Siis tosiaan voi olla että tässä on kysymys tyttösen täydestä tietämättömyydestä ja sinisilmäisyydestä - ja ehkä onkin, puolustuspolitiikka tuskin on vahvuusalue, mutta itse hieman epäilen tätä. Pidän esim. sitä Hesarin profiilia ihan uskottavana, eikä tämän vaalikampanjan kulku ole siltä vienyt todellakaan pohjaa. Eli se että setämiesten ja sontalehtien päät räjähtelevät ei välttämättä ole bugi vaan ominaisuus. Tämä siis kyynisesti ja puhtaasti taktisesti ajateltuna - esitys itsessään on tietysti täysin irrelevantti ja tyhjä, mutta sitä epäilen että se olisi syntynyt silkasta tyhmyydestä, mikä täällä JA:ssa tuntuu olevan se peruskäsitys Marinista. Mutta kukapa siis tietää.
Ei tietenkään tyhmyydestä. En näe syytä pitää Marinia mitenkään erityisen älykkäänä (mainitaan vaikka vertailuksi Li Andersson ja Elina Valtonen jotka ovat kirjoissani melkoisesti Marinia terävämpiä), mutta ei hän toki tyhmä ole. Vaihtoehdon ollessa jotakuinkin häikäilemätön oman hännän nostaminen / vallasta sokeutuminen, en tiedä kumpi on se parempi. Nyt kun Ukrainassa käydään ihan reaalista (tekisi mieleni sanoa, että empiiristä) sotaa, esitys ei suinkaan ole irrelevantti eikä tyhjä, vaan se täysin ennustettavasti herättää ukrainalaisissa katteetonta toivoa jonka sammuminen tulee tässäkin tapauksessa tekemään kipeää. Uskon Marinin monesti sohaisevan herhiläispesää harkitusti mutta olihan tämä nyt emämunaus joka kantilta.
Trumpistahan oli äärikäsitykset niin, että joko kaikki on mestarillisesti käsikirjoitettua neroutta jossa näennäinen hulluus on valjastettu palvelemaan hänen ja republikaanien tarkoituksia, tai vaihtoehtoisesti hän on susikoiran tasolla operoiva imbesilli joka ei suunnilleen osaa edes lukea. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Marininkaana osalta ei ole syytä sortua jälkimmäiseen luuloon. Mitään perusteita en kuitenkaan näe ensimmäisellekään skenaariolle. Se, että on häikäilemätön ja röyhkeä (hyvälläkin tavalla) eikä ole tyhmä jos ei erityisen älykäskään, riittää politiikassa aivan päätyynkin asti.
Tarkoitin siis tätä profiilia tuossa aiemmassa postauksessani - minusta se kuulostaa ihan uskottavalta, mutta siis minulla ei olekaan mitään vahvoja ennakkokäsityksiä; Marin on suht etäinen minulle sisäpoliittiselta linjaltaan, ei ole kauheasti sielujen sympatiaa. Mutta pidän siis häntä sangen pätevänä poliitikkona:
Eduskuntavaaleissa puolueiden puheenjohtajat ovat myös ehdokkaita pääministeriksi tai vähintään ministeriksi. HS julkaisee vaalien alla juttusarjan, jossa kuvaamme, millainen kukin puheenjohtaja on johtajana ja ihmisenä. Julkaisemme profiilit puheenjohtajien haastattelujen yhteydessä.
www.hs.fi
Ymmärsin tämän enkä tuossa viestissäni kommentoinut sinun sanomisiasi mitenkään, luin viestisi vasta jälkeenpäin. Marin on pätevä poliitikko, ehdottomasti. Pääministeriltä vaaditaan kuitenkin paljon muutakin ja Marinin noustua "valtiomies"-sarjaan todella näkyvästi, hänen ei välttämättä kannata enää ammentaa siitä vanhasta populisti-Sanna-kaivosta, josta kaikki "kuka hyötyi sikainfluenssahysterian lietsonnasta" ja "Sipilä ajaa lähipiirin etua" -jutut olivat peräisin.