Sanna Marinin hallitus

• 2 667 465
  • 21 464

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se on kyllä erikoista, että esim. mediaanipalkkaa nauttivat palkansaajat, kuten nyt vaikka minä ja työkaverini, maksavat veronsa mieluusti, mutta isompaa tiliä tekevälle se on todella vastenmielistä. En tiedä kuinka tulonsiirroilla elävät ajattelevat.
Ei se ole erikoista, koska mediaanipalkkaa saavat eivät maksa veroja kovin kummoisia määriä, toisin kuin ne isompaa tiliä tekevät. Suomessa eläkkeet ja työttömyyskorvaukset lähtevät vajaasta 700 eurosta kuukaudessa. Ylimmän tulodesiilin alaraja on yksityisellä puolella noin 5700€. Suomessa eläkemaksu on yli 24% josta 7% otetaan pois palkasta ja 17% jo ennen palkanmaksua ettei ne ehdi näkyä edes palkkakuitillkaan. Tuon verran ansaitseva työntekijä maksaa siis eläkemaksua noin 1400€ kuussa eli elättää kaksi eläkeläistä. Ennakonpidätystä hän maksaa suunnilleen saman verran eli laskennallisesti hän elättää vielä pari työtöntäkin.

Alunperin tuo laskelma oli hieman isommalla palkalla jolloin lopputulos oli että palkalla piti oman perheen lisäksi elättää laskennallisesti 7 kpl tulonsiirtoja saavia.

Mediaanituloilla verot on 350€.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Veronmaksajien mukaan mediaanituloilla veroprosentti on n. 25 % ja vajaan kuuden tonnin tuloilla n. 38 %. Tätä minusta tarkasteltava, paljonko yhteiseen pottiin menee yhdestä eurosta. Tässä ei ilmeisesti eläkemaksusta kuin työntekijän osuus, mutta eikös työnantajan osuus ole sama molemmille kuitenkin?

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
No olihan tuo Marinin ruokalähettipalvelu hakemalla haettu "päivän kuvankiillotusuutinen". Harmi ettei Sipilä tajunnut aikanaan mennä kurkistelemaan somepäivityksiin vaikka kukkapuskan kanssa. Tai vaikka pullistelemaan rannalle, olis voinut vaikka opettaa lapsia uimaan kameroiden edessä.
Sipilä poltti näppinsä sen irakilaisen turviksen kanssa, samoin kuin talonsa antamisessa tp-hakijoiden käyttöön. Sen jälkeen tajusi, että toi moraaliposeeraaminen ei ole hänen juttunsa ja haistatti vitut konsulttien neuvoille.

Suosikkijoukkue
Ilves
Onkohan teistä kaikki ihan oikein lukeneet tuon Ilta-Sanomien jutun Marinista ja Nurmisesta? Siinähän toimittaja on poiminut kuvan ja päivityksen Nurmisen Facebook tililtä johon Nurminen itse on ottanut kuvan selfienä.

Eli toimittaja teki jutun plärättyään sosialistista mediaa ja täällä Jatkoajassa osa ottaa koko hernepellollisen nenäänsä. Justiinsa niin....

AIn niin, itse maksan vuodessa tulo-ja pääomaveroja vuodessa 50-60 t€, eikä minua ketuta yhtään. Turha niistä on kitistä, tehdään töitä ja hoidetaan hommat ja sitten maksetaan.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Veronmaksajien mukaan mediaanituloilla veroprosentti on n. 25 % ja vajaan kuuden tonnin tuloilla n. 38 %. Tätä minusta tarkasteltava, paljonko yhteiseen pottiin menee yhdestä eurosta. Tässä ei ilmeisesti eläkemaksusta kuin työntekijän osuus, mutta eikös työnantajan osuus ole sama molemmille kuitenkin?
Suomessa mediaanitulot ovat 2000e kuussa ja tuon mukaan verojen osuus on 350e. Saman lähteen mukaan vajaalla kuudella tonnilla veroja menee pari tonnia.

eläkemaksussa prosentti on sama.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomessa mediaanitulot ovat 2000e kuussa ja tuon mukaan verojen osuus on 350e. Saman lähteen mukaan vajaalla kuudella tonnilla veroja menee pari tonnia.

eläkemaksussa prosentti on sama.
Mun käsittääkseni mediaanitulo on noin 30 000 € vuodessa ja keskiarvo noin 35 000 € vuodessa. Tarkistellaan.

Edit: 3140 oli mediaanitulo kuussa 2019. Tämä siis brutto, mutta siitähän nuo prossat lasketaan. On siis minunkin heittämää suurempi.

Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ei se ole sama asia, mutta tiedä sitten kannattiko kuvaan suostua, kun ärsytyskerroin tuntuu olevan ihan taivaissa teki mitä hyvänsä.

Ansaitsisivat saada kyllä enemmän tilintäytettä. Leikataan siihen sitten vaikka alempaa, niin tulee oikeudenmukaista jälkeä.
Tyypillistä vasemmiston retoriikkaa. Kuka ehdotti "leikkauksia alempaa"? Sinä esität, ikään kuin oletuksena, että nämä olisivat vaihtoehtoja keskenään. Eivät ole, ei vaikka kuinka paasitornista huudetaan.

Kaikkein helpointa olisi säästää valtion menoista.

Teen tähän leikkauslistan:
- puolitetaan vastikkeettomat yritystuet
- lopetetaan maatalouden kansalliset tuet
- höylätään virastojen, THL, AVI .... yms. paskan budjetista puolet ainakin. Virastokohtaisesti, monet voi lopettaa kokonaan.
- ulkoistetaan työnvältyspalvelut urakkamaksulla. Joku summa fyrkkaa per vakituinen työpaikka. Miksi muuten valtio edes tekee tätä, eikö se ole yritysten ensisijainen intressi hommata toimivat työmarkkinat

Tällä voitanee jo luopua valtion tuloverosta kokonaan kun huomioidaan sen positiiviset vaikutukset. Siitä voisi muuten ehkä luopua ilman näitäkin toimia.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mun käsittääkseni mediaanitulo on noin 30 000 € vuodessa ja keskiarvo noin 35 000 € vuodessa. Tarkistellaan.

Edit: 3140 oli mediaanitulo kuussa 2019. Tämä siis brutto, mutta siitähän nuo prossat lasketaan. On siis minunkin heittämää suurempi.
Onko tuo palkansaajien mediaanitulo vai kaikkien kansalaisten mediaanitulo?

Tämä ei välttämättä ollut sama lähde kuin mitä kännykällä luin, mutta 24 066 / 12 on aika tasan 2000e
"Vuoden 2018 henkilöverotiedoista käy ilmi, että keskimääräinen ansiotulo oli 28 516 euroa ja mediaani 24 066 euroa."

Analyzer

Jäsen
Onkohan teistä kaikki ihan oikein lukeneet tuon Ilta-Sanomien jutun Marinista ja Nurmisesta? Siinähän toimittaja on poiminut kuvan ja päivityksen Nurmisen Facebook tililtä johon Nurminen itse on ottanut kuvan selfienä.

Eli toimittaja teki jutun plärättyään sosialistista mediaa ja täällä Jatkoajassa osa ottaa koko hernepellollisen nenäänsä. Justiinsa niin....

AIn niin, itse maksan vuodessa tulo-ja pääomaveroja vuodessa 50-60 t€, eikä minua ketuta yhtään. Turha niistä on kitistä, tehdään töitä ja hoidetaan hommat ja sitten maksetaan.

Ja meinaat, että Nurminen ja Marin eivät osaa arvella, että somesta se päätyisi lööppeihin? Eh.

Marinin julkikuvan ainoa särö tulee siitä, että hän vaikuttaa välillä kylmältä ja tosikolta. Tällaiset jutut ovat kuin täsmäisku kilven kiillottamiseen näiltä osin.

Ei minulla ole mitään syytä epäillä, etteikö Marin toimisi näin lähipiirissään normaalistikin. Ja Nurminen käsittääkseni on Marinin lähipiiriä. Laskelmoivaksi tämän tekee ainoastaan se, että tästä piti räpätä selfie ja laittaa se someen. Se on brändäämistä ja irtopisteiden keruuta. Ja älkää nyt kukaan väittäkö, että Nurminen laittoi kuvan kysymättä ensin lupaa Marinilta.

Marin pyörittää mediaa aivan 100-0. Marin ei tarvitse demareiden kuntavaalikampanjan vetämiseen euron euroa.

Mä kuulun myös tähän maksajien joukkoon, mutta en erityisemmin kaipaa veronalennuksia, kunhan ei ainakaan nousisi. Huolettaa myös velkaantuminen, ja en oikein tuotakaan näe, miten kestävyysvaje muka selätetään niin, että kaikkien verotus kevenee reippaasti. Tätähän on tutkittu, eikä dynaamiset vaikutukset ja työllisyysasteen nousu automaattisesti tuo samoja verotuloja. Tietysti palveluja leikkaamalla samalla, mutta kova on leikkuri, jos kaikki kestävyysvaje leikataan pois verotulojen laskiessa.

Ja mähän siis julkisella, eli joidenkin mukaan en maksaja ollenkaan, mutta sikäli tuo on ihan höpöä, että henkiläkohtaisen talouden ja verotuksen suhteen on ihan sama kummalla sektorilla olen. Omista rahoista viedään sama osuus.
Toivon kaikkien vasemmistolaisten hommaavan tunnukset jatkoaikaan. Missään muualla ei ole näin paljon julkisen puolen vasemmistolaisia nettomaksajia.

Veroja saadaan alennettua valtion menoja leikkaamalla ja leikattavaahan tässä maassa löytyy pilvin pimein.
Kukahan neropatti sen liikennemerkkien uudistuksen keksi? Täysin turha ja kallis menoerä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eihän nyt kukaan ole niin tyhmä, että ottaisi omaan käyttöön selfiet itsestään maskit päässä poski-poskea vasten turvaetäisyyksistä välittämättä.
Vähän nyt valoja päälle. Tuon tarkoitushakuisuuden takia Goebbelskin hymyilee haudassaan ylpeänä.

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Ongelmahan verojen suhteen koskee lähinnä tuloluokkien kohtaa keskituloinen. Jos itse olisin rikas saattaisin kannattaa vasemmistoa itsekkäistä syistä tulonjaon takia, koska rahan jakaminen keskiluokalta köyhille parantaisi ehkä omia bisneksiäni. Oikeasti rikkaana minulla olisi mahdollista suunnitella verotukseni niin, että ei paljon maksettavaa jäisi. Ehkä eniten tämä nykyinen systeemi rokottaa juuri keskituloista, joka ei pääse veroja karkuun millään, joka on väärin.

Suosikkijoukkue
Ilves
Ja meinaat, että Nurminen ja Marin eivät osaa arvella, että somesta se päätyisi lööppeihin? Eh.

Marinin julkikuvan ainoa särö tulee siitä, että hän vaikuttaa välillä kylmältä ja tosikolta. Tällaiset jutut ovat kuin täsmäisku kilven kiillottamiseen näiltä osin.

Ei minulla ole mitään syytä epäillä, etteikö Marin toimisi näin lähipiirissään normaalistikin. Ja Nurminen käsittääkseni on Marinin lähipiiriä. Laskelmoivaksi tämän tekee ainoastaan se, että tästä piti räpätä selfie ja laittaa se someen. Se on brändäämistä ja irtopisteiden keruuta. Ja älkää nyt kukaan väittäkö, että Nurminen laittoi kuvan kysymättä ensin lupaa Marinilta.

Marin pyörittää mediaa aivan 100-0. Marin ei tarvitse demareiden kuntavaalikampanjan vetämiseen euron euroa.
No meni ainakin sinulla ihon alle kunnolla :) No näyttää julkisuuspeli toimivan ainakin sen perusteella, mitä Jatkoajasta huomaa.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toivon kaikkien vasemmistolaisten hommaavan tunnukset jatkoaikaan. Missään muualla ei ole näin paljon julkisen puolen vasemmistolaisia nettomaksajia.
Sähän voit käännellä sitä miten haluat, mutta nettomaksaja olen edelleen. Toki jos laskee työni arvoksi nolla, niin sitten en ole.

Edit: Liikennemerkkejä en tosin keksinyt uudestaan. Ei tuokaan tosin pitkässä juoksussa niin paljoa maksa, pitää niitä uusia vanhoillakin kuvilla. Toki osa menee nyt uusiksi ennen aikojaan. Yleisestä höperyydestä yhteiskunnassa tämäkin seuraa, ei tätä tyhjästä keksitty.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
- ulkoistetaan työnvältyspalvelut urakkamaksulla. Joku summa fyrkkaa per vakituinen työpaikka. Miksi muuten valtio edes tekee tätä, eikö se ole yritysten ensisijainen intressi hommata toimivat työmarkkinat
Näitä työnvälityspalvelujen ulkoistuksiahan on tehty Suomessakin kokeiluina. Tulokset ovat sen suuntaiset, että tuolla toimintalogiikalla yksityiset palveluntuottajat keskittyvät huolehtimaan helposti työllistyvien työpaikan saamisesta, mutta vaikeasti työllistettävien osalta tulokset ovat ala-arvoiset verrattuna julkisiin työnvälityspalveluihin. Ja noin lähtökohtaisesti kai yhteiskunnan kokonaisedun mukaista olisi toimia juuri päinvastoin eli kohdistaa palvelua niille, joiden kyky itsenäiseen työnhakuun on puutteellinen tai osaaminen ei vastaa työmarkkinoiden tarpeita.

Ei se liene ihan sattumaa, että Ruotsissa ja Tanskassa on sekä hyvin korkea työllisyysaste että poikkeuksellisen voimakas satsaus julkisiin työvoimapalveluihin.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ymmärrän hyvin tuskasi, mutta onko tilanne olennaisesti muuttunut juuri tällä hallituskaudella? Meillä kun oli juuri 16 vuotta kokoomus- ja keskustavetoisia hallituksia, niin oliko silloin tilanne tässä suhteessa auvoinen eli ahkeruus ja koulutus palkittiin?
Eipä Suomessa oikeistolaista hallitusta oikein ole ollut. Demareita ne on täynnä. Sipilällä ja Vanhanen II oli vähän yritystä. Eihän täällä yksikään puolue uskalla lähteä vaaleihin edes ehdottamalla hyvinvointivaltion osittaista purkua.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrän hyvin tuskasi, mutta onko tilanne olennaisesti muuttunut juuri tällä hallituskaudella? Meillä kun oli juuri 16 vuotta kokoomus- ja keskustavetoisia hallituksia, niin oliko silloin tilanne tässä suhteessa auvoinen eli ahkeruus ja koulutus palkittiin?

Tällä hallituskaudella mennään vaan kahta kovempaa päin seinää, sen takia tämä vituttaa paljon. Miljardi sinne ja tänne, mutta mitään rakenteellista uudistusta noilla ei saada aikaan. Sanna lupaa kyllä ne talouden uudistukset vuodelle 2036, älkää huolehtiko.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eipä Suomessa oikeistolaista hallitusta oikein ole ollut. Demareita ne on täynnä. Sipilällä ja Vanhanen II oli vähän yritystä. Eihän täällä yksikään puolue uskalla lähteä vaaleihin edes ehdottamalla hyvinvointivaltion osittaista purkua.

Suomessa esimerkiksi terveydenhoidon ja koulutuksen menot ovat EU:n keskistasoa suhteessa BKT:hen. Samaan aikaan julkiset menot ovat TOP-2 tms luokkaa suhteessa BKT:hen. Ja tämä tilanne ei ole kehittymässä parempaan suuntaan. Päinvastoin. Keski-ikä nousee, jolloin vanhuuttaan hoidettavien ja eläkeläisten määrä kasvaa. Työllisten määrä ei ole kehittymässä sekään paremmin, koska syntyvyys laskee ja Suomi ei korkean ansiotuloverotuksen maana houkuttele asiantuntijoita ja muita vähän paremmin tienaavia.

On varmaa, että oikeistohallitus ei jättäisi tilannetta nykyisellään. Toinen asia sitten on, onnistuisiko se yhtään paremmin ay-liikkeen veto-oikeuden takia.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärrän hyvin tuskasi, mutta onko tilanne olennaisesti muuttunut juuri tällä hallituskaudella?
Tämä on tietyllä tavalla hyvä kysymys ja vastaus on että ei. Se mikä on muuttunut, että nyt hallituksen suhtautuminen yrittäjyyden ja työntekoon on niin vitun epäkiitollista ja yksipuolista, että se suorastaan oksettaa.
Kun Sipilän hallituksen aikana maksettiin solidaarisuusveroa, niin sen pystyi hyväksymään pitkin hampain kun tiesi, että samaan aikaan muutkin osallistuivat kikyn muodossa talkoisiin ja valtiontalous koheni. Nyt rahaa jaetaan vastuuttomasti pitkin ja poikin, valtio velkaantuu holtittomasti, järjestelmää ei edes yritetä kehittää ja tämän päälle lystin maksajille vittuillaan kuin teini-ikäiset vanhemmilleen. Tämä hallitus ei ole koko kansan hallitus eikä se edusta minua. Jos nyt olisi vaalit, niin toivoisin persujen saavan enemmän ääniä kuin Marinin. Vitun surullista.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä hallitus ei ole koko kansan hallitus eikä se edusta minua. Jos nyt olisi vaalit, niin toivoisin persujen saavan enemmän ääniä kuin Marinin. Vitun surullista.

Jos tässä toiveen saa heittää, toivoisin Orpon tappiota Lepomäelle ja Lepomäkea pääministeriksi. Marin voisi johtaa SDP:tä, mutta Marinin SDP:tä on viime aikaisten puheiden takia vaikea kuvitella halituksessa, jossa oikaistaan Marinin hallituksen virheitä mm. Vihriälän työryhmän ja Talouden arviointineuvoston esittämällä tavalla. Viimeinen raja meni jossain siinä, kun Marin heitti taskustaan perättömiä lukuja, joita Vartiainen korjasi todeten, että sellaisia ei ole edes laskettu.

Sen sijaan Halla-aho mahtuisi siihen hyvin, koska kaksi suurempaa puoluetta tarvitaan, jos enemmistöhallituksesta on kyse.

Analyzer

Jäsen
No meni ainakin sinulla ihon alle kunnolla :) No näyttää julkisuuspeli toimivan ainakin sen perusteella, mitä Jatkoajasta huomaa.

Ei minulla Marinin toiminta tässä asiassa mene ihon alle. Moni muu tekisi samoin, jos olisi yhtä taitava pelaamaan median kanssa.

Ihon alle menee ehkä se, että osa ei näe tämän teatterin läpi. Näitä ei someen laitettaisi, jos tarkoitus ei olisi saada positiivista näkyvyyttä ja irtopisteitä.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei minulla Marinin toiminta tässä asiassa mene ihon alle. Moni muu tekisi samoin, jos olisi yhtä taitava pelaamaan median kanssa.

Ihon alle menee ehkä se, että osa ei näe tämän teatterin läpi. Näitä ei someen laitettaisi, jos tarkoitus ei olisi saada positiivista näkyvyyttä ja irtopisteitä.
Mulla ei todellakaan ole tästä mitään varmaa tai kiveen hakattua mielipidettä, mitkä on motiivit ja kuinka suunniteltu on. Se nyt on varmaa, ettei Marin ainakaan ole arvioinut kuvaa haitalliseksi julkikuvalleen.

Mutta, miksei laitettaisi? Jostain syystä ihmiset postailee jatkuvasti jotain yhdentekeviä otoksia elämästään sometileille. Ja ihmisiä ne poliitikotkin on, paitsi Väyrynen, joka on kone.

Se mikä on muuttunut, että nyt hallituksen suhtautuminen yrittäjyyden ja työntekoon on niin vitun epäkiitollista ja yksipuolista, että se suorastaan oksettaa.

Tämähän on vasemmistohallitukselle kulta-aikaa: korona antaa hyväksyttävän syyn ottaa lainaa ja jakaa rahaa kaikille tarvitseville ja vähän muillekin.
Seurauksista ei tarvitse piitata, ne lankeavat aikanaan seuraavalle oikeistohallitukselle joka joutuu korjailemaan jälkiä, oman suosionsa kustannuksella.

Kyylä

Jäsen

Jep. Esim ku Saukin kirje Jopelle vuosi julkisuuteen, ni se oli vain viran hoitamista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy