Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 678 120
  • 21 453

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Nyt alkaa hieman näyttää siltä, että tuloksellisesti Marinin hallitus on selvinnyt jopa erinomaisesti koronakriisin hoidosta. Suomen tilanne EU:n verrokkimaihin on sekä kuolemantapausten määrän että talouden supistumisen osalta ihan kärkiluokkaa. Kuoppia ja kompurointia tässä matkan varrella on ollut, mutta isossa kuvassa lopputulos on oikeasti ihan hyvä - jos nyt tartuntakehitys jatkaa lasku-uralla sekä rokotepeitto saadaan sellaiseksi, että yhteiskunnan laaja avaaminen on perusteltavissa.

Sen sijaan tulevat vuodet ovat uusi haasteiden aika - niin työmarkkinatilanteen, talouden tasapainottamisen kuin monen muunkin asian osalta. Kukaan ei pysty varmasti sanomaan, mikä skenaario toteutuu mitenkin. Ja tätä pitäisi nyt yhdessä työstää, jotta Suomi saadaan mahdollisimman hyvin takaisin raiteilleen.

Sen sijaan ei voi kuin ihmetellä, miten jotkut oikeasti voivat samanaikaisesti sekä vähätellä koronaa tautina että vastustaa rajoituksia - perusteena se, että Suomessa influenssaankin kuolee enemmän kuin koronaan. Esimerkiksi Ruotsin lukuihin vertaamalla on täysin perusteltua sanoa, että koronaan olisi ilman rajoituksia kuollut Suomessakin ihan eri määrä ihmisiä kuin mitä nyt on kuollut, koska rajoituksia on tehty. Eikä talouskaan isossa kuvassa olisi sen paremmassa jamassa, jos rajoituksia ei olisi tehty. Siitä voi tietysti keskustella, mikä ja miten on reilua elvyttää.

Myös on hieman erikoista katsoa laput silmillä sitä, mitä Kokoomus sanoo, että olisi pitänyt tehdä tai mitä PS sanoo, että olisi pitänyt tehdä. Nyt hallituksen toteuttama kokonaisuus ei varmasti ole se, mitä SDP/Marin olisi itse halunnut tehdä. Eikä se ole se, miten Keskusta olisi asiat yksin päättäessään tehnyt. Tai Vihreät. Tai RKP. Monipuoluejärjestelmässä on pakko tehdä sellainen kokonaisuus, mikä kelpaa kaikille kompromissiksi - se on sekä hyvä että huono kokonaisuuden kannalta eri tilanteissa - tässä tilanteessa nopeita päätöksiä vaadittaessa aiheuttaa hieman sekavia ja puolivalmiin tuntuisia kokonaisuuksia. Aikaa ei kuitenkaan olisi ollut perinpohjaiseen vuoden kestävään valmisteluun.

Itseni on hyvin vaikea uskoa, että hallituksessa ollessaan Kokoomus tai PS olisi saanut lopputulemaksi sellaista mallia, joka heidän mielestään olisi reiluin tai tehokkain. Paljon sielläkin olisi pitänyt kääntää ja vääntää - eikä perustuslakivaliokunnan kannanototkaan olisi välttämättä kaikkeen opposition ehdottamaan vihreää valoa näyttänyt. Se on helppo huudella huonoa neuvottelutulosta, kun ei tarvitse neuvotella, vaan voi itse olla yksimielinen itsensä kanssa.

Nyt - kun toivottavasti tämä kriisi saadaan muutamassa kuukaudessa laantumaan - olisi oikeasti tärkeää puhaltaa yhteen hiileen ja katsoa mieluummin yhdessä tulevaisuuteen avoimesti keskustellen kuin populistisesti huudella oikealta ja vasemmalta sitä sun tätä. Ja ainakin itse toivon, että niin hallitus kuin oppositio eräistä henkilöistä huolimatta pystyy tähän yhteiseen rakentavaan keskusteluun vähintään kulisseissa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ehdin vasta nyt vastaamaan, koska sain onnekseni olla illan töissä ja yöllä kiinnosti NHL-asiat enemmän.

Ensin tuosta yksinyrittäjien tuesta. Täytyy myöntää että siinä menen täysin mediassa olleilla tiedoilla. Tuohan on erittäin suuressa määrin kauneudenhoito- ja tapahtuma-alan ongelma. Ravintola-alalla on vielä aika vähän tuota vaikka jotkin toimijat ovat alaa yrittäneet siihen suuntaan viedä. Sen verran kuitenkin sanon, että tuskinpa tuo 2000 euroa näin vuoden jälkeen enää ihan kauheasti lämmittää...

90-luvun lama oli tottakai paljon pahempi tilanne kaikin puolin. Minunkin perheeni siitä kohtuullisesti kärsi vaikkei onneksi niin paljon kuin moni muu. Pelkkä työttömyys ei kuitenkaan ole yhtä paha kuin vuosien velkataakka. Tälläkin hetkellä kuitenkin ajetaan firmoja konkurssiin ihan valtion toimilla. Ei yhtä laajassa mittakaavassa mutta minusta se ei varsinaisesti muuta asiaa sen paremmaksi. *

Mitä tulee tuohon viimeiseen kappaleeseen niin minä en tule ikinä hyväksymään argumentiksi, että joku muu olisi saattanut tehdä vielä huonompaa jälkeä. En myöskään näe järkevänä muutenkaan spekuloida muiden mahdollisilla tekemisillä. En minä voi tietää mitä joku toinen hallitus olisi tehnyt, et sinä eikä kukaan muukaan. Senpä takia keskityn tämän hallituksen tekemisiin.

Se tässä kaikessa korpeaa eniten että hallituksessa on nyt kaikki ne puolueet jotka normaalisti haluavat esiintyä heikompiosaisten puolustajina. Puheissa muistetaan aina mainita lapset, nuoret ja matalapalkka-alat. Olipa Sanna Marin pari kuukautta sitten jopa PAMin lehden kannessa kertomassa miten naisvaltaiset matalapalkka-alat pelastavat maan. Näistä puheista huolimatta juuri näiden kapeiden hartioiden niskaan kaadetaan taas kaikki paska.

Eihän suomalaisella keskiluokalla ole mitään hätää. Noista reppanoista jotka valittavat ettei pääse salille tai ravintolaan, miettimättä hetkeäkään että siinä meni samall joidnekin ihmisten elanto, minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Etätöitä tekevä keskiluokka ei nyt muutenkaan saa minulta kovin korkeita pisteitä. Niitä kaltoin kohdeltuja nyt vaan auta pätkääkään että keskiluokalla menee hyvin. Ei rahallisesti eikä psyykkisesti.

Pian pitää taas lähteä, onneksi, töihin joten saatan palata illemmalla tahi huomenna asiaan.

*Osaisikohan joku kaivaa tiedon siitä kuinka moni yritys on lopettanut toimintansa viime kuukausina? Ravintola-alalla ja varsinkin cateringpuolella on nimittäin todella paljon pienempiä yrityksiä jotka ovat yksinkertaisesti lopettaneet toimintansa ennen konkurssiin päätymistä. Konkurssilukuja on käsiteltykin julkisuudessa, mutta nämä tapaukset pitäisi osata etsiä eri tavalla.

Eihän 2000€ kovin kummoinen raha ole, mutta reilu vuosi sitten se pelasti todella paljon. Sillä maksettiin päällekaatuvimmat laskut, ilmoittauduttiin te-toimistoon ja kelaan, josta alkoi sitten peruspäivärahan ja asumistuen tulo. Pistettiin liisarit poikki, neuvoteltiin vuokraisännän ja muiden velkojien kanssa, ja vedettiin kaikki omat kulut minimiin. Monessakin tapauksessa juuri tuo 2000€ oli se stimulantti, joka antoi uskon, että jotain kannattaa tehdä, sillä tilausten ja asiakkaiden kadottua yhdessä viikonlopussa täysin, tunnelma oli monella aika hemmetin synkkä. Moni on sanonut, että se raha pisti hänet toimimaan. Finanssikriisin yhteydessä puhelin soi kaksi päivää eräpäivän jälkeen, ja vakuutusmaksuja karhuttiin aika kylmillä sävelillä. Koronan alkaessa vakuutusyhtiöstä tuli mulle tekstiviesti muutama päivä ennen eräpäivää, että "olet saanut automaattisesti kuukauden lisää maksuaikaa laskullesi." Itse olin laskun jo maksanut, mutta itseäni tämä pieni asia lämmitti aivan helvetisti, tuli tunne, että nyt kaikki on kimpassa selviytymässä jostain, mistä ei vielä mitään tiedetty. Paria päivää myöhemmin soitti pankki, että haluatko tulla lyhennysvapaasta keskustelemaan. Tuli tunne, että nyt on jollain mahtikäskyllä ysärin ja finanssikriisin murjoma ihminen otettu ihan eri tavalla huomioon, ja aidosti koitetaan päästä asioissa eteenpäin. Oleellista oli, että kaikki nuo pienet teot yhteensä loi sen uskon, että sängystä kannattaa nousta. Ne oli rahallista arvoaan monin kerroin arvokkaampia, ja tuo kaksitonninen mitättömyydessään iso osa sitä uskon palautusta, jota moni yksinyrittäjä tarvitsi.


Kaikki lopettaneet eivät ole ilmoittaneet kaupparekisteriin lopettamistaan koronavuonna, mutta ei aiemminkaan, joten suuruusluokkana luvut ovat vertailukelpoisia.


Kuvana: https://www.stat.fi/til/konk/2020/12/konk_2020_12_2021-01-27_tie_001_fi_001.png

Tuokin on hyvä lukaista läpi:

 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt alkaa hieman näyttää siltä, että tuloksellisesti Marinin hallitus on selvinnyt jopa erinomaisesti koronakriisin hoidosta.

Toki, jos faktat unohdetaan. Otetaan vain kaksi, tuoretta esimerkkiä ja lähteenä ensimmäisessä Helsingin Sanomat, pääkirjoitus:

Eli aluepoliittisesti asiaa tarkastellessaan hallitus olisi valmis ottamaan vastuulleen sen, että pandemia johtaa useampiin sairastumisiin ja jopa kuolemiin kuin mitä asiantuntijoiden ohjeen tarkasta noudattamisesta seuraisi. Se olisi hengenvaarallisen tunkkaista aluepolitiikkaa

Kenen silmin kyse on tuloksellisesta, erinomaisesta koronakriisin hoidosta?

Toinen esimerkki. Hallitus vatuloi koronapassin kanssa. Siihen voisi laittaa neg. todistuksen koronasta, jo sairastetun koronan sekä rokotetiedot Tanskan tapaan. Tällä digitaalisella passilla saisi sitten palveluita auki ja voisi tulla palvelluksi. Passi ei loukkaisi kenenkään yhdenvertaisuutta siten, että sitä ei voisi näin tehdä, ja tätähän oikeustietelijät kannattivat. Tanskassa mennään jo alustavalla passilla, ja Suomessa voitaisiin mennä myös alustavalla passilla, jos halua olisi.

Kenen silmin kyse on tuloksellisesta, erinomaisesta koronakriisin hoidosta?

Taloudesta olikin jo eilen juttua @Lätty-ylämummo kanssa ja en lähde enempää siihen suuntaan kuin toteamalla, että järkevämpää olisi ollut kulkea Kokoomuksen, Saksan ja Ruotsin esittämiä teitä. Loput löytyvät siitä keskustelusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itseni on hyvin vaikea uskoa, että hallituksessa ollessaan Kokoomus tai PS olisi saanut lopputulemaksi sellaista mallia, joka heidän mielestään olisi reiluin tai tehokkain. Paljon sielläkin olisi pitänyt kääntää ja vääntää - eikä perustuslakivaliokunnan kannanototkaan olisi välttämättä kaikkeen opposition ehdottamaan vihreää valoa näyttänyt. Se on helppo huudella huonoa neuvottelutulosta, kun ei tarvitse neuvotella, vaan voi itse olla yksimielinen itsensä kanssa.

Itse taas uskon, että KOK + PS + X malli olisi ollut paljonkin parempi. Kysehän oli isossa kuvassa siitä, että veroja olisi alennettu ja ostovoimaa parannettu sekä annettu esimerkiksi yrityksille sen hyödyntämismahdollisuuksia, kuten etämyynnin salliminen. Koronan osalta on vaikea sanoa, olisiko ollut muuta kuin järkiperäisempiä ratkaisuja.

Nyt - kun toivottavasti tämä kriisi saadaan muutamassa kuukaudessa laantumaan - olisi oikeasti tärkeää puhaltaa yhteen hiileen ja katsoa mieluummin yhdessä tulevaisuuteen avoimesti keskustellen kuin populistisesti huudella oikealta ja vasemmalta sitä sun tätä. Ja ainakin itse toivon, että niin hallitus kuin oppositio eräistä henkilöistä huolimatta pystyy tähän yhteiseen rakentavaan keskusteluun vähintään kulisseissa.

Itse en usko rakentavaan yhteistyöhön. Marinin hallitus on niin punainen linjauksiltaan, että mitään tarvetta en edes näe yhteisen linjan hakemiseen. Ainoa mitä tarvitaan, on hallituksen kaatuminen mahdollisimman pian. Mielellään ennen sotea, kestävyysratkaisuja ja muita isoja uudistuksia.

Toistetaan tuo IL:n kepulaisnäkemys: Paavo Lipposen, Eero Heinäluoman ja Jutta Urpilaisen päivinä SDP oli kiinnostunut siitä, miten kansantaloutta kasvatetaan ja työpaikkoja luodaan yksityisiin yrityksiin. Rinne ja Marin eivät.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse en usko rakentavaan yhteistyöhön. Marinin hallitus on niin punainen linjauksiltaan, että mitään tarvetta en edes näe yhteisen linjan hakemiseen. Ainoa mitä tarvitaan, on hallituksen kaatuminen mahdollisimman pian. Mielellään ennen sotea, kestävyysratkaisuja ja muita isoja uudistuksia.

Toistetaan tuo IL:n kepulaisnäkemys: Paavo Lipposen, Eero Heinäluoman ja Jutta Urpilaisen päivinä SDP oli kiinnostunut siitä, miten kansantaloutta kasvatetaan ja työpaikkoja luodaan yksityisiin yrityksiin. Rinne ja Marin eivät.

Nämä pari kappaletta ovat varmaan parhaat tälle palstalle ikinä kirjoitetut. Jokaisen sanan voi allekirjoittaa sellaisenaan. Mitä nopeammin tästä kansanvaltuuskunnasta päästään eroon sen parempi - jokainen viikko maksaa miljardeja.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse taas uskon, että KOK + PS + X malli olisi ollut paljonkin parempi. Kysehän oli isossa kuvassa siitä, että veroja olisi alennettu ja ostovoimaa parannettu sekä annettu esimerkiksi yrityksille sen hyödyntämismahdollisuuksia, kuten etämyynnin salliminen. Koronan osalta on vaikea sanoa, olisiko ollut muuta kuin järkiperäisempiä ratkaisuja.

Itse en usko rakentavaan yhteistyöhön. Marinin hallitus on niin punainen linjauksiltaan, että mitään tarvetta en edes näe yhteisen linjan hakemiseen. Ainoa mitä tarvitaan, on hallituksen kaatuminen mahdollisimman pian. Mielellään ennen sotea, kestävyysratkaisuja ja muita isoja uudistuksia.

Toistetaan tuo IL:n kepulaisnäkemys: Paavo Lipposen, Eero Heinäluoman ja Jutta Urpilaisen päivinä SDP oli kiinnostunut siitä, miten kansantaloutta kasvatetaan ja työpaikkoja luodaan yksityisiin yrityksiin. Rinne ja Marin eivät.

Itseni on hyvin vaikea uskoa, että mikään malli, joka sisältää yhdistelmän PS voisi olla toimiva. Kokoomuksen kanssa olen monista asioista kyllä samaa mieltä, ja Kokoomus on ainakin aiemmin profiloitunut sivistyspuoleena. Täysin mahdoton kuitenkin arvioida, mitä olisivat oikeasti saaneet läpi ja missä aikataulussa, helppoa se on heitellä täällä väitteitä. Eikä oikein tuo X riitä arvioimaan kokonaisuutta.

Se on kuitenkin ihan tilastollinen fakta, että Suomella on Euroopan parhaimpiin kuuluvat luvut sekä koronakuolemien pienuuden, sairaalakapasiteetin kestämisen että talouden hiipumisen osalta. Paljon enemmän muualla on kuolemia väkilukuun suhteutettuna ja talous ottanut iskua. Hyvin vaikea tässä on uskoa, että mikään muu koalitio olisi tähän mennessä selvinnyt paremmin. Hallituksen syyttäminen ideologisista syistä tässä tilanteessa on lähinnä hävettävää.

Kun tästä epidemian akuutista vaiheesta päästään ohi, isot haasteet on todellakin lähitulevaisuudessa. Enkä oikein näe sellaista kokonaisuutta, joka pystyisi yksimielisesti muodostamaan hallituksen ja toimimaan messiaana - kuten annat ymmärtää. Valitettavasti Kokoomus on lähtenyt nyt mukaan rakentavan kehityksen sijaan vastakkainasettelun tielle ja vajoamassa valtakunnan tasolla Perussuomalaisten apupuolueeksi, vaikka Kokoomuksella olisi nyt hieno positioinnin paikka olla neuvottelukykyinen sivistyspuolue.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Itse taas uskon, että KOK + PS + X malli olisi ollut paljonkin parempi. Kysehän oli isossa kuvassa siitä, että veroja olisi alennettu ja ostovoimaa parannettu sekä annettu esimerkiksi yrityksille sen hyödyntämismahdollisuuksia, kuten etämyynnin salliminen. Koronan osalta on vaikea sanoa, olisiko ollut muuta kuin järkiperäisempiä ratkaisuja.



Itse en usko rakentavaan yhteistyöhön. Marinin hallitus on niin punainen linjauksiltaan, että mitään tarvetta en edes näe yhteisen linjan hakemiseen. Ainoa mitä tarvitaan, on hallituksen kaatuminen mahdollisimman pian. Mielellään ennen sotea, kestävyysratkaisuja ja muita isoja uudistuksia.

Toistetaan tuo IL:n kepulaisnäkemys: Paavo Lipposen, Eero Heinäluoman ja Jutta Urpilaisen päivinä SDP oli kiinnostunut siitä, miten kansantaloutta kasvatetaan ja työpaikkoja luodaan yksityisiin yrityksiin. Rinne ja Marin eivät.

Korona-rokotusten painotusten aika on vasta sitten, kun rokotuksia tulee maahan määriä, että niitä on ylipäätään mielekästä jotenkin painottaa. Riskiryhmien ja terveydenhoitohenkilöstön rokottaminen on ainakin minun arvoissani etusijalla asuinkunnasta riippumatta. Rokottaisin vielä poliisin, ambulanssikuskit, palokunnan, ja ehkä opettajatkin vielä ensin ympäri maan. Se on totta, että joissain pikkukunnissa rokotetaan jo työikäisiäkin, mutta niillä sadoilla tai muutaman tuhannen rokotteen erillä ei pääkaupunkiseudun tilannetta muuteta miksikään. Alueellista vihaa lietsotaan kyllä. Toukokuulle ennustetut rokotemäärät alkaa olla luokkaa, jonka painottamista voisi harkita. Saas nähdä mitä tehdään.

Korona-passi/todistus on ollut hallituksen todo-listalla ainakin helmikuusta. Sitä on valmisteltu yhdessä EU:n kanssa, jotta siitä saataisiin EU:n alueella toimiva. Passilla/todistuksella en näe vielä nyt täällä mitään käyttöä, sillä nyt on liian aikaista alkaa rajoitteiden purkaminen. Passin/todistuksen käyttöönotto on ilmoitusluontoinen asia jostain omakannasta tai vastaavasta ladattavaksi, joten sen jakeluun ei tarvitse varata aikaa. Mutta jos se lanseerattaisiin nyt käyttöön, niin jengi ulosmittaisi edut välittömästi, jolloin kontaktit ja tartunnat lisääntyisi.

Kaikenkaikkiaan noilla perusteilla koko hallituksen reilun vuoden mittaisen työn lyttääminen on kyseenalaista. Kansainvälisessä vertailussa on pärjätty hyvin, ellei jopa erinomaisesti. Nyt hallituksella on uudet haasteet. Mielenkiintoista olisi kuulla, että mitä nyt pitäisi tehdä?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Korona-passi/todistus on ollut hallituksen todo-listalla ainakin helmikuusta. Sitä on valmisteltu yhdessä EU:n kanssa, jotta siitä saataisiin EU:n alueella toimiva. Passilla/todistuksella en näe vielä nyt täällä mitään käyttöä, sillä nyt on liian aikaista alkaa rajoitteiden purkaminen. Passin/todistuksen käyttöönotto on ilmoitusluontoinen asia jostain omakannasta tai vastaavasta ladattavaksi, joten sen jakeluun ei tarvitse varata aikaa. Mutta jos se lanseerattaisiin nyt käyttöön, niin jengi ulosmittaisi edut välittömästi, jolloin kontaktit ja tartunnat lisääntyisi.

Ilmeisesti Tanskassa ovat sitten astetta tyhmempiä kuin meidän hallituksemme tässä asiassa. Eikö se nimenomaan kannattaisi lanseerata nyt, kun rokotettujen määrä on kuitenkin kohtuu pieni..? Mitä enemmän rokotettuja on, sitä enemmän myös niitä etujen käyttäjiä on.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ilmeisesti Tanskassa ovat sitten astetta tyhmempiä kuin meidän hallituksemme tässä asiassa. Eikö se nimenomaan kannattaisi lanseerata nyt, kun rokotettujen määrä on kuitenkin kohtuu pieni..? Mitä enemmän rokotettuja on, sitä enemmän myös niitä etujen käyttäjiä on.

Tanska lanseerasi passin viikko sitten, mutta sen käyttö alkaa vasta 21.4. Yksi käytön ehdoista on, että molemmat rokotteet täytyy olla otettuna. Heitä on Tanskassa nyt n. 500000 ja meillä 97500. Negatiivinen testitulos käy myös, mutta sen voimassaolo on se 72h ja sitten uuteen testiin. Tanska edellyttää yrittäjiä sanktioiden uhalla tarkistamaan passin asiakkailtaan. Minusta tuo meillä rokotettujen määrä ei riitä asiakaskunnaksi mihinkään vielä. Olisi mielekkäämpää painaa tartunnat alas, odottaa riittävä rokotekattavuus, ja avata sitten palvelut kaikkien käytettäväksi. Tuolla Tanskan mallilla palveluja voi avata suurimmissa taajamissa, joista ehkä löytyy riittävä määrä rokotettuja asiakaskunnaksi, mutta pienemmillä paikoilla ei kannata.

Matkustamisen kannalta todistus tuntuu mielekkäältä. Siksi olen tuon eurooppalaisen yhteispassin kannalla.

Edit sen verran vielä, että Tanskassa ollaan aukomassa ulkonaliikkumiskiellon jäljiltä viellä kiinni olevia paareja, kahviloita, kampaamoja, etc, eli meillähän ei ole kuin osa paareista kiinni, joten aivan eri lähtökohdat.
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta tuo meillä rokotettujen määrä ei riitä asiakaskunnaksi mihinkään vielä. Olisi mielekkäämpää painaa tartunnat alas, odottaa riittävä rokotekattavuus, ja avata sitten palvelut kaikkien käytettäväksi.

Jaa, kyllä mä luulen, että moni yrittäjä olisi eri mieltä tästä. Tuossa vajaassa 100000:ssa on aika monta riskiryhmäläistä, jotka ovat valtaosin olleet eristyksissä nyt vuoden. Varmaan löytyisi ainakin kulttuuripuolelta kysyntää, jos vain laki sallisi.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jaa, kyllä mä luulen, että moni yrittäjä olisi eri mieltä tästä. Tuossa vajaassa 100000:ssa on aika monta riskiryhmäläistä, jotka ovat valtaosin olleet eristyksissä nyt vuoden. Varmaan löytyisi ainakin kulttuuripuolelta kysyntää, jos vain laki sallisi.
Totta. Mutta Tanskan mallilla muiden Suomessa nyt auki olevien palvelujen käyttäjämäärät romahtaisivat, koska palveluja ei saisi myydä kuin todistuksen haljtijoille. Eli suuressa kuvassa talous suljettaisiin noiden vajaan 100k käyttöön.
Olisiko mielekästä tehdä laki, joka avaisi pelkästään nyt suljetut palvelut todistuksen haltijoille. Enpä tiedä, jos parin kuukauden sisään se on kaikille mahdollista.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
@Noppa10: Tuota, noista vajaasta 100.000:sta kahdesti rokotetuista kohtuu osa on pysyvästi hoitolaitoksissa. Eli eivät he enää kuluta mitään palveluita laitoksen ulkopuolella.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Totta. Mutta Tanskan mallilla muiden Suomessa nyt auki olevien palvelujen käyttäjämäärät romahtaisivat, koska palveluja ei saisi myydä kuin todistuksen haljtijoille. Eli suuressa kuvassa talous suljettaisiin noiden vajaan 100k käyttöön.
Olisiko mielekästä tehdä laki, joka avaisi pelkästään nyt suljetut palvelut todistuksen haltijoille. Enpä tiedä, jos parin kuukauden sisään se on kaikille mahdollista.
Niin ja kun lakia varmaan pompoteltaisi eri valiokunnissa arvioitavana viikkotolkulla - ja oppositio löytäisi siitä kaivamalla vaikka mitä vikoja, koska laki olisi väärien ihmisten tekemä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Noppa10: Tuota, noista vajaasta 100.000:sta kahdesti rokotetuista kohtuu osa on pysyvästi hoitolaitoksissa. Eli eivät he enää kuluta mitään palveluita laitoksen ulkopuolella.

Niin? Mutta ainakaan minun oma äitini ei ole laitoksessa. Ja hän käyttäisi mielellään kulttuuripalveluita, jos vain olisivat saatavailla. Vaan kun eivät ole.

edit. Pointtina siis, että jos saataisiin pienikin hyöty niille runnelluille yrittäjille, niin miksei sitä voisi käyttää hyödyksi...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta. Mutta Tanskan mallilla muiden Suomessa nyt auki olevien palvelujen käyttäjämäärät romahtaisivat, koska palveluja ei saisi myydä kuin todistuksen haljtijoille. Eli suuressa kuvassa talous suljettaisiin noiden vajaan 100k käyttöön.
Olisiko mielekästä tehdä laki, joka avaisi pelkästään nyt suljetut palvelut todistuksen haltijoille. Enpä tiedä, jos parin kuukauden sisään se on kaikille mahdollista.

En pidä mahdottomana sitä, että Kiurun johdolla päädyttäisiin sulkemaan palveluita, ja avaamaan ne sitten vain koronapassin omaaville. Mutta me muut emme puhu sellaisesta.

Mistä me puhumme? Esimerkiksi kesän tapahtumista. Digitodistus, jonka mukaan ei ole koronaa, on rokotettu tai on sairastanut koronan, avaisi kaiken ikäisille festivaalit ja muut tapahtumat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin ja kun lakia varmaan pompoteltaisi eri valiokunnissa arvioitavana viikkotolkulla - ja oppositio löytäisi siitä kaivamalla vaikka mitä vikoja, koska laki olisi väärien ihmisten tekemä.
En usko myöskään, että oppositiolla on syytä toimia omia ehdotuksiaan vastaan. Joten kyse on olkiukosta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Niin ja kun lakia varmaan pompoteltaisi eri valiokunnissa arvioitavana viikkotolkulla - ja oppositio löytäisi siitä kaivamalla vaikka mitä vikoja, koska laki olisi väärien ihmisten tekemä.

No tohon en osaa ottaa kantaa. Hallitus esitti kumminkin viime vuonna 265 läpimennyttä lakialoitetta, ja tälle vuodelle 50 on täynnä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tanska lanseerasi passin viikko sitten, mutta sen käyttö alkaa vasta 21.4. Yksi käytön ehdoista on, että molemmat rokotteet täytyy olla otettuna.

Ei pidä paikkaansa. Passi on alustavassa käytössä jo nyt, ja siinä on kolme ovet avaavaa porttia: rokote, todistus ettei ole koronaa ja todistus, että korona on sairastettu.

Lähde: a-studio 12.4, jossa väliaikaista digipassia esiteltiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Korona-rokotusten painotusten aika on vasta sitten, kun rokotuksia tulee maahan määriä, että niitä on ylipäätään mielekästä jotenkin painottaa. Riskiryhmien ja terveydenhoitohenkilöstön rokottaminen on ainakin minun arvoissani etusijalla asuinkunnasta riippumatta. Rokottaisin vielä poliisin, ambulanssikuskit, palokunnan, ja ehkä opettajatkin vielä ensin ympäri maan. Se on totta, että joissain pikkukunnissa rokotetaan jo työikäisiäkin, mutta niillä sadoilla tai muutaman tuhannen rokotteen erillä ei pääkaupunkiseudun tilannetta muuteta miksikään. Alueellista vihaa lietsotaan kyllä. Toukokuulle ennustetut rokotemäärät alkaa olla luokkaa, jonka painottamista voisi harkita. Saas nähdä mitä tehdään.

En noihin sen enempää viitsi ottaa kantaa, tulisiko palokunta ym rokottaa. Kyllä vain. Mutta se, mistä lainaamassasi tekstissäni kerroin, avautuu ehkä tästä:


Hallitus ei ole perustellut, miksi se päätti toimia vastoin asiantuntijoiden suositusta. Taas kerran.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itseni on hyvin vaikea uskoa, että mikään malli, joka sisältää yhdistelmän PS voisi olla toimiva.

En minä sinua yritä vakuuttaa asiasta. Sinä et usko, koska pelaat puhtaasti mielikuvilla.

Minä taas pelaan faktoilla. Sipilän hallituksessa saatiin monta hyvää uudistusta läpi. Suurin ongelma tässä maassa ei ole PS, vaan AY. Jos ay-liike olisi jättänyt politikoimatta (uhkaukset yleislakosta tai laajoista lakoista) tai sillä olisi vähemmän mahdollisuuksia sotkea taloutta, KOK + PS + Kesk olisi vienyt maaliin enemmän asioita kuin nyt pystyi.

Totta kai vasemmalta katsoen PS on uhka, mutta ei ay-liike. Kun palataan mielikuvista faktoihin, Suomen talousuudistusta saatiin kohtuullisessa määrin käyntiin PS:n ollessa hallituksessa. Sen sijaan Rinne/Marinin hallituksen talouspolitiikka sai tyrmäävän arvion asiantuntijoilta ennen koronaa. Katsotaan riihi kuun lopulla. Sen jälkeen tiedetään edes hieman, mitä aikovat tehdä.

Muut "hyvin vaikea uskoa että kukaan muu paremmin kuin Marinin hallitus" ovat sinun käsityksiä, joita en enää enempää kommentoi. Eihän meillä ole mitään tosiasiallista verrokkia olemassa kuin mielikuvitusmaailmassa. Jokainen voi uskoa mihin uskoa haluaa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En pidä mahdottomana sitä, että Kiurun johdolla päädyttäisiin sulkemaan palveluita, ja avaamaan ne sitten vain koronapassin omaaville. Mutta me muut emme puhu sellaisesta.

Mistä me puhumme? Esimerkiksi kesän tapahtumista. Digitodistus, jonka mukaan ei ole koronaa, on rokotettu tai on sairastanut koronan, avaisi kaiken ikäisille festivaalit ja muut tapahtumat.

Kerrataas hieman tuota Exit-aikataulua:

NÄIN RAJOITUKSET POISTUISIVAT:
4/21

HUHTIKUU, poikkeusolot päättyvät


  • Valmiuslain toimivaltuudet päättyvät
  • Peruskouluissa siirrytään lähiopetukseen
  • Ravintolat avautuvat, mutta vielä asiakaspaikka- ja aukiolorajoituksia

5/21

TOUKOKUU, tiukat rajoitukset puretaan

  • Lisärajoitukset epidemian nopean kiihtymisen uhan takia poistuvat, palataan alueellisiin toimiin
  • Lasten ja nuorten ryhmäharrastustoiminta ulkona alkaa
  • Ammatilliset oppilaitokset ja lukiot siirtyvät lähiopetukseen
  • Avataan julkisia ja yksityisiä tiloja, esimerkiksi kirjastot ja museot
  • Sallitaan työmatkaliikenne EU-alueella
6/21

KESÄKUU, alueelliset rajoitukset puretaan asteittain

  • Kokoontumisrajoituksia lievennetään
  • Ravintoloiden asiakaspaikka- ja aukiolorajoituksia lievenetään
  • Aikuisten ryhmäharrastustoiminta ulkona alkaa
  • Yleisötilaisuudet alkavat, osallistujarajoituksia
  • EU:n sisärajavalvonta päättyy

7-8/21

HEINÄ-ELOKUU, rokotekattavuus kasvaa:

  • Kokoontumisrajoitukset lievenevät ja poistuvat
  • Yleisötilaisuuksien osallistusmisrajoitukset lievenevät
  • Ryhmäharrastukset alkavat jälleen
  • Työmatkaliikenne EU:n ulkopuolelle avautuu
Osaatko kertoa, että mitä hyötyä tuosta todistuksesta olisi?
-Paarit avautuvat kaikille parin viikon päästä.
-Kirjastot ja museot toukokuussa
-Yleisötilaisuudet (kulttuuri/Tapahtumat/festarit?) rajoitetuin osallistujamäärin kesäkuussa
-Heinä-elokuussa katellaan ja lievennetään lisää.

Jos tuohon aikatauluun koittaa tunkea jotain hyötyjä korona-todistuksesta, niin jää minulta ymmärtämättä.
Rokotukset työikäisiin on vasta alkamassa isommissa kunnissa joskus kesäkuussa, niin pidetäänkö sinne asti paarit kiinni niiltä, joilla todistusta ei ole?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Osaatko kertoa, että mitä hyötyä tuosta todistuksesta olisi?

En. En katso, että minun tulisi tehdä hallituksen työ. Riittää hyvin, että tuon asiantuntijoiden näkemyksi passin käytöstä esille ja ruttaan Kiurun keksimiä perusteita niin passin kuin rokotteiden osalta YLE:n, HS:n, ja SK:n tekstejä lainaten. Yksityiskohdat eivät ole passin suhteen minun hommiani. Kun sellainen tulee, sitä ovat miettineet virkamiehet ja asiantuntijat.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En noihin sen enempää viitsi ottaa kantaa, tulisiko palokunta ym rokottaa. Kyllä vain. Mutta se, mistä lainaamassasi tekstissäni kerroin, avautuu ehkä tästä:


Hallitus ei ole perustellut, miksi se päätti toimia vastoin asiantuntijoiden suositusta. Taas kerran.

Noinko se nyt taas meni?

Mun ymmärryksellä se menee näin:

"Hallitus käsitteli neuvottelussaan 31. maaliskuuta sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen esitystä rokotejärjestyksen muuttamisesta. Hallitus päätti lähettää esityksen sellaisenaan lausuntokierrokselle. Lausuntokierros päättyy 13. huhtikuuta. Hallitus päättää asetusmuutoksista lausuntokierroksen jälkeen."

Eli eilen on mennyt määräaika umpeen lausunnonantajilta, ja nyt on hallituksen tehtävä päätöksensä. Uskoisin sen syntyvän tällä viikolla. Osa riskiryhmistä on edelleenkin rokottamatta, joten mitenkään myöhässä asian kanssa ei olla.

Hallitus lähettää esityksen rokotejärjestyksen muuttamisesta lausuntokierrokselle
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"Hallitus käsitteli neuvottelussaan 31. maaliskuuta sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen esitystä rokotejärjestyksen muuttamisesta. Hallitus päätti lähettää esityksen sellaisenaan lausuntokierrokselle. Lausuntokierros päättyy 13. huhtikuuta. Hallitus päättää asetusmuutoksista lausuntokierroksen jälkeen."

Eli eilen on mennyt määräaika umpeen lausunnonantajilta, ja nyt on hallituksen tehtävä päätöksensä. Uskoisin sen syntyvän tällä viikolla. Osa riskiryhmistä on edelleenkin rokottamatta, joten mitenkään myöhässä asian kanssa ei olla.

Olisit kysynyt, niin olisin kertonut. Kiuru kertoi tuon a-studiossa. Pointtihan ei muutu mihinkään. KRAR esitti rokotepainotusta jo pian neljä viikkoa sitten. Kyse on asiantuntijatahosta (kaiken varalta selvennän). Joten kun HS kertoi hallituksen ohittaneen asiantuntijatahon, HS oli oikeassa. Siinä se. Lisäksi Kiuru valehteli, sekin tulee selville kun jutun luet jossain vaiheessa.

Ja kuten HS kirjoittaa, THL ei siis esittänyt hallitukselle, että rokotejakelun kohdentamisen kanssa tulisi odottaa, kunnes riskiryhmät on kokonaan rokotettu.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En. En katso, että minun tulisi tehdä hallituksen työ. Riittää hyvin, että tuon asiantuntijoiden näkemyksi passin käytöstä esille ja ruttaan Kiurun keksimiä perusteita niin passin kuin rokotteiden osalta YLE:n, HS:n, ja SK:n tekstejä lainaten. Yksityiskohdat eivät ole passin suhteen minun hommiani. Kun sellainen tulee, sitä ovat miettineet virkamiehet ja asiantuntijat.

Mikäs siinä sitten.
Edelleen minulle on ymmärtämättä, että mitä etua tuosta kansallisesti saataisiin, mutta matkustamisen kannalta hyödyt on selvät. Ja siinä junassa hallitus on hyvin mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös