Sanna Marinin hallitus

  • 2 588 045
  • 21 526

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Vaatisi kyllä pätäkkää ihan toisella tavalla jos alettaisiin oikeasti niitä kaikkia alas ajettuja sivuraiteita sähköistämään ja rakentamaan raideliikenteelle oikeasti sellaisia paikkoja missä voi lastata tavaraa. Vaan kun päätös on tehty jo historiassa, niin puhutaan ihan eri mittaluokan investoinneista jos meinataan siirtää kuljetuksia rekoista juniin. Vuosaaren satamaan tehtiin kalliilla uusi raide ja senkin käyttö on ollut alle odotusten, ollut siis noin 45% lasketusta ja syy on siinä, kun ei täällä ole infraa millä niitä lasteja tehdä ja purkaa. Ne todettiin aikanaan kannattamattomaksi ja kalliiksi investoinniksi ja kaikki sivuraiteet pikkuhiljaa kuopattiin. Ei ihan pari miljardia riitä siihen jos meinattaisiin oikeasti alkaa siirtämään tavaraa kumipyörien sijaan raiteilla.
Ei kaikkia yhteyksiä tarvitsekkaan pistää kuntoon mutta esimerkiksi Harjavalta-Rauma rautatie on hyvä esimerkki väylästä, jonka kunnostamisella olisi mahdollista vähentää merkittävästi tieliikennettä.
Bolidenin konteissa lähtevät kuljetukset menevät rekoilla Raumalle kun junalla joutuisi kuljetukset tekemään Tampereen kautta kun Kokemäellä ei pystytä junia järjestelemään.

Ei mitään tavallisia kappaletavara kuljetuksia siirretäkkään vaan nimenomaan nämä isojen bulkkitavaroiden kuljetukset.
VR otti silloin n.10v sitten kun lopetti mm. tuon Helsinki/Tampere-Oulu linjan niin kovaa hintaa, että kaikki kuljetusliikkeet pystyivät ajattamaan autot edestakaisin ja vähän enemmän samaan hintaan kun VR pyysi tuosta välistä.

Vuosaaren sataman osalta isoin käyttäjä tuolle rautatieyhteydelle taitaa olla Äänekosken biotuotetehdas, jonka kuljetuksista lähes kaikki liikkuvat junalla Vuosaareen ja sieltä maailmalle.
Näissä olisi ne suurimmat ympäristövaikutukset jos hallitus niitä oikeasti haluaisi tehdä mutta hankkeista päätellen siihen ei ole halua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kaikkia yhteyksiä tarvitsekkaan pistää kuntoon mutta esimerkiksi Harjavalta-Rauma rautatie on hyvä esimerkki väylästä, jonka kunnostamisella olisi mahdollista vähentää merkittävästi tieliikennettä.
Bolidenin konteissa lähtevät kuljetukset menevät rekoilla Raumalle kun junalla joutuisi kuljetukset tekemään Tampereen kautta kun Kokemäellä ei pystytä junia järjestelemään.

Ei mitään tavallisia kappaletavara kuljetuksia siirretäkkään vaan nimenomaan nämä isojen bulkkitavaroiden kuljetukset.
VR otti silloin n.10v sitten kun lopetti mm. tuon Helsinki/Tampere-Oulu linjan niin kovaa hintaa, että kaikki kuljetusliikkeet pystyivät ajattamaan autot edestakaisin ja vähän enemmän samaan hintaan kun VR pyysi tuosta välistä.

Vuosaaren sataman osalta isoin käyttäjä tuolle rautatieyhteydelle taitaa olla Äänekosken biotuotetehdas, jonka kuljetuksista lähes kaikki liikkuvat junalla Vuosaareen ja sieltä maailmalle.
Näissä olisi ne suurimmat ympäristövaikutukset jos hallitus niitä oikeasti haluaisi tehdä mutta hankkeista päätellen siihen ei ole halua.
Niin kysehän on siitä, että jos se hitaus ei haittaa, niin raideliikenteen kun pitäisi olla jopa pienemmille kappaletavaroille ihan validi vaihtoehto tai esim. postin kuljettamiselle. Vaan silloin sen pitäisi oikeasti toimia. Jos siis ajatellaan, että jotenkin merkittävästi voitaisiin siirtää maantiekuljetuksia ilmaston takia raideliikenteeseen. Vaan se vaatisi aivan tuhottomat investoinnit.

En sano, että se ei voisi olla fiksu idea, tätähän mm. Kalle Isokallio on vaatinut jo kauan. Juu tiedän, on paska jätkä jne. ei sitä kannata kuunnella, mutta tosiasia on, että jollain aikavälillä se fossiilinenkin loppuu ja siloin viimeistään on kiire ja kallista. Tai sitten pitää uskoa ja investoida vahvasti bioon ja ilmasta tehtävään polttoaineeseen jne. ja unohtaa nämä raide hommelit ja pistää se maantieinfra kuntoon. Ei voi tehdä kaikkea, siihen ei yksinkertaisesti tässä maassa, tällä kansan määrällä ja maan koolla riitä paukut, samaten ei voi yrittää tehdä vähän sinnepäin molempia. Se on joko tai ja toinen sitten täydentää siellä missä se on kannattavaa eli juurikin isojen bulkkien kanssa raiteilla tai sitten oikeasti vetämällä niitä raiteita ihan kaikkialle ja pistämällä koko sen infran tyhjästä uudeksi.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän tässä faktat ikävästi romuttaa sen täälläkin kanonisoidun totuuden, että Marinin hallituksen työllisyyttä parantavat toimet eivät ole missään suhteessa Sipilän hallituksen vastaaviin

Vai, että faktat. Valitettavasti tuo "tutkimus" ei kestä lähempää tarkastelua pätkääkään niin kuin täällä on jo huomannut. Ja tässähän verrataan Sipilän läpiviemiä hankkeita nykyisen hallituksen aikeisiin. Ei Sipilältäkään kaikki aikeet onnistuneet. Läpimätä "selvitys".
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kaikkia yhteyksiä tarvitsekkaan pistää kuntoon mutta esimerkiksi Harjavalta-Rauma rautatie on hyvä esimerkki väylästä, jonka kunnostamisella olisi mahdollista vähentää merkittävästi tieliikennettä.

Sellaista yhteyttä ei ole koskaan ollut olemassakaan. Tarkoitat ilmeisesti Peipohja (Kokemäki) - Rauma rataa. Joo tiedän, oli vaan liian houkutteleva paikka, että olisi voinut jättää pilkun piip.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Perusasia tällä hetkellä on käyttää lainarahaa, elvyttää. Asiantuntijoiden keskustelu käy lähinnä sen ympärillä, että miten paljon ja miten kauan, mutta runsaan ja avokätisen lainarahan käyttö on juuri se viisain ja kaukonäköisin vaihtoehto. Tosi vaikeatahan tälläistä on talonpoikais- tai kokoomusjärjellä sisäistää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Perusasia tällä hetkellä on käyttää lainarahaa, elvyttää. Asiantuntijoiden keskustelu käy lähinnä sen ympärillä, että miten paljon ja miten kauan, mutta runsaan ja avokätisen lainarahan käyttö on juuri se viisain ja kaukonäköisin vaihtoehto. Tosi vaikeatahan tälläistä on talonpoikais- tai kokoomusjärjellä sisäistää.

Jostain syystä väitteesi Kokoomuksen suuntaan on niin syvältä, että mistään väärinymmärryksestä ei liene kysymys. Kokoomus on ehdottanut arvonlisäverotuksen tilapäistä alentamista, ansiotuloverotuksen pysyvää alentamista sekä kotitalousvähennyksen korottamista. Lisäksi Kokoomus on ehdottanut ravintoloiden suoraa tukemista silloin, kun hallitus arpoi asialla ja yritysten useita muita erilaisia tukia. Kokoomus tukisi sekä yritystoimintaa että kansalaisia.

Helmikuussa ja maalikuussa 2020 Kokoomuksen Orpo linjasi talouden osalta, että koronavirukseen tulee suhtautua hyvin vakavasti ja riittävin toimenpitein. Epidemian torjunta ei saa jäädä rahasta kiinni. Business Finlandin tukien sijasta Kokoomus esitti koronakriisin alussa 2020 talvella joko alkuvuonna maksettujen ALVien palautusta Ruotsin tapaan tai 3 kuukauden vapautusta työeläkemaksuista.

Kansalaisten ostovoiman lisäys koronakriisissä on parempi tapa kuin kansalaisten ostovoiman leikkaaminen. Siinä merkittävin ero Kokoomuksen ja Marinin hallituksen välillä, joka nostaa veroja ja veroluonteisia maksuja + ottaa jättimäärän velkaa jakaakseen julkiselle sektorille rahaa.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kerrotko hiukan tarkemmin, mitkä faktat HS:n ”läpimädässä” jutussa olivat väärin.

Noh, jo pelkästään kikyn unohtaminen Sipilän hallituksen hyväksi ja nykyisen hallituksen työllisyyttä vähentävien toimien unohtaminen tekee selvityksestä virheellisen. Kunnolla näitä päästään vertailemaan myöhemmin, mutta tällä hetkellä Marinin hallituksen työllistämissaldo on negatiivisen puolella.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jostain syystä väitteesi Kokoomuksen suuntaan on niin syvältä, että mistään väärinymmärryksestä ei liene kysymys.
Tiedät varmaan tosi hyvin, miten Kokoomus herttaisen kyynisesti jeesustelee velan kasvulla niin mistähän väärinymmäryksestä onkaan kysymys?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tiedät varmaan tosi hyvin, miten Kokoomus herttaisen kyynisesti jeesustelee velan kasvulla niin mistähän väärinymmäryksestä onkaan kysymys?

Ei jeesustele. Kokoomus otti varjobudjetissaan velkaa lähes yhtä paljon kuin hallitus, mutta toki käyttää velan järkevämmin:


Kokoomuksen vaihtoehto on 10,7 miljardia euroa alijäämäinen. Hallituksen esityksen alijäämä on 11,7 miljardia. Alijäämä katetaan ottamalla lisää velkaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei jeesustele. Kokoomus otti varjobudjetissaan velkaa lähes yhtä paljon kuin hallitus, mutta toki käyttää velan järkevämmin:

Kokoomuksen vaihtoehto on 10,7 miljardia euroa alijäämäinen. Hallituksen esityksen alijäämä on 11,7 miljardia. Alijäämä katetaan ottamalla lisää velkaa.
No ei kai @mjr :llä tässä mitään kantavaa ajatusta ole, kunhan haluaa ärsyttää.
Samaan aikaan hän esittää, ettei valtion tehtävä ole luoda työpaikkkoja, mutta sitten kuitenkin samaan aikaan valtion tehtävä on kylvää velkarahaa ympäriinsä luodakseen työpaikkoja. Mikä nyt milloinkin sopii agendaan,
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hesarin artikkeli on pitkä ja siinä käsitellään myös ne hallituksen toimet, jotka ovat vaikuttaneet toiseen suuntaan. Työmarkkinajärjestöjen sopiman kikyn mahdollisten työllisyysvaikutusten sivuuttaminen on tässä jo käsitelty. Ajattelin, että sinulla on osoittaa jotain varsinaisia virheitä, kun pidit Hesarin juttua "läpimätänä".
Ja myös Kikyn puuttuminen käsiteltiin "läpimädässä" jutussa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Hesarin artikkeli on pitkä ja siinä käsitellään myös ne hallituksen toimet, jotka ovat vaikuttaneet toiseen suuntaan. Työmarkkinajärjestöjen sopiman kikyn mahdollisten työllisyysvaikutusten sivuuttaminen on tässä jo käsitelty. Ajattelin, että sinulla on osoittaa jotain varsinaisia virheitä, kun pidit Hesarin juttua "läpimätänä".

Työmarkkinajärjestöt sopivat kikystä, mutta oli silloisella hallituksellakin kiilapojan rooli, jota ilman sopimus olisi jäänyt syntymättä:

"
Edellytyksenä kilpailukykysopimukselle on, että hallitus

-vetää valmistelemansa pakkolait pois
-peruuttaa hallitusohjelmassa sopimuksen vaihtoehtona olevat 1,5 miljardin euron lisäleikkaukset ja veronkorotukset
-toteuttaa hallitusohjelmassa mainitut tuloveronkevennykset."

 
Suosikkijoukkue
IFK
Mielenkiintoista olisi, mistä Kokoomus oikeasti kaivaisi nuo 120000 työpaikkaa. Onko kyseessä samanlainen vaalilupaus, kun entisen ministerin horinat työttömyyden poistamisesta 6 kuukaudessa. Toteutumatta jäi.

Itse voisin antaa hallitukselle vinkin 100000 työllistämiseksi: palkataan valtiolle omat kellokallet, jotka kiertää yrityksissä kattelemassa, että liukuhihnat pyörii täysillä, ja että IT-yrityksistä häviää flipperit ja hierontatuolit. Yksipannuinen mokkamasteri/firma on ok. Kellokallet saisi palkkansa kasvaneen tuotannon kerryttämistä nousseista verokertymistä. Uupuneet ja laiskat firmoista uudelleen koulutukseen jonnekin tyhjään tunturikuruun. Noista kellokalleille bonus.

Kyllä tuotanto nousisi. Aivan varma. Mutta mitä sillä tuotannolla tekisi, mihin sen tunkisi. Mielestäni kaikki tarmo pitäisi suunnata uuteen bisnekseen. Energiaan, terveydenhoitoon, ilmastoon. Me hukattiin vuosikymmenen insinöörituotanto Nokialle suunnittelemaan uusia kivoja piipityksiä. Nyt pitäis koulutuspanostuksin saada uutta ajattelua ja suuntaa tekemiseen, sillä Suomi on edelleen kelvollisesti koulutettu ja hyvin organisoitu yhteiskunta, jossa pitäisi olla riittävästi valopäitä tuleviinkin haasteisiin. Miljardi ratatöihin on ihan jees, mutta jos siitä puoletkin laittaisi huippututkimukseen...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Työmarkkinajärjestöt sopivat kikystä, mutta oli silloisella hallituksellakin kiilapojan rooli, jota ilman sopimus olisi jäänyt syntymättä:

"
Edellytyksenä kilpailukykysopimukselle on, että hallitus

-vetää valmistelemansa pakkolait pois
-peruuttaa hallitusohjelmassa sopimuksen vaihtoehtona olevat 1,5 miljardin euron lisäleikkaukset ja veronkorotukset
-toteuttaa hallitusohjelmassa mainitut tuloveronkevennykset."

Oli @Telaketju :lle, mutta käsittääkseni hän tarkoitti, että tässä ketjussa on tuota asiaa käsitelty ja juuri tuo sinunkin pointtisi tullut monelta taholta esiin. Ja tosiaan tämä asia ja samoin hallituksen negatiivisesti työllisyyteen vaikuttavat toimet on jutussa otettu esiin. Jos jotain heikkoa tuossa HS:n jutussa oli, niin otsikointi oli turhan raflaava. Jotenkin olisi voitu tuoda esiin tuo, että kyse oli puhtaasti hallituksen lakiesitysten kautta etenevistä työllisyystoimista. Toisaalta se otsikoitu oli näiden tutkijoiden johtopäätös asiasta, ei HS sitä itse keksinyt.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mielenkiintoista olisi, mistä Kokoomus oikeasti kaivaisi nuo 120000 työpaikkaa. Onko kyseessä samanlainen vaalilupaus, kun entisen ministerin horinat työttömyyden poistamisesta 6 kuukaudessa. Toteutumatta jäi.

Itse voisin antaa hallitukselle vinkin 100000 työllistämiseksi: palkataan valtiolle omat kellokallet, jotka kiertää yrityksissä kattelemassa, että liukuhihnat pyörii täysillä, ja että IT-yrityksistä häviää flipperit ja hierontatuolit. Yksipannuinen mokkamasteri/firma on ok. Kellokallet saisi palkkansa kasvaneen tuotannon kerryttämistä nousseista verokertymistä. Uupuneet ja laiskat firmoista uudelleen koulutukseen jonnekin tyhjään tunturikuruun. Noista kellokalleille bonus.

Kyllä tuotanto nousisi. Aivan varma. Mutta mitä sillä tuotannolla tekisi, mihin sen tunkisi. Mielestäni kaikki tarmo pitäisi suunnata uuteen bisnekseen. Energiaan, terveydenhoitoon, ilmastoon. Me hukattiin vuosikymmenen insinöörituotanto Nokialle suunnittelemaan uusia kivoja piipityksiä. Nyt pitäis koulutuspanostuksin saada uutta ajattelua ja suuntaa tekemiseen, sillä Suomi on edelleen kelvollisesti koulutettu ja hyvin organisoitu yhteiskunta, jossa pitäisi olla riittävästi valopäitä tuleviinkin haasteisiin. Miljardi ratatöihin on ihan jees, mutta jos siitä puoletkin laittaisi huippututkimukseen...
Suomessa on rutosti pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluaisivat työllistää ihmisiä, mutta se on usein liian kallista ja tehty älyttömän monimutkaiseksi esim. yksinyrittäjille.

Valtion pitäisi karsia/helpottaa yritysten "tuskaa" palkata edes yksi/muutama uusi työntekijä yritykseensä. Suomessa on älytön määrä täysin turhaa paperin pyöritystä, joka pitäisi järkipetäistää...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei jeesustele. Kokoomus otti varjobudjetissaan velkaa lähes yhtä paljon kuin hallitus, mutta toki käyttää velan järkevämmin:
Äh, totta puhuen tuntuu ihan liian vaivalloiselta käydä tätä keskustelua, faktat ovat aivan tarpeeksi selkeät - tiedät epäilemättä todella hyvin mikä kokoomuslainen retoriikka tässä aihepiirissä on vaikka toki se onkin älyllisesti täysin epäreheliistä. Ja sama @dana77 ;lle
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Miksi Suomi ei ota saman tein kahtakymmentä miljardia uutta velkaa joka vuosi, jos se niin yksinkertaista pistää tämän maan asiat kuntoon.

Elvytetään. Se on päivän sana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Äh, totta puhuen tuntuu ihan liian vaivalloiselta käydä tätä keskustelua, faktat ovat aivan tarpeeksi selkeät - tiedät epäilemättä todella hyvin mikä kokoomuslainen retoriikka tässä aihepiirissä on vaikka toki se onkin älyllisesti täysin epäreheliistä. Ja sama @dana77 ;lle

Toki Kokoomuksen sisällä on erilaisia näkemyksiä, mutta puolueen linja on esitetty varjobudjetissa 2021. Samaan suuntaan kulkee puolueen johto. Näiden mukaan Kokoomuksen politiikka on linjattu 2020-2021. Aina voi napata jonkun kommentin Kokoomuksen kansanedustajalta tai muulta, mutta ei se ole puolueen linja. Ei demarienkaan linja ole ex-ulkoministeri Tuomiojan näkemys EU-paketista tai kansanedustaja a-Taeen rasistiset kirjoitukset.

Suurin ero Marinin hallituksen ja Kokoomuksen talouspolitiikassa on elvytyksen osalta se, että Kokoomus painottaa elvytystä fiksummin. Lintilä taitaa ottaa nyt ennen vaaleja vielä kolmannen vastikkeettoman yritystukikierroksen ja painottaa sen erityisehdoin. Osuvat hyvin Keskustan kannatusalueen pieniin yrityksiin, joilla ei ole edes toimintaa.

Ei Kokoomus tuollaista tue. Veronalennus ansiotuloveroista, ja vastikkeellisempaa yritystukea kohti on se, mitä Suomi tarvitsee. Nyt on kaksi kierrosta jo takana, ja mielestäni kolmatta ei tarvita. Edes vaalisyistä. Kahta ensimmäistä Kokoomus kannatti.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Suomessa on rutosti pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluaisivat työllistää ihmisiä, mutta se on usein liian kallista ja tehty älyttömän monimutkaiseksi esim. yksinyrittäjille.

Valtion pitäisi karsia/helpottaa yritysten "tuskaa" palkata edes yksi/muutama uusi työntekijä yritykseensä. Suomessa on älytön määrä täysin turhaa paperin pyöritystä, joka pitäisi järkipetäistää...

Pieni yritys määritellään niin, että sillä on alle 50 työntekijää ja alle 10milj liikevaihto.
Keskisuuressa alle 250 työntekijää ja maks 50milj liikevaihtoa, eli ehkä he ovat jo noista ongelmista selvinneet.

Uuden henkilön palkkaamisessa riittää soitto Terveystaloon työterveydenhoitosopimuksen tekemiseksi, ja verokortin toimittaminen tilitoimiston palkanlaskijalle. Tilitoimisto laskee palkat, tekee ilmoitukset Tulorekisteriin ja vuosi-ilmoitukset eläkevakuutusyhtiöön. Noiden tuhertaminen itse on yrittäjältä hukkaan heitettyä aikaa, eikä edistä varsinaista bisnestä pätkän vertaa. Nettipohjaisten käyttöliittymien yleistyminen on polkenut hinnat niin alas, ettei noita kenenkään kannata itse tehdä. Eli tuo työntekijän palkkaamiseen liittyvän paperisodan määrä on nykyisin enää muisto jostain kaukaa edellisiltä vuosisadoilta. (-80 -90 luku)

Paljon isompi ongelma on se, että uuden työntekijän asenne on usein se, että tartteis firman puhelimen ja saikkua. Saikkukierteinen uusi työntekijä on oikeasti riski yrittäjälle. Moni maksaa mieluummin duunarille vähän enemmän, mutta aliurakoitsijasuhteisena, eli omalla firmalla tai laskutuspalvelulla laskuttavalle työntekijälle. Jos työt hiljenee, niin homma on selvä, ja duunari ettii muuta tekemistä ilman mitään draamaa. Saikuttelee omaan piikkiinsä ja omalla puhelimella. Tästä syystä moni työputkesta pudonnut on valinnut tuon omassa työssä työllistymisen tien, koska siinä itse kantaa vastuun töistään. Ja siksi työllistyy helpommin.
Yhden miehen firmat harvoin pystyvät palkkaamaan ketään siitä yksinkertaisesta syystä, että työt ovat sesonkiluonteisia, eikä ympärivuotinen työllistäminen ole millään mahdollista. Oma kokemus on sekin, että suurimpaan ääneen työvoimapulasta valittavat ovat niin huonoja maksajia, ettei kenenkään kannata heille töitä tehdä. Työntekijöistä Suomessa ei ole ollut pulaa, mutta maksajista on.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Konkreettisena työllisyyskeinona minun mielestäni voisi miettiä paluuta vanhaan kategoriassa uusien valtionyhtiöiden muodossa, niin että pyrittäisiin luoda uusia vientiä lisääviä työpaikkoja. Sillä twistillä, että kanavoitaisiin näihin paikkoihin töihin pitkäaikaistyöttömiä ym. jotka erityisesti töitä tarvitsevat. Paikat ja niiden kierrätys olisi valtion käsissä, joka lisäisi vaikuttavuutta. Tällöin olisi edes hiuskarvan sauma siihen, että jotkut valtiolliset työllisyystoimet jäisivät rakenteisiin pysyvinä työpaikkoina. Juu juu monitasoisesti ongelmallinen idea, mutta kannattaisi yrittää noilla valtavilla panostuksilla tehdä jotain aidosti tuottavaa.
 

molari

Jäsen
Konkreettisena työllisyyskeinona minun mielestäni voisi miettiä paluuta vanhaan kategoriassa uusien valtionyhtiöiden muodossa, niin että pyrittäisiin luoda uusia vientiä lisääviä työpaikkoja. Sillä twistillä, että kanavoitaisiin näihin paikkoihin töihin pitkäaikaistyöttömiä ym. jotka erityisesti töitä tarvitsevat. Paikat ja niiden kierrätys olisi valtion käsissä, joka lisäisi vaikuttavuutta. Tällöin olisi edes hiuskarvan sauma siihen, että jotkut valtiolliset työllisyystoimet jäisivät rakenteisiin pysyvinä työpaikkoina. Juu juu monitasoisesti ongelmallinen idea, mutta kannattaisi yrittää noilla valtavilla panostuksilla tehdä jotain aidosti tuottavaa.

Meinaat että "valtionyhtiö", jossa olisi valtiolle tyypillinen kankea organisaatio ja tuottavassa työssä pitkäaikaistyöttömiä, pärjäisi hyvin kansainvälisessä busineksessa, että pistäisikö esim. Applen kyykkyyn vai olisiko uusi FinnValco.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä keksin alkuviikosta mielestäni hyvän idean. Meillä on kovasti kiirettä ja tuli vastaan yksi parin viikon homma jolle tarvisi tekijän. Kyseessä on aika simppeli juttu. Muistin että meillä oli viime syksynä yksi opiskelija tuntihommissa ja mietin että ehtisikö hän kiireiltään auttelemaan vaikka palasiksin opiskelijahommiin. Kyllä kai se nyt onnistuu, mutta varoituksen sana tuli heti ylempää että näiden kanssa pitää olla tarkkana ettei tuollaista tulkita laittomaksi määräaikaisuuden ketjuttamiseksi. Onhan tuollainen ihan paskaa että osapuolet ovat täysin samaa mieltä asiasta, mutta silti homma saattaisi olla lainvastaista. Pienemmässä firmassa ei välttämättä olisi kukaan ollut varoittamassa asiasta ja ei olisi minulle tullut edes mieleen, että systeemi voi olla noin sairas, ettei asiasta voisi vapaasti sopia.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jos Suomessa ihmisten työllistyminen olisi kenellekään huolenaihe, konkurssiaaltoon olisi varauduttu.

No toki niin tehtiin nytkin. Aktiivisesti haitattiin yritystoimintaa jopa tarpeettomasti, minkä lisäksi on koko ajan muistutettu riistokapitalismin vaaroista, joita nyt vältetään.

Toivottavasti tehdyt ratkaisut edes tuntuvat hyvältä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pieni yritys määritellään niin, että sillä on alle 50 työntekijää ja alle 10milj liikevaihto.
Keskisuuressa alle 250 työntekijää ja maks 50milj liikevaihtoa, eli ehkä he ovat jo noista ongelmista selvinneet.

Uuden henkilön palkkaamisessa riittää soitto Terveystaloon työterveydenhoitosopimuksen tekemiseksi, ja verokortin toimittaminen tilitoimiston palkanlaskijalle. Tilitoimisto laskee palkat, tekee ilmoitukset Tulorekisteriin ja vuosi-ilmoitukset eläkevakuutusyhtiöön. Noiden tuhertaminen itse on yrittäjältä hukkaan heitettyä aikaa, eikä edistä varsinaista bisnestä pätkän vertaa. Nettipohjaisten käyttöliittymien yleistyminen on polkenut hinnat niin alas, ettei noita kenenkään kannata itse tehdä. Eli tuo työntekijän palkkaamiseen liittyvän paperisodan määrä on nykyisin enää muisto jostain kaukaa edellisiltä vuosisadoilta. (-80 -90 luku)

Paljon isompi ongelma on se, että uuden työntekijän asenne on usein se, että tartteis firman puhelimen ja saikkua. Saikkukierteinen uusi työntekijä on oikeasti riski yrittäjälle. Moni maksaa mieluummin duunarille vähän enemmän, mutta aliurakoitsijasuhteisena, eli omalla firmalla tai laskutuspalvelulla laskuttavalle työntekijälle. Jos työt hiljenee, niin homma on selvä, ja duunari ettii muuta tekemistä ilman mitään draamaa. Saikuttelee omaan piikkiinsä ja omalla puhelimella. Tästä syystä moni työputkesta pudonnut on valinnut tuon omassa työssä työllistymisen tien, koska siinä itse kantaa vastuun töistään. Ja siksi työllistyy helpommin.
Yhden miehen firmat harvoin pystyvät palkkaamaan ketään siitä yksinkertaisesta syystä, että työt ovat sesonkiluonteisia, eikä ympärivuotinen työllistäminen ole millään mahdollista. Oma kokemus on sekin, että suurimpaan ääneen työvoimapulasta valittavat ovat niin huonoja maksajia, ettei kenenkään kannata heille töitä tehdä. Työntekijöistä Suomessa ei ole ollut pulaa, mutta maksajista on.

