Sanna Marinin hallitus

  • 2 577 718
  • 21 526

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pöysti ja Marinin hallitus, osa XII:


”HALLITUS pyrkii nyt luomaan palomuurin itsensä ja vastuun välille. Pyritään uhraamaan vaikka oikeuskansleri, vaikka hallitus yksin on vastuussa lainvalmistelusta”, Halla-aho sanoo.

”Kyseessä ovat vakavat instituutiot, joita ei voi huutoäänestyksellä lähteä erottamaan”, Orpo sanoo. Myös Orpon mukaan kokonaisvastuu lainvalmistelusta on hallituksella. ”Näyttää sekavalta”, Orpo summaa vaikutelmansa perjantaina julkistetusta viestittelystä HS:lle.


Myös minusta olisi aika selvittää kokonaisuus, joka leijuu Marinin hallituksen toimien, erityisesti lainvalmistelujen yllä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Höpö höpö. Ei julkisen puolen palkat niin matalat ole tai sosiaalituen niin korkeat ettei säästöä tulisi. Säästöä tulee helposti puolet kun huomioidaan sivukulut. Kolmen tonnin kustannus tippuu puoleentoista. Pipsalla on varmasti kädet täynnä, joten häntä ei kannata lomauttaa, mutta jos vaikka ravintolat on kiinni, niin silloin on pelkästään oikeus ja kohtuusettä terveystarkastajat, jotka ravintoloita tarkastavat ovat lomautettuina. Tämä toki yksittäinen nosto, enkä ala kaikkia listaamaan, mutta kyse on periaatteesta. Peukkujen pyörittely julkisilla rahoilla on sikailua.


Kaikki tartunnat eivät ole tiedossa, mutta kuolleet ovat. Kuolleet per miljoona asukasta:
Suomi 160
Norja 130
Islanti 85


Koko EU:n velanolosta puhuttaessa Norja on täysin epäoleellinen nyanssi.


Se ei vaadi lahjakkuutta, että ottamalla miljardin velkaa saadaan tehtyä kaksi miljardia BKT:ta.
Meillä ei vielä ole tilastoja viime vuoden BKT:n kehityksestä EU-maissa, mutta työttömyys Suomessa ei todellakaan ollut kärkiluokkaa ja se yleensä parhaiten korreloi BKT:n kehityksen kanssa.

En tiedä miksi olisin kiinnostunut vertaamaan helmikuun 2020 lukua vuoden 2019 tilanteeseen, kun puhutaan koronasta.
Joka tapauksessa Tilastokeskus muutti tilastointitapaansa vuoden vaihteessa, joten sen luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoden takaiseen, kuten he itse toteavat.

Työttömiä oli TEMin mukaan pyöreästi 200 000 viime keväänä , kesällä 400 000 ja nyt 300 000. Ihmettelen puheita, että 12% työttömyysaste ei ole massatyöttömyyttä.
Opiskelijat eivät ole TEMin luvuissa työttömiä työnhakijoita. Se lukuja, jossa on mukana kaikki työttömät tempputyöllistetyt on vielä isompi kuin tuo 327 100. Itseasiassa "Aktivointiasteeseen laskettavissa palveluissa oli helmikuun lopussa 115 200 henkilöä" eli 327 100 + 115 200 = 442 300



Sain taannoin höpöttelystä kakkua, mutta mitä siitä, höpötellään vaan.

Palkasta maksetaan ennakonpidätysveroa, joka menee suurimmalta osalta kunnan taskuun. Kulutuksesta maksetaan arvonlisäveroa, joka menee valtion taskuun. Sivukuluista suurin osa menee työeläkeyhtiön kassaan, eli veroluonteiseksi maksuksi. Eli palkkatulosta suuri osa palautuu valtiolle ja kunnille takaisin, mikä osuus työttömyystuesta romahtaa. Erotus on pajon pienempi kuin kuvittelemasi puolet. Nettokuluina valtiolle ja kunnalle yhteenlaskettuna - ovat lähellä toisiaan.

Terveystarkastajien toimenkuvaan kuuluu:
- elintarvikehygieniaan liittyvät tehtävät
- vesilaitosten kunto
- melu- ja hajuvalitukset
- eläintensuojeluasiat
- ympäristöterveydenhuollon valvonta
- ravintolavalvonta
- kauneushoitolatarkastukset
- kuluttajaturvallisuustarkastukset
- sosiaaliset palvelulaitokset
- koulut
. päiväkodit
- leikkikentät
- uimarannat
- uimahallit
- leirintäalueet
- etc.

Kunnan palveluista leijonan osa on sosiaalitointa. Siellä sairaat ja vanhukset ei häviä mihinkään, tuli lama tai korona.
Kausivaihtelusta (lumityöt) specifisestä osaamisesta tai lyhytaikaisesta tarpeesta johtuvat kulut on n. 10% kuntataloudesta, ja suurimmalta osalta ulkoistettu yksityisille tekijöille. Ainoa suurempi pandemian mukanaan tuoma ryhmä, joka jäi osittain ilman töitä, oli opettajat, joiden lomautuksia kritisoitiin hyvin voimakkaasti tääläkin.

Korona-kuolleisuus on voimakkaasti painottunut vanhimpaan väestönosaan, jotenka olisiko reilua verrata ikärakennettakin toisiinsa?

Suomessa
Yli 65 vuotiaita 22,3%

Islanti
yli 65vuotiaita 15,47

Norjassa
Yli 64 vuotta: 14,9%

Totta.
Nostan käden pystyyn virheen merkiksi. 0/
Opiskelijat on tiputettu Te-toimistojen työttömyystilastoista.

Oleellista on se, että paljonko noissa Te:n tilastoissa on niitä, joilla kumminkin joku työpaikka on, mutta ovat silti työnhakijoina. Siihen en ole löytänyt mitään pätevää tapaa verrata lukuja.
Yksi suht simppeli ja vakaan tuntuinen mittari on, paljonko verorahoja palaa ansiosidonnaisissa työttömyyskorvauksissa.
Kulut ehtivät puolittua viime vuoden shokkikuukauden jäljiltä, mutta kiristyvien rajoituksien myötä tulee tietenkin enemmän taas työttömiä ja lomautettuja.

Mielenkiintoista on sekin, kuinka luvut asettuvat työllisyysasteeseen nähden:

helmikuussa -20 71,3%
maaliskuussa-20 70,1%
toukokuussa-20 73,2%
kesäkuussa -20 73,3%
lokakuussa -20 71,5%
joulukuussa -20 70,7%

1/20211/202010/2020Enimmillään v. 2020-2021
Maksetut ansiopäivärahat242 milj. €166 milj. €137 milj. €296 milj.
(heinäkuu)
Ansiopäivärahan saajat186 000 hlö122 000 hlö166 000 hlö218 000 hlö
(heinäkuu)
Lomautetut59 000 hlö20 000 hlö49 000 hlö109 000 hlö
(kesäkuu)
Uusia lomautus- tai työttömyysjaksoja koskevat hakemukset33 000 kpl22 000 kpl18 000 kpl83 000 kpl
(huhtikuu)
Kaikki hakemukset250 000 kpl163 000 kpl194 000 kpl281 000
(kesäkuu)


Summarum, väitteeni on, että hallitus on toimillaan palauttanut uskon maailman jatkumiseen, ja yritysten keväällä pois potkimat duunarit on pääosin takaisin töissä. Työttömänä suoraan pandemista johtuen on tietysti tällä hetkellä valtava joukko tapahtuma-, kulttuuri-, ja ravintola-alan porukkaa, jotka ei voi juuri nyt töihin päästäkkään. Mutta syyllistetäänkö siitä hallitusta, vai virustartuntojen ylläpitäjiä, niin siinä voisi olla hieman tasapainoisemman keskustelun paikka.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Tiedossani ei ole ollut muuta kuin Kulmunin lausuma asiasta ja hän oli tuolloin ministeri ja toisen pääpuolueen johtaja, ei hallituksen ulkopuolinen taho. Pahoittelen aiheuttamaani vastenmielisyyden tunnetta, joka eittämättä tuntuu kovin rajulta reaktiolta normaaliin keskusteluun, mutta Kulmunin lainaus kai meni osaltani kuitenkin oikein? Tarkistin vain yhdestä lähteestä.

Vastenmielisyys ei sinänsä kohdistu sinuun henkilönä tai tähän meidän käymäämme keskusteluun vaan siihen laajempaan ilmiöön missä kaikki hallituksen huonot tekemiset yritetään spinnata jonkin toisen tahon syyksi. Tuo Kulmunin lausunto nousi uudelleen esille laajemmin marraskuussa. Siinä vaiheessa Kulmuni ei enää ministerinä ollut ja alkoi tämä narratiivi siitä että kyseessä ei ollut hallituksen lausunto, vaan Kulmunin. Ihan kuin tuo olisi ollut jotain Kulmunin yksinajattelua. Ei ollut.

Samalla tavalla rokotteiden alueellinen kohdentaminen, tai siis sen puute, koitetaan kaataa Kepun niskaan. Tosiasiassa Kiuru kertoi tekevänsä kaikkensa sen hidastamiseksi. Rajakontrollin tiukentaminen syksyllä kaatui VNKn käsittämättömän huonoon lainlaadintaan. Tästä syy sälytettiin eduskunnalle. Koko ajan yritetään luistella vastuusta. Se on vastenmielistä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tuossa samaisessa eduskunnan istunnossa kyllä jokainen hallituksen jäsen komppasi Kulmunia. Myöhemmin tietysti yritetään venkoilla ulos noista lausunnoista. Jopa Pekonen puhui vielä tuolloin, ja hyvin samansuuntaisia. Transkriptiot löytyy ihan helposti.

Tässäkin asiassa yritetään vierittää syytä jollekin hallituksen ulkopuoliselle taholle. Tässä tapauksessa entiselle ministerille. Vastenmielistä touhua.

Edit. Tuosta: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.eduskunta.fi/pdf/PTK+28/2020&ved=2ahUKEwjI0aTi5YTwAhXMgv0HHfHZD00QFjAHegQIBxAC&usg=AOvVaw3F1merOeTna9-qbBeuUapE&cshid=1618646833670

Kulmuni lausui kommenttinsa hallituksen tiedotustilaisuudessa kriisin akuuteimmassa vaiheessa, kun piti luoda kansalaisiin ja yrityksiin uskoa kriisistä selviytymiseen. Muistan nyt noita hetkiä lämmöllä. Olen laman ja finanssikriisin vuoksi helvetisti takkiin ottanut, ja pandemian talousvaikutusten ymmärtäminen kylmäsi sielun totaalisesti. Hallituksen ja Suomen Pankin ulostuloilla oli valtava merkitys itselleni. Heti alkuun oli tunne, että nyt tehdään jotain, eikä vain odotella, kuten muistikuvat lamasta ja finanssikriisistä oli.

Oleellista on nyt se, että kulminoituuko hallituksen valehtelu tähän yhteen Kulmunin lausuntoon? Rupeammeko konkurssi kerrallaan perkaamaan, että olivatko ne kriisistä, vai omasta tumpuloinnista johtuvia?
Vai löytyisikö jotain ihan oikeaakin katetta syytökselle hallituksen valehtelemisesta?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Vastenmielisyys ei sinänsä kohdistu sinuun henkilönä tai tähän meidän käymäämme keskusteluun vaan siihen laajempaan ilmiöön missä kaikki hallituksen huonot tekemiset yritetään spinnata jonkin toisen tahon syyksi. Tuo Kulmunin lausunto nousi uudelleen esille laajemmin marraskuussa. Siinä vaiheessa Kulmuni ei enää ministerinä ollut ja alkoi tämä narratiivi siitä että kyseessä ei ollut hallituksen lausunto, vaan Kulmunin. Ihan kuin tuo olisi ollut jotain Kulmunin yksinajattelua. Ei ollut.

Samalla tavalla rokotteiden alueellinen kohdentaminen, tai siis sen puute, koitetaan kaataa Kepun niskaan. Tosiasiassa Kiuru kertoi tekevänsä kaikkensa sen hidastamiseksi. Rajakontrollin tiukentaminen syksyllä kaatui VNKn käsittämättömän huonoon lainlaadintaan. Tästä syy sälytettiin eduskunnalle. Koko ajan yritetään luistella vastuusta. Se on vastenmielistä.


Jos katselee viime vuoden 265 ja tämän vuoden 56 lakiesitystä, niin miksi ne ovat menneet pääsääntöisesti läpi ilman pienimpiäkään mutinoita? Voiko lainsäädännön taso heitellä noin paljon massan ja kahden kiistanalaisen kokonaisuuden välillä?

Marin on aivan oikein alusta asti omana mielipiteenään todennut, ettei rajojen sulkeminen estä viruksen maahantuloa. Mutta viennin, tuonnin ja työssäkäynnin se estää, ja sitä ei ole järkevää tehdä. Paine julkisuudelta oli valtaisa lain aikaansaamiseksi, joten tehtiinkö tuo torso lakiehdotelma tahallaan sellaiseksi, ettei se mene läpi?
Marin on toistuvasti ilmoittanut kantansa kantansa maskipakkoon. Onko sattumaa, että sitä ei ole missään vaiheessa esitetty Tartuntatautilakiin tehtyjen useiden muutosten kaunssa, mutta liikkumisrajoituksia koskevaan esitykseen se sisällytettiin, ja kas kummaa, ei sekään mennyt läpi.
Marin on toistuvasti ilmoittanut, että liikkumisrajoituksiin ei mennä kuin viimeisenä mahdollisena keinona. Tiesikö hallitus lakiesitystä valmistellessaan sen mediamölinän vaikutuksista tartuntalukuihin? Eli palaveripullien hinnalla saatiin tartunnat laskuun. Erinomainen suoritus!

Kuka haluaisi pelata tämän naisen kanssa pokeria?
Räsypokkaa ei lasketa.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Oleellista on nyt se, että kulminoituuko hallituksen valehtelu tähän yhteen Kulmunin lausuntoon? Rupeammeko konkurssi kerrallaan perkaamaan, että olivatko ne kriisistä, vai omasta tumpuloinnista johtuvia?
Vai löytyisikö jotain ihan oikeaakin katetta syytökselle hallituksen valehtelemisesta?

Minä omasta mielestäni listasi niitä enemmänkin. Sinä nyt halusit puuttua vain tuohon. Otetaanpa yksi täky lisää. Syksyllä STM sanoi ettei AVIen toimintaan puututa, ne kun ovat itsenäisiä virastoja. Seuraavana päivänä sairaanhoitopiiresitä kuitenkin kerrottiin, että STMstä oli tullut selvät määräykset millaisia toimenpiteitä kuuluu tehdä. Jälleen STM valehteli.

Tuo jälkimmäinen viestisi nyt ei enää tunnu edes tosissaan kirjoitetulta. Eli kaikki Marinin epäonnistumiset ovatkin olleet nerokasta strategiointia? Kognitiivinen dissonanssi on kyllä ihmeellinen asia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Syksyllä STM sanoi ettei AVIen toimintaan puututa, ne kun ovat itsenäisiä virastoja. Seuraavana päivänä sairaanhoitopiiresitä kuitenkin kerrottiin, että STMstä oli tullut selvät määräykset millaisia toimenpiteitä kuuluu tehdä. Jälleen STM valehteli.
Ovatko AVI:t ja sairaanhoitopiirit sama asia de jure?
 
On täysin ymmärrettävää että ravintoloiden sulkemisaika osuu alkuiltaan. Hallituksen kannattajia tuo ei haittaa. Eläkeläiset, työttömät ja elämäntapalaiskurit voivat käydä baarissa jo aamusta. Viis työssäkäyvistä. Lisäksi vassarit tuskin fine diningia harrastavat, ainakaan omilla rahoilla.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Otetaan helpot pois.

- Jo mainittu "Yksikään yritys ei mene konkurssiin"
-Hallitus kertoi että tulee perustamaan toimintansa tutkitulle tiedolle ja tieteelle. Tämä nyt ei ole pitänyt paikkaansa läheskään koko aikaa. Jo pelkästään Vihriälän ryhmän raportista otettiin käyttöön vain velkaantuminen.
-Krista Kiuru on nyt kevään aikana kolmesti sanonut että tilanne on merkittävästi huonompi kuin vuosi sitten. Se ei ole pitänyt yhdelläkään näistä kerroista paikkaansa. Ensimmäisellä kerralla viittasi spesifisti sairaalahoidossa olevien määrään. Tämän pystyi silloin suoraan osoittamaan valheeksi.
-STM ilmoitti viime keväänä että ravintoloita ei mitenkään pysty jakamaan ruokaravintoloihin ja "kuppiloihin". Kuitenkin kun sitä heiltä velvoitettiin, niin se onnistui päivässä.
-Hallitus kertoi että rajat on suljettu myös Suomen kansalaisilta. No eivät olleet, eivätkä voi ikinä ollakaan.


Sitten on aika liuta asioita joissa ei voi osoittaa yhtään suoranaista valhetta, mutta toiminta on ollut merkittävän epärehellistä.

-Kuntavaalien siirtämiseen liittyvä oikeusministeriön tohelointi
-Krista Kiuru oikein kehuskeli sillä että rokotteiden alueellista kohdentamista tullaan viivästyttämään mahdollisimman paljon.
-Viime keväänä hallituspuolueiden edustajat kehuskelivat miten nyt otetaan oikein reilusti velkaa. Ei haluta toistaa 90-luvun laman virheitä jne. Vielä kehtasivat väittää että 90-luvulla olisi jotenkin jätetty ottamatta velkaa vaikka rahaa olisi ollut mahdollista saada. Tuo nyt oli valhe. Toisekseen hallitus on kyllä toistamassa melkein kaikki 90-luvun laman virheet. Tiettyjen alojen firmoja ollaan suorastaan pakottamassa konkurssiin ja yhteiskunnan eriarvoisuutta tunnutaan oikein haluttavan kasvattaa. Samaan aikaan siitä ennätyksellisestä velasta 5 miljardia makaa tilillä eikä sillä tehdä mitään.
-Liikkumisrajoitusten suhteen kerrottiin viikkoja miten muuta mahdollisuutta ei ole.
-Marin ja Kiuru ovat kaataneet huonosti laadittujen lakiensa kaatumisen koko ajan muiden tahojen niskaan. Tähän mennessä syyllisiä ovat olleet ainakin PEV, oikeuskansleri, virkamiehet ja jopa eduskunta. He ovat siis syyttäneet marttyyrimäisesti eduskuntaa, jossa siis hallituspuolueilla on enemmistä, lakien torppaamisesta.

Siinä nyt kaikki mitä tuli ilman tutkimustyötä mieleen. Se on tietysti vähän surkuhupaisaa että lomautetun kokin pitää näitä iltavuoron päälle etsiä. Jos toimittajakunta tekisi työnsä kunnolla niin meillähän olisi jonkinlainen faktantarkistusarkisto käytössä koko ajan.

Vihriälä:
"vuoden 2021 budjetin tu-lisi olla elvyttävä. Joitakin elvytystoimia voi harkita jo loppukesän aikana, jos rajoitus-ten poistamisessa on riittävästi edetty. Kuntien tukeminen valtionapuja lisäämällä on joka tapauksessa tarpeen jo kuluvan vuoden aikana sekä kuntien verokertymän supis-tumisen että palvelutarpeiden kasvun takia."



Vihriälä:
"Finanssipolitiikan elvytyksen tulee olla mitoitukseltaan kohtuullisen suuri, vähintään pari prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. On ensiarvoisen tärkeää, että el-vytys kohdennetaan siten, että sillä tuetaan sekä kotimaisen kysynnän ja tuotannon vilkastumista lyhyellä aikavälillä että talouden suorituskykyä pitkällä aikavälillä. Tämä ei puolla verotuksen yleistä keventämistä tai tulonsiirtojen ja etuuksien lisäämistä."

"Valtiovarainministeriön ehdotuksessa viennin edellytyksiä parannetaan useilla toimilla"

Ensi vuoden alusta teollisuuden sähkövero alennetaan EU:n minimitasolle. Muutos vähentää verotuottoja vuositasolla noin 245 miljoonaa euroa. Teollisuuden sähköveron alentaminen vähentää automaattisesti energiaintensiivisille yrityksille maksettavaa energiaveronpalautusta, sillä sähkön osalta palautus ei ole enää mahdollinen. Jäljelle jäävää fossiilisen energian käytön verotukea alennetaan asteittain siten, että toimijoille varataan kohtuullinen sopeutumisaika muutokseen. Kokonaisuus tukee teollisuuden sähköistymistä ja päästöjen vähenemistä. Sähköveron alennus koskee suurempaa joukkoa yrityksiä kuin nykyinen energiaverojen palautusjärjestelmä.

Väylämaksujen puolitusta jatketaan. Elvytys infrarakentamisen kautta voimistuu vuonna 2021, kun kuluvan vuoden neljännessä lisätalousarviossa päätettyjä tie-, rata- ja vesiväylähankkeita edistetään suunnitellusti.

Investointeja vauhditetaan purkamalla lupakäsittelyn ruuhkaa Vaasan hallinto-oikeudessa vesi- ja ympäristöasioissa. Kivihiilestä luopumista aikaistetaan kohdentamalla energiatukivaltuuteen 60 miljoonaa euroa kivihiiltä korvaaviin investointeihin.

Yrityksiä kannustetaan aineettomiin investointeihin määräaikaisella tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvällä tutkimusyhteistyön lisäverovähennyksellä vuosina 2021−2024. Yrityksille myönnettäisiin 50 %:n ylimääräinen verovähennys korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa yhteistyössä tehtyjen tutkimus- ja innovaatiohankkeiden menoista.


"Kokonaisuudessaan (verot ja veronluonteiset maksut huomioiden) palkkaverotus kiristyy hieman vuodesta 2020, palkansaajien veroprosentit nousevat eri palkkatasoilla 0,2–0,3 prosenttiyksikköä."


Vihriälä:
Rakennusala on suoraan ja välillisesti tärkeä työllistäjä, ja ala voi piankin kohdata vai-keuksia. Valtio voi eri keinon tukea asuntorakentamista kasvukeskusten asuntopulan helpottamiseksi.

Vihriälä:
Monista vahvuuksistaan huolimatta Suomen suhteellinen asema tässä innovaatioiden tuottajana ja hyödyntäjänä on heikentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Eri-tyisesti yksityisen sektorin mutta myös julkisen sektorin panostukset innovaatiotoimin-taan ovat vähentyneet. Samanaikaisesti koulutustason nousu on pysähtynyt; suh-teessa muihin kehittyneisiin maihin esimerkiksi korkeakoulutettujen väestöosuudella mitattuna Suomi on vajonnut keskitason maaksi.

Krista Kiuru
Vuosi sitten testattiin niin niukasti, että tilastointi silloisten tartuntojen osalta on hyvin harhauttavaa. Sairaalaanjoutumisriskiä pienentää nyt huomattavasti 800 kuolleen, ja nyt rokotteilla suojatujen riskiryhmien puuttuminen potentionaalisista sairaalaan joutuvista. Muuntovarianttien hanakamman tartuntakyvyn vuoksi suoraa vertailua virusmääriin on hyvin vaikeaa tehdä.
@Sistis on lukuja pyöritellyt, ja arvioinut ilmaantuvuuslukuja, joita lainaan nyt lupaa pyytämättä(sorry):

huhtikuu -20 138
joulukuu -20 118
maaliskuun -21 175

Vuosi sitten tuntui, että koko maailma pysähtyy, minkä jokainen näki Helsingin katukuvassa. Nyt jo rokotehyötyjä ulosmittaileva jengi poukkoilee kuin päätön persereikä, ja tunnelma vuoden takaiseen on aivan erilainen. Uskon Kiurua.

Selitelköön STM omat tekemisensä, nyt agenda on hallituksen väitetyissä valehtelemisissa.

"-Hallitus kertoi että rajat on suljettu myös Suomen kansalaisilta. No eivät olleet, eivätkä voi ikinä ollakaan."
No mitä vittua? Saanko lähteen?

Kuntavaalien siirto. Puolueiden varapuheenjohtajat enemmistöpäätöksellä päätti, ja hallitus siunasi. So?

Hallitus käsitteli neuvottelussaan 31. maaliskuuta sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen esitystä rokotejärjestyksen muuttamisesta. Hallitus päätti lähettää esityksen sellaisenaan lausuntokierrokselle.
Eli hallitus toimi tutkitun tiedon ja tieteen asiantuntijaesityksen pohjalta. Jälleen kerran. Aika huono jarrumies Kiuru omassa putikissaan on, kun ei tuon pidempään jarruttamiseen pystynyt, vaan lausunto tuli pyydettäessä STM:stä.

"Vielä kehtasivat väittää että 90-luvulla olisi jotenkin jätetty ottamatta velkaa vaikka rahaa olisi ollut mahdollista saada. Tuo nyt oli valhe."

Lähde?

Laman hoito perustui devalvointiin, jolla vientivetoisesti saatiin kauppatase tasapainoon, ja velkaantuminen pysähtymään. Kotitalouksien kulutusta ei ole millään toisella poliittisella päätöksellä leikattu yhtä rajusti, kuin tuolloin tehtiin.
Jälkikäteen moni on arvioinut, että elvytys olisi pelastanut paljon, mutta pankkeja ei ehkä olisi kannattanut pelastaa.
Lues vaikka tuo:

Missä on todettu, että liikkumisrajoitukset ovat nyt välttämättömiä? Lähde? Sitä vastoin monessakin yhteydessä on todettu lainsäädännön valmistelun välttämättömyys, mutta käyttöönottoon on kolmevaiheinen harkinta, joissa jok'ikisessa vaiheessa mietitään erikseen välttämättömyyttä ja oikea-aikaisuutta.

Kerros uudestaan, mitkä lait eduskunta on kaatanut? Esitykset on tyrmätty Perustuslakivaliokunnassa, jonka jälkeen hallitus on vetänyt esitykset pois. Eduskunta ei ole hylännyt yhtään mitään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Miksi ei? Miten vaikka uusi-seelanti onnistui? Haetko näitä juttuja Juttutuvassa? Ei kun sehän on kiinni.

Ai?
Tilastojen mukaan ei onnistunut, mutta tilastoissa on varmaan karmaiseva virhe.
Totta sen sijaan on, että Uusi-Seelanti onnistui rajoittamaan viruksen leviämistä erinomaisesti. Tässä auttoi kolme aivan keskeistä tekijää;
-1500km avomerta rajan takana. Ei tarvinnut pohtia työmatkaliikennettä tai kauttakulkusopimuksia.
-Lainsäädäntö, joka salli omien kansalaisten asettamisen kahdeksi viikoksi valvottuun karanteeniin heidän omalla kustannuksellaan.
-Fiksumpi kansa, joka hyväksyi tiukat ulkonaliikkumiskiellot aina siellä, missä pieninkin tautipesäke ilmeni.

 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
-Fiksumpi kansa, joka hyväksyi tiukat ulkonaliikkumiskiellot aina siellä, missä pieninkin tautipesäke ilmeni.

Epäilemättä fiksumpi kuin on äänestäneet pätevän johdon itselleen.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minä omasta mielestäni listasi niitä enemmänkin. Sinä nyt halusit puuttua vain tuohon. Otetaanpa yksi täky lisää. Syksyllä STM sanoi ettei AVIen toimintaan puututa, ne kun ovat itsenäisiä virastoja. Seuraavana päivänä sairaanhoitopiiresitä kuitenkin kerrottiin, että STMstä oli tullut selvät määräykset millaisia toimenpiteitä kuuluu tehdä. Jälleen STM valehteli.

Tuo jälkimmäinen viestisi nyt ei enää tunnu edes tosissaan kirjoitetulta. Eli kaikki Marinin epäonnistumiset ovatkin olleet nerokasta strategiointia? Kognitiivinen dissonanssi on kyllä ihmeellinen asia.



Sorry, mulla oli toisen pidemmän postauksesi kanssa pieni tauko välissä, enkä huomannut, että nämä oli saman nikin tekemiä. Vastasin kyllä nyt siihen toiseeenkin, joten nyt odotan palautetta ainakin parin lähteen suhteen.

Sotketkotässä AVI:t ja Sairaanhoitopiirit tarkoituksella, vai onko kyseessä ajatuskatko?

Ministeriöiden nimenomaan kuuluu ohjata Aluehallintovirastojen toimintaan, koska laki siihen velvoittaa:

10 § (23.1.2015/30)
Toimialaohjaus


Aluehallintovirastojen toimintaa ohjaavat omilla toimialoillaan oikeusministeriö, sisäministeriö, valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö sekä se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on erikseen säädetty tai määrätty (toimialaohjaus). Valtiovarainministeriö huolehtii viraston yhteisiä toimintoja ja muita viraston yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisia toimenpiteitä koskevasta toimialaohjauksesta.

Pitkin syksyä ei mistään muusta juuri puhuttu kuin siitä, miksi Aluehallintovirastot ei järjestä rajojen testauksia, vaikka se lain mukaan on siihen oikeutettu. Ministeriöiltä puuttuu vaan turpaanveto-oikeus niskoittelevaa virastoa kohtaan. Aluehallintovirastot ryhtyivät toimiin vasta pitkällisen julkisen paineistuksen jälkeen


Sairaanhoitopiirit ovat kuntayhtymien perustamia Erikoissairaanhoidon yksikköjä.
Sairaanhoitopiirien ohjaus kuuluu taas STM:lle, koska laki siihen velvoittaa

5 § (22.12.2009/1548)

Erikoissairaanhoidon yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta kuuluu sosiaali- ja terveysministeriölle.

Mitä nyt on valehdeltu?
Lähteet?


En ole missään väittänyt Marinin kaikkia epäonnistumisia nerokkaaksi strategioinniksi. Mutta näiden kahden turhan lakiesityksen jo etukäteen tuomittu valmistelu on niin karmeassa epäsuhteessa virkamiehistön normityöhön, ettei tahallisuuden mahdollisuutta voi sulkea pois.



 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis on lukuja pyöritellyt, ja arvioinut ilmaantuvuuslukuja, joita lainaan nyt lupaa pyytämättä(sorry):

huhtikuu -20 138
joulukuu -20 118
maaliskuun -21 175

Saa noita lainata, mutta ei noita kannata mitenkään vakavasti ottaa, tai tuota huhtikuun lukua. Joulukuu ja tämän vuoden maaliskuu ovat suoraan THL:n tilastoista lasketut. Huhtikuu 2020 on taas sairaalaan joutuneiden määrän perusteella heitetty arvio pohjautuen todellisten tapausten mahdolliseen määrään.

Edes minä en ota tuota lukua vakavasti. Se on sen luokan laskuharjoitus, että THL:kään ei pysty sellaiseen. :D
 
Suosikkijoukkue
IFK
Saa noita lainata, mutta ei noita kannata mitenkään vakavasti ottaa, tai tuota huhtikuun lukua. Joulukuu ja tämän vuoden maaliskuu ovat suoraan THL:n tilastoista lasketut. Huhtikuu 2020 on taas sairaalaan joutuneiden määrän perusteella heitetty arvio pohjautuen todellisten tapausten mahdolliseen määrään.

Edes minä en ota tuota lukua vakavasti. Se on sen luokan laskuharjoitus, että THL:kään ei pysty sellaiseen. :D

Haluatko arvioida tämän ja viimekevään tartuntojen suhdetta mitenkään?

Omasta mielestäni brittivariantti leviämisärhäkkyydellään teki aivan uuden pallopelin, ja siksi pidin tämän kevään tartuntojen määrää viime kevättä huolestuttavampana. Nythän tartunnat painuvat alas, mutta reilu kuukausi sitten näytti tilanne ihan erilaiselta kuin nyt.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet oikeassa.
Täältä vanha kansa hiuksista vittuun ja fiksumpi sakki tilalle.
On tää sen verran hieno maa, että olisi sen ansainnut.
Sun juttus on niin väsyneitä. Kerro vaikka, että miten eroaa kaksi valtiota, jotka ovat laittaneet rajoille tarkan kontrollin, jos toinen on saari? Miten saarelaisuus auttaa tässä?

Edit. Kännykän autocorrect
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Sun juttus on niin väsyneitä. Kerro vaikka, että miten eroaa kaksi valtiota, jotka ovat laittaneet rajoille tarkan kontrollin, jos toinen on saari? Miten saarelaisuus auttaa tässä?

Edit. Kännykän autocorrect

No kiitos mielenkiinostasi väsyneisiin juttuihini.

Koitin miettiä valtiota, jossa rajoilla olisi mahdollisimman tarkka kontrolli, jolloin ensimmäisenä tuli mieleen Pohjois-Korea.
Maassa ei ollut turistiliikennettä nimeksikään, eikä kauttakulkuliikennettä. Työssäkäyntiliikennettä Kiinaan oli jonkun verran, mutta se on todella vähäistä ja hyvin kontrolloitua. Yksi ainut lentoreitti Pekingiin. Wuhaniin maamatkaa 2tkm. Autoritaarinen diktatuuri helpottaa päätöksentekoa, eikä perustuslakia tai yhdenvertaisuussäädöksiä tartte miettiä pätkääkään. Pohjois-Korea sulki rajansa ensimmäisten joukossa 23.1.2020 Sulku oli täyssulku, koski henkilö- ja tavaraliikennettä. Virallisia korona-lukuja maasta ei saa, mutta tuosta saa käsityksen:

In April 2021, Russian diplomats in Pyongyang said that North Korea had "total restrictions that are unprecedented in their severity" as well as severe shortages. According to the diplomatic mission, many foreign diplomats had left the country, leaving less than 290 foreigners in North Korea, including only nine ambassadors and four chargés d'affaires.[65] Later that month, Kim Jong-un said North Korea was facing its "worst-ever situation" in reference to the economic downturn due to the coronavirus;[66] he called for the party to wage another Arduous March to fight the severe economic difficulties.[67]

Rajojen sulkeminen ei ole suojannut yhtään, virus oli jo maassa.

Etelä-Korea, satoja suoria lentoja Kiinaan, maaraja pohjoiseen suljettu. Kaikki lentomatkustat määrättiin kahden viikon karanteeniin omalla kustannuksellaan. Runsaan lentoliikenteen vuoksi virus levisi maahan, mutta tartunnat saatiin alas käyttämällä tekniikkaa tehokkaasti. Tartunnan saaneitten kontaktit selvitettiin GSM-reitityksellä, tehokkailla kasvojentunnistusohjelmilla (toimivat maskienkin kanssa) luotto-, pankki-, kulku-, ja matkakorttien seurannalla. Karanteenirikkomuksista isot sakot. Oleellisinta oli, että Etelä-Korea oli oppinut mers-viruksesta paljon:

South Korea’s strong enabling environment positioned the government to act quickly and effectively. After its flawed response to a MERS outbreak in 2015, the government made 48 reforms to boost public health emergency preparedness and response. In addition, a well-functioning national health insurance system, ample human resources and infrastructure, and constructive relationships between key institutions—such as the president’s office, the Ministries of Health, Education, and Foreign Affairs, and the Korean Centers for Disease Control and Prevention, which was renamed the Korea Disease Control and Prevention Agency (KDCA), during the pandemic—enabled an extraordinarily decisive response to the pandemic.

Suljettu maaraja ja tekokkaat valvotut karanteenit eivät estäneet viruksen maahantuloa.

Euroopassa on ollut sulkuja, ulkonaliikkumiskieltoja, rajatestauksia, hopeavettä ja hyvää uskoa. Ei mitään merkitystä. Virus on kulkenut niinkuin on huvittanut. Tai no, ihmisten mukanahan tämä kulkee. Toivottavasti seuraavaa mutaatiota ei levitä vaikka linnut, silloin onkin ihan uudet ongelmat.

Uusi-Seelanti on pärjännyt loistavasti. Ja tässä meri on ollut aivan ratkaisevassa osassa, usko tai älä. Ei ollut päivittäistä työmatkaliikennettä, joka olisi kuljettanut viruksen maasta toiseen. Ainoa reitti oli lennot tai laiva. Ei suoraa yhteyttä Wuhaniin. Merimatka on niin pitkä, että se muodosti karanteenin. Lentomatkustajat pistettiin omalla kustannuksellaan valvottuihin karanteeneihin. Tuollakaan ei pystytty estämään viruksen maahan pääsyä, mutta tiukoilla ulkonaliikkuskielloilla heti viruksen nostettua päätään, se saatiin tukahdutettua.
Oleellisinta oli, että maayhteyden puuttumisen vuoksi ei ollut sitä samaa virusvirtaa, joka Suomella oli kahden päin vittua koronaa hoitaneista naapureistaan. Matkailumäärät Suomeen oli moninkertaiset Uuteen Seelantiin verrattuna. Hiihtolomalaiset toi koronaa Milanosta, Madridista, Lontoosta joihin Wuhanista oli suorat lennot. Ttransitliikenne, eli venäläisten rekkaralli satamiin on kansainvälisillä kuljetussopimuksilla suojattu, ja niitä rekkoja on paljon. Suuri osa Moskovasta, johon Wuhanista oli suora lento.

Tästä erästä pitäisi oppia mahdollisimman paljon. Tämä on vasta eka erä pelistä nimeltään korona. Yli puolet maailman valtioista tulee jäämään ilman rokotteita. Eliitti ja virkamieskunta ehkä rokotetaan, mutta kansanrokotteisiin ei ole varaa. Virus jää pyörimään, mutantoituu, ja matkustelee sitten sinne tänne etsien jalansijaa, sillä aina löytyy se virkamies, jonka on osallistuttava johonkin tärkeään tapahtumaan, vaikka pikkusen lentsulta tuntuu. Tai backpacker ettimässä sitä fantastista kusen polttamaa kylärupuskaa, missä kukaan länkkäri ei ole käynyt. Se riittää, jos paska on tuulettimessa. Jos mutantti kantautuu Suomeen, niin toista tällaista reilun vuoden rospuuttoa ei talous kestä. Rajoja on turha yrittää sulkea. Rajaliikennettä on vähennettävä tietenkin mahdollisimman paljon, mutta pulloa maasta ei saada millään. Etelä-Korean toimintatavoista valmiuslakiin on saatava uudet poikkeusolo-säädökset, jotka mahdollistaa kaiken muun lainsäädännön ohittamisen. Meidän nykyistä normaaliolojen lainsäädäntöä tai perusoikeuksia on ihan turha ruveta viilailemaan, koska ne toimivat normaalioloissa erinomisesti. Mutta pandemian kaltaisen poikkeustilanteen varalle ne eivät sovellu mitenkään. Silloin pitää käytössä olla poikkeusolojen lainsäädäntö, mikä ei taas missään normioloissa voi olla käytettävissä. Viruksen torjunta pitää perustua kontaktien totaaliseen minimointiin, mikäli virus leviää ihmisestä toiseen. Se taas onnistuu vain totaalisilla ulkonaliikkumiskielloilla, jolloin kukaan ei liiku missään. Ulkonaliikkumiskielto määrätään mahdollisimman paikalliseksi jätevesitutkimusten tulosten perusteella. Jos jätevesistä löytyy virus, se seutukunta kiinni, ja kukaan ei liiku. Tämä on kumminkin yrityksille ja ihmisille, taloudelle ja toimeliaisuudelle paljon parempi vaihtoehto, kuin tällainen yli vuoden jatkuva nillittely. Vaaleissa kannattaa äänestää niitä, joilla on järkevä pandemiaohjelma talousohjelman lisäksi. Tuleviin haasteisiin ei lihapäillä tai perseenkeikuttajilla ole mitään annettavaa. Naureskellaan tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Mitä tämä tarkoittaa? Ei aukea.

Tämä tarkoittaa sitä, että maasamme liikkuu hyvin pieni räkäyskä-populaatio, joka vitut välittää mistään, ja levittää virusta ympärilleen.
Koska janipetteri pahastuu, jos häntä siitä toruu, niin tasalakkimeiningillä koko kansa on vaihdettava. Silloin hienoon maahamme saadaan uudet kansalaiset, jotka toivottavasti ymmärtää, ettei mitätön vähemmistä voi pilata koko väestön bileitä urpoilullaan. Maa itsessään on hieno, siinä ei ole vikaa. Urpot tän pilaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä tarkoittaa sitä, että maasamme liikkuu hyvin pieni räkäyskä-populaatio, joka vitut välittää mistään, ja levittää virusta ympärilleen.
Koska janipetteri pahastuu, jos häntä siitä toruu, niin tasalakkimeiningillä koko kansa on vaihdettava. Silloin hienoon maahamme saadaan uudet kansalaiset, jotka toivottavasti ymmärtää, ettei mitätön vähemmistä voi pilata koko väestön bileitä urpoilullaan. Maa itsessään on hieno, siinä ei ole vikaa. Urpot tän pilaa.
Ja näistä jotka eivät välitä, joku 80% on kokemukseni mukaan arabeja tai ryssiä.
 
Tämä tarkoittaa sitä, että maasamme liikkuu hyvin pieni räkäyskä-populaatio, joka vitut välittää mistään, ja levittää virusta ympärilleen.
Koska janipetteri pahastuu, jos häntä siitä toruu, niin tasalakkimeiningillä koko kansa on vaihdettava. Silloin hienoon maahamme saadaan uudet kansalaiset, jotka toivottavasti ymmärtää, ettei mitätön vähemmistä voi pilata koko väestön bileitä urpoilullaan. Maa itsessään on hieno, siinä ei ole vikaa. Urpot tän pilaa.
Kansa vaihdettava? Onko tämä jotain sairasta pilaa? Ketkäs sitten hienolle lättymummelille kelpaisi tänne?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kansa vaihdettava? Onko tämä jotain sairasta pilaa? Ketkäs sitten hienolle lättymummelille kelpaisi tänne?

Mä lentäsin tietysti pihalle niinkun muutkin. Ei tänne jäämiseen kenelläkään mitään etuoikeuksia olisi.
Sitä ennen mä ottaisin tänne saman määrän porukkaa jokaisesta maailman itsenäisestä valtiosta. yht. 15miljoonaa olisi hyvä.
Perkaisin kaikki kosket kalastukselle ja rakentaisin puolenkymmentä F1 ja supermotokelpoista moottorirataa. Tekisin leirikouluista Lapissa mukuloille pakollisia. Asepalvelus kaikille pakolliseksi, kertaharjoituksia 3 viikkoa/vuodessa, jolloin ammuttaisiin itärajalle raivatuilla ampumaradoilla pitkin rajaa taukoamatonta sarjatulta 24/7 Tasavero palkkatuloihin, pieni kansalaispalkka, kolmen ruokalajin leipäjonot ja hätätilatelttamajoitukset, eikä mitään muita tulonsiirtoja. Määräisin suomen ja saamen ainoiksi virallisiksi kieliksi, mutta antaisin kouluille opetusvapauden valitsemiinsa kieliin. Pitäisin uskonnot irti valtiosta, kieltäisin mämmin ja suopotkupallon. Lätkä kansallispelinä. Laillistaisin huumeet, mutta niiden kehitystyö ja jakelu olisi valtion monopoli. Kattonopeus 160km/h. Kaupunkipyörille hyvin tiukat ulkonäkökriteerit. Kolmannes kansanedustajista valittaisiin kerrallaan, mutta ennen valtakirjan vahvistamista olisi soveltuvuustestit, kielikoe (min3) historian koe ja toimintasuunnitelman katselmus. Tupakointi olisi kielletty koko maassa. Kieltäisin Jatkoajassa roikkumisen puolen yön jälkeen. Öitä!
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kansa vaihdettava? Onko tämä jotain sairasta pilaa? Ketkäs sitten hienolle lättymummelille kelpaisi tänne?
Se on tommosta demarimenoa. Silloin kun ei syytetä muita, lähinnä kokoomusta tai muuten muistella historiaa niin heittäydytään uhrin asemaan. Toki julistautuminen paremmiksi ihmisiksi on myös keinovalikoimassa silloin kun vihreitä tai vassareita ei ole samassa huoneessa.
 
Mä lentäsin tietysti pihalle niinkun muutkin. Ei tänne jäämiseen kenelläkään mitään etuoikeuksia olisi.
Sitä ennen mä ottaisin tänne saman määrän porukkaa jokaisesta maailman itsenäisestä valtiosta. yht. 15miljoonaa olisi hyvä.
Perkaisin kaikki kosket kalastukselle ja rakentaisin puolenkymmentä F1 ja supermotokelpoista moottorirataa. Tekisin leirikouluista Lapissa mukuloille pakollisia. Asepalvelus kaikille pakolliseksi, kertaharjoituksia 3 viikkoa/vuodessa, jolloin ammuttaisiin itärajalle raivatuilla ampumaradoilla pitkin rajaa taukoamatonta sarjatulta 24/7 Tasavero palkkatuloihin, pieni kansalaispalkka, eikä mitään muita tulonsiirtoja. Määräisin suomen ja saamen ainoiksi virallisiksi kieliksi, mutta antaisin kouluille opetusvapauden valitsemiinsa kieliin. Pitäisin uskonnot irti valtiosta, kieltäisin mämmin ja suojalkapallon. Lätkä kansallispelinä. Laillistaisin huumeet, mutta niiden kehitystyö ja jakelu olisi valtion monopoli. Kattonopeus 160km/h. Kaupunkipyörille hyvin tiukat ulkonäkökriteerit. Kolmannes kansanedustajista valittaisiin kerrallaan, mutta ennen valtakirjan vahvistamista olisi soveltuvuustestit, kielikoe (min3) historian koe ja toimintasuunnitelman katselmus. Tupakointi olisi kielletty koko maassa. Kieltäisin Jatkoajassa roikkumisen puolen yön jälkeen. Öitä!
Oliko tämä oksennus se virallinen vastaus vai samaa scheissea kuin ne kymmenen edellistä kirjoitusta? Ihme venkoilua.

Aiheeseen liittyen samalla vakavuudella. Sanna ja Krista yrittää kovasti tehdä Suomesta pohjolan Venezuelaa kun vasemmistolaisita malleista on niin hyvät kokemukset kautta maailman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös