Aikoinaan kun tämä hallitus aloitti toveri Antti Rinteen johdolla ennustin, että Suomi on Venezuelan tiellä. Silloin tämä herätti lähinnä agressiivissävyistä huvittuneisuutta. No, sen jälkeen on nähty Uudenmaan eristäminen muusta Suomesta, yritys asetuksen kautta keskittää kaikki koronatiedotus pääministerin kabinetille, poikkeustilalainsäädännön käyttöönotto sillä verukkeella, että ravintoloita ei muuten saada kiinni (asiantuntijoiden ja perustuslakivaliokunnan mielestä saadaan), vääriä mielipiteitä omaavien vainoa oikeudessa (case Päivi Räsänen, pääseekö pian Navalnyin kanssa samalle leirille?), Opiskelijat (vai olivatko nekin demarien nuorisojärjestön edustajia?) hallitukselle esittelemiä YLE:n (vai pääministerin kanslian?) etukäteen valmistelemia kysymyksiä jne. jne. Mihinkähän tämä mahtaa johtaa? Onko seuraava askel vaalien siirto?
YLE:n toiminta yllä olevassa on todellinen pohjanoteeraus olettaen, että meni kuten opiskelija Nea Tarvainen kertoo Verkkouutisissa ja vähän ylempänä hän lainattuani. Tarvaisen mukaan hän ei saanut itse valita kysymystä, vaan YLE päätti, mitä kysymyksiä esitetään.
Mutta se ei kuitenkaan oletettavasti ole hallituksen vika, että YLE on palaamassa 1970-luvulle. Jos yhteys on olemassa, siinä tapauksessa saman tien hallitus vaihtoon. Ei yksin tuon takia, vaan siksi, että tässä on muitakin esimerkkejä, joissa sananvapauteen puututaan.
Viittaan esimerkiksi Vihreiden Suomelan epämmääräisiin vaatimuksiin. Joista voi kuitenkin poimia sen, että hänestä Kokoomuksen johdon on puuttuttava jonkun moninimimerkin kirjoitteluun, vaikka Suomela ei ole kyennyt yksilöimään yhtään konkreettista viestiä, jossa olisi sen laatuinen valuvika, että se aiheuttaisi laajoja toimia nimenomaan Kokoomuksen johdossa.
Aika huolestuttaavia piirteitä ilmassa, jotka rajoittavat tavalla tai toisella sananvapautta. Johtuuko vaaleista, mene ja tiedä, mutta en mitenkään positiivisesti ole näitä merkille laittanut.
Mutta. Olen kuitenkin positiivinen sen suhteen, että nyt on sattuma pelissä. Marinin hallituspuolueiden kansanedustaja ja YLE eivät ota Venäjältä ja Unkarista mallia, ja järjestä näytösluonteisia infoja tai rajoita sananvapautta vastoin lakia. Outoa tässä on se, että itse hallituspuolueet ovat toimineet fiksusti. Näin uskon jatkossakin tapahtuvan.