Onko sinulla omasta mielestäsi ideologiaa vai ei? Taloustiedehän on pääosin tapaustutkimusta ja teorioiden luomista, joten kyllähän esim. taloudellisia vaikutuksia voi (tosielämässä aika epätarkasti) tutkia mielin määrin. En nyt jaksa tässä kohtaa alkaa penkomaan viestihistoriaasi, mutta luulisin kyllä sieltä jotain ideologisesti värittynyttä väitettäkin löytyvän. Jos on sellaiselle itse umpisokea, niin kehottaisin kyllä vahvempaan itsereflektioon.
Kaikilla ihmisillä on ideologia. Minä kannatan tasa-arvoa, yksilön vapauksia, ympäristön ja eläinten suojelua, hyvinvointivaltiota ja montaa muuta asiaa, joten ehdottomasti minullakin sellainen on.
Talouspolitiikkaan soveltaessa tulokset ovat kuitenkin paljon epävarmempia kuin esim. sinun tekstiesi pohjalta voitaisiin ymmärtää. Kuvailemasi teoriat esimerkiksi koskevat aika spesifejä tilanteita - esim. verotuksen alentamisen/nostamisen kokonaisvaikutusten tutkiminen on jo huomattavan vaikeaa ja siitä on mahdotonta saada tarkkaa tutkimustulosta. Seurauksia täytyy arvioida jälkeenpäin ja sekin on hankalaa!
Olen ensinnäkin erittäin samaa mieltä, että verotuksen kokonaisvaikutusten arviointi esim verokertymän kannalta eli Lafterin pisteen arviointi etukäteen on vaikeaa. Suurin osa tuollaisia väitteitä esittäviä, tekee sitä ihan mutu-pohjalta eli faktana tuollaisen väitteen esittäminen on paskapuhetta. Siihen ei ole tieteellistä kaavaakaan, joten olen välttänyt sellaisten arvioiden tekemistä ja vierastan niitä aina sellaisen nähdessäni. Väittäisin että sellaisia en ole tehnyt. Sen sijaan väite, että verotuksella on aina kustannus on väite jonka uskallan esittää. Millään tavalla omani se ei ole, vaan ihan taloustieteellinen totuus.
Oikeisto pyrkii monesti esiintymään jonkinlaisena puhtaan järjen edustajana ja tuo diskurssi on saatu aika yleisesti istutettua ihmisten yleiskäsitykseen. Todellisuudessahan kaikki talouspoliittiset päätökset ovat jossain määrin ideologisia ja epävarmoja. Kysymys on siitä, mitä tavoitellaan. Esitit esimerkiksi "kakun tasaisemman jakaantumisen" kannattamisen maksimaalisen kasvatuksen sijaan olevan tyhmää. Tuohan on pohjimmiltaan tunnepitoinen argumentti.
Meillä on evidenssiä siitä, että mikrotaloustieteiden opiskelu muuttaa ihmisten ajattelua oikeistolaisemmaksi. Se ei ole suora ja kiistaton todiste, mutta minusta kuitenkin vahva viite siitä, että oikeisto edustaa taloudessa pääsääntöisesti järkeä. Ei ole olemassa vasemmistolaista taloustiedettä yhtään enempää kuin kiinalaista lääketiedettä. Vaikka sitä ei olisi aukottomasti todistettu, että oikeisto olisi järkevämpi osapuolista, niin väittäisin että se on ainakin rehellisempi. Ei täysin rehellinen, mutta vasemmiston retoriikka perustaa valitettavan suurelta osin tosiasioiden kiistämiseen eli puhtaaseen valehteluun. Kysyttäessä annan mielelläni esimerkkejä.
kakun tasaisempi jako tarkoittaa matalampaa keskimääräistä elintasoa ja sen toivominen on mielestäni tämä tyhmää. Tämä on toki mielipideasia.
Jopa taloustieteen ei-poliittisella kentälläkin on samaan aikaan eri koulukuntien edustajia ja näiden välillä varsin merkittäviä mielipide-eroja perusasioistakin. Olen itse taustaltani historioitsija ja tutkimuspuolellakin siipiäni kokeillut jonkin verran. Siinä maailmassa istutetaan itse-epäily aika syvälle ja huomaan esim. näissä keskusteluissa olevani lähtökohtaisesti epävarma omista argumenteista ns. keskimääräiseen keskustelijaan nähden. Ja varsinkin sinuun nähden, hybris on viesteissäni minusta aika vahvasti läsnä.
Tämä on mielenkiintoinen pointti. Oletko joskus nähnyt köyhää liberaalia? entä tyhmää? (minua ei saa mainita)
Onko liberaari ajatusmalli seurausta menestyksestä vai menestys seurausta liberaarista ajatusmallista? Kas siinä vasta kysymys.
Minä voin tunnustaa että oma ajatusmallini on muuttunut aikuisiällä kun olen tutustunut uusiin ajatuksiin eli useimmiten kirjoja lukemalla.