Millä perusteilla olet tehnyt päätelmäsi? Onko sulla tiedossa Marinin paino tai kenties painoindeksi? Jos ihan Marinin ulkonäön perusteella olet tehnyt päätelmäsi niin mun mielestä ei taas ole liian laiha. Jos pystyt sanomaan, että Marin on aivan liian laiha niin varmaan pystyt myös sanomaan paljon hänen pitäisi painaa (tai paljon pitäisi painoa saada lisää) ettei ole aivan liian laiha?
Suomalaisista noin 2/3 on nykyään ylipainoisia. Tämä on saattanut johtaa siihen, että ylipainoiset ovat joidenkin silmissä ”normaalipainoisia”. Painoindeksin mukaan normaalipainoiset saattavat näyttää joidenkin silmissä liian laihoilta.
Mulla on silmät päässä. Vieläpä varsin harjaantunut silmä, sillä kärsin itse ns. kielteisestä kehonkuvasta. Tästä IS:n jutusta näkee varsin hyvin Marinin kehon. Suosittelen kiinnittämään huomiota käsivarsiin ja polviin. Siis ihan yleisesti, jos joku miettii vaikkapa sukulaisensa/tuttavansa kohdalla, onko paino jo liiankin alhainen. Jos jonkun mielestä Marin ei ole liian laiha, sanoisin, että hänellä ei ole terve käsitys normaalipainoisesta ihmisestä.
Pääministeri Sanna Marin kertoo Instagramissa selättäneensä koronataudin.
www.is.fi
Painolla ei ole aina paljonkaan tekemistä sen kanssa, miltä ihminen näyttää, koska ihmiset ovat eri pituisia ja eri ruumiinrakenteisia. Painoindeksi on myös aika perseestä, ellei sillä haluta todentaa joko sairaalloisen laihaa tai lihavaa henkilöä ja tarjota sitä kautta hoitoa tai "herättelyä". Esim. 90% jääkiekkoilijoista on sairaalloisen lihavia. Ei kenenkään kohdalla voi antaa mitään tiettyjä numeroita, milloin yksilö olisi juuri "oikean" kokoinen, koska jokainen ihminen on yksilö. Itse olen ollut fyysisesti kaikkein "parhaimmassa" kunnossa silloin, kun painoindeksini on ollut alle 16, eli olen ollut selkeästi alipainoinen. Mutta silti se on ollut "tila", mikä ei ole ollut terve, eikä missään määrin tavoiteltava. Olen kuitenkin ollut kaikkein tyytyväisin itseeni silloin, koska kysymys on ihan muista asioista kuin puhtaasti painosta. Nämä ovat monimutkaisia asioita.
Minä siis erotan alipainoisen ja normaalipainoisen toisistaan aivan erinomaisesti. Marinin painoa kommentoin siksi, että hän on selvästi laihtunut. Hän on aina ollut hoikka, mutta paljon terveemmän näköinen, joten hänen kohdallaan kysymys ei ole esim. siitä, että hän olisi luonnostaan ns. tikkulaiha. Ja koska hänellä on ollut henkisesti raskaat pari viime vuotta, joiden aikana hän on hoikistunut entisestään, saatan hyvin kuvitella mm. omiin kokemuksiini pohjautuen, mistä mahdollisesti voisi olla kysymys: kun kaikki ympärillä on kaaosta päivästä toiseen, liikunta on hyvä henkireikä ja aikaa vain itselle ja oma syöminen on asia, joihin kukaan muu ei voi vaikuttaa. Mutta se voi äkkiä mennä yli. Ja koska kysymys on mentaalipuolen asioista, se ei muutu sillä, että syö vaan kato vähän enemmän ja liikkuu vähemmän, koska kysymys ei ole puhtaasti syömisestä tai liikunnasta.
Koska Sanna Marin on Suomen PM, hänen hyvinvoinnillaan on merkitystä. Muutama kilo lisää ja hän on edelleen todella hyvässä kunnossa, paljon terveemmän näköinen vain. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että hän on esikuva monille naisille ja pikkutytöille. Hänen vartalonsa ei kuitenkaan ole sellainen asia, mitä muiden pitäisi jotenkin tavoitella tai suuremmin ihannoida. Mutta kun maailma on nykyään sellainen, että ihmiset vertaavat itseään kaikkiin muihin ja tuntemattomienkin ihmisten naamat, vartalot, kodit ja upeat tavarat hyökkäävät joka päivä silmille, moni vertaa itseään näihin ihmisiin. Erityisesti nuoret.