Itse lähestyn Suomen johtamista niin, että on aivan äärimmäisen tärkeää, että jokaisella postilla on kyseiselle paikalle paras ja osaavin mahdollinen henkilö. Ihmisten vuorovaikutustaitoja ei myöskään voi unohtaa sopivinta henkilöä valittaessa, sillä tiukassa paikassa ne voivat olla lopulta se kaikkein ratkaisevin tekijä sille, meneekö asiat hyvin vai huonosti.
Mitä mulle tulisi mieleen on, että kun valtio kohtaa kriisin, olisi aivan ehdottoman tärkeää, että joku taho selvittää esimerkiksi seuraavat asiat:
- mitä kaikkea voi olla vielä edessä kriisin liittyen?
- minkälaisia toimenpiteitä voi olla tarpeellista tai pakotettua tehdä?
- minkälaisia esteitä niiden ylittämiseksi tällä hetkellä on?
- mitä pitää tehdä, jotta nämä esteet poistuvat?
Jos tällaisia henkilöitä ei ole olemassa, sellaiset pitää rekrytoida. Tämän jälkeen toteutetaan tehtyä suunnitelmaa askel kerrallaan ja tehdään tarvittavia toimenpiteitä tavoitteeseen pääsemiseksi. Jos jotain ei tiedetä, selvitetään, kuka tietää ja hyödynnetään sitä. Samaan aikaan huolehditaan, että viestintä on tarkoituksenmukaista ja se tukee parhaalla mahdollisella tavoitteita. Jos joku asia ei toimi, se korjataan. Selvitetään jatkuvasti, mitkä ovat ne asiat, jotka tällä hetkellä ovat suurimpina esteinä tavoitteen saavuttamisessa ja miten asia voitaisi korjata. Sen jälkeen ryhdytään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisiin. Mikäli jossain toimenpiteessä kestää suhteettoman kauan, siitä tiedotetaan avoimesti ja kerrotaan, miksi näin on ja mitä ollaan tekemässä asioiden edistämiseksi. Tässä nyt vain muutama esimerkki.
Pohjimmiltaan asiat eivät oikeasti ole tämän monimutkaisempia, mutta kaikesta saa tietenkin hankalaa ja aikaa vievää, jos haluaa. Asiat pitää tehdä oikein, tietenkin, mutta kuten nytkin on huomattu, monet niistä asioista, mistä on kuukausikaupalla väännetty, olisi itse asiassa voitu toteuttaa jo ajat sitten.
Ymmärtäisin senkin, jos hallituksen ministerit joutuisivat vastaamaan kaikista em. asioista henkilökohtaisesti yksin. Mutta kun näin ei ole. Suomen valtion palveluksessa on todella paljon asiantuntevaa henkilökuntaa ja käytännössä rajaton kassa palkata joku puuttuva palanen. Tämä nyt nähty touhu ei ikinä olisi mahdollista menestyvässä yrityksessä. Ja Oy Suomi Ab kai kuvittelee olevansa menestyvä yritys?
Kriisien hoidossa myös aika on yksi määre onnistumista arvioitaessa. Kyllä ammattilaiset pystyvät tekemään tiukkojakin päätöksiä, kun on pakko. Myös nopeassa tahdissa. Koska se on niiden duuni. Jos päätökset ovat vääriä, siellä on väärät ihmiset puikoissa. Mutta ei tuollakaan kukaan täysin yksin mitään päätöksiä tee, vaan siellä on paljon asiantuntemusta käytössä. Tai näin ainakin olen kuvitellut.
Elämässä tulee usein tilanteita, että jos et toimi ajoissa, tilanne meni ohi, eikä uusintaan ole mahdollisuuksia. Välttämättä ikinä. Nyt on aika helvetin monta uutta mahdollisuutta ollut ja edelleen niitä jätetään käyttämättä, vaikka terve järki suorastaan huutaa, että TOIMIKAA! "Hosumalla ei tule kuin kusipäisiä lapsia", sanotaan, joten hosua ei tarvitse. Täällä on kuitenkin nyt aika lahjakkaasti sekä hosuttu että hidasteltu.
En vain saa tästä mitenkään hyvin hoidettua kriisiä. Haluaisin saada. Voi tietysti olla, että mulla on liian korkeat standardit. Mulle kun ei riitä se, että kun ei vedä ihan päin helvettiä, niin sehän on jo hyvin vedetty.