Sanna Marinin hallitus

  • 2 587 694
  • 21 526

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ei varmasti kaadu, Kepu on oikealla asialla, mutta niin päälleliimatulta tämä taisto tuntuu ja Sote on kesken, niin ei voi millään uskoa, että heillä on pokkaa tai halua kaataa venettä.

Toisaalta jossain kohtaa Kepun olisi jokin onnistunut iso peliliike tehtävä, jos meinaavat kannatuksen kääntää. Mutta kaato tähän kohtaan ei kyllä välttämättä auttaisi.

Jos/kun sieltä kävellään yhdessä, mutta maskin takana irvistellen ulos ja hallitustyötä jatkaen, on kiinnostavaa nähdä, muuttuvatko asetelmat.

Särö yhteyteen on täysin väistämätön, mutta tarkoittaako se vallan keskittymistä entisestään? Mikäli Keskusta taipuu Vihreille turvekysymyksessä, kannatus menee jo reilusti alle kymmeneen.

Kasvaako Marinin yksinvalta tai maksimissaan Marin-Kiurun valta vai olisiko aika kokeilulle, että hallitus päättää asioista enemmän yhdessä?

Joutuuko Marin muuttamaan jotain, sillä syksyllä sama uusiksi voi jo tarkoittaa hallituksen kaatumista. Kultti on murentunut sen verran, että ihan jokainen erikseen lausuttu sana ei mene enää läpi.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mielenkiintoista on myös se, että tämä ”kriisi” on sysännyt ainakin hetkiseksi Marinin sivuosan esittäjäksi kun Saarikon haastattelut ja Ohisalon twiitit hallitsevat ilmatilaa. Kestääkö Sannan ego edes väliaikaista kakkosviulun soittelua? Entä mitä tapahtuu kun Marin tajuaa, että päätökset on tähän asti tehnyt Kiuru eikä hän, seuraakoo ministerikierrätystä? Media on jo alkanut puhua pääministeri Kiurusta....
 

Analyzer

Jäsen
Ei varmasti kaadu, Kepu on oikealla asialla, mutta niin päälleliimatulta tämä taisto tuntuu ja Sote on kesken, niin ei voi millään uskoa, että heillä on pokkaa tai halua kaataa venettä.

Toisaalta jossain kohtaa Kepun olisi jokin onnistunut iso peliliike tehtävä, jos meinaavat kannatuksen kääntää. Mutta kaato tähän kohtaan ei kyllä välttämättä auttaisi.

Kyllähän nyt on se tuhannen taalan paikka tehdä se muuvi, jos meinaavat sen ylipäätään tehdä. Sirkustemppujen teho laskee mikäli niitä viljellään koko ajan. Ja ne kääntyvät itseään vastaan kun ovat niin läpinäkyviä. Varsinkin, jos se tehdään Sipilämäisesti hallituskauden loppumetreillä, jolloin sillä ei ole enää mitään vaikutusta mihinkään.

Joko hallitus kaatuu nyt, tai sitten kepun täytyy vaan jatkaa saman virren veisaamista kuin tähänkin asti vihervasemmiston apupuolueena. Ja luottaa, että se poikii kannatuskasvua.
Itse en siihen luottaisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toimin itse sellaisella alalla, jossa muutama konsultti tekee hommia etänä tuolta Espanjan auringon alta. Ei välttämättä huono idea esimerkiksi työuran viimeisille vuosille. Itsekin kuluneen vuoden aikana pidempiä jaksoja tullut tehtyä mökiltä, jonne tullut rakenneltua toimisto olosuhteet.
Me three. Tuo @Neely nosto että lisääntynyt ja normalisoitunut etätyö tarkoittaa, että aika monet asiantuntijahommat voi hoitaa tallinnasta, espanjasta tai thaimaasta, kunhan yhteydet toimii. Asian voi miettiä niinkin, että jos puoli vuotta tekee hommia maasta jonka kanssa Suomella on verosopimus, voi asiantuntija voittaa tässä säästyneinä veroina jopa 10K-20K. Kun asiaa miettii niin, että suostuisiko viettämään puoli vuotta jossain paratiisissa jos siitä maksettaisiin parikymmentätonnia, niin en ihmettele jos joku pitkin hampain suostuisi. Osa säästöistä tulisi siis siitä, että veroaste tippuisi reissun aikana 10-15% ja osa siitä, että suomessa olisi veroaste 5-10% pienempi loppuvuoden ajan.

Toki sitten on sekin vaihtoehto, niin vaikka itse ei olisikaan lähdössä niin firma viedään viroon. Yhteisövero 0% jos ei rahoja ei nosta ulos on aika houkutteleva.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Me three. Tuo @Neely nosto että lisääntynyt ja normalisoitunut etätyö tarkoittaa, että aika monet asiantuntijahommat voi hoitaa tallinnasta, espanjasta tai thaimaasta, kunhan yhteydet toimii. Asian voi miettiä niinkin, että jos puoli vuotta tekee hommia maasta jonka kanssa Suomella on verosopimus, voi asiantuntija voittaa tässä säästyneinä veroina jopa 10K-20K. Kun asiaa miettii niin, että suostuisiko viettämään puoli vuotta jossain paratiisissa jos siitä maksettaisiin parikymmentätonnia, niin en ihmettele jos joku pitkin hampain suostuisi. Osa säästöistä tulisi siis siitä, että veroaste tippuisi reissun aikana 10-15% ja osa siitä, että suomessa olisi veroaste 5-10% pienempi loppuvuoden ajan.

Toki sitten on sekin vaihtoehto, niin vaikka itse ei olisikaan lähdössä niin firma viedään viroon. Yhteisövero 0% jos ei rahoja ei nosta ulos on aika houkutteleva.
Itse olen miettinyt sitä, että tulevaisuudessa on hyvin mahdollista sekä suomalaisen että ulkomaalaisen yhdessä tehdä työtä saman organisaation puitteissa ympäri maailmaa asuinpaikastaan riippumatta. Tämä tarkoittaa sitä, että suomalaisen yrityksen ei tarvitse palkata lainkaan suomalaista työtehtävään vaan samantien ammattilainen esim. jenkki kyseiseen työtehtävään. Kokoukset toimivat netin välityksellä moitteettomasti. Tämä antaa firmoille rajattomasti mahdollisuuksia kehittää toimintaansa.
 

Jeffrey

Jäsen
Uskon kyllä, että jonkinlaista muuttohaluja löytyy (itsekin olen harkinnut), mutta silti on pakko todeta, että Akavan selvitys ei välttämättä ole objektiivisin mahdollinen lähde.

Akava tietysti edustaa korkeakoulutettuja. Omasta opiskeluporukasta noin puolet lähtivät joko heti valmistumisen jälkeen, tai mahdollisimman pian ulkomaille työelämään. Loppu puolisko meistä ja Suomeen jääneet oltiin niitä jotka yliopistolle reippaammin vanhempana meni ja kolkutteli kolmeakymppiä kun paperit käteen saatiin. Toki oman porukan prosentti ei varmastikaan ole yleispätevä, mutta uskoisin että kovaa pyrkiä ulos on ja eiköhän tämä ole ennemmin lisääntymään päin.

Oma tuntuma on se, että me reilu kolmikymppiset akateemiset ei yleisesti enää korkeaa tuloveroastetta koeta Ongelmana. Iän myötä perspektiivi laajenee ja sen myötä ajatus yhtehyvästä. Suurempi ongelma lienee se mihin ne valtion verorahat menevät. Eli ne ei enää samassa määrin mene yhteiseen hyvään, vaan kokoajan suurempana ja suorempana tulonsiirtona työtä tekeviltä työtä tekemättömille. Lisäksi suurin osa ymmärtää sen, että se varsinainen pommi on jo tulossa eteen ja poliitikkojen uudistumishaluttomuus ihmetyttää melko laajasti.

Lisäksi korkeaa tuloveroja puolustavissa löytyy varsin runsaasti heitä jotka kuitenkin omalla käytöksellään kiertää korkeita veroja. Viinat tilataan netistä, firmoihin luodaan melkoiset omistuskoukurat jne... Toki ideologinen side on hyvin vahva, mutta se on myöskin herkkä muuttumaan tilaisuuden tullen. Ja saa minut ajattelemaan että korkeita veroja puolletaan silloin kun ollaan hyötyvällä puolella ja taas vastustetaan jos ollaan maksavalla puolella. Tämä taas saa minut ajattelemaan mitä tapahtuu sitten kun sen nuoren akateemisen tulotaso nousee, ja hän siirtyy selkeämmin siihen yhteisen hyvän rahoittajan rooliin pois saamapuolelta?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki sitten on sekin vaihtoehto, niin vaikka itse ei olisikaan lähdössä niin firma viedään viroon. Yhteisövero 0% jos ei rahoja ei nosta ulos on aika houkutteleva.
Tämähän ei enää niin helposti onnistu, kun vuoden alusta voimaan tulleen lakimuutoksen myötä ulkomainen yhteisö on Suomessa yleisesti verovelvollinen tosiasiallisen johtopaikan perusteella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämähän ei enää niin helposti onnistu, kun vuoden alusta voimaan tulleen lakimuutoksen myötä ulkomainen yhteisö on Suomessa yleisesti verovelvollinen tosiasiallisen johtopaikan perusteella.
Avainsana on että ei niin helposti. Tallinnassa asuvan luotettavan hallituksen puheenjohtajan se vaatii. Yhden sellaisen kanssa juttelin jokin aika sitten.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avainsana on että ei niin helposti. Tallinnassa asuvan luotettavan hallituksen puheenjohtajan se vaatii. Yhden sellaisen kanssa juttelin jokin aika sitten.
Vaatii se toki vähän muutakin, mutta toki tuo ”tosiasiallinen johtopaikka” on varsin hähmäinen termi. Yhtä kaikki, jos on Suomessa toimiva firma, niin ei homma ihan sillä hoidu, että ”liputtaa” sen Etelä-Helsinkiin. Lisäksi Virossakin verotuskäytännöt saattaa muuttua, joten firman veivaaminen Viroon vaan sen takia, että välttelee Suomen verotusta ei mikään kuningasidea läheskään aina ole.

Jottei ihan menisi off-topiciksi, niin tietyllä tapaahan uudet EK vaalit olisi tässä vaiheessa varsin tervetullut asia, eli päästäisiin kunnolla linjaamaan kansan tahto post-COVID -ajalle. Aika moni seikka kuitenkin toisin, mitä oli keväällä/kesällä 2019.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaatii se toki vähän muutakin, mutta toki tuo ”tosiasiallinen johtopaikka” on varsin hähmäinen termi. Yhtä kaikki, jos on Suomessa toimiva firma, niin ei homma ihan sillä hoidu, että ”liputtaa” sen Etelä-Helsinkiin. Lisäksi Virossakin verotuskäytännöt saattaa muuttua, joten firman veivaaminen Viroon vaan sen takia, että välttelee Suomen verotusta ei mikään kuningasidea läheskään aina ole.
Myönnän ettei tuo kaikkiin tilanteisiin sovi, erityisesti koska Suomessa syntyneestä liikevaihdosta joutuu maksamaan yhteisöveron Suomeen, mutta yhteen tuollaiseen toimivaan caseen tutustuin hetki sitten ja ...no se toimi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei verotus ainoa syy tietenkään ole, mutta sekin vaikuttaa. Yksi syy verotuksen ja matalampien palkkojen lisäksi on työttömyys, josta osa korkeakoulujen leikkausten takia.

Verotusta merkittävämpiä syitä on ainakin kuusi.
1. Marraskuu
2. Joulukuu
3. Tammikuu
4. Helmikuu
5. Maaliskuu
6. Koska mä voin

Noille asioille ei vaan voi mitään, joten verotuksen merkitys kasvaa. Se pitäisi saada käännetyksi vetovoimatekijäksi sen sijaan että se on yllä olevan listan 7. kohta.
 

ipaz

Jäsen
Marin on siis heittänyt vm. Vanhasen ulos neuvotteluista ja nyt puheenjohtajat kokoontuvat keskenään. Ilmeisesti ensimmäistä kertaa ikinä, kun valtionvarainministeri ei ole mukana kehysriihessä, missä neuvotellaan valtion talouden kannalta erittäin oleellisista asioista. Moni veteraanipoliitikko on hämmästynyt Marinin toimista:













Vanhanen ja Keskusta, myös RKP ovat olleet jyrkästi sitä vastaan, että talouden kehyksiä ei kasvateta kuten Marin viikolla esitti. Tilanne on täysin jumissa ja mennyt takapakkia riihen aloituksesta. Keskustalla näyttäisi olevan tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko lähteä hallituksesta, tai sitten taipua vasemmiston tahtoon ja pyllistää täten äänestäjilleen - joka johtaa varmasti suosion laskuun entisestään. Tämä tulee varmasti kestämään vielä päiväkausia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Verotusta merkittävämpiä syitä on ainakin kuusi.
1. Marraskuu
2. Joulukuu
3. Tammikuu
4. Helmikuu
5. Maaliskuu
6. Koska mä voin

Noille asioille ei vaan voi mitään, joten verotuksen merkitys kasvaa. Se pitäisi saada käännetyksi vetovoimatekijäksi sen sijaan että se on yllä olevan listan 7. kohta.
Tulee ihan äitiyslomalla olevat opettajat mieleen, jos yliopiston proffat alkavat vetämään Lokakuusta-Maaliskuuhun ulkomailla ja sitten Stubbin listan mukaan kesät.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marin on siis heittänyt vm. Vanhasen ulos neuvotteluista ja nyt puheenjohtajat kokoontuvat keskenään. Ilmeisesti ensimmäistä kertaa ikinä, kun valtionvarainministeri ei ole mukana kehysriihessä,
Olisiko aina aikaisemmin valtiovarainministerin pesti ollut puoluejohtajan hanskassa? Nyt puoluejohtajaa ei ole kiinnostanut ottaa vastuullista pestiä vastaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole. Iiro Viinasen ei ollut 90-luvun laman aikana Kokoomuksen Pj.
Joo, tuohon aikaan valtiovarainministeriä ei arvostettu niin paljon kuin ulkoasiain ministeriä. Taisi Iiron pesti muuttaa asetelmia...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olisiko aina aikaisemmin valtiovarainministerin pesti ollut puoluejohtajan hanskassa?
Ihan parin sekunnin miettimisellä ei ole, eli ainakin silloin kun Niinistö oli Lipposen jälkimmäisessä VVM (minä lyhennän sen noin aina ja iänkaikkisesti) niin pj:nä oli jo Itälä. En usko että olisi ainutlaatuista.

Ja ihan satavarmasti on Niinistö ollut neuvotteluissa mukana eli onhan tämä ihan ennenkuulumatonta ja ainoa selitys on, että halutaan työntää pää hiekkaan ja kiistää tosiasiat. Valtionvarainministeriön laskelmat eivät kelpaa päätösperusteiksi, koska niitä ei saada vääristeltyä halutunlaisiksi, vaan mieluummin otetaan Kiurun käsikassaralta tilatut numerot ja Vanhanen pitää kiinni ministeriönsä näkemyksistä.

Vihreiden tästä pitäisi tästä nostaa isoin meteli. He käsittääkseni ovat tämän hallitusohjelman kirjauksen takana, jonka päälle on - pardon my french - kustu ja paskannettu oikein huolella:
"Laadukkaan päätöksenteon varmistamiseksi päätökset valmistellaan huolellisesti ja tutkimustietoon pohjautuen"
(
tämä nimenomaan talouspoliittisen päätöksenteon alla)
Tämä on skandaali, josta media ei ole pitänyt tarpeeksi meteliä. Nythän toiminta kuulostaa ihan siltä Kummelin sketsiltä, jossa Marin tulee lehdistön eteen ja kertoo, että Kiuruhan sen tuossa ihan loppumetreillä keksi.

Toki tuolla on vielä erikseen kirjaus:
"Ilmiöpohjaista budjetointia ja erityisesti kestävän kehityksen budjetointia kehitetään valtiovarainministeriön julkaiseman työryhmäraportin esitysten pohjalta. Niitä hyödynnetään aidosti ohjaavana työkaluna.",
Minä en tosin tiedä mitä on ilmiöpohjainen budjetointi, joten en osaa arvoida onko se toteutut. Se varmaan liittyi jotenkin aikasidonnaisuusulottuvuuteen, ettei sitä minun opiskeluaikanani opetettu.. Googletus paljasti, että se on VTV:n keksimä uusi asia. no terve, varmasti tosi nerokas juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Marin on siis heittänyt vm. Vanhasen ulos neuvotteluista
Mikä läppä tämä on? Ei Marin voi ”heittää valtionvaraiministeriä ulos neuvoitteluista.” Marin voi neuvotella ilman valtionvarainministeriä kenen kanssa haluaa mutta miksi kepu on mukana jos Vanhanen on ”heitetty pääministerin toimesta ulos”.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikä läppä tämä on? Ei Marin voi ”heittää valtionvaraiministeriä ulos neuvoitteluista.” Marin voi neuvotella ilman valtionvarainministeriä kenen kanssa haluaa mutta miksi kepu on mukana jos Vanhanen on ”heitetty pääministerin toimesta ulos”.

Tässähän on uusi tilanne kun vvm ei ole puolueensa puheenjohtaja. Aiemmin pääministeri ja ulkoministeri + vvm olivat usein puolueidensa ykköstykin tontteja.
 

ipaz

Jäsen
Mikä läppä tämä on? Ei Marin voi ”heittää valtionvaraiministeriä ulos neuvoitteluista.” Marin voi neuvotella ilman valtionvarainministeriä kenen kanssa haluaa mutta miksi kepu on mukana jos Vanhanen on ”heitetty pääministerin toimesta ulos”.

No oli ehkä hieman raflaava termi, mutta kyllä minä sitä "ulos heittämisenä" pidän, jos Vanhanen ei neuvotteluihin osallistu. Rahakirstun vartija ei ole päättämässä kun kirstun sisällöstä päätetään. Siellä on tiede- ja kulttuuriministeri Saarikko puolueen puheenjohtajana pitämässä Kepun puolia.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
No oli ehkä hieman raflaava termi, mutta kyllä minä sitä "ulos heittämisenä" pidän, jos Vanhanen ei neuvotteluihin osallistu. Rahakirstun vartija ei ole päättämässä kun kirstun sisällöstä päätetään.
Pitäisikö tässä kääntää katseet kepun suuntaan? Miksi he neuvottelevat ilman Mattia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös