Mutta tämä ei ole väärin, vaikka Niinistö astui selkeästi alueelle mikä ei hänelle kuulu. Jos Niinistö vähän puuttuu asioihin, jotka eivät Perustuslain mukaan hänelle kuulu, se ei ole merkittävää koska ehdotus oli hyvä. Mutta Marinin hyvä idea on väärin tehty kun mennään Presidentin alueelle. Ilmeisesti jos on laajalti arvostettu ja oikea puoluekirja niin saa vähän rikkoa lakia ja hyviä tapoja. Jos Niinistö olisi sanonut Marinille, että "älä kommentoi mitään, mä meen vodka pullon kanssa Putinin luo ja me sovitaan tää juttu" niin sitten varmaan täällä huudeltaisiin kuinka Marin ei uskalla sanoa Venäjälle mitään. Taisi olla niin, että kun Haavisto uudelleentwiittasi EU:n näkökannan niin se ei ollut riittävästi tehty.
Niinistö teki
ehdotuksen. Ehdotuksen, mitä ei hyväksytty ja koronanyrkki jäi perustamatta. Olisiko kannattanut jättää ehdotus tekemättä? Olisi varmaankin, koska siitä jäi ilmeisesti monelle hampaankoloon ja vaikeuttaa mahdollisesti edelleenkin suhteita. Rikkoiko Niinistö lakia? Todennäköisesti ei. Toimiko hyvän maun vastaisesti? Ehkä, ehkä ei. Itse pidän kaikkein mielenkiintoisampana kysymyksenä sitä,
miksei Marin Niinistön ehdotukseen tarttunut? Koska halusi itse hallita tilannetta? Koska hänellä tuolloin jo riittävästi kompetenssia ja paras tieto? Vai jostakin muusta syystä?
Marinin tapa toimia ei yleisesti ottaen ole omaan mieleeni, mutta siihen ei vaikuta hänen puoluekirjansa. En myöskään pidä Orpon tyylistä, vaikka hän edustaa itselleni ”läheisintä” puoluetta. Katson pystyväni arvioimaan poliitikon kompetenssia puolueesta riippumatta. Kunnianhimossa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta tyylejä on monia ja Marinin tyyli ei minuun uppoa. Sorit siitä.
Niinistö on luopunut puoluekirjastaan ja jos en väärin muista, hän oli viime presidentinvaaleissa valitsijayhdistyksen tjsp. ehdokkaana. Olisi naivia väittää, ettei puoluetaustalla olisi merkitystä, koska se kertoo kuitenkin henkilön arvomaailmasta. Itse näkisinkin, että tässäkin asiassa on enemmän käytännöt ja arvomaailmat törmäyskurssilla kuin puhtaasti puoluekirjat. Ehkä
setämiehen ja
teinitytön pitäisi löytää joku kultainen keskitie ja kummankin muistaa, että tämä ei ole kummankaan henkilökohtainen show?