Sanna Marinin hallitus

  • 2 666 606
  • 21 464

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aktiivimalli 2 ei tuo yhtään työpaikkaa lisää verrattuna aktiivimalliin jonka demarit ajoivat alas (ja josta vasemmisto koko viime hallituskauden oli sitä mieltä ettei se tuo yhtään työllistä lisää). Pikemmin päinvastoin, siinä on heikommat insentiivit.

Eläkeputken poisto on siis ainoa merkittävä toimi toistaiseksi.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Totta kai nopeampi olisi ollut parempi, mutta kymmeniä vuosia toimimeen käytännön osalta pari vuotta lisää ei ole katastrofi. Nykyhallitukselle tällaiset päätökset ovat vaikeita, joten kyllä aktiivimalli II ja tämä ovat kuitenkin positiivisia juttuja. Jos jotain kunnollista vielä tulisi luaäksi, alkaisi jo ennakko-odotukset vasemmistohallituksen työllisyystoimista ylittyä.

Vaikuttaa siltä, että mielipiteemme tässä asiassa eivät pohjimmiltaan ole kamalan kaukana. Pidän toki itsekin itse päätöstä hyvänä ja olen jossain määrin yllättynyt, että tämä hallitus sen sai aikaan - ilmeisesti Marin kokee asemansa puolueessa niin vahvana, että uskaltaa kieltäytyä olemasta SAK:n sätkynukkena. Edelliselle yrittäjälle (Urpilainen) se maksoi puheenjohtajan paikan, mutta toki Marinin asema on ihan erilainen. Geriatrikkojen puolueen, jolla ei ole edes sen omasta mielestä ole ollut mitään annettavaa suomalaisille pelastaminen kahdenkymmenen prossan kannatukseen antaa melkoisen messias-aseman
 

Hexa

Jäsen
Koskaan en demareita tai vasemmistoa ole äänestänyt. Mutta jos Marin ottaa selvän kannan Natoon liittymisen puolesta ja joku toinen demari sitä omassa vaalipiirissäni toistaa, niin demarin äänestäminen voisi silloin tulla kyseesen.
Tuo olisi ennenkuulumattoman rohkeaa Suomessa ja varsinkin vasemmalta laidalta kuultuna, koska tähän asti koko Nato-keskustelu on ollut vain pallon siirtämistä edelliseltä keskustelijalta seuraavalle ja kaikki ovat varoneet sanojaan, ilman että kukaan on uskaltanut ottaa selvää kantaa ainakaan liittymisen puolesta. Nythän Natoon kuulumisessa on jälleen järkeä Bidenin noustua valtaan Yhdysvalloissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Suomen mittakaavassa ei ole juuri parempaa liikenneasiantuntijaa kuin Jorma Mäntynen mutta hallitus tekee vain ideologian perusteella ratkaisuja.
Todellisuudessa ilman merkittäviä panostuksia tieverkkoon on ihan sama kuinka paljon laitetaan rahaa rautateihin, ilman tieverkkoa ei sinne rautateille pääse ja toisekseen suurimmalla osalla väleistä ei rautatiestä saada ikinä edes välttävästi kannattavaa.
 
Suomen mittakaavassa ei ole juuri parempaa liikenneasiantuntijaa kuin Jorma Mäntynen mutta hallitus tekee vain ideologian perusteella ratkaisuja.
Todellisuudessa ilman merkittäviä panostuksia tieverkkoon on ihan sama kuinka paljon laitetaan rahaa rautateihin, ilman tieverkkoa ei sinne rautateille pääse ja toisekseen suurimmalla osalla väleistä ei rautatiestä saada ikinä edes välttävästi kannattavaa.

Pari vuotta sitten, edellisen hallituksen aikaan, hän tuki voimakkaasti raideinvestointeja:

"Uusia investointeja Suomen rataverkkoon pitäisi tehdä nopeasti."

