Sanna Marinin hallitus

  • 2 587 901
  • 21 526

Salama44

Jäsen
Montako päätösperusteista työpaikkaa hallitus ehti saada aikaan ennen 13.3.2020? Voisko @Salama44 virkistää muistiani, kun en muista muita työllisyyttä koskevia toimia kuin Sipilän aktiivimallin poisto joka ei tainnut lisätä työllisyyttä?

Hallitusko ne työpaikat luo eikä yritykset? Voitko muistuttaa itse miten pienten eläkkeiden leikkaukset edistivät Suomen vientiteollisuutta ja montako työpaikkaa niillä luotiin? Sipilä yritti vielä lisätä työpaikkoja leikkaamalla pienipalkkaisten vuorotyöntekijöiden tuloista jopa 25 % vähentämällä sunnuntaityökorvauksia. Tämä onneksi torjuttiin.

Hallitus on kamppailut alkukauden vakavan koronakriisin kanssa ja työllisyystoimet ovat vasta tulossa akuutin kriisin hoitamisen jälkeen Sipilä teki leikkauksia vaIkkei mitään kriisiä ollutkaan ja puolet ns uusista työpaikoista tuli hyvän maailmanmarkkinatilanteen vuoksi johon Sipilällä ei ollut osaa eikä arpaa.
 

Salama44

Jäsen
Kyllähän tämän korkeamman työllisyysasteen nimiin vannovat kaikki. EI tarvitse kuin googlata, jos haluaa tästä esimerkkejä hallituspuolueiden piiristä. Toki keinoja ja tekoja odotellaan. Koronakriisin vuoksi ponnistetaan nyt sitten kuopasta.



Ei ole. Verotusta tuntuu kovin harva korkeasti koulutettu murehtivan, koska sen vastapainona saa turvallisen yhteiskunnan ja vaikkapa ilmaisen koulutuksen lapsille. Sen sijaan taannoinen porvarihallitus kuristi kaksin käsin yliopistoja, erityisesti sitä menestyneintä, ja todellakin aiheutti akateemisen väen pakoa ulkomaille. Eivät ne veroja paenneet, vaan Suomen lyhytnäköistä ja junttimaista tiedepolitiikkaa. Tosin en tiedä näkyykö tämä oikeasti tilastollisena piikkinä, mutta näyttäviä lähtöjä tiedemaailmassa uutisoitiin.



Ei liene suunnitelmissa siirtyä perustulon kaltaiseen systeemin, joten massiivinen ja kallis rankaisubyrokratia kyllä säilyy tulevaisuudessakin, älä huoli.



Suomi on yleensä menestynyt kilpailukykyvertailuissa hyvin. Kuuntelin muutama päivä sitten radiosta erään taloustieteen professorin arvioita yrittämisen edellytyksistä verrattuna jonnekin 80-lukuun ja hän oli sitä mieltä, että asiat on meillä nyt todella hyvin. Ehkä hallitus sitten on pilannut juhlat jotenkin -- en tosin ole kyllä huomannut yrittäjyyttä heikentävää lainsäädäntöä astuneen voimaan vuoden aikana.



Ihmetellä sopii, mutta eiköhän sieltä jotain uutisointia tule, kunhan ehtivät ja jos asiassa on muutakin kuin politikointia.



Ja siksi kokoomus ei osoittanut yhtään lisäbudjetista leikattavaa asiaa.

Kokoomuksen rahanjakolistasta jäi osa toteuttamatta. He olisivat halunneet jakaa enemmänkin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Hallitusko ne työpaikat luo eikä yritykset?

Katsotaanpa mitä Antti Rinne on sanonut
Pääministeri Antti Rinne, sd., uskoo, että työllisyyden kuntakokeilujen kautta päästään konkreettisin keinoin luomaan lisätyöpaikkoja, joita hallitus tavoittelee.

Hallitusohjelman mukaan työllisyysprosentin tulisi nousta hallituskaudella 75:een. Tavoitteena on 60 000 päätösperusteista lisätyöpaikkaa, niistä 30 000 jo ensi elokuuhun mennessä.

Mitä toimia tavoitteen eteen ehdittiin tehdä ja paljonko oli niiden vaikutus? Tiedäthän että hallitus on tässä asiassa päättänyt luottaa valtiovarainministeriön laskelmiin.

Enkä oikein ymmärrä miten korona tai Sipilä liittyvät vaalien jälkeisen hallituksen toimiin nimittämisen ja koronan välisenä aikana.
 

444

Jäsen
Pitäisi melkein vetää persupuolustus päälle ja todeta, että eihän tämä ole Rinteen hallitus alkuunkaan. Mutta joo, hallitus meni ryssimään meille koronan ja sen takia työpaikkoja ei ole heti välittömästi tullut kymmeniätuhansia lisää.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän tämän korkeamman työllisyysasteen nimiin vannovat kaikki. EI tarvitse kuin googlata, jos haluaa tästä esimerkkejä hallituspuolueiden piiristä. Toki keinoja ja tekoja odotellaan. Koronakriisin vuoksi ponnistetaan nyt sitten kuopasta.



Ei ole. Verotusta tuntuu kovin harva korkeasti koulutettu murehtivan, koska sen vastapainona saa turvallisen yhteiskunnan ja vaikkapa ilmaisen koulutuksen lapsille. Sen sijaan taannoinen porvarihallitus kuristi kaksin käsin yliopistoja, erityisesti sitä menestyneintä, ja todellakin aiheutti akateemisen väen pakoa ulkomaille. Eivät ne veroja paenneet, vaan Suomen lyhytnäköistä ja junttimaista tiedepolitiikkaa. Tosin en tiedä näkyykö tämä oikeasti tilastollisena piikkinä, mutta näyttäviä lähtöjä tiedemaailmassa uutisoitiin.



Ei liene suunnitelmissa siirtyä perustulon kaltaiseen systeemin, joten massiivinen ja kallis rankaisubyrokratia kyllä säilyy tulevaisuudessakin, älä huoli.



Suomi on yleensä menestynyt kilpailukykyvertailuissa hyvin. Kuuntelin muutama päivä sitten radiosta erään taloustieteen professorin arvioita yrittämisen edellytyksistä verrattuna jonnekin 80-lukuun ja hän oli sitä mieltä, että asiat on meillä nyt todella hyvin. Ehkä hallitus sitten on pilannut juhlat jotenkin -- en tosin ole kyllä huomannut yrittäjyyttä heikentävää lainsäädäntöä astuneen voimaan vuoden aikana.



Ihmetellä sopii, mutta eiköhän sieltä jotain uutisointia tule, kunhan ehtivät ja jos asiassa on muutakin kuin politikointia.



Ja siksi kokoomus ei osoittanut yhtään lisäbudjetista leikattavaa asiaa.
Itse en todellakaan ole iloinen veronmaksaja. Olen tehnyt päätyöni lisäksi kymmenkunta vuotta lisätyönä erittäin vaativaa asiantuntijatyötä ja saanut siitä merkittäviä lisätuloja. Kovin paljon ei enää innosta, kun verot ja veronluonteiset maksut ovat yli 60 % lisätuloista. Käytännössä minun kannattaa itse esimerkiksi maalata taloni sen sijaan, että tekisin lisätyötä ja ostaisin palvelun. En ole ainoa. Kenen etu tämä on?

On sokeaa väittää, että verotus ja sen äkkijyrkkä progressio ei olisi ongelma. Toisaalta ainahan vasemmisto on valmis tonkimaan toisen taskuja ja ottamaan lainaa, jonka maksaminen on muiden ongelma.

Hallituksen tehtävä on luoda olosuhteet, joissa koulutautuminen ja ahkeruus kannattaa. Siten luodaan työtä. Esimerkiksi hyvä koulutus, halpa energia, alhainen tulovero ja toimiva infra ovat työllisyyttä edistäviä asioita. Edellinen hallitus nosti työllisyysastetta enemmän kuin etukäteen kai kukaan uskoi. Mihin pystyy tämä hallitus?

Jaettavaa ei ole jokin tietty määrä, joka pysyy samana . Jos meille saadaan uusia nokioita, kaikki hyötyvät. Jos meillä tapetaan osaavien ja ahkerien into tehdä työtä, kaikki kärsivät. Jos fiksut nuoret lähtevät maasta, kenen etu se on? Edellisen hallituksen syyttäminen on sokeaa. Aivovuoto on alkanut jo aiemmin, ja moni on huomannut, ettei tänne kannata jäädä. Miten käy, jos lisäksi maahanmuutto ei ole työperäistä ja useimmat tulijat ovat vailla todellista koulutusta ja osaamista?

Yleä ja Hesaria on turha puolustella. Katsopa huviksesi, mihin kaikkeen toimittajilla on ollut aikaa parin viime päivän aikana. Kyse on vain yhdestä vallankäytön muodosta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tse en todellakaan ole iloinen veronmaksaja. Olen tehnyt päätyöni lisäksi kymmenkunta vuotta lisätyönä erittäin vaativaa asiantuntijatyötä ja saanut siitä merkittäviä lisätuloja. Kovin paljon ei enää innosta, kun verot ja veronluonteiset maksut ovat yli 60 % lisätuloista. Käytännössä minun kannattaa itse esimerkiksi maalata taloni sen sijaan, että tekisin lisätyötä ja ostaisin palvelun.
Lasketaanpa. Tuolla veroprosentilla tuntipalkkasi on luokkaa 54 euroa, josta n. 60% verojen jälkeen jää käteen n. 22 euroa. Ammattimaalarin hinta veroineen tunnilta on noin 18 euroa, eli voittaisit neljä euroa tunnissa ostamalla palvelun. Talon maalaus kestää viikon, joten säästämäsi summa olisi 160 euroa. Toki palkkaamasi ammattimaalari tekisi työn nopeammmin kuin sinä, se lisäisi säästöäsi ehkä satasen. Lisäksi Marinin hallinto antaisi sinun hakea teettämästäsi työstä kotitalousvähennystä, jolloin säästämäsi nousisi parilla sadalla.

Eli kokonaisuutena säästäisit noin 450 euroa tässä urakassa, tettämällä työn ammattilaisella (joka tekee selvästi parempaa jälkeäkin kuin sinä) ja käyttämällä oman aikasi itseäsi kiehtovaan hyvätuloiseen lisätyöhön, joka tietysti kerryttää myös tulevia eläkkeitäsi. Eli ei kannata tehdä itse. MOT
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lasketaanpa. Tuolla veroprosentilla tuntipalkkasi on luokkaa 54 euroa, josta n. 60% verojen jälkeen jää käteen n. 22 euroa. Ammattimaalarin hinta veroineen tunnilta on noin 18 euroa, eli voittaisit neljä euroa tunnissa ostamalla palvelun. Talon maalaus kestää viikon, joten säästämäsi summa olisi 160 euroa. Toki palkkaamasi ammattimaalari tekisi työn nopeammmin kuin sinä, se lisäisi säästöäsi ehkä satasen. Lisäksi Marinin hallinto antaisi sinun hakea teettämästäsi työstä kotitalousvähennystä, jolloin säästämäsi nousisi parilla sadalla.

Eli kokonaisuutena säästäisit noin 450 euroa tässä urakassa, tettämällä työn ammattilaisella (joka tekee selvästi parempaa jälkeäkin kuin sinä) ja käyttämällä oman aikasi itseäsi kiehtovaan hyvätuloiseen lisätyöhön, joka tietysti kerryttää myös tulevia eläkkeitäsi. Eli ei kannata tehdä itse. MOT
Päin persettä lasket. Uskotko itse tosiaan tuohon?

Et voi tietää tuntipalkkaani. Et tiedä, kuinka paljon työtunteja tein ja kuinka paljon rahaa sain. Sen voin sanoa,
Että vapaat viikonloput olivat vähissä ja lomat lyhyitä. Se ei kuitenkaan taida vasemmistolaisia kiinnostaa.

Kysyin kahdesta maalausliikkeestä tarjoukset pari kesää sitten. Yritys maksaa ensin alvit, sitten työntekijöiden palkat, palkan sivukulut ja yrityksen kiinteät kulut ja verot. Sen pitäisi elättää myös ne, jotka pyörittävät firmaa. Lisäksi kalusto maksaa. Maalarin tuntipalkka ei todellakaan ollut 18 euroa. Koko urakkatarjous oli suunnilleen 8 000 euroa. Työn osuus tuosta oli muistaakseni noin 5 500 ja tuntihinta siis vajaa 40 euroa. Ilmeisesti olet kuitenkin tottunut laskemaan hinnat niin, että työ tehdään verottomana eli pimeänä.

Maalasin itse. Et myöskään tiedä, miten hyvä maalari olen. Sen huomasin, että olen huolellisempi kuin ns. ammattilaiset.

Kotitalousvähennystä tämä pumppu jo ehti alentaa. Lisäksi siinä on aina ollut semmoiset ylärajat, että ne tulivat täyteen mökin saunan kunnostuksessa tuona vuonna, kun käytin ammattilaisia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et voi tietää tuntipalkkaani. Et tiedä, kuinka paljon työtunteja tein ja kuinka paljon rahaa sain. Sen voin sanoa,
Kerroit marginaaliprosentiksesi 60, sen perusteella tietää aika tarkasti tuntipalkkasi... Paljonko se sitten tarkalleen on?

Maalarin tuntipalkka ei todellakaan ollut 18 euroa. Koko urakkatarjous oli suunnilleen 8 000 euroa. Työn osuus tuosta oli muistaakseni noin 5 500 ja tuntihinta siis vajaa 40 euroa. Ilmeisesti olet kuitenkin tottunut laskemaan hinnat niin, että työ tehdään verottomana eli pimeänä.
Katsoin keskituntipalkan 15 euroa ja laskin työnantajakuluja muutaman euron päälle. Toki ostamalla yritykseltä palvelun, saat siihen kaikenlaista vastuuta ja takuuta joka maksaa luonnollisesti erikseen, mutta pelkkään työn teettämisen perusteella laskelmani on oikein.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Katsoin keskituntipalkan 15 euroa ja laskin työnantajakuluja muutaman euron päälle. Toki ostamalla yritykseltä palvelun, saat siihen kaikenlaista vastuuta ja takuuta joka maksaa luonnollisesti erikseen, mutta pelkkään työn teettämisen perusteella laskelmani on oikein.

Asiaan noin muuten ottamatta kantaa, eppäillä soppii tänä päivänä yhtään ammattimiestä saatavan mihinkään hommaan verokirjalla taulukon listahinnalla muutaman päivän ajaksi. Alkaa väkisinkin kaikki mies ja hiace porukat laskuttavan tai sitten tekevät pimeenä.

Toisena asiana voi tuntipalkkaan laskea päälle lähemmäs 50% erinäköistä kulunkia ja vilunkia, varsinkin jos työskentelyaika ylittää lomakertymät yms asiat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiaan noin muuten ottamatta kantaa, eppäillä soppii tänä päivänä yhtään ammattimiestä saatavan mihinkään hommaan verokirjalla taulukon listahinnalla muutaman päivän ajaksi. A
Sitten voi palkata naapurin teinin puoleen hintaan tekemään homman, toki ammatimiehen tehokkus kärsii eli säästö laskelmassani on edelleen smaa luokkaa.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen samassa veneessä. Veroprosenttini on suhteellisen korkea, koska olen hyvätuloinen. Sen sijaan en ymmärrä, miksi korostat sitä, että lisätuloista verotetaan erikseen paljon. Verotus ei jaottele tuloja pää- ja lisätuloihin. Jos ei ole esittää verokorttia, niin silloin toki työnantaja perii 60%, mutta tämäkin tasataan lopullisessa verotuksessa.

Talon maalaaminen ei ole maalarin veroprosentista kiinni, vaan ammattimaisen maalarin palkkatasosta. Toki kuten @heavy tuossa osoittaa siitäkin voidaan saada laskelma, joka osoittaa, että kannattaa. Aina työn teettäminen ei kuitenkaan välttämättä kannata. Esim. erilaiset viikonloppulisät suurelta osin halvaannuttavat työn teettämisen kannattavuuden viikonloppuna, mikä on äärimmäisen tehotonta ja näkyy esim. siinä, että ravintolapalveluita ei saa silloin kun niitä tarvitsisi ja roskisten sisältö leviää puistoihin, kun ei ole varaa tyhjennyttää. Mielestäni näitä asioita pitäisi voida teettää viikonloppusinkin.



Kuinka jyrkkä se progressio onkaan, kun koko verotus otetaan huomioon? Progressio on toki olemassa valtionverotuksessa ansiotuloista ja pääomatuloistakin jonnekin yli 30% saakka. Iso osa verokannasta on kuitenkin tasaveroluonteista. Tätä kannattaa pohtia muutenkin kuin kliseiden pohjalta, mutta siitä enemmän ja perusteellisemmin myöhemmin.

Vasemmisto varmaan ottaa taskusta, mutta on kenties filosofinen kysymys kenen se tasku on. Miten yhteiskunnan taloudellinen lisäarvo muodostuu ja mitä kaikkia tekijöitä sen takana on? Onko sillä, että minä olen saanut neuvolapalveluita, rokotuksia, ilmaisen koulutuksen, tukea lasten hankintaan, veromaksajien kustantamia apurahoja opiskeluun ulkomailla, lapsilleni päivähoitoa, henkeni kerran pelastettiin sairaalassa yms. yms. tekemistä sen kanssa, että taskuuni on lopulta ilmestynyt paljon rahaa?



Voin paljolti yhtyä noihin kommentteihin. Noiden hyvien olosuhteiden luomista meillä on historiallisesti harrastettukin ja sehän maksaa. Halpaa energiaa en pitäisi itseisarvona, koska energiantuotantoa on ohjattava ympäristön tilaa ja energiatehokkuutta parantavaan suuntaan. Kansainvälisessä vertailussa Suomessa energia on ollut hyvin halpaa. Edellisellä hallituskaudella työllisyysaste nousi, mikä oli oikeasti hieno saavutus vaikka toki suurelta osin suhdanteista johtuva.




Kun sanot, että edellisen hallituksen syyttäminen (viitaten perskeko-hallitukseen) on sokeaa ja aivovuoto on alkanut aiemmin, niin mitä hallituksia nyt sitten kritisoit? Meillä on ollut viimeiset 17 vuotta ennen Rinteen hallitusta porvaripuolueet vetovastuussa ja nyt havadut siihen, että Suomi on aivan pilalla.

Aivovuoto ei onneksi ole pelkästään huono asia. Suomalainen tiedekenttä noisi joiltain osin kukoistukseen niiden vetämänä, jotka lähtivät jo 70-luvulla anglosaksisiin maihin opiskelemaan ja tekemään tiedettä. Paluumuuttajiakin onneksi saadaan ja heidän houkuttelemisensa voisi ollla yksi keino parantaa osaajatilannetta.



Toki toki. Neljäs valtiomahti. Koronauutisia ja trumppia paljon. Hakusanalla "Kokoomus" tuli kyllä myös uutisia: niitähän kaipasit?
En jaksa vääntää rautalankaa pitempään vaan ryhdyn juhannuksen viettoon. Muutamaan asiaan kuitenkin puutun nopeasti:

Ensinnäkin laskelmat pitäisi tehdä oikein, jos niihin pohjaa ratkaisunsa. Heavyn laskelmat olivat päin seiniä.

Toiseksi korostan lisätyön verotusta ja palkkatyön progressiota siksi, että progressio ratkaisee, kannattaako kouluttautua, pyrkiä vaativampiin tehtäviin tai tehdä ahkerasti töitä (= enemmän kuin olisi pakko / enemmän kuin lähes kaikki muut). Jos ansaitsee vähemmän, verotus perustyöstä on pienempää. Kun siis lopetan lisätyöt, saan varsinaisesta työstäni selvästi enemmän käteen kuin nyt. Minua on aina kiinnostanut se, mitä tulot ovat nettona.

Kolmanneksi en ole "havahtunut" yhtään mihinkään. En ole sanonut, että "Suomi on aivan pilalla". Moiset provokatiiviset sanavalinnat ovat itse asiassa aika ärsyttäviä. Tuollainen olkiukkojen rakentaminen ja piekseminen vain vie huomion pois faktoista ja varsinaisista ongelmista. Olen samaa mieltä siitä, että yhteiskunnan monet palvelut ovat tärkeitä: ne ovat juuri niitä tekijöitä, joiden varaan voi Suomen tulevaisuutta rakentaa. Se, että jokin on hyvin, ei kuitenkaan poista ongelmia. Sitä parempia palveluita voidaan rakentaa, mitä paremmin yhteiskunta voi taloudellisesti. Ehkä kannattaisi julistaa sota Norjalle ja antautua välittömästi. Toinen vaihtoehto on, että yritämme leipoa täällä mahdollisimman ison kakun yhdessä - niin, että mahdollisimman moni osallistuu leipomisen mahdollisimman suurella osuudella.

Verotuksen jyrkkää progressiota olen kritisoinut vuosikymmeniä. Meillä ns. porvarihallituksetkin ovat tehneet maailman mittakaavassa varsin vasemmistolaista politiikkaa taloudessa - juuri yhteiskuntarauhan takia. Johonkin rajaan saakka sen ymmärrän ja hyväksyn. Lisäksi demareilla ja ammattiyhdistyksillä on ollut todella suuri valta koko ajan: esimerkiksi paikallista sopimista on vaikea edistää, jos seuraus on lakkoaalto.

Sitä en kuitenkaan hyväksy, että yhteiskunta suhtautuu suopeasti mm. elämäntapatyöttömyyteen ja laiskuuteen. Ei pitäisi olla oikeuksia ilman vastuita ja velvollisuuksia. Ei pitäisi olla ilmaista rahaa. Siihen jokaisen pitäisi havahtua. Lisäksi jos joku tekee töitä 2 500 tuntia vuodessa ja toinen samanlaista työtä 1 500, sen pitää näkyä nettotuloissa erittäin selvänä erona. Nyt tuosta 1 000 tunnista voi yli 60 prosenttia mennä muille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensinnäkin laskelmat pitäisi tehdä oikein, jos niihin pohjaa ratkaisunsa. Heavyn laskelmat olivat päin seiniä.
Itse vertaat yrityksen hinnoittelua yksityisen hinnoitteluun. Jos haluat verrata yrityksen hinnoittelua, niin sitten sinun pitää laskea paljonko maksaa maalausyrityksen perustaminen ja toiminta ja verata saamaasi tarjousta siihen eikä "teen itse" hintaan. Ainoa oikea tapa verrata "teen itse" hintaa on verrata sitä "teetän itse" hintaan, jossa työnantajana toimit sinä. MOT
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sitten voi palkata naapurin teinin puoleen hintaan tekemään homman, toki ammatimiehen tehokkus kärsii eli säästö laskelmassani on edelleen smaa luokkaa.
Et voi olla tosissasi! Et edelleenkään pysty laskemaan tuntipalkkani pelkän marginaaliprosentin perusteella. Enkä todellakaan rupea täällä levittelemään kovin yksityiskohtaisia tietoja itsestäni.

Mitä tapahtuu, kun se naapurin teini ei osaa maalata ja putoaa telineiltä?

Ota kunnolla selvää asioista, ennen kuin levittelet täysin vääriä lukuja.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et voi olla tosissasi! Et edelleenkään pysty laskemaan tuntipalkkani pelkän marginaaliprosentin perusteella.
Se marginaaliprosentti riippuu aivan siitä sinun palkasta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tapahtuu, kun se naapurin teini ei osaa maalata ja putoaa telineiltä?
Otin selvää: "...hyvin pieniä töitä vuoden aikana teettävän työnantajan ei tarvitse ottaa työtapaturmavakuutusta työntekijöilleen (usein kotitaloudet)."
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse vertaat yrityksen hinnoittelua yksityisen hinnoitteluun. Jos haluat verrata yrityksen hinnoittelua, niin sitten sinun pitää laskea paljonko maksaa maalausyrityksen perustaminen ja toiminta ja verata saamaasi tarjousta siihen eikä "teen itse" hintaan. Ainoa oikea tapa verrata "teen itse" hintaa on verrata sitä "teetän itse" hintaan, jossa työnantajana toimit sinä. MOT
Miksi minun pitäisi ryhtyä työnantajaksi ja etsiä sopiva työntekijä ja ottaa selvää kaikista velvoitteista ja hoitaa ne? Ryhdytkö työnantajaksi, jos astianpesukoneesi hajoaa?
Se marginaaliprosentti riippuu aivan siitä sinun palkasta.
Ja palkka riippuu työtuntien määrästä. Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei, älä vastaa. Olet niin pihalla, että pääset ignoreen. Hei hei.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi minun pitäisi ryhtyä työnantajaksi ja etsiä sopiva työntekijä ja ottaa selvää kaikista velvoitteista ja hoitaa ne? Ryhdytkö työnantajaksi, jos astianpesukoneesi hajoaa?

Ja palkka riippuu työtuntien määrästä. Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei, älä vastaa. Olet niin pihalla, että pääset ignoreen. Hei hei.
Jos astianpesukoneeni menee rikki, ostan uuden. Sinä ilmeisesti korjaisit itse ja lisäksi kirjoittelisit tkeskustelupalstalla kuinka ankeaa elämäsi on vaikka tienaat 100 000 euroa vuodessa. Ja lisätienestit eivät kannata.
 

Salama44

Jäsen
Hirveää kitinää on siitä ettei työn teetäminen enää kannata kun voitot jäävät liian pieniksi. Miettikää sitä miten työnteko sitten kannattaa työntekijälle jos palkalla ei elä. Spilän hallituksen luomista työpaikoista entistä suurempi osa oli puolikkaita työpaikkoja ja 0 sopimuksia joilla kaunisteltiin tilatoja.

Jos talkoisiin lähdeään siihen pitää osallistua muidenkin kuin työntekijöiden eikä kitistä heti mm osinkoveron muutoksesta. Pihtiputaan mummon eläkkeestä pihistetty 10 e/kk tai jonkun muun pienituloisen etuuden leikkaus dei tuo Suomeen yhtään suuryritystä investoimaan ja lisäämään työllisyyttä. Oikeistohallituksen päätöksillä ei saada edes hoitohenkilökunnan lisäyksellä lisää työtä.
.
Kokoomus on toitottanut ja toitottaa tätä ei yhtäkään uutta työpIkkaa vaikka tekisit mitä. Samalla se ei ole itse eittänyt yhtäkään toimenpidettä miten hyvin menestyvät isoja voittoja tuottavat yritykset ja ökyasuntoja, autoja ja veneitä omistavat osallistuvat jatkossa enemmän taloutalkoisiin. Helpompi on heidänl aittaa osa lepäjonoon kuin pihistää jostain turhasta etuudesta. Pihtiputaan mummon kukkarolle tuntuu olevan helpompi mennä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@Hamu ymmärrän pointtisi, mutten sitä että kun kerta olet työn sankari (eli teet ilmeisen mielelläsi tuplamäärän duunia kuin ihmiset yleensä ja pidät siitä, ainoana miinuspuolena progressiivinen verotus) ja ilmeisesti erittäin hyvä hommassasi, niin miksi et tee kuin todella monet kaltaisesi ja rupea yrittäjäksi? Alasta riippumatta luulisi että pystyisit vähintään yhden hengen konsulttifirman laittamaan pystyyn ja tekemään sen kautta ihan perkeleellistä tuloa verrattuna siihen että olet palkkalaisena tekemässä yksin yrittäjämääriä duunia.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ilmeisesti @Salama44 ei pysty sanomaan nykyisen hallituksen työllisyystoimista yhtään mitään. Se että kiihkeästi haukkuu Sipilää ja Kokoomusta vääränlaisista työpaikoista ei kyllä ole kovin hyvä puolustus nykyisen hallituksen saamattomuudelle.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ammattimaalarin hinta veroineen tunnilta on noin 18 euroa

En ota muutoin asiaan kantaa, mutta näin räikeä asiavirhe on pakko korjata. Ammattimaalari maksaa 30-35 €/h + alv. Jos jostain alle kolmenkympin saat, voit vinkata työnantajan viranomaisille kirjanpidon lähempää tarkastelua varten.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ota muutoin asiaan kantaa, mutta näin räikeä asiavirhe on pakko korjata. Ammattimaalari maksaa 30-35 €/h + alv. Jos jostain alle kolmenkympin saat, voit vinkata työnantajan viranomaisille kirjanpidon lähempää tarkastelua varten.
Ihan työehtosopimuspalkka oli...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkaa olemaan melkoista hassuttelua. Työehtosopimuspalkalla otat jonkun omille palkoillesi tekemään talon maalauksen, hmmm...
Saatko samoin jonkun ulkopuolisen n.9 euron tuntipalkalla tekemään kotiisi siivouksen, koska TES palkkahan se on.
Edelleen on kyse asioiden rinnastamisesta. Ei siltä alkuperäisen tarinan kirjoittelijaltakaan kukaan mitään nettohinnalla mitään saa ostettua... Voi näissä edes hieman käyttää päätään ennenkuin kirjoittelee.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En ota muutoin asiaan kantaa, mutta näin räikeä asiavirhe on pakko korjata. Ammattimaalari maksaa 30-35 €/h + alv. Jos jostain alle kolmenkympin saat, voit vinkata työnantajan viranomaisille kirjanpidon lähempää tarkastelua varten.

Näinpä. Rakennusalalla sivukuluja ja muuta paskaa saa maksella tuntipalkan päälle 1,75 kertoimella. Jos maalarin tuntiliksa on 18€, maksaa hän työnantajalle 31,50€/h. Aika paljon olen erilaisia tarjouksia/sopimuksia nähnyt, ja yleensä tuntihinnat pyörivät järkeään yli 40€/h. Meilläkin taitaa alin tuntihinta olla 45€.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös