Nuo jäljellä olevat valtiotyöpaikat ovat sellaisia että niiden ulkoistaminen voi olla aika kyseenalaisia. Poliisien ja puolustusvoimien yksityistäminen voisi olla mIelenkiintoinen kokeilu. Bonarit putka-asiakkaista ja tapetuista vihollistaistelikoista?
No, hassuttelu sikseen.
@Tadu on itse kertonut olevansa valtiolla töissä ja itse olen monesti maininnut työskenteleväni Tilastokeskuksessa. Periaatteessa meidän hommat voisi yksityistää mutta ongelmaksi nousisi tiedon luovuttajien asenne. Yrityspuolella voisi tulla tenkka poo kun yritykset eivät välttämättä haluaisi luovuttaa tietojaan toiselle yritykselle.
Henkilötilastoinnin puolella riskinä olisi henkilöön liittyvien tietojen päätyminen kauppatavaraksi. Joku nettisivujen keräämä data on ihan pikkutietoa tämän rinnalla.
Mutta juu. Oma pointtini on se että toi 77 000 (Tadun luku) on ihan helvetin pähkinöitä per yli kaksi miljoonaa työllistä. Kuntapuoli on tietysti erikseen mutta sitä puolta en tunne. Jokainen voi tutkia asiaa itse jos kiinnostaa. Dataa löytyy netistä eikä tarvitse huudella mutupohjalta näitä iänikuisia piipityksiä virkamiesarmeijoista tyhjää toimittamassa.
Ja oli se meilläkin aika iso tapaus kun viraston historian (~130 vuotta) ensimmäiset yt:t järjestettiin. Ei mitään dramaattista kuitenkaan. Joitain persona non gratoja pistettiin ulos ja sellaisia joiden palkkauksen vaatimvuusryhmä oli päästetty liian ylös. Jälkimmäisistä jotkut tulivat takaisin alemmalla liksalla. Tämä kertoo viraston hyvästä työilmapiiristä ja mukavasta työyhteisöstä. Ja itse voin tämän vahvistaa myös.
Myös joustoa löytyy viraston työkulttuurissa. Minun pitäisi olla jo takaisin hommissa loman jälkeen. Vaan enpä ole koska en saanut asiakastoimeksiantojani valmiiksi ja siirsin lomani alkua kahdella viikolla. No, ei siinä helteessä mitään muuta järkevää kuin työntekoa olisi pystynyt edes toteuttaman.