Harmillista Pohjois-Karjalan ravintolayrittäjien kannalta, että joutuvat muiden tapaan sulkemaan ovensa. Hallituksen antama ja eduskunnan hyväksymä laki sinänsä ei määritä, missä näihin aluellisiin toimiin ryhdytään. Pohjois-Karjalan koronatilanteesta on käyty spekulaatiota pitkään (ks. alla), joten aivan yllätyksenä asia ei ole voinut tulla, jos asioita on jaksanut seurata. Torstaina alueellinen tilannekuvatyöryhmä katsoi, että Pohjois-Karjala on siirtynyt kokonaisuudessaan epidemian kiihtymisvaiheeseen ja sen jälkeen asetukseen (siis ei lakiin) lisättiin Pohjois-Karjala. Joskus viranomaiset ovat nopeita ja sellaisia heidän tuleekin olla koronanvastaisessa taistelussa ja päätös pitää tehdä faktojen pohjalta.
Faktapohjainen arvointi käy aivan mainiosti, ja myönnän, etten sisältä päin tunne Pohjois-Karjalan tilannetta, sillä asun Satakunnassa, vähän eri puolella Suomea. Tilastoissa Satakunta ja Pohjois-Karjala käyvät silti aika käsi kädessä, keskimäärin 3-10 tapausta per päivä.
Miksi luodaan hysteriaa ja suljetaan kaikki varmuuden vuoksi? Totta kai tilanne voi pahentua hetkessä, mutta joskus toivoisin, että yrittäjävihan seasta nähtäisiin se, että kyseessä on ihmisten elämä ja toimeentulo. Mielestäni on häpeällistä, että hallituksen päätökset jatkuvasti painavat esimerkiksi pienyrittäjiä alas, kun vaikkapa S-ryhmä ja Kesko takovat huipputuloksia. Miksi kansalainen ei voi itse päättää, mitä palveluja käyttää? Miksi valtaapitäävien täytyy auttaa siinäkin?
Jotenkin on mielikuva, että joku nuori ja idealistinen kansasedustaja joskus soitti suutaan eturyhmien suosimisesta. Saatan muistaa väärinkin tietysti.
Kävin eilen parturissa (hyi minua, ikävää hulttiota "kiellettyä" toimintaa tukemassakin vielä). Oli ihan validi pointti siinä leikkuun ohessa, että miksi korona tarttuu lenkkareita ostaessa urheiluliikkeessä, mutta ei Prismassa. Oikein hyvä kysymys.
Ei tämä hallinto varmaan kaikkia miellytä ja on hallitus on taatusti tehnyt jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa virheitä, mutta jotenkin kaipaisi sitä, että ainakaan hallituksen ja aluehallinnon nopeasta reagoinnista koronatilanteeseen ei tehtäsi poliittista asetta. Ymmärrän paljon paremmin sen, että hitaasta reagoinnista tai toimettomuudesta moititaan.
Mikä
@peruspata mielestäsi olisi ollut vaihtoehto? Erivapaus Pohjois-Karjalalle pitää ravintolat auki toisin kuin muualla Suomessa?
Tässä esim. Siunsoten (elin joka päättää luokituksesta) ylilääkärin näkemys Pohjois-Karjalan koronatilanteen luokituksesta kuukauden takaa:
Siun soten infektioiden torjuntayksikön ylilääkäri Jennifer Sieberns kertoo, että Siun soten koronanyrkin kokouksessa pohditaan tänään torstaina tulisiko Pohjois-Karjalan nostaa koronaviruksen osalta perustasolta kiihtymisvaiheeseen.
www.karjalainen.fi
Mikään ei ole väsyttävämpää kuin luento: "on tässä varmasti virheitäkin tehty, mutta yhtään ei pysty nyt muistamaan..." Tämä siis viittauksena hallitukseen, ei nimimerkkiin Telaketju.
Vaikea varmaan on kenellekään erivapauksia järjestää, mutta toisaalta niin on jo tehty. En usko, että erivapauksia valitaan arvalla tai pitkällä tikulla, vaan taustalla on agenda. Suomen yhteiskuntaa muokataan vasemman laidan arvojen mukaan nyt sellaista vauhtia, että oikeasti jo pelottaa.
Vastauksena kysymykseen: Mikäli ongelmakohtiin ei pystytä puuttumaan muuten kuin sulkemalla kaikki kaikilta, ollaan aika peruuttamattomasti jo hukassa. Esimerkiksi Satakunta meni leviämisvaiheeseen syystä, joka ei ollut enää kenellekään salaisuus. Kun telakan tilanne Raumalla saatiin kuriin, meno on taas maakunnassa tuo 3-10 per päivä ja Raumalla ja Porissa 0-5 per päivä keskimäärin.
Miksi Honkajoella/Karviassa/Kankaanpäässä on kaiken oltava kiinni, vaikka harva elämänsä aikana edes käy esimerkiksi Raumalla sieltä? Hallitus markkinoi ideologiaa, että "ei ole vaihtoehtoja". Oikeasti kyse on ollut laiskuudesta ja haluttomuudesta etsiä ja toteuttaa vaihtoehtoja. Aivan varmasti alueellista huomiointia pystyy tekemään myös maakunnan sisällä.
Tämä ei ole realityshow Suurin rajoittaja, vaan kyseessä on ihmisten elämä, toimeentulo ja henkinen hyvinvointi. Vaihtoehto hallitukselle olisi huomioida tämä, eikä keskittyä omaan poliittiseen näytelmään siitä, kuka näyttää tomerimmalta.
Hallituksen riveissä on köyhyystutkijaa, rikkaustutkijaa, poliittisen historian tutkijaa, taloustutkijaa ja vaikka mitä. Silti metsä ei näy puilta.