keskipalkat ovat paljon matalammat (luokkaa 3 400), ja jo yksin tämä syrjäyttää Suomen ns. asiantuntijoiden silmin, koska myös heidän palkat ovat suhteessa matalammat.

Ei tähän asiantuntijoiden, yrittäjien ja sijoittajien Suomeen tuloon enää lisäongelmia kaipaisi. Sinänsä ymmärrän vasemmistohallituksen linjan. Puheet ovat puheita, mutta käytännössä vasemmisto näkee aina ulkomaisen asiantuntijan ja yrittäjänkin kilpailevan kotimaisen kanssa, ja tätä on ay-liikkeen ja vassaripuolueiden voimin kahlittava. Tuttu tilanne monesta muusta asiasta: suu ja kädet eivät ole synkassa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Talousasioissa on saanut tottua siihen, että palstalla poikkeuksetta kysellään sen perään, että pitäisi soveltaa Ruotsin/Saksan/Tanskan/jne. mallia asiassa kuin asiassa. Virkistävä juttu tämä exit tax, kun yht'äkkiä kovin moni länsimaa ei enää olekaan ollenkaan sovelias esimerkki meille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Talousasioissa on saanut tottua siihen, että palstalla poikkeuksetta kysellään sen perään, että pitäisi soveltaa Ruotsin/Saksan/Tanskan/jne. mallia asiassa kuin asiassa. Virkistävä juttu tämä exit tax, kun yht'äkkiä kovin moni länsimaa ei enää olekaan ollenkaan sovelias esimerkki meille.
Talousasioissa on saanut todella tottua palstalla siihen, että ihan jokainen ei ymmärrä esimerkiksi maiden välisiä vetovoimaeroja. Jos vetovoimatekijänä on maailman parhaimpia palkkoja ja infroja (Tanska, Norja), exit-veron negatiiviset vaikutukset ovat todennäköisesti pienempiä kuin maassa, jossa palkat ovat pienet ja verot suuret (Suomi).

Toinen asia jota jaksan ihmetellä, on asiantuntijoiden näkökulman sivuuttaminen exit-veronkin suhteen. Sieltä ei kannatusta juuri tullut, ja veroa on pidetty jo pitempään mahdollisesti vahingollisena Suomen kannalta. Tilanne olisi eri, jos Suomen sijainti (ei Venäjän naapuri) ja jäsenyydet (myös NATO) sekä tulotaso olisivat Tanskan ja Norjan luokkaa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Talousasioissa on saanut todella tottua palstalla siihen, että ihan jokainen ei ymmärrä esimerkiksi maiden välisiä vetovoimaeroja. Jos vetovoimatekijänä on maailman parhaimpia palkkoja ja infroja (Tanska, Norja), exit-veron negatiiviset vaikutukset ovat todennäköisesti pienempiä kuin maassa, jossa palkat ovat pienet ja verot suuret (Suomi).
On saanut myös tottua siihen, että väitteitä ei läheskään aina perustella vanhaa kunnon MuTuilua paremmin. Mutta siitä, että exit tax on selkeä haittatekijä rekrytoinnissa, on oletettavasti runsaasti tutkimustietoa. Olen tosin jotenkin onnistunut kaikki tännekin epäilemättä linkatut sivuuttamaan, mutta eiköhän joku reipas asiaan perehtynyt ne tuohon alle tuotapikaa tuo tarjolle.

Sellaista en tietenkään epäile, että ihan muualta kumpuavaa veron vastustusta yritettäisiin populistisesti verhota rekrytointiongelmien kaapuun, koska todellista syytä ei haluta kertoa. Pois se minusta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Talousasioissa on saanut tottua siihen, että palstalla poikkeuksetta kysellään sen perään, että pitäisi soveltaa Ruotsin/Saksan/Tanskan/jne. mallia asiassa kuin asiassa. Virkistävä juttu tämä exit tax, kun yht'äkkiä kovin moni länsimaa ei enää olekaan ollenkaan sovelias esimerkki meille.
Totta, kovasti on valikoivaa. Järkevästi toteutettuna tuo on ihan järkevä vero, jota ei oikein tunnista sitä vastustavien populistisista purkauksista. Ehkäpä sitten ne argumentit eivät riitä todellisen ehdotuksen kumoamiseen niin hahmotellaan lähinnä kuvitteellinen stalinistinen vero, jota sitten suu vaahdossa vastustetaan. Hymiö.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On saanut myös tottua siihen, että väitteitä ei läheskään aina perustella vanhaa kunnon MuTuilua paremmin. Mutta siitä, että exit tax on selkeä haittatekijä rekrytoinnissa, on oletettavasti runsaasti tutkimustietoa. Olen tosin jotenkin onnistunut kaikki tännekin epäilemättä linkatut sivuuttamaan, mutta eiköhän joku reipas asiaan perehtynyt ne tuohon alle tuotapikaa tuo tarjolle.

Kannattaako nyt leikkiä ja väittää, että exit-vero olisi selkeä haittatekijä? Ei ole. Luin asiantuntijoiden näkemyksiä vuosien varrelta ja sellaiseen päädyin - josta myös kirjoitin - että tuotto voisi olla jotain yli 0 euron (asiantuntijat 0-50 miljoonaa) ja kulujen jälkeen saattaisi sitten olla negatiivinen.

Sellaista en tietenkään epäile, että ihan muualta kumpuavaa veron vastustusta yritettäisiin populistisesti verhota rekrytointiongelmien kaapuun, koska todellista syytä ei haluta kertoa. Pois se minusta.

Ja minusta pois se, että epäilisin vassarien rakastavan korkeita veroja. Eivät rakasta, pakon edessä tämä ja tulevat veronkorotukset asetetaan. Hyvää hyvyyttään kaikki.

Jos vakavasti miettii, verotus, sosiaaliturva sis. eläkkeet, työsopimusjärjestelmä ja monet muut asiat kaipaisivat remonttia. Muuten ei selvitä, ja jossain 2040 nuoret maksavat noin 30 prosentin tellejä, noin 30 prosentin muita veroja (kunnat, alueet, valtio) ja lisäksi erillisiä muita veroluonteisia maksuja 5-10 prosenttia*.

On ikävää, että nykyhallitus on niin syvällä poterossaan vasemmalla, että mitään keskusteluja opposition kanssa ei edes yritetä käydä isoista haasteista. Marinisteille näyttää riittävän se, että rahaa voi jakaa muiden laskuun miljarditolkulla niin kauan kun valtaa riittää.

* Tämä sisältä poliittista retoriikkaa, luvut voivat olla matalammatkin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Talousasioissa on saanut tottua siihen, että palstalla poikkeuksetta kysellään sen perään, että pitäisi soveltaa Ruotsin/Saksan/Tanskan/jne. mallia asiassa kuin asiassa. Virkistävä juttu tämä exit tax, kun yht'äkkiä kovin moni länsimaa ei enää olekaan ollenkaan sovelias esimerkki meille.

Tämä johtuu siitä, että ne ovat - juurikin siksi kun siellä ei ole Suomen demarityyliin hölmöilty joka asiaa - lähtökohtaisesti eri asemassa ja siksi niiden tilanne on exit-veron suhteen ihan erilainen kuin Suomen.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jos haluaisi etsiä säästökohteita, nastarenkaiden kieltäminen olisi erinomainen toimenpide. Säästäisi teitä runsaasti ja polttoaineen kulutus alenisi. Nastattomat talvirenkaat ovat jo todella hyviä, niillä selviää kelissä kun kelissä.

Ei vaan taida löytyä hallitusta joka tähän lähtisi. Ei myöskään nykyinen kansanrintamahalitus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: moby

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos haluaisi etsiä säästökohteita, nastarenkaiden kieltäminen olisi erinomainen toimenpide. Säästäisi teitä runsaasti ja polttoaineen kulutus alenisi. Nastattomat talvirenkaat ovat jo todella hyviä, niillä selviää kelissä kun kelissä.
No joo, varmaan uudemmilla autoilla pitää paikkaansa (olen kyllä itsekin toistakymmentä vuotta vanhalla autolla kitkan kanssa pärjännyt). Jollakin 500 euron Escortilla tilanne onkin jo vähän toisenlainen, ja kun sieltä kerran talvessa tulee se keli vastaan, milloin nasta kyykyttää kitkaa, niin kyllä vituttaa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kannattaako nyt leikkiä ja väittää, että exit-vero olisi selkeä haittatekijä? Ei ole. Luin asiantuntijoiden näkemyksiä vuosien varrelta ja sellaiseen päädyin - josta myös kirjoitin - että tuotto voisi olla jotain yli 0 euron (asiantuntijat 0-50 miljoonaa) ja kulujen jälkeen saattaisi sitten olla negatiivinen.
En nyt näe, mitä tekemistä tuolla tuoton määrällä olisi sen suhteen, onko exit tax mitenkään olennainen haittatekijä pyrittäessä rekrytoimaan ulkomaalaisia asiantuntijoita. Mutta heitänpä ilmoille seuraavan kysymyksen. Vastustaisitko veroa siinäkin tapauksessa, että Suomeen muuttavat ulkomaalaiset vapautettaisiin verosta, ja se koskisi vain ulkomaille muuttavia suomalaisia? Vai olisiko se siinä tapauksessa ok?

Jos vakavasti miettii, verotus, sosiaaliturva sis. eläkkeet, työsopimusjärjestelmä ja monet muut asiat kaipaisivat remonttia. Muuten ei selvitä, ja jossain 2040 nuoret maksavat noin 30 prosentin tellejä, noin 30 prosentin muita veroja (kunnat, alueet, valtio) ja lisäksi erillisiä muita veroluonteisia maksuja 5-10 prosenttia.
No tuo on totta kai tismalleen totta. Mutta tuossa kokonaisuudessa tällaiset exit verot ovat marginaalin marginaalissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En nyt näe, mitä tekemistä tuolla tuoton määrällä olisi sen suhteen, onko exit tax mitenkään olennainen haittatekijä pyrittäessä rekrytoimaan ulkomaalaisia asiantuntijoita.

Eihän se ole olennainen millään tavalla. Varmuuden varalta toin tuottoarvionkin esille. Asiantuntijat toivat esille mahdollisen haittavaikutuksen Suomen vetovoimaan. Tämän kerroin myös. Sinä olit ymmärtääkseni ainoa, joka rakensi tästä "selkeän haittatekijän", jota vastaan lähdit sitten taistelemaan. Tämä ystävällisenä huomautuksena.

Mutta heitänpä ilmoille seuraavan kysymyksen. Vastustaisitko veroa siinäkin tapauksessa, että Suomeen muuttavat ulkomaalaiset vapautettaisiin verosta, ja se koskisi vain ulkomaille muuttavia suomalaisia? Vai olisiko se siinä tapauksessa ok?

Vastustan kaikki lisäveroja ansiotuloihin ja pääosin myös muuten. Sen sijaan kannatan verojen alentamista ja alentamisen rahoittamista supistamalla mm. yritys-, maatalous- ja toimeentulo- sekä asumistukia.

Suomesta on tullut tukitalous, jossa jaetaan eri intressirtyhmille velaksi tukia. Eihän tässä järkeä ole, mutta asiaa ei haluta myöntää vasemmalla.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastustan kaikki lisäverojas ansiotuloihin. Sen sijaan kannatan verojen alentamista ja alentamisen rahoittamista supistamalla mm. yritys-, maatalous- ja toimeentulo- sekä asumistukia.
Olen täsmälleen samalla linjalla. Mutta olisikos tämä exit vero uusi vero, vai keino varmistaa, että kohdistetaan samansuuruinen vero riippimatta siitä, jääkö asumaan Suomeen vai muuttaako ulkomaille?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen täsmälleen samalla linjalla. Mutta olisikos tämä exit vero uusi vero, vai keino varmistaa, että kohdistetaan samansuuruinen vero riippimatta siitä, jääkö asumaan Suomeen vai muuttaako ulkomaille?
Vaikea sanoa, koska jos voisin päättää, exitiä ei tulisi. En kannata lisäveroja ja en kannata varsinkaan veroa, jonka tuotto kulujen jälkeen saattaisi olla jopa negatiivinen ja maksuhalukkuus oman ilmoituksen varassa. Ministeriön selvityksen mukaan uudistus edellyttäisi yksityiskohtaista säätelyä, joten se monimutkaistaisi Suomen verojärjestelmää, veromallin tehokasta toimeenpanoa ja sen edellyttämää tietojensaanti voisi muodostua käytännössä hyvin haastavaksi toteuttaa.

Tässäkin asiassa olen asiantuntijoiden linjalla ja en oikein näe, että aika monimutkaisen verotuskysymyksen suhteen maallikkona muuta voisin olla. Jos hallitus esittää mallin, josta asiantuntijat näkevät tuoton ja hyötyjen olevan kuluja, seurauksia ja haittoja suurempia, sitä voi erikseen pohtia.
 
4

444

Tämä johtuu siitä, että ne ovat - juurikin siksi kun siellä ei ole Suomen demarityyliin hölmöilty joka asiaa - lähtökohtaisesti eri asemassa ja siksi niiden tilanne on exit-veron suhteen ihan erilainen kuin Suomen.
Eikö Kokoomus ole ollut mukana valtaosassa hallituksia tyyliin 80-luvulta asti? Eli onko hölmöily tapahtunut viimeisen parin vuoden aikana, jolloin Kokoomus ei ole vain tahdostaan huolimatta pelastamaan maailmaa? Vai onko hölmöily tapahtunut joskus aiemmin, ja Kokoomus ei ole vain ehtinyt tahdostaan huolimatta pelastaa maailmaa?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eikö Kokoomus ole ollut mukana valtaosassa hallituksia tyyliin 80-luvulta asti? Eli onko hölmöily tapahtunut viimeisen parin vuoden aikana, jolloin Kokoomus ei ole vain tahdostaan huolimatta pelastamaan maailmaa? Vai onko hölmöily tapahtunut joskus aiemmin, ja Kokoomus ei ole vain ehtinyt tahdostaan huolimatta pelastaa maailmaa?
Nykyhallitus on tekemässä hölmöilyn uutta kansallista ennätystä johon on turha vertailla menneitä vuosikymmeniä. Eivät pääse edes karsintoihin asti pelatakseen samassa sarjassa.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Oman asunnon myyntivoitto on verovapaata kahden vuoden asumisen jälkeen. Eli ei synny exit-verotettavaa tuloa tässä esimerkissä. Minulle alkaa syntymään mielikuva siitä että exit-verosta öyhöttävät enimmäkseen ne, jotka eivät ymmärrä mistä on kysymys.
Jos asiantuntija ei myy asuntoa muuttohetkellä, verotetaanko?

"Monta asiaa avoinna
Hallituksen päätöksen mukaisesti veron on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alusta. Tässä vaiheessa on vielä avoinna:

  • mitä varoja maastapoistumisvero tulisi koskemaan
  • koskeeko velvollisuus kaikkia Suomessa asuneita henkilöitä kansalaisuudesta, Suomessa oleskelun tai ulkomaille muuton kestosta tai henkilökohtaisen omaisuuden arvosta riippumatta
  • määräytyykö veron perimishetki omaisuuden todellisen luovutushetken vai maastamuuttohetken mukaan
  • onko veron maksuun saatavissa lykkäystä
  • miten mahdollinen kaksinkertainen verotus poistetaan, tai:
  • miten Suomen verotusoikeutta valvotaan, esim. tuleeko verovelvollisille velvollisuus antaa ns. exit-veroilmoitus maasta muutettaessa."

JOL
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös