Niin totta kai se on siinä mielessä, että pienituloisilla ei ole juuri ostovoimaa välttämättömien menojen lisäksi. Tällöin saadaan suhteellisesti korkeita lukuja. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että alvia maksetaan palveluista, ja jotta niitä voisi käyttää, pitää olla ostovoimaa. Varakkailla on, köyhillä ei niinkään.
Kyse oli väitteestäsi, jonka mukaan "ALV on kuitenkin käytännössä tasavero, joten sen alentaminen suosii niitä, joilla on jo ennestään varaa" ja osoitin vain sen, että väite ei ole faktaa. Noin muuten olen samaa mieltä varakkaiden ostovoimasta jne.
Nykyinen hallitushan on lähtenyt vielä sille linjalle, että korotuksia kompensoidaan köyhimmille tulonsiirtoina. Joten käytännössä korotukset leikkaavat lähinnä keskituloisten ostovoimaa. Toki voitaisiin leikata muullakin tapaa, kuten tuloveroa sorkkimalla tai menoja leikkaamalla, mutta uskotko, että kansa olisi niistä yhtään sen tyytyväisempi?
Riippumatta hallituksesta, kaikki tulonsiirrot tulisi saada uuteen kokonaiskehykseen. Sipilän hallitus vähensi tulonsiirtoja noin 800 miljoonalla vuodessa. Samalla verotusta pudotettiin noin 1.5 miljardilla, vaikka mm. eläkemaksuja korotettiin ja työllisiä tuli lisää. Vasemmalla nähdään, että köyhät osin maksoivat veronkevennykset. Näinkin, mutta samaan aikaan noin 75 000 vuodessa tienaaville tuli solidaarisuusvero.
Vaikea sanoa yksityiskohtaisesti mitä tulisi tehdä, mutta ehkä olisi aika kulkea kohti perustiliä/perustuloa. Samalla esimerkiksi työntekeminen tulisi olla kannattavaa, ansiosidonnainen kohdistaa kaikille ja määrää painottaa alkuun sekä lyhentää aikaa lopusta.
Kun Suomeen ei investoida, työperäisen maahanmuuton edellytyksekin ovat siten heikommat. Tarvittaisiin isoja ratkaisuja, mutta niihin ei taida valmiutta olla. Odotellaan vähän, mitä tapahtuu. Muutaman prosentin tuloveromuutokset suuntaan tai toiseen eivät tuo mitään uutta. Toki niillä on merkitystä, sillä Suomi on poikkeus Euroopassa. Kulutuksen osuus BKT:sta on jo yli 55 prosenttia ja lähestytään USA:n lukuja.