Olisiko aina aikaisemmin valtiovarainministerin pesti ollut puoluejohtajan hanskassa?
Ihan parin sekunnin miettimisellä ei ole, eli ainakin silloin kun Niinistö oli Lipposen jälkimmäisessä VVM (minä lyhennän sen noin aina ja iänkaikkisesti) niin pj:nä oli jo Itälä. En usko että olisi ainutlaatuista.
Ja ihan satavarmasti on Niinistö ollut neuvotteluissa mukana eli onhan tämä ihan ennenkuulumatonta ja ainoa selitys on, että halutaan työntää pää hiekkaan ja kiistää tosiasiat. Valtionvarainministeriön laskelmat eivät kelpaa päätösperusteiksi, koska niitä ei saada vääristeltyä halutunlaisiksi, vaan mieluummin otetaan Kiurun käsikassaralta tilatut numerot ja Vanhanen pitää kiinni ministeriönsä näkemyksistä.
Vihreiden tästä pitäisi tästä nostaa isoin meteli. He käsittääkseni ovat tämän hallitusohjelman kirjauksen takana, jonka päälle on - pardon my french - kustu ja paskannettu oikein huolella:
"
Laadukkaan päätöksenteon varmistamiseksi päätökset valmistellaan huolellisesti ja tutkimustietoon pohjautuen"
(tämä nimenomaan talouspoliittisen päätöksenteon alla
)
Tämä on skandaali, josta media ei ole pitänyt tarpeeksi meteliä. Nythän toiminta kuulostaa ihan siltä Kummelin sketsiltä, jossa Marin tulee lehdistön eteen ja kertoo, että Kiuruhan sen tuossa ihan loppumetreillä keksi.
Toki tuolla on vielä erikseen kirjaus:
"
Ilmiöpohjaista budjetointia ja erityisesti kestävän kehityksen budjetointia kehitetään valtiovarainministeriön julkaiseman työryhmäraportin esitysten pohjalta. Niitä hyödynnetään aidosti ohjaavana työkaluna.",
Minä en tosin tiedä mitä on ilmiöpohjainen budjetointi, joten en osaa arvoida onko se toteutut. Se varmaan liittyi jotenkin aikasidonnaisuusulottuvuuteen, ettei sitä minun opiskeluaikanani opetettu.. Googletus paljasti, että se on VTV:n keksimä uusi asia. no terve, varmasti tosi nerokas juttu.