Ensin haukut Erkun nostoja verauskelvottomiksi ja heti perään nostat kirjoitukseni, jossa ei oteta kantaa Natoon. Minä en tosiaan ottanut tuossa kantaa Natoon, vaan Stubbin tapaan sooloilla omassa puolueessaan.
Peace. Kommentoin nimimerkin
@Ollakseni nostoja, annoin omaksi esimerkiksi
yhden makupalan ja sinun viestisi osalta erikseen kirjoitin ettet kommentoinut itse Nato-jäsenyyttä. Se oli vain pointtaamassa, että niin se oli toisten mielestä ok pitää Stubbia "teini-idolina" ja ties minä, mutta nyt Marinin kohdalla edes vähän sinnepäin olevat kielikuvat ovat osoitus ties mistä konservatismista ja "analyysin tasosta".
Kommenttisi konteksti oli minulle aivan selvä mutta kenties olisin voinut sen vielä paremmin korostaa. Siltikin, lisäsin sen disclaimerin juuri tätä tarkoitusta varten.
Stubb on sikäli mainio nosto tähän ketjuun, että suhtautuminen häneen osoittaa hyvin, mistä kenkä puristaa. Marinin mielipiteitä halutaan kyseenalaistaa, mutta Kremlin vastaista retoriikkaa russofobiaksi kutsunut Stubb nähdään suosikiksi seuraavaksi presidentiksi.
Uskallan väittää, että entisistä pääministeristä juuri Stubb kokee eniten myötätuntoa Marinia kohtaan. Kyseessä on poliittista mielipide-eroista hyvin samanlaisista poliittiset hahmoista.
Valikoivaa on, sano. Stubb on kuitenkin näistä kiistatta se, joka kannatti Natoa ja herätteli siitä keskustelua silloin kun "kaikki" eivät vielä jäsenyyttä kannattaneet (ja sdp ja vasemmistoliitto vastustivat pelkkää asian selvittämistä). Tuo russofobiaheitto oli toki häpeällinen enkä sitä lähde puolustelemaan. Mikään suuri Stubb-fani en olekaan.
Natoon liittyen Marinilta löytyy kuitenkin myös tällaista kamaa:
Sdp:n varapuheenjohtaja Sanna Marin tuomitsee puolustuministeri Carl Haglundin Nato-puheet ja sanoo niiden hämmentävän hallituksen rauhallista linjaa.
www.hs.fi
"Kun lännen ja Venäjän välit ovat nyt kiristyneet äärimmilleen, on Suomen puolustusministeriltä täysin vastuutonta antaa tällainen kannanotto julkisuuteen. Miksi Haglund haluaa lietsoa pelkoa ja herättää hämmennystä sen sijaan, että tukisi kaikin tavoin sitä työtä, jota Suomen hallituskin yrittää tehdä tilanteen rauhanomaiseksi ratkaisemiseksi?", Marin kysyy.
Ja vielä 2019 vaalikoneessa väitteeseen "Nato-jäsenyys vahvistaisi Suomen turvallisuuspoliittista asemaa." vastasi "Täysin eri mieltä".
Vaalikone auttaa sinua tutustumaan eduskuntavaalien ehdokkaisiin. Valkompassen hjälper dig att bekanta dig med riksdagsvalets kandidater.
vaalikone.yle.fi
Hienoa, että Marin muutti mielensä ja vieläpä varsin pontevasti. Tuntuu kuitenkin aivan naurettavalta myötäloukkaantua Marinin puolesta siitä, miten hänen Natomyönteisiin avauksiinsa
olisi oikeistossa suhtauduttu kun Marin aivan itse höykytti puolustusministeri Haglundia tämän Nato-myönteisestä avauksesta Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
"Looginen seuraava askel Suomelle ja Ruotsille on vakava keskustelu Nato-jäsenyydestä", Haglund kirjoitti yhdessä ruotsalaiskollegansa Jan Björklundin kanssa.
Eli kyllä Marinin osuus Suomen Natopolitiikan suhteen nähdään nyt vähän turhankin ruusuisena. Osasi muuttaa mieltään lopulta kun aiheita tuli tarpeeksi murskaava määrä, mutta siihen asti oli vahvasti heittämässä kapuloita rattaisiin silloinkin, kun häntä aiemmat ministerit tekivät näitä rohkeita avauksia, joita osa ilmeisesti kuvittelee vain Marinin ikinä tehneen.