"Suuria ihmisjoukkoja ja vieläpä suurella nopeudella tulee jo ilmastonmuutoksenkin takia siirtää paikasta toiseen raiteilla."

"Päärata pitäisi täydentää kaksiraiteiseksi Tampereelta aina Ouluun saakka.
Tampereen pohjoispuolella rautatieliikenteen kysyntä on kasvanut nopeasti ja volyymit ovat suuria."

Näitä raideinvestointeja, joita kutsut ideologisiksi ratkaisuiksi, ajoi silloin oikeistohallitus.


Lisäys: 2010 Mäntynen jutteli kovasti junien ja joukkoliikenteen puolesta:

"Radat pitää saada sellaisiksi, että Pendolinot kulkevat kahtasataa tunnissa ja korvaavat auto- ja lentoliikennettä.

Kaupunkiliikenteessä ainoa järkevä ratkaisu on jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden huomattava kasvattaminen.

Suomessa kuvitellaan edelleen, että autolla pitää päästä kaupan tuulikaappiin. Jos ei pääse, se romuttaa bisneksen.”
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomen mittakaavassa ei ole juuri parempaa liikenneasiantuntijaa kuin Jorma Mäntynen mutta hallitus tekee vain ideologian perusteella ratkaisuja.
Todellisuudessa ilman merkittäviä panostuksia tieverkkoon on ihan sama kuinka paljon laitetaan rahaa rautateihin, ilman tieverkkoa ei sinne rautateille pääse ja toisekseen suurimmalla osalla väleistä ei rautatiestä saada ikinä edes välttävästi kannattavaa.

Miten nykyään uutisia ja tutkimuksia pitäisi lukea? En tiedä, mutta Jorma Mäntynen on varmaan oikeassa, mitä tulee väylien korjausvelkaan. Hallitus toisensa jälkeen sitä on kasvatettu ja nyt ollaan jossain 2.8 miljardissa.

Marinin hallitus investoi miljardin rautateihin ja toisen miljardin maanteihin, jolloin korjausvelka putoaa 600 miljoonaa 12 vuoden aikana.

Onko tuo nyt huonosti investoitu, mihin tahansa hallitukseen nähden?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihmeellisen fanipoikamainen artikkeli Hesarilta, jonka taloustoimitus on yleensä erittäin asiallinen. Kuten edellä jo todettiin, on ihan yksi ja sama vaikka loisit miljoona työpaikkaa jos samalla teet toimia jotka johtavat 1,1 miljoonan työpaikan häviämiseen. Ja millähän Hesari sekä tutkimuksen tekijät perustelevat sitä että kiky jätettiin totaalisesti huomioimatta? Lisäksi minua kyllä kiinnostaisi mitkä on ne toimet eläkeputken lisäksi jolla Marinin hallitus luo 40000 työpaikkaa. Eläkeputkikin loppuu kätevästi vasta vuosien päästä. Sipilän hallituksen toimet astuivat sentään voimaan melkein heti.
Isoin ogelma on siinä, että Marinin hallitus ei ole luonut YHTÄÄN työpaikkaa. Se, että lisätään työllisten määrää ei ole sama asia kuin työpaikkojen määrä ja mikään tutkimus ei osoita kausaliteettia nyky-yhteiskunnassa työllisten määrän kasvun ja työpaikkojen määrän kasvun välillä (koko ajatus perustuu täysin typerään kuvitelmaan, että lisää työllisiä niin palkat pienenee ja kysyntä kasvaa, ei vaan toimi sosiaaliturva valtioissa ja vapaan liikkuvuuden aikana, tämä nähtiin esim. marjatiloilla kesällä). Samaan aikaan kyllä kiristetään diesel yms. veroja jotka taas nimen omaan vähentää halua investoida Suomeen eli luoda niitä työpaikkoja. Sitäpaitsi Marinhan on saanut jo Koronan kanssa aikaan sen, että yli 100 000 ihmistä vähintään on siirtynyt työläisen asemasta sinne "työllisten" massaan. Helvetti mikä sana koko työllinen kun oikeasti puhutaan vain työtä hakevista työttömistä.
 

Hexa

Jäsen
Raideliikenteen kehittäminen oli yksi kärkihankkeista Sipilän hallituksessa. Korkealla oli myös autoveron lopettaminen ja paikantamiseen perustuva liikennöintimaksu tms tai polttoaineiden tuntuva hinnankorotus.
Tai myöskin tietullit ainakin Etelä-Suomen ruuhkaisimmille teille ja moottoriteille olivat selvityksen kohteena.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuonhan nyt ei pitäisi kenellekään olla enää epäselvää, että Suomen raideverkosto kaipaa pikaista päivitystä. Esimerkiksi bendolinot tuli meillä käyttöön lähes 30 vuotta sitten, ja vielä tänäkään päivänä ne eivät kykene ns. ajamaan täysiä kuin muutamalla hassulla rataosuudella. Suomalaisessa raideliikenteessä on ihan järjetön potentiaali saavuttamatta ihan siitä syystä ettei raideverkosto ole kunnossa.

Ei paikkasidonnainen työnteko tulee kasvamaan tulevaisuudessa ja sitä kautta myös pidemmän matkan työmatkaliikenne (käydään kerta viikkoon toimistolla yms.) Ruotsissa tämä kehitys ollut jo pidempään käynnissä, toki osin myös monimutkaisemmista syistä. Ja siellä tätä ratkottu melko runsaalla sisäisellä lentoliikenteellä. Lentoliikenne on tähän ainakin helpompi ratkaisu, mutta voisin kuvitella myös raideliikenteen pääsevän lähemmäksi mikäli kehittymään kykenee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuonhan nyt ei pitäisi kenellekään olla enää epäselvää, että Suomen raideverkosto kaipaa pikaista päivitystä. Esimerkiksi bendolinot tuli meillä käyttöön lähes 30 vuotta sitten, ja vielä tänäkään päivänä ne eivät kykene ns. ajamaan täysiä kuin muutamalla hassulla rataosuudella. Suomalaisessa raideliikenteessä on ihan järjetön potentiaali saavuttamatta ihan siitä syystä ettei raideverkosto ole kunnossa.

Ei paikkasidonnainen työnteko tulee kasvamaan tulevaisuudessa ja sitä kautta myös pidemmän matkan työmatkaliikenne (käydään kerta viikkoon toimistolla yms.) Ruotsissa tämä kehitys ollut jo pidempään käynnissä, toki osin myös monimutkaisemmista syistä. Ja siellä tätä ratkottu melko runsaalla sisäisellä lentoliikenteellä. Lentoliikenne on tähän ainakin helpompi ratkaisu, mutta voisin kuvitella myös raideliikenteen pääsevän lähemmäksi mikäli kehittymään kykenee.
Rataverkon ongelma on se, että sillä on ihan liikaa liikennettä pääkaupunkiseudulla.

Kuljen jatkuvasti IC:lla Lahti-Helsinki väliä ja juna on jatkuvasti myöhässä, koska oikoradalla odotetaan kun pääradalla on tilaa. Sitten kun matkustetaan Helsingistä Lahteen odotellaan Tikkurilassa maalta saapuvaa junaa, joka todennäköisesti on samasta syystä myöhässä. Lahti-Helsinki välin pitäisi olla 50 minuuttia, mutta sanoisin ruuhka-aikana junan olevan ajoissa (alle 3min myöhässä) ehkä 50 prosentin todennäköisyydellä.

Varsinkin Helsingistä Lahteen on paljon ruuhka-aikojen myöhästymisiä, jotka eivät näy tilastoissa, koska juna ottaa aikataulun kiinni ennen pääteasemaa (Imatra tai Joensuu).

Eli esimerkiksi näillä kokemuksilla epäilen onko tuo Tampereen suunniteltu ”tunnin juna” oikeasti tunnin juna vai teoreettisesti. Rataverkon kehitysrahat voisi suunnata pääradan kapasiteetin kasvattamiseen ja pisararataan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun näitä tämänkin ketjun juttuja lukee, niin tulee kyllä sellainen kuva, että on taas SuurSuomi-aate aika voimissaan. Se suunta mistä näitä tulee vain on vähän toinen kuin aiemmat. Suomi on 5,5 miljoonan ihmisen pieni pläntti tällä pallolla. Ne Saksat, Ranskat, USA:t, Venäjät ja Kiinat on suurvaltoja ydinaseineen. Kannataako sen pihan pienimmän kuola valuen juosta ekana vittuilemaan sille köriläälle, touhu on aina ihmetyttänyt minua. Ilmeisesti siis pitäisi ja pitäisi sen jälkeen juosta äkkiä toisen körilään tiimiin, että voi aukoa päätänsä ehkä saamatta turpaansa. Koska se köriläshän auttaa kun niin se lupasi. No hyvä, että tykkäätte tästä touhusta, toivottavasti tykkäätte myös mahdollisista seurauksista pitkällä aikavälillä. Kannataa tähänkin vastata jotain suomettumista ja YYA mollaamista. Koska se on hyvä selitys sille, että joskus pienen pitää ymmärtää, että se on yksi kaarnavene laineilla ja sen kannattaa yrittää vaan pitää huolta omista asioistaan. Ei alkaa kukkoilla hemmetisti isomilleen ja kuvitella jotain somen ja maailman uus-SuurSuomea. Toivoa vain, että sen verran kovaa pystyy lyömään takaisin, ettei isot välitä koskea, mutta ei kannata todellakaan kuvitella, että ollaan oikeasti isoja.

Touhu on ihan yhtä harhaista kuin silloin kun jotkut yritti kiväärien kanssa mennä rajojen yli tätä maata laajentamaan. Nyt sitä vain tehdään muualla, mutta kuvitelmat, haaveet ja todellisuus on ihan yhtä kaukana siitä, että saako neniinsä kovaa vai hemmetin kovaa jos alkaa kukkoilemaan ja sitä kiusaajaa sattuu kiinnostamaan se kukkoilu lopettaa. Kannattaisiko vaikka tyytyä pitämään huoli omasta tontistaan ja jättää nää kukkoilut niille joilla voi riittää oikeasti ne kassit myös seistä siellä lyijysateessa?
Eli Suomen kannattaa olla hiljaa, ettei Venäjä suutu. Asia selvä. Ilmeisesti Neuvostoliiton vaatimuksiin olisi pitänyt myöntyä syksyllä 1939 kun NL suuttui siitä. Kyllä puolueettomuus toimi silloinkin hyvin. Jos Venäjän kritisointi ja NATO kannatus ovat Suur-Suomi ajattelua, niin kai minä sitten kannatan Suur-Suomea. Minä kun luulin että te Persut ja Suomen Sisun jäsenet olitte kansallismielisiä. Minua, @mjr ja muutamia muita kun haukuttu kommunisteiksi ja vasemmistolaisiksi aiemmin tai epäisänmaallisiksi.

Also, milloin Saksa on hankkinut ydinaseita?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Rataverkon ongelma on se, että sillä on ihan liikaa liikennettä pääkaupunkiseudulla.

Kuljen jatkuvasti IC:lla Lahti-Helsinki väliä ja juna on jatkuvasti myöhässä, koska oikoradalla odotetaan kun pääradalla on tilaa. Sitten kun matkustetaan Helsingistä Lahteen odotellaan Tikkurilassa maalta saapuvaa junaa, joka todennäköisesti on samasta syystä myöhässä. Lahti-Helsinki välin pitäisi olla 50 minuuttia, mutta sanoisin ruuhka-aikana junan olevan ajoissa (alle 3min myöhässä) ehkä 50 prosentin todennäköisyydellä.

Varsinkin Helsingistä Lahteen on paljon ruuhka-aikojen myöhästymisiä, jotka eivät näy tilastoissa, koska juna ottaa aikataulun kiinni ennen pääteasemaa (Imatra tai Joensuu).

Eli esimerkiksi näillä kokemuksilla epäilen onko tuo Tampereen suunniteltu ”tunnin juna” oikeasti tunnin juna vai teoreettisesti. Rataverkon kehitysrahat voisi suunnata pääradan kapasiteetin kasvattamiseen ja pisararataan.
Ja mitä se tunnin juna auttaa? Jos se on nyt tunnin ja kymmenen minuuutin juna niin sillä 10 minuutin ajanmenetyksellä suhteessa miljardeihin mitä se maksaa ei hyödy kukaan mitään. Samaan aikaan jos 100 000 asukkaan Lahdesta yrittää ajaa rekkaa, tai henkilöautoa Tampereelle tai toisin päin, niin heko heko. Vastaavia tieosuuksia löytyy tästä maasta aivan tuhottomasti, jotka on ihan oikeasti täällä syö logistiikkaa ja maksavat aivan tuhottomasti kansantaloudelle. Tavara liikkuu edelleen kumipyörillä ja sitä on tänään ja huomenna käytännössä mahdotonta korvata millään muulla ratkaisulla. Kaikki rahat pitäisi saada nimen omaan väylien parantamiseen niin, että kasvukeskukset olisi joka suuntaan saavutettavissa moottoriteitä pitkin. Ja kyllä suoraan jostain 60-luvulta on minun ajattelumallini, mutta valitettavasti se on vain totta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja mitä se tunnin juna auttaa? Jos se on nyt tunnin ja kymmenen minuuutin juna niin sillä 10 minuutin ajanmenetyksellä suhteessa miljardeihin mitä se maksaa ei hyödy kukaan mitään. Samaan aikaan jos 100 000 asukkaan Lahdesta yrittää ajaa rekkaa, tai henkilöautoa Tampereelle tai toisin päin, niin heko heko. Vastaavia tieosuuksia löytyy tästä maasta aivan tuhottomasti, jotka on ihan oikeasti täällä syö logistiikkaa ja maksavat aivan tuhottomasti kansantaloudelle. Tavara liikkuu edelleen kumipyörillä ja sitä on tänään ja huomenna käytännössä mahdotonta korvata millään muulla ratkaisulla. Kaikki rahat pitäisi saada nimen omaan väylien parantamiseen niin, että kasvukeskukset olisi joka suuntaan saavutettavissa moottoriteitä pitkin. Ja kyllä suoraan jostain 60-luvulta on minun ajattelumallini, mutta valitettavasti se on vain totta.
Mitä se moottoritie sitten auttaa? 10 minuutin ajanmenetys suhteessa miljardeihin. Ne kumipyöräiset rekat eivät edes aja moottoritienopeuksia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä se moottoritie sitten auttaa? 10 minuutin ajanmenetys suhteessa miljardeihin. Ne kumipyöräiset rekat eivät edes aja moottoritienopeuksia.
Kyllä se on aika monen kymmenen minuutin ajansäästö kun ne rekat ajaa sitä rallia tuolla 24/7. Se juna vie matkustajia, muiden nopeus ei muuttuisi. Ja mitä merkitystä moottoritiellä kun rekat ei voi ajaa kuin 80km/h niin moottoritiet on suurempia, suorempia ja tasaisempia siellä ei tartise rekkojen pumpata ees ja taas nopeuksiaan joka risteyksen ja liikennemerkin kohdalla ja muut pääsee ohi halutessaan.

Tässä nyt on ihan selvitystäkin siitä millaisia merkityksiä on moottoriteiden rakentamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mutta kuten todettu niin aktiivimalli on ihan sama kurimus. Missä Oi missä on AY liikkeen lakot ja tuulareiden nettiraivo. Tämä on kai sitten parempaa kurjuutta, kun siitä omat päättävät.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Pari vuotta sitten, edellisen hallituksen aikaan, hän tuki voimakkaasti raideinvestointeja:

"Uusia investointeja Suomen rataverkkoon pitäisi tehdä nopeasti."

"Suuria ihmisjoukkoja ja vieläpä suurella nopeudella tulee jo ilmastonmuutoksenkin takia siirtää paikasta toiseen raiteilla."

"Päärata pitäisi täydentää kaksiraiteiseksi Tampereelta aina Ouluun saakka.
Tampereen pohjoispuolella rautatieliikenteen kysyntä on kasvanut nopeasti ja volyymit ovat suuria."

Näitä raideinvestointeja, joita kutsut ideologisiksi ratkaisuiksi, ajoi silloin oikeistohallitus.


Lisäys: 2010 Mäntynen jutteli kovasti junien ja joukkoliikenteen puolesta:

"Radat pitää saada sellaisiksi, että Pendolinot kulkevat kahtasataa tunnissa ja korvaavat auto- ja lentoliikennettä.

Kaupunkiliikenteessä ainoa järkevä ratkaisu on jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden huomattava kasvattaminen.

Suomessa kuvitellaan edelleen, että autolla pitää päästä kaupan tuulikaappiin. Jos ei pääse, se romuttaa bisneksen.”
Raideinvestoinnit eivät ole huonoja mutta, jos tieliikenne jätetään ilman sen tarvitsevia investointeja ole mitään hyötyä.
Jos sinne rautatieasemalle ei pääse kun tie on surkeassa kunnossa niin ei kannata laittaa miljardeja siihen rautatiehen kun sen käyttö jää puutteellisten yhteyksien takia hyödyntämättä.

Ideologinen juttu tässä on juuri se, että jätetään se alku ja loppupää tekemättä.
Tavaraliikenteen siirto raiteile on taas Suomessa bulkkitavaraa lukuunottamatta todella epätodennäköistä. Lisää merkittävästi tavaran käsittelyn määrää ja nopeus ei ole merkittävästi isompi kuin maantiellä, johtuen tavarajunien nopeusrajoituksista.

Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä, että joukkoliikenteen käyttö tullee vähenemään kun ihmiset haluavat varmistaa oman turvallisuutensa ja mukavuutensa. Kukaan ei halua istua pitkään maski päässä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mutta kuten todettu niin aktiivimalli on ihan sama kurimus. Missä Oi missä on AY liikkeen lakot ja tuulareiden nettiraivo. Tämä on kai sitten parempaa kurjuutta, kun siitä omat päättävät.
Totta kai se noin menee. Ei oikeistolaisetkaan ihan niin pöyristyneitä ole omien tekemistä veronkorotuksista vaikkapa. Onhan noitakin ollut, ja silloin syitä ymmärretään vähän paremmin.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mutta kuten todettu niin aktiivimalli on ihan sama kurimus. Missä Oi missä on AY liikkeen lakot ja tuulareiden nettiraivo. Tämä on kai sitten parempaa kurjuutta, kun siitä omat päättävät.
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Vaikeaa on Suomen asioiden hoito. Se on kivaa olla kahvilla ja jakaa kakkua, mutta ei niin hauskaa antaa keppiä.

Nyt pitäisi päättää siitä, että leikataanko etuuksia vai nostetaanko veroja.

Toisaalta Suomi saa helposti ainakin vielä lainaa ulkomailta, niin eiku toimeksi haetaan kaikki mahdollinen raha ja tuhlataan se sitten vaikka "mihin kivaan".
 

Hexa

Jäsen
Kai suurimpana syynä infrastrukstuurin hankkeille tällä hetkellä, oli kyseessä sitten rataverkon tai moottoriteiden parantaminen tai lisähanke, olisi työllisyyden ja investointien lisääminen tässä vallitsevassa talouden matalasuhdanteessa, jotta yhteiskunnan pyörät saataisiin pidettyä vähän paremmin pyörimässä ja valtiolle saataisiin myöskin verotuloja sitä kautta. Parantunut ja nopeutunut logistiikka hyödyttäisi niin teollisuutta kuin muitakin yrityksiä sekä myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulla työssäkäyviä.
 
Raideinvestoinnit eivät ole huonoja mutta, jos tieliikenne jätetään ilman sen tarvitsevia investointeja ole mitään hyötyä.
Jos sinne rautatieasemalle ei pääse kun tie on surkeassa kunnossa niin ei kannata laittaa miljardeja siihen rautatiehen kun sen käyttö jää puutteellisten yhteyksien takia hyödyntämättä.

Ideologinen juttu tässä on juuri se, että jätetään se alku ja loppupää tekemättä.
Tavaraliikenteen siirto raiteile on taas Suomessa bulkkitavaraa lukuunottamatta todella epätodennäköistä. Lisää merkittävästi tavaran käsittelyn määrää ja nopeus ei ole merkittävästi isompi kuin maantiellä, johtuen tavarajunien nopeusrajoituksista.

Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä, että joukkoliikenteen käyttö tullee vähenemään kun ihmiset haluavat varmistaa oman turvallisuutensa ja mukavuutensa. Kukaan ei halua istua pitkään maski päässä.
Tässä viestissä kiteytyy sun ja hallituksen näköalattomuus.

Rataliikenne on muutakin kuin tavaraliikennettä. Työmatkaliikenne PK-seudulle Tampereelta, Turusta, Hämeenlinnasta ja Lahdesta on merkittävässä osassa.

Jos Vihreät ja vasemmisto oikeasti haluaisivat lisätä joukkoliikennettä, ne eivät keskittyisi keppiin vaan porkkanaan.

Meille monille junan käyttö alkaa olemaan poissuljettu vaihtoehto epäluotettavuuden vuoksi.
PK-seudulle tehtiin parhaimmillaan noin 10 miljoonaa työmatkaa vuodessa, mutta epäluotettavuuden vuoksi muutama miljoona noista matkoista on vaihtunut omaan autoon.

Se meidän pääministerikin puhui asiasta junassa siihen asti kunnes pääsi ministerimersun takapenkille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Junahan on työmatkaliikenteeseen ihan ylivertainen vaihtoehto koska siinä voi tehdä töitä mennentullen oletuksella että tekee tietotyötä. Se nyt on maailman tyhmintä hommaa, että fiksut ihmiset ajavat autoilla tuntitolkulla päivässä.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Junahan on työmatka liikenteeseen ihan ylivertainen vaihtoehto koska siinä voi tehdä töitä mennen tullen oletuksella että tekee tietotyötä. Se nyt on maailman tyhmintä hommaa, että fiksut ihmiset ajavat autoilla tuntitolkulla päivässä.
Juuri näin. Jos joskus saataisiin juniin toimivat viis gee yhteydet niin se olisi mannaa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Käyttäjä on saanut rikepisteen heikosta viestien sisällöstä
Tässä viestissä kiteytyy sun ja hallituksen näköalattomuus.

Rataliikenne on muutakin kuin tavaraliikennettä. Työmatkaliikenne PK-seudulle Tampereelta, Turusta, Hämeenlinnasta ja Lahdesta on merkittävässä osassa.

Jos Vihreät ja vasemmisto oikeasti haluaisivat lisätä joukkoliikennettä, ne eivät keskittyisi keppiin vaan porkkanaan.

Meille monille junan käyttö alkaa olemaan poissuljettu vaihtoehto epäluotettavuuden vuoksi.
PK-seudulle tehtiin parhaimmillaan noin 10 miljoonaa työmatkaa vuodessa, mutta epäluotettavuuden vuoksi muutama miljoona noista matkoista on vaihtunut omaan autoon.

Se meidän pääministerikin puhui asiasta junassa siihen asti kunnes pääsi ministerimersun takapenkille.
Juuri näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös