HS ei erittele minkä ministeriöiden virkamiehiä on ollut mukana, mutta ilmeisesti muidenkin ministeriöiden kuin STM:n.
Marin kertoi itse tänään, että kaikkien ministeriöiden edustus on ja että hän ei tiedä, miksi Lintilä on sivuutettu. Kun esimerkiksi HS julkaisi Junkkarin teksti 3. huhtikuuta, se piti juuri sillä hetkellä hyvin isolla todennäköisyydellä paikkkansa.
Silloin HS:n mukaan työ- ja elinkeinoministeriössä ja valtiovarainministeriössä ei alkuviikosta tiedetty Suomen exit-suunnitelmasta juuri mitään. Tämä johtuu siitä, että sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on valmistellut suunnitelmaa valtioneuvoston kanslian (VNK) kanssa. Muita ministeriöitä ei ole asiassa kuultu tai informoitu.
Silloin HS:n mukaan Marinin hallituksen kaikki ministeritkään eivät olleet kuulleet asiasta sen tarkempaa. Vielä erikoisempaa oli, että tiedosta yllättyivät myös monet virkamiehet – siis sellaiset virkamiehet, joiden olisi olettanut olleen mukana suunnitelman valmistelussa.
Marin on todennäköisesti korjannut valmistelua, sillä uskon 0.01 prosentin todennäköisyydellä HS:n Junkkari erehdyttävän lukijoitaan.
Itse olen ottanut useamman kerran kantaa juuri Junkkarin tekstin perusteella Marinin touhuiluun. Oli odotettavissa, että Marin korjaa kurssiaan HS:n julkistettua tilanteen.
Lintilä totesi itse tänään, ettei tiedä valmistelusta mitään, koska valmistelu on ollut valtioneuvoston kansliassa ja sosiaali- ja terveysministeriössä.