Nyt hukkasit pointin ihan täysin. Ei tietenkään ole kyse yksittäisistä autoista, vaan siitä millä lasketaan tuota mainostamaasi haitallista tukea. Sen virheellisyyden yritin avata tuolla autovertauksella, näköjään huonoin tuloksin. IMF:n laskentatavalla bensiinin verotus on ok ja dieselin liian matala "tuen" takia. Tämä on virheellinen väittämä, koska jos vaihtoehtona on nuo käyttövoimat, diesel on kokonaispäästöjen osalta selkeästi vähemmän saastuttava (CO²). Tässä siis "tuetaan" vähemmän haitallista autoilua verotuksellisesti.
IMF katsoo asiaa kuten katsoo. En lähde heitä siinä opettamaan. Sen sijaan nostin esille sen, että Rinne/Marinin hallituksen ohjelmassa todetaan "aikaa globaalien päästöjen kääntämiseen pysyvästi laskuun olevan vain muutamia vuosia". Tästä seuraa kaksi kysymystä:
1. Mihin tutkimukseen Rinne/Marinin hallitusohjelman näkemys "aikaa globaalien päästöjen kääntämiseen pysyvästi laskuun on vain muutamia vuosia" perustuu? Onko tämä tutkimus esimerkiksi vertaisarvioitu? Vai onko hallitusohjelmassa kyse täysin tai pääosin epätieteellisestä lähestymisestä erittäin vakavaan ongelmaan? Väite muutamasta vuodesta kuulostaa jopa valheelta.
2. Jos aikaa on vain muutama vuosia globaalien päästöjen kääntämiseen pysyvästi laskuun, missä on hallituksen konkreettiset teot Suomen osalta?
Olisiko siis aika tehdä sellainen 15-20 vuoden suunnitelma asian eteen, jossa selkeästi kerrottaisiin vaihe vaiheelta eri energiamuotojen verotuksen kehitys niin, että portaittain nostetaan ympäristölle haitallisimpien käyttömuotojen veroa vaikkapa kolmen vuoden välein.
Juuri näin pitäisi toimia.