Tuo kuvaamasi ongelma johtuu osin siitä, että verotus ei voi olla pistemäistä. Samaa verokantaa pitää soveltaa mahdollisimman laajasti ja siitä poikkeamat pitää olla selvärajaisia. Jotta uudet turvavarusteet ja se kaikkein tärkein, autojen passiivinen turvallisuus, paranisivat, silloin pitää kohdistaa verohelpotuksia uusiin autoihin. Ja kun samalla se tehdään niin, että painopiste on vähäpäästöisissä autoissa, saadaan myös ympäristön kannalta suotuisa kehitys aikaiseksi. Nykyinen poltiiikka ei tue riittävästi esim. autoilun sähköistämistä. Kokoomuksen esitys uudistukseksi puolestaan on herättänyt arvostelua sen vuoksi, että siinä ilmeisesti suurin tuki kohdistuisi suurempiin ja kalliisiin autoihin, jotka eivät välttämättä ole ympäristön kannalta se paras vaihtoehto.
Mistä tulee ajatus, että verotusta tarvitaan avuksi autoilun muuttumisessa vähäpäästöisemmäksi? Johan tuon jo näkee mistä tahansa tilastosta tai tutkimuksesta, että autoiluun liittyvä verotus on vain hidastanut suotuista kehitystä vähäpäästöisempiin autoihin. Suomessa on autoilun verotuksen takia Euroopan vanhin ja runsaspäästöisin autokanta.
Oikeasti ei ole mitään syytä sen enempää tukea sähköautoilua kuin potkia fossiilisella ajavia. Sähköautoilua Suomessa hidastaa pääasiassa sähköautojen korkea hinta ja heikko valikoima. Se on asia mikä tulee pian ratkeamaan itsestään ilman, että Suomessa otetaan asiaan minkäänlaista kantaa. Suomi on täysin turha ja merkityksetön tässäkin asiassa, vaikka kovasti tärkeilläänkin. Suomessa erityisiä haasteita sähköautoilulle on ollut kylmyys ja pitkät välimatkat. Ja monet hybridit ovat akuston takia olleet perheiden käyttöön liian pieniä tiloiltaan. Mutta nämä kaikki ovat asioita mitkä ratkeavat ilman tukia tai rangaistuksia ja tämän jälkeen sähköautoja valitaan, vaikka niitä verotettaisiin ja fossiilisia ei.
Se että fossiilisia verotetaan nyt kovempaa ja kaikin mahdollisin keinoin, saa vain sen aikaan, että kotitalouksilla kestää entistä kauemmin vaihtaa auto uudempaan. Jos rahaa laitetaan veroihin, sitä ei jää säästöön millä uutta voisi ostaa. Ja se uudempi on vuosi vuodelta todennäköisemmin sähköauto, koska pikkuhiljaa sähköautot ovat vain niin paljon parempia ja halvempia käyttää. Siis ihan ilman mitään tukia tai rangaistuksia. Tottakai Suomessa on myös paikkoja, missä on vain fiksumpaa ajaa fossiilisella (huono latausverkosto), mutta se on niin marginaalinen asia jo Suomenkin mittakaavassa, saati sitten globaalisti, että siitä tuskin kannattaa ketään rangaista. Se olisi rangaistus, josta ei olisi hyötyä.
Nykyinen älytön autoverotus aiheuttaa esimerkiksi sen, että perheen ei kannata hoitaa autoilujaan niin, että pääasialliset matkat, jotka ajetaan yksin, ajettaisi sähköautolla. Mutta samalla omistettaisiin sitten suurempi/vanhempi/fossiilinen vankkuri millä ajettaisiin sitten ne harvat matkat, kun pitää koko perheellä tai peräkärrillä päästä jonnekin. Nyt kannattaa vaan jättää se sähköauto kauppaan ja ajaa pelkästään sillä maailman tuhoavalla vankkurilla, kun siitä hankinnasta ja omistamisesta pitää kuitenkin maksaa samat kamalat viulut käyttipä sitä autoa tai ei.
Taasen tällaisella rangaistus- ja tukemismallilla voidaan saada kaikenlisäksi sekin aikaan, että ihmiset ostavat hybridejä, mutta käyttävät autoa kuin fossiilista. Tällöin pääsee halvemmalla (hiilidioksidipäästöiset verot hankinnassa ja omistamisessa), mutta saattaa saastuttaa vielä enemmän kuin pelkällä normaalilla fossiilisella autolla, kun ajaa sillä kuitenkin pitkää matkaa polttomoottorin avulla, mutta vetää vielä akustojen ja sähkömoottorien painon ekstrana.