Näissä olen tavannut luottaa Muukkosen Matin kannanottoihin:
Näissä olen tavannut luottaa Muukkosen Matin kannanottoihin:
Joo hyvä kolumni kyllä. Tuo sisäisen asiakirjan ja virallisen asiakirjan (virallinen asiakirja = julkinen tai salassapidettävä asiakirja) välinen ero on monelle epäselvä tai sitä tulkitaan tarkoituksellisesti. Sisäisellä asiakirjalla tarkoitetaan esimerkiksi itselle tehtyjä muistiinpanoja tai vaikka jonkun parin hengen sisäisen koulutuksen agendaa. Joku virkamiehen tekemä selvitys ei voi olla sisäinen asiakirja.Tästä asiakirjajulkisuudesta on Rosa Meriläinen kirjoittanut mainion kolumnin kymmenisen vuotta sitten: Tämä ei ole paperi (linkki vie edesmenneen Vihreä Lanka -lehden sivuille)
Lainasin tänne toiseen ketjuun, koska vastaus sisältää hallituspoliittisia asioita. Tässä on presidentillinen näpäytys ilmeisesti rohkaissut kepunkin käsittelemään ongelmiaan, koska Saarikko vihjaa siihen suuntaan, että Marinin olisi pitänyt neuvotella myös heidän kanssaan. Mistähän vielä olisi lupa pitänyt hankkia: Suomi-Venäjä -seurastako? Taidettaisiin kannanottoa odotella vieläkin.
No, presidentillä on tietysti perustuslain mukainen ulkopolitiikan johto, toisin kuin keskustapuolueella, joten nämä näkemykset asettuvat ihan eri koreihin.
Annika Saarikko pääministeri Marinin Navalnyi-twiitistä: Ulkopolitiikan hoito on yhteistyötä – ”En myöskään itse ollut siitä informoitu”
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kommentoi Niinistön ja Marinin viestikatkosta: ”Jos asiassa on presidentin tai pääministerin mielestä parannettavaa, niin sitten sitä pitää parantaa”www.is.fi
Ei se itse sisältö tässä ole se merkittävä tekijä vaan se, että nämä asiat nyt vaan hoidetaan tietyn kaavan kautta.Kertoo kaiken tämän maan itätraumasta, että pääministeri ei voi vaatia laittomasti pidätetyn (tai Venäjällähän se toki on täysin laillista!) oppositiojohtajan vapauttamista ilman Keskustan tai presidentin konsultointia.
Joku raja politiikallakin.
No, ei sitä sen enempää johda presidenttikään.Pääministeri ei johda Suomen ulkopolitiikkaa ja aikamoista selittelyä
Marin epäonnistui tässä ja Niinistön näpäytys on oikein. Pääministeri ei johda Suomen ulkopolitiikkaa ja aikamoista selittelyä, tosin siihen on totuttu jo, että väärinymmärrys kyseessä. Jos näissä asioissa pääministerille tulee ymmärrysvirheitä, niin uskottavuus henkilön osaamiseen laskee entisestään. Enkä ota kantaa siihen, mitä kannanotto piti sisällään.
Aika helppoa on aistia jännite presidentin ja pääministerin välillä, samalla Marinista alkaa muotoutua henkilökuva jo narsistisena henkilönä.
Vähän on osaltasi taas rivien välistä lukua, koska Kanervan arvostelun näen kohdistuvan enemmän tuohon Marinin tekoon. Olisitko hyväksymässä Marinin omavaltaiset kannanotot Suomen linjasta missä asioissa?
Marin näköjään haluaa kovasti muuttaa itsensä diktaattoriksi, seli seli "luulin informoidun" jolla saa sitten fanikunnaltaan kaiken anteeksi. Vittu mikä pyrkyri, sellainen työpaikkojen perinteinen demarisyöpä.
Kenellekään ei ollut yllätys, että Navalnyi joka tapauksessa pidätetään heti Venäjälle palattuaan. Sekin oli etukäteen tiedossa, että pidätys tullaan laajalti tuomitsemaan. Marinilla ei mielestäni ollut mitään tarvetta ehtiä ensimmäisenä kommentoimaan.
Mutta joka tapauksessa, myrsky vesilasissa.
Tämä kaava on mikä? Ei pitäisi olla epäselvää, etteikö pääministeri tällaista lausuntoa voi antaa, vaikkei olisi Niinistöltä, Saarikolta tai Paula Koivuniemeltä lupaa kysynyt. Kyse on ihmisoikeuksista ja mielivaltaisen pidätyksen arvostelemisesta, ei esimerkiksi Suomen irrottamisesta Pohjoismaiden neuvostosta.Ei se itse sisältö tässä ole se merkittävä tekijä vaan se, että nämä asiat nyt vaan hoidetaan tietyn kaavan kautta.
Viesti oli oikea Marilta kohti Venäjää, mutta ei todennäköisesti vahinko ylikävellä Niinistö. Mielestäni olisi ollut asiallista hoitaa ulkopolitiikka oikeassa järjestyksessä. Antaa Marinista aika ylimielisen ja typerän kuvan.Olisiko se nyt ollut Marinilta liikaa laittaa vaikka tekstari, WhatsApp-viesti tai vaikka Instassa dm, että ”Moikka, olen antamassa lausuntoa medialle Navalnyin tilanteesta, kuten esikuntiemme kanssa on yhteisesti sovittu. Ei varmaankaan mitään estettä, vai haluatko kommentoida itse ensin, kun Pl:n mukaan ulkopolitiikka kuuluu ensisijaisesti sinulle? Tämä olisi hyvä saada tuupattua ulos asap, eli parin tunnin sisällä. Jos on jotain, mistä haluat keskustella, otathan yhteyttä. Viitsisitkö kuitenkin kuitata, että voin antaa kommentit. Tsemppiä päivään! T: Sanna”
Jotenkin mulle ei mene nyt Marinin selitykset läpi, kun linja on Niinistölle suoraan auki ja etiketti on selvä. Sinänsä itse asia, mitä Marin kommentoi on oikea ja ilman muuta saa kommentoida. Venäjän mielipidettä ei tarvitse huomioida mitenkään. Nämä vain pitää hoitaa, kuten kuuluu. Ja tämä asia kuuluu Tasavallan Presidentille ensisijaisesti.
Se, että tällaista tapahtuu Marinille ”vahingossa”, ja ”oli pienimuotoista kommunikaatio-ongelmaa”, ei ole enää sattumaa. Marin tietää kyllä oman toimivaltansa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Jännästi toisinpäin se ei sitten olekaan enää niin justiinsa.
Pitääkö Marinin aina kysyä Niinistön mielipidettä, tai odottaa Niinistön lupaa kommentoida ulkopolitiikkaa? Vähän hankalaksi menee tuo. Entä jos Niinistö ei olisi kommentoinut asiaa?Olisiko se nyt ollut Marinilta liikaa laittaa vaikka tekstari, WhatsApp-viesti tai vaikka Instassa dm, että ”Moikka, olen antamassa lausuntoa medialle Navalnyin tilanteesta, kuten esikuntiemme kanssa on yhteisesti sovittu. Ei varmaankaan mitään estettä, vai haluatko kommentoida itse ensin, kun Pl:n mukaan ulkopolitiikka kuuluu ensisijaisesti sinulle? Tämä olisi hyvä saada tuupattua ulos asap, eli parin tunnin sisällä. Jos on jotain, mistä haluat keskustella, otathan yhteyttä. Viitsisitkö kuitenkin kuitata, että voin antaa kommentit. Tsemppiä päivään! T: Sanna”
Jotenkin mulle ei mene nyt Marinin selitykset läpi, kun linja on Niinistölle suoraan auki ja etiketti on selvä. Sinänsä itse asia, mitä Marin kommentoi on oikea ja ilman muuta saa kommentoida. Venäjän mielipidettä ei tarvitse huomioida mitenkään. Nämä vain pitää hoitaa, kuten kuuluu. Ja tämä asia kuuluu Tasavallan Presidentille ensisijaisesti.
Se, että tällaista tapahtuu Marinille ”vahingossa”, ja ”oli pienimuotoista kommunikaatio-ongelmaa”, ei ole enää sattumaa. Marin tietää kyllä oman toimivaltansa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Jännästi toisinpäin se ei sitten olekaan enää niin justiinsa.
Eikö tuo asia ole määritelty ihan perustuslaissa?Pitääkö Marinin aina kysyä Niinistön mielipidettä, tai odottaa Niinistön lupaa kommentoida ulkopolitiikkaa? Vähän hankalaksi menee tuo. Entä jos Niinistö ei olisi kommentoinut asiaa?
Pitääkö Marinin aina kysyä Niinistön mielipidettä, tai odottaa Niinistön lupaa kommentoida ulkopolitiikkaa? Vähän hankalaksi menee tuo. Entä jos Niinistö ei olisi kommentoinut asiaa?
Mikä tuossa on epäselvää? Päämisteri puhuu suomen suulla ja hänellä ei ole siihen oikeutta yksinään. Toki hän voi sanoa, että puhui omiaan, mutta varmaan sitten kaivelee muistista, että mitä mieltä oli kun ulkoministeri kävi abortinvastaisessa mielenosoituksessa.Kertoo kaiken tämän maan itätraumasta, että pääministeri ei voi vaatia laittomasti pidätetyn (tai Venäjällähän se toki on täysin laillista!) oppositiojohtajan vapauttamista ilman Keskustan tai presidentin konsultointia.
Joku raja politiikallakin.
Pitää. Jos siis perustuslaki kiinnostaa
ulkopolitiikka kuuluu ensisijaisesti sinulle
Tulkinta kysymyksiä, mutta näin on Suomessa aina toimittu ja mielestäni olisi syytä toimia, kunnes mahdollisesti muutamme marssijärjestystä.Mihin kohtaan perustuslaissa viittaat?