Kannattaa lukea raportti kokonaan ja vaikka uudemman kerran. Ei se niin huono ole, mitä somessa kuvataan. Sivuja ei ole paljon (28) ja tekijöistäkin saa tietoa.
Itse olen kannattanut maalittamiseen puuttumista. Jos se ei ole nykyisen lain mukaan mahdollista, tehdään sitten uusi laki. Tässä on myös raportin ongelma. Resursseja lisättäisiin kaikkialle jäjittämään vihapuhetta ja jopa media saisi lisää "tiettyjä valtaoikeuksia".
Kyttäys kuulostaa ihan siltä itseltään. Esitetään uutta ryhmää, joka ilmiantaisi jotain sellaista, mikä mahdollisesti ei ole rikos lainkaan. Samalla vihapuheen metsästys jalkautettaisiin ja luotaisiin määritelmä vihapuheesta. Määrittelyä perustellaan sillä, että kun vihapuheen eri muodot on määritelty selkeästi, työ vihapuhetta vastaan voi edetä.
Kuitenkaan vihapuhe ei ole rikos. Miten siitä rikos tehtäisiin, ja olisiko kuitenkin parempi pohtia nykyisen lainsäädännön mukaisia toimia? Luettuani raportin vastaan, kyllä. On syytä toimia nykyisen lainsäädännön puitteissa, koska sananvapaus on uhattuna siinä tilanteessa, jos vihapuhetta aletaan jahtaamaan ohi lainsäädännön.
Se kuulostaa aivan typerältä, mitä se onkin.
Rasismi on rikos. Samoin moni muu asia, joita voi pohtia osana vihapuhetta. Itse nostaisin esille maalittamisen, jota varten voisi kehittää uutta lainsäädäntöä ellei nykyinen siihen sovellu. Poliisille tulisi osoittaa lisäresursseja tutkintaan (ylipäätään), ja oikeuslaitokselle myös.
Mutta ei tässä tarvita esimerkiksi ”Trusted flagger” -tyyppistä organisaatiota, joka voisi ilmiantaa vihapuhetta sen esiintyessä. Tulee outo olo, kun näitä raportin lennokkaita ehdotuksia lukee. Ihan kuin ne olisivat tuttuja jostain muualta.