Sanna Marinin hallitus

  • 2 591 061
  • 21 526

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
”Olemme hämmentyneitä keskustelusta. Hallituksen johto sanoo, ettei päätös ole hallituksen linjan mukainen, mutta ymmärtääksemme stm on hallituksessa.”

Siinä AVIn E-Suomen johtajan vastine.

Tätä tässä usempi sanoi, on aivan mahdotonta etteikö hallitus ja sen johtamat tahot olisi osallistuneet AVIn linjausten suunnitteluun. Sitten hallitus sanoutuu irti tilanteesta ja kertoo, että sillä ei ole toimivaltaa.

Olen sitä mieltä, että tämän hallituksen pitäisi astua sivuun. Tilanne ei ole heidän hallinnassaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan kyse siitä, että valtion työpaikkoja on yhtiöitetty? Käsittääkseni työntekijät eivät tällöin ole ns. valtion henkilöstöä, vaikka yhtiö olisi 100-prosenttisesti valtion omistama.

Mihin kuuluvat näissä laskelmissa esim. avien ja yliopistojen työntekijät? Mistä heidän palkkansa maksetaan?
Olet oikeassa yhtiöityksetkin näkyvät noissa luvuissa. Voin kuitenkin taata, että valtion virastoissa on viimeisten vuosikymmenien aikana jatkuvasti ollut YT-neuvotteluita ja väkimäärä on vähentynyt. Varmasti toki löytyisi silti vieläkin tehostettavaa, tai ainakin valtion pitäisi päättää ovatko kaikki nykyiset valtion tehtävät tarpeellisia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siinä AVIn E-Suomen johtajan vastine.

Tätä tässä usempi sanoi, on aivan mahdotonta etteikö hallitus ja sen johtamat tahot olisi osallistuneet AVIn linjausten suunnitteluun. Sitten hallitus sanoutuu irti tilanteesta ja kertoo, että sillä ei ole toimivaltaa.

Olen sitä mieltä, että tämän hallituksen pitäisi astua sivuun. Tilanne ei ole heidän hallinnassaan.

Marin pesee itsensä ja hallituksensa irti tästä, kuten usein epämiellyttävistä asioista. Mielenkiintoista on hallituksen pysyminen koossa. Se pysyy, koska hallituspuolueet kokevat pohjan edulliseksi. Niinpä Marin voi Suomessa vaieta asiasta, josta konservatiivinen pääministeri Johnsonkaan ei vaikene eli IPCC:n uusimmasta raportista. Ketään ei hetkauta, ei edes vihreitä.
 

chubster

Jäsen
Marin pesee itsensä ja hallituksensa irti tästä, kuten usein epämiellyttävistä asioista. Mielenkiintoista on hallituksen pysyminen koossa. Se pysyy, koska hallituspuolueet kokevat pohjan edulliseksi. Niinpä Marin voi Suomessa vaieta asiasta, josta konservatiivinen pääministeri Johnsonkaan ei vaikene eli IPCC:n uusimmasta raportista. Ketään ei hetkauta, ei edes vihreitä.

tässähän ei ole Marinin kannalta mitään uutta. Kun on hyviä asioita, Marin ratsastaa paikalle ottamaan vastuun, kun ei ole hyviä asioita, Marin on ihan tietämätön tai muuten vaan ei liity asiaan mitenkään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
tässähän ei ole Marinin kannalta mitään uutta. Kun on hyviä asioita, Marin ratsastaa paikalle ottamaan vastuun, kun ei ole hyviä asioita, Marin on ihan tietämätön tai muuten vaan ei liity asiaan mitenkään.
Kiurulta ilmeisesti oppinsa perinyt. Kiurusta kerrotaan, että kun on ikäviä asioita, puhelin kiinni ja katoaa. Aikanaan sitten kömpii esille, ja jatkaa kuin ei olisi pois ollutkaan.
 
K

Kiekkokatsoja

@Cobol ja muutkin.
Yksi suuri syy hallituksen kasassa pysymiseen on, koronan varjolla jatkuvasti toteutettavat lisälaina miljardit. Sen avulla voi jokainen puolue saada rahoituksen unelmilleen. Ilman alkuperäistä työllisyyden ja talouden kehittämistä.
Lisäys. Korona on lottovoitto hallitukselle, ja kirous niille jotka hallituksen mokailut rahoittavat (koronan aikana, tai sen jälkeen.)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol ja muutkin.
Yksi suuri syy hallituksen kasassa pysymiseen on, koronan varjolla jatkuvasti toteutettavat lisälaina miljardit. Sen avulla voi jokainen puolue saada rahoituksen unelmilleen. Ilman alkuperäistä työllisyyden ja talouden kehittämistä.
Lisäys. Korona on lottovoitto hallitukselle, ja kirous niille jotka hallituksen mokailut rahoittavat (koronan aikana, tai sen jälkeen.)

Ilman muuta. Omat elvytyspaketit + EU:n elvytyspaketti + soteuudistus hitsaavat jokaisen hallituksen kasaan.

e: kommentti siis rahoituksen osalta. Lottovoista koronalla voi sitten keskustella.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
@Cobol ja muutkin.
Yksi suuri syy hallituksen kasassa pysymiseen on, koronan varjolla jatkuvasti toteutettavat lisälaina miljardit. Sen avulla voi jokainen puolue saada rahoituksen unelmilleen. Ilman alkuperäistä työllisyyden ja talouden kehittämistä.
Lisäys. Korona on lottovoitto hallitukselle, ja kirous niille jotka hallituksen mokailut rahoittavat (koronan aikana, tai sen jälkeen.)
Juuri näin. Marin on päässyt kuin koira veräjästä pakoon ongelmia, jotka ovat olleet Suomessa jo ennen koronaa. Mitään ongelmia ei ole ratkaisu etenkään sosiaali- ja terveydenhoitoaloilla. Hoitohenkilökuntaa puuttuu tuhansia henkilöitä tulevilta hyvinvointialueilta ja lääkäreitä on liian vähän eri lähteitä lainaten jopa 3000 - 4000 henkilöä. Tosin lääkäriliitto väittää, että kaikki on ok. Turha on puhua mistään hoitotakuusta, koska niitä ei pystytä toteuttamaan. Mitään sosiaali- ja terveydenhoitoalan uudistusta ei ole tehty vaan ainoastaan hallintorakennelma.

Työmarkkinoilla tulee mielenkiintoinen syksy Suomessa. Odotettavissa on vaikeat työmarkkinaneuvottelut ja lakkoja on tulossa ties kuinka paljon.

On mielenkiintoista nähdä kuinka alhainen on äänestysprosentti aluevaaleissa tammikuussa. Valtuustoihin olisi hyvä valita sosiaali- ja terveysalan
ammattilaisia, joilla hyvä näkemys alan ongelmista. Toki helppoja ratkaisuja ei näkyvissä hyvinvointialueilla.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Onkohan kyse siitä, että valtion työpaikkoja on yhtiöitetty? Käsittääkseni työntekijät eivät tällöin ole ns. valtion henkilöstöä, vaikka yhtiö olisi 100-prosenttisesti valtion omistama.

Mihin kuuluvat näissä laskelmissa esim. avien ja yliopistojen työntekijät? Mistä heidän palkkansa maksetaan?
Yliopistot on säätiöitetty ja aluehallintovirastot ovat kai virastoja edelleen.

Haluaisitko Suomeen yksityiset yliopistot mallia USA? Lukukausimaksut alkaen 30 000 euroa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Yliopistot on säätiöitetty ja aluehallintovirastot ovat kai virastoja edelleen.

Haluaisitko Suomeen yksityiset yliopistot mallia USA? Lukukausimaksut alkaen 30 000 euroa.
Nykyinen tilanne/malli on aivan hyvä Suomessa. Valtion tulisi panostaa yhä enemmän koulutukseen ja rahoittaa opiskelua yhä enemmän aina ala-asteelta yliopistoihin saakka. Suomesta puuttuu vieläkin huippu yliopistot, jotka kulkisivat tiedon/tieteen aallonharjalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marin pesee itsensä ja hallituksensa irti tästä, kuten usein epämiellyttävistä asioista. Mielenkiintoista on hallituksen pysyminen koossa. Se pysyy, koska hallituspuolueet kokevat pohjan edulliseksi. Niinpä Marin voi Suomessa vaieta asiasta, josta konservatiivinen pääministeri Johnsonkaan ei vaikene eli IPCC:n uusimmasta raportista. Ketään ei hetkauta, ei edes vihreitä.

No tämähän ei ole totta, kuten itsekin tiedät. Kyllä tästä on pitänyt ääntä vähän jokainen Vihreiden eduskuntaryhmän jäsen, mutta ainahan nämä yksittäiset kannanotot eivät päädy mediaan, joka on tässä asiassa osannut kirjoittaa ihan itse asiastakin, eli tuosta raportista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No tämähän ei ole totta, kuten itsekin tiedät. Kyllä tästä on pitänyt ääntä vähän jokainen Vihreiden eduskuntaryhmän jäsen, mutta ainahan nämä yksittäiset kannanotot eivät päädy mediaan, joka on tässä asiassa osannut kirjoittaa ihan itse asiastakin, eli tuosta raportista.
Valitettavasti olen oikeassa. Marin ei ole mitenkään raporttia noteeranut.

Koen itse raportin sen verran merkittävänä, että soisin pääministerin jotain siitä sanovan. Vaikka sitten pääministeri joutuisi ottamaan kantaa myös koronastrategian epäonnistumiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta, Marinin osalta minäkään en ole huomannut ulostuloja, mutta kommenttini koski lähinnä viestisi Vihreitä koskevaa väitettä.
Oikeassa olet. Tarkoitin vihreiden kommenttia pääministerin vaikenemisesta, jota en ole huomannut. Muuten vihreät ovat nostaneet ilmastoasiaa esille ja pyrkivät tekemään ilmastobudjettineuvottelut.

Järkeviä ratkaisuja toivotaan ilmastonkin osalta. Silti IPCC:n raportti on mielestäni sellainen, että pääministerin olisi se syytä noteerata. Paljon on vielä tehtävää, jos katsotaan hallituksen omia linjauksia ja ohjelmia.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Varmasti toki löytyisi silti vieläkin tehostettavaa, tai ainakin valtion pitäisi päättää ovatko kaikki nykyiset valtion tehtävät tarpeellisia.
Nuo jäljellä olevat valtiotyöpaikat ovat sellaisia että niiden ulkoistaminen voi olla aika kyseenalaisia. Poliisien ja puolustusvoimien yksityistäminen voisi olla mIelenkiintoinen kokeilu. Bonarit putka-asiakkaista ja tapetuista vihollistaistelikoista?

No, hassuttelu sikseen. @Tadu on itse kertonut olevansa valtiolla töissä ja itse olen monesti maininnut työskenteleväni Tilastokeskuksessa. Periaatteessa meidän hommat voisi yksityistää mutta ongelmaksi nousisi tiedon luovuttajien asenne. Yrityspuolella voisi tulla tenkka poo kun yritykset eivät välttämättä haluaisi luovuttaa tietojaan toiselle yritykselle.

Henkilötilastoinnin puolella riskinä olisi henkilöön liittyvien tietojen päätyminen kauppatavaraksi. Joku nettisivujen keräämä data on ihan pikkutietoa tämän rinnalla.

Mutta juu. Oma pointtini on se että toi 77 000 (Tadun luku) on ihan helvetin pähkinöitä per yli kaksi miljoonaa työllistä. Kuntapuoli on tietysti erikseen mutta sitä puolta en tunne. Jokainen voi tutkia asiaa itse jos kiinnostaa. Dataa löytyy netistä eikä tarvitse huudella mutupohjalta näitä iänikuisia piipityksiä virkamiesarmeijoista tyhjää toimittamassa.

Ja oli se meilläkin aika iso tapaus kun viraston historian (~130 vuotta) ensimmäiset yt:t järjestettiin. Ei mitään dramaattista kuitenkaan. Joitain persona non gratoja pistettiin ulos ja sellaisia joiden palkkauksen vaatimvuusryhmä oli päästetty liian ylös. Jälkimmäisistä jotkut tulivat takaisin alemmalla liksalla. Tämä kertoo viraston hyvästä työilmapiiristä ja mukavasta työyhteisöstä. Ja itse voin tämän vahvistaa myös.

Myös joustoa löytyy viraston työkulttuurissa. Minun pitäisi olla jo takaisin hommissa loman jälkeen. Vaan enpä ole koska en saanut asiakastoimeksiantojani valmiiksi ja siirsin lomani alkua kahdella viikolla. No, ei siinä helteessä mitään muuta järkevää kuin työntekoa olisi pystynyt edes toteuttaman.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Suomesta puuttuu vieläkin huippu yliopistot, jotka kulkisivat tiedon/tieteen aallonharjalla.
Ja tulee aina puuttumaankiin. Ei riitä paukut. Mutta tarvitseeko koko yliopiston olla huippuyksikkö? Lahjakkaat tutkijat etsivät laadukkaita ja hyvin rahoitettuja tutkimusohjelmia eikä yliopistoja. Sellaisessa voi suomalaisetkin yliopistot pärjätä. Ja on pärjännetkiin.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Nuo jäljellä olevat valtiotyöpaikat ovat sellaisia että niiden ulkoistaminen voi olla aika kyseenalaisia. Poliisien ja puolustusvoimien yksityistäminen voisi olla mIelenkiintoinen kokeilu. Bonarit putka-asiakkaista ja tapetuista vihollistaistelikoista?

No, hassuttelu sikseen. @Tadu on itse kertonut olevansa valtiolla töissä ja itse olen monesti maininnut työskenteleväni Tilastokeskuksessa. Periaatteessa meidän hommat voisi yksityistää mutta ongelmaksi nousisi tiedon luovuttajien asenne. Yrityspuolella voisi tulla tenkka poo kun yritykset eivät välttämättä haluaisi luovuttaa tietojaan toiselle yritykselle.

Henkilötilastoinnin puolella riskinä olisi henkilöön liittyvien tietojen päätyminen kauppatavaraksi. Joku nettisivujen keräämä data on ihan pikkutietoa tämän rinnalla.

Mutta juu. Oma pointtini on se että toi 77 000 (Tadun luku) on ihan helvetin pähkinöitä per yli kaksi miljoonaa työllistä. Kuntapuoli on tietysti erikseen mutta sitä puolta en tunne. Jokainen voi tutkia asiaa itse jos kiinnostaa. Dataa löytyy netistä eikä tarvitse huudella mutupohjalta näitä iänikuisia piipityksiä virkamiesarmeijoista tyhjää toimittamassa.

Ja oli se meilläkin aika iso tapaus kun viraston historian (~130 vuotta) ensimmäiset yt:t järjestettiin. Ei mitään dramaattista kuitenkaan. Joitain persona non gratoja pistettiin ulos ja sellaisia joiden palkkauksen vaatimvuusryhmä oli päästetty liian ylös. Jälkimmäisistä jotkut tulivat takaisin alemmalla liksalla. Tämä kertoo viraston hyvästä työilmapiiristä ja mukavasta työyhteisöstä. Ja itse voin tämän vahvistaa myös.

Myös joustoa löytyy viraston työkulttuurissa. Minun pitäisi olla jo takaisin hommissa loman jälkeen. Vaan enpä ole koska en saanut asiakastoimeksiantojani valmiiksi ja siirsin lomani alkua kahdella viikolla. No, ei siinä helteessä mitään muuta järkevää kuin työntekoa olisi pystynyt edes toteuttaman.

Hyvää pohdintaa kaikenkaikkiaan. Tuli tässä mieleen samalla kun luin näitä asioita, että miksi ei samalla yksityisteitä kaikkia kunnan virkoja samoinkuin kuntien järjestämiä sairaala- ja terveydenhuollon palveluja.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nuo jäljellä olevat valtiotyöpaikat ovat sellaisia että niiden ulkoistaminen voi olla aika kyseenalaisia. Poliisien ja puolustusvoimien yksityistäminen voisi olla mIelenkiintoinen kokeilu. Bonarit putka-asiakkaista ja tapetuista vihollistaistelikoista?
Noin yleisemminkin asiallinen lähtökohta ulkoistuksiin on se, että strategisesti tärkeät toiminnot ja osaamiset pidetään omissa käsissä. Muiden ulkoistamisesta voi jo keskustella. Kokonaisten ydinprosessikokonaisuuksien ulkoistamisen sijasta ulkoistettavaksi voivat sopia esimerkiksi IT-yksiköt ja taloushallinnot tai näiden osaset, ellei niihin liity voimakkaan strategisia piirteitä. Kun nyt IT tuli puheeksi, niin Kelan konesalitoimintoja ja vastaavia ihan ykkösluokan juttuja ei varmasti ulkoisteta. Tilanne on ihan toinen jossakin sellaisessa valtion organisaatiossa, jolle IT on selkeästi tukitoiminto. Talouden tapaisten prosessien kohdalla sama juttu. Jokin palkkahallinto on yksityisellä puolella usein ulkoistettu jo aikapäiviä sitten, julkisen puolen tilanteesta minulla ei ole ihan tarkkaa kuvaa.

Tilastokeskus on mielestäni vuosien saatossa ottanut välillä hommikseen sellaisiakin palveluja, jotka istuisivat ehkä paremmin yksityisen puolen toimijoille. Ei tuolla isossa kuvassa niin merkitystä tietenkään ole. Yhteiskunnan kannalta keskeisten tilastojen laadun ja olemassaolon kannalta on tietysti parempi, että valtio hoitaa vähintään ne asiat, joiden toteuttamiseen ei markkinoilla ole pyrkyä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kun nyt IT tuli puheeksi, niin Kelan konesalitoimintoja ja vastaavia ihan ykkösluokan juttuja ei varmasti ulkoisteta.
Tässä oleellinen.

Sähköpostit, Teamsin ja Intran hoitaa Microsoft paikallisen konsultin kanssa. Kovan datan (henkilötiedot ja yritysdatan) huolehtii Valtori. Asiakirjahallinnasta vastaa Valtori ja konsultti yhdessä. Palkanlaskennan ja HR-datan klaaraa Palkeet eli valtion oma HR-organisaatio. Pääpaikka Hämeenlinnassa.

Ei ole palveluissa valittamista ollut. No, se uusi asiakirjahallinnon ohjelma "vaatii vielä perehtymistä".
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Yliopistot on säätiöitetty ja aluehallintovirastot ovat kai virastoja edelleen.

Haluaisitko Suomeen yksityiset yliopistot mallia USA? Lukukausimaksut alkaen 30 000 euroa.
En halua. Mistä sellaista päättelet? Minullekin maksaa yliopisto palkkaa. Itse koen edelleen olevani valtion palveluksessa.

Sen sijaan haluaisin tietää koko julkisen sektorin koon, joka siis sisältää myös nämä valtion yhtiöt, säätiöt ja muut mahdolliset viritykset.

Sen olen nähnyt, että julkisella sektorilla on aivan liikaa ns. kehittäjiä erilaisissa tehtävissä. Usein mokomat vain aiheuttavat turhaa byrokratiaa ja haittaavat niitä, jotka tekevät oikeita töitä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Sen olen nähnyt, että julkisella sektorilla on aivan liikaa ns. kehittäjiä erilaisissa tehtävissä.
Voitko kertoa tarkemmin näistä "turhista kehittäjistä"?

Omassa työyhteisössäni en tällaisiin ole törmännyt.

Jos ja kun sinulla on tarve tällaista paskaa levitellä, niin olisi suotavaa jotain konkreettistakin esittää.

#vituttaaroskaväki
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voitko kertoa tarkemmin näistä "turhista kehittäjistä"?

Omassa työyhteisössäni en tällaisiin ole törmännyt.

Jos ja kun sinulla on tarve tällaista paskaa levitellä, niin olisi suotavaa jotain konkreettistakin esittää.

#vituttaaroskaväki
Mitä tarkoitat tuolla aihetunnisteella? Mistä tiedät, että "levitän paskaa"?

Tiedän tasan tarkkaan, mitä kritisoin. Kaikkea en voi tänne kirjoittaa, sillä työnantajaani en halua paljastaa. Joitakin esimerkkejä voin antaa.

Jos esimerkiksi 100 ihmistä laitetaan tunnin mittaisille "turvallisuuskävelyille", joiden anti on täysi nolla, työaikaa käytetään aivan turhaan. "Jos tulee tulipalo, pitää poistua turvalliseen suuntaan."

Jos työntekijöiden aikaa käytetään täysin turhiin "koulutuksiin", niistä on vain haittaa. Olen itse ollut muun muassa nonverbaalusen viestinnän koulutuksessa, jossa kouluttaja kehotti hiukan flirttailemaan työkaverien kanssa.

Olen lisäksi ollut lukuisissa muissa koulutuksissa, seminaareissa ja kokouksissa, jotka eivät mitenkään edes auta varsinaisen työn tekemistä, joka voi olla esimerkiksi potilaiden hoitoa tai oppilaiden opettamista. Olen myös nähnyt julkisella sektorilla lukuisia työntekijöitä, jotka eivät oikeasti niin sanotusti tee tulosta. Voi olla jopa niin, että koulutukseen tulevat uudet ryhmät vuodesta toiseen tekevät valituksia jostakusta kouluttajasta - ilman mitään vaikutusta.

Moni tekee työnsä hyvin. Todellisia kehittäjiäkin on paljon. Liikaa on kuitenkin näennäistä tekemistä ja byrokratiaa. Kaipaan oikeaa tulosvastuuta myös julkiselle sektorille. Itse pyrin siihen aidosti omassa päätyössäni. Teen työni mahdollisimman hyvin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kaikkea en voi tänne kirjoittaa, sillä työnantajaani en halua paljastaa. Joitakin esimerkkejä voin antaa.
Eli ammut puskista vailla konkretiaa edelleen.

Jos siellä jotain motivaatiokävelyitä harrastetaan niin kannattaisiko kävellä ulos moisesta verstaasta kokonaan?

Jos sinulla on paska työpaikka niin ei kai se tarkoita että minulla on paska työpaikka?

Järjettömiä ovat tarinasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös