Pari vuotta sitten, edellisen hallituksen aikaan, hän tuki voimakkaasti raideinvestointeja:
"Uusia investointeja Suomen rataverkkoon pitäisi tehdä nopeasti."
"Suuria ihmisjoukkoja ja vieläpä suurella nopeudella tulee jo ilmastonmuutoksenkin takia siirtää paikasta toiseen raiteilla."
"Päärata pitäisi täydentää kaksiraiteiseksi Tampereelta aina Ouluun saakka.
Tampereen pohjoispuolella rautatieliikenteen kysyntä on kasvanut nopeasti ja volyymit ovat suuria."
Näitä raideinvestointeja, joita kutsut ideologisiksi ratkaisuiksi, ajoi silloin oikeistohallitus.
Hallituksen tänään julkistamassa budjettiehdotuksessa nostettiin tavoitteeksi tunnin junayhteydet Tampereelta ja Turusta Helsinkiin.
yle.fi
Lisäys: 2010 Mäntynen jutteli kovasti junien ja joukkoliikenteen puolesta:
"Radat pitää saada sellaisiksi, että Pendolinot kulkevat kahtasataa tunnissa ja korvaavat auto- ja lentoliikennettä.
Kaupunkiliikenteessä ainoa järkevä ratkaisu on jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden huomattava kasvattaminen.
Suomessa kuvitellaan edelleen, että autolla pitää päästä kaupan tuulikaappiin. Jos ei pääse, se romuttaa bisneksen.”