Suomen yrityskartalla taitaa tuo PK-sektori käsittää noin 97% yrityksistä eli työllistämistoimet on juurikin järkevää toimittaa tuolle osastolle. Isot eivät juurikaan niitä uusia työpaikkoja enää luo ja niitä on melkoisen vähän.

Jos ajatellaan vaikka tuommoista kymmenen hengen organisaatiota niin ei noissa juurikaan löysiä tänä päivänä ole ja palkkaaminen (lue yrityksen liikevaihdon ja tätä kautta tuloksen kasvattaminen) on riskinä isoimpien joukossa.

Laskuharjoituksena voidaan pitää vaikka 100te (alv0%) projektia, johon täytyisi palkata yksi henkilö lisää. Oletetaan kulurakenteen olevan 33/33/33% per työntekijä-kulut-voitto ja tuolloin palkkaukseen voidaan laittaa karkeasti reilu 20te. Jokainen ymmärtänee tuon olevan määräaikainen tai kertaluonteinen projektisoppari mutta alentamalla työntekijämaksuja olisi mahdollista ainakin pidentää tuota sopimuksen kestoa tai lisäksi palkata osa-aikainen työntekijä myös. Joku voi tietenkin ajatella tuon menevän suoraan lisäksi yrityksen voittoon mutta jos ei siihen lähdetä näin laskuharjoituksessa.

Jos taas mietitään työn lisääntyminen yhden henkilötyövuoden verran niin uskoisin olevan suhteellisen suuri kynnys palkata tuohon suoraan uutta työntekijää versus teettää nykyisillä ylitöitä ja/tai ottaa vuokratyövoimana osa-aikainen lisäksi.

Luonnollisesti tämmöinen projektityö on parempi ja järkevämpi ostaa alihankintana tai vuokratyövoimalla, silloin voi käyttää kokonaan 33te (alv0%) työtarpeeseen eikä kulurakenne (saikut yms) heittele kesken projektin. Kyllähän työpaikat lisääntyy myös vuokratyöllä mutta työpaikan "pysyvyyttä" ei ihan yhtä isosti muodostu työntekijälle ja tämä useasti vaikuttaa lainan saantiin asuntoa varten yms asioihin. Myöskin näissä on osaltaan kyse entisen opposition (lue nykyisen hallituksen) huutelemista nollasoppareista, minkäänlaista työsuhdeturvaa ei oikein meinaa vuokrasoppareihin sisältyä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Meinaat että "valtionyhtiö", jossa olisi valtiolle tyypillinen kankea organisaatio ja tuottavassa työssä pitkäaikaistyöttömiä, pärjäisi hyvin kansainvälisessä busineksessa, että pistäisikö esim. Applen kyykkyyn vai olisiko uusi FinnValco.

Balanssi toki pitäisi olla ja konseptuaalisesti uudenlainen kokonaisuus. Mutta kaikkien tehottomien ATK ajokorttien jatkokurssien tms virrat voisi mieluusti käyttää johonkin uudenlaiseen high risk-high reward toimintaan, mieluummin kuin että pelataan low impact - high cost pelikenttää.

Tai vaikka Kemijärven uusi sellutehdas, suunnitelmat ja ympäristölupa valmiina. Rahoitus takkuaa. Sinne 850 milliä ja valtionyhtiö pystyyn ja Lappiin tuhat työpaikkaa. Heittoja heittoja, mutta jotain tämän tyylistä mieluusti itse näkisin - voi tulla turpaan, mutta ollaan tehty muuta kun puhalleltu muniin ja toivottu, että niitä töitä löytyy - olisi luotu niitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös