Ei oikeisto väitä etteikö ay ajaisi työntekijöiden etua. Oikeisto väittää että se ei aja työttömien etua. Kuten itse totesit niin mitä korkeampi on minimipalkka niin sitä enemmän on työttömiä. AY haluaa silti sitä nostaa.
Korjataan sen verran, että ay-liike ajaa jäsentensä etuja. En nyt tiedä, että oletko sitä mieltä, että minimipalkka pitäisi säätää vaiko eikö vai ja miksi vai oletko vain käärmeissäsi Sannalle ja ay-liikkeelle? Ay-liike on neuvottellut sopimukset ja palkankorotukset työnantajien kanssa ja näissä on menty jo pidempään melko maltillisella tasolla, jos nyt verrataan eurooppaan yleensä. Näin ainakin omalla osallani.
Mitä tulee työelämän joustoihin niin en muista eläissäni kuin Sipilän kikyn jolloin palkat eivät olisi nousseet uuden sopimuksen myötä, joten aika käsittämättömältä tuntuu väite että joustoa tapahtuisi vaan yhteen suuntaan. Tai sitten se suunta on työntekijöiden suuntaan, kuten asia on jos katsoo reaalipalkkojen kehitystä esim viimeisen sadan vuoden ajalta.
Tarkoitin joustamisella muutakin kuin palkkoja. Ehkä niitä palkkojakin kannattaa katsoa vähän lähempää kuin sadan vuoden ajalta, mutta jos sata vuotta on mielestäsi mielekäs, niin ok.
Oikeisto haluaa lisätä yleissitovuutta ja parantaa työntekijöiden asemaa minimipalkan ja alipalkkauksen lisäkriminalisoinnin myötä. Nykyinen SDP ja SAK:lainen ay-liike ei aja työntekijöiden asiaa. Jos ajaisi, Suomessa olisi työvoiman palkkaus ja irtisanominen sekä joustot vähintään samaa tasoa kuin mm. Tanskassa ja Ruotsissa. Tällöin työntekijöiden istuminen yritysten hallituksissa saataisiin varmasti mukaan Ruotsin lailla.
Alipalkkaustahan hallitus on kriminalisoimassa ja oikeisto (no tiedä sitten lasketko Kokoomuksen oikeistoksi) on tyrmännyt sen oikein aika yksituumaisesti. Minun ja työtovereideni etua ay-liike on ainakin ajanut, mutta varmaan vaan olen niin yksinkertainen, että en ymmärrä tulleeni huijatuksi, hohhoijaa. Työntekijöiden osallistumiseen yhtiöiden hallitukseen ei sekään ihan kauhean riemukasta vastaanottoa ole saanut, mutta saattaisi tosiaan olla yksi keino saada jotain uutta aikaiseksi.
Sellaista kuulin, että Li Andersson yritti sovitella ja ottaa työnantajienkin näkemyksiä vähän huomioon. Ei sopinut toveri Marinille. Tässä on sitten tulos. En tiedä onko Anderssonin rooli ihan noin, mutta siihen sopisi hänen ehdotuksensa minimipalkasta lakina. SDP ja Marin eivät sellaiseen suostu.
Ok, sinulla on epäilemättä tarkat korvat ja suhteet, jännä kuulla tuollaista sisäpiirihommeliakin. Minä kuulin, että Elina haluaa kaikille ansiosidonnaisen ja sitten kun saa sen aikaiseksi, niin leikkaa sitä kaikilta puolella. Sellaista mää kuulin.
Suomessa tilanne on edelleen "me vastaan ne" - puolin ja toisin, kun tulisi olla pelkkä ME.
No näinhän se on, melko vaikea tilanne, siinä on kääntämistä puolin ja toisin. Ei siis vain toisin.