Ei kaikkia yhteyksiä tarvitsekkaan pistää kuntoon mutta esimerkiksi Harjavalta-Rauma rautatie on hyvä esimerkki väylästä, jonka kunnostamisella olisi mahdollista vähentää merkittävästi tieliikennettä.Vaatisi kyllä pätäkkää ihan toisella tavalla jos alettaisiin oikeasti niitä kaikkia alas ajettuja sivuraiteita sähköistämään ja rakentamaan raideliikenteelle oikeasti sellaisia paikkoja missä voi lastata tavaraa. Vaan kun päätös on tehty jo historiassa, niin puhutaan ihan eri mittaluokan investoinneista jos meinataan siirtää kuljetuksia rekoista juniin. Vuosaaren satamaan tehtiin kalliilla uusi raide ja senkin käyttö on ollut alle odotusten, ollut siis noin 45% lasketusta ja syy on siinä, kun ei täällä ole infraa millä niitä lasteja tehdä ja purkaa. Ne todettiin aikanaan kannattamattomaksi ja kalliiksi investoinniksi ja kaikki sivuraiteet pikkuhiljaa kuopattiin. Ei ihan pari miljardia riitä siihen jos meinattaisiin oikeasti alkaa siirtämään tavaraa kumipyörien sijaan raiteilla.
Bolidenin konteissa lähtevät kuljetukset menevät rekoilla Raumalle kun junalla joutuisi kuljetukset tekemään Tampereen kautta kun Kokemäellä ei pystytä junia järjestelemään.
Ei mitään tavallisia kappaletavara kuljetuksia siirretäkkään vaan nimenomaan nämä isojen bulkkitavaroiden kuljetukset.
VR otti silloin n.10v sitten kun lopetti mm. tuon Helsinki/Tampere-Oulu linjan niin kovaa hintaa, että kaikki kuljetusliikkeet pystyivät ajattamaan autot edestakaisin ja vähän enemmän samaan hintaan kun VR pyysi tuosta välistä.
Vuosaaren sataman osalta isoin käyttäjä tuolle rautatieyhteydelle taitaa olla Äänekosken biotuotetehdas, jonka kuljetuksista lähes kaikki liikkuvat junalla Vuosaareen ja sieltä maailmalle.
Näissä olisi ne suurimmat ympäristövaikutukset jos hallitus niitä oikeasti haluaisi tehdä mutta hankkeista päätellen siihen ei ole halua.