Joku voisi vääntää rautalangasta mulle muutaman asian mitä en oikein ymmärrä.
Talvella/keväällä työnantajat ja tekijät sopivat n. +3% liksankorotuksista. Nyt Suomen Pankki sanoo että Suomen kilpailukyky on heikentynyt verrokkeihin nähden. En nyt ymmärrä miksi nykyhallitus on kaikkeen syypää, koska hallitus ei varsinaisesti osallistunut niihin neuvotteluihin. Ottaen huomioon että hallitus on valittu reilu vuosi sitten, ei ne viime talveen/kevääseen mennessä olisi voineet paljoa asialle tehdä.
Miksi kukaan ei sano ääneen että osa teollisuusaloijen duunareista sai liian suuren liksankorotuksen tai niiden ansiotaso on liian korkea verrattuna tuottavuuteen? Miksi haetaan syyllistä sieltä missä se ei ole? Se että Marin puhuu tänään jostain 6h työpäivästä, se ei vaikuta yrityksien kustannusrakenteeseen lyhyellä eikä pitkällä välillä. Se on visio tulevaisuudesta joka ei koske tätä ja tuskin seuraavaakaan hallitusta.
Teollisuus ehdottaa että alennetaan polttoaineisiin kohdistuvaa veroja ja sähköveroa. Jos nämä katsotaan olevan ns. haittaveroja ympäristön kannalta, ei varmaan tarvitse arvata tuleeko jatkossa verokorotukset kohdistumaan yksityisautoilijoihin ja kotitalouksien sähkönkäyttöön. Näiden haittaverojen tarkoitus lienee ohjata muutosta kohti kestävämpiä energiantuotantomuotoja, mutta tämä on vain jalo ajatus kun paska osuu tuulettimeen. Esimerkiksi Ruotsissa sähköntuotanto on ydinvoimaa, vesivoimaa ja tuulivoimaa. Ymmärrän kyllä miksi Ruotsissa on alhainen sähkövero koska ei se tuota juurikaan päästöjä. Suomessa odotellaan Olkiluoto 3 valmistumista vuodesta toiseen, ihan varmasti teollisuudenkin (omistajien) piirissä.
Marin teki virheen kommentoidessaan Kaipolan tehtaan kannattavuutta. Olisi ollut aivan priceless jos Marin olisi kysynyt kuinka paljon OLK 3 -projekti on tuonut työpaikkoja paperiteollisuuteen, paljonko se on lisännyt UPM:n osinkoja ja edesauttanut muita investointeja nykyisillä tehtailla samalla parantaen tuottavuutta.
Eilisessä A-studiossa oli hyvä pointti, miksi kukaan ei ärähtänyt silloin kun istuva presidentti kehotti yrityksiä pidättäytymään osingonmaksusta iskeneen pandemian vuoksi. Muistan itse miettineeni että asiahan ei just sulle kuulu, minun osinkoni. Jos haluat vaikuttaa asiaan, osta osake, mene yhtiökokoukseen ja ilmaise kantasi. Mutta unohdin koko asian 2min päästä.