Sananvapaus

  • 153 324
  • 1 685

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
En, mutta en myöskään luokittele kyseistä oppilasta idiootiksi ja pilkkaa häntä perusteettomasti.

Jos biologian kirjojen ja tehtavien jakaminen muille oppilaille, tai biologiavitsien kertominen muulle luokalle harmittaisi tata lukutaidotonta niin pistaisitko silloin pillit pussiin ja satukirja laatikosta?

Jos haluat vertailla, niin tassa tapauksessa lapsi vaatisi biologian opettamisen lopettamista (kokonaan), koska han ei osaa lukea eika ymmarra.

Koska ei tuossa nyt mitaan sellaista ole nahty etta mennaan jonnekin arabimaihin pilkkaamaan. Ranskassa joku lehti laittaa pilakuvia kaikista uskonnoista, mihin heilla on taysi oikeus.

Pitaiskohan Calvin & Hobbes sarjakuvat kieltaa lansimaissa, joku tiikeri aasiassa ei ehka pitaisi siita miten tiikeri sarjassa kuvataan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Minua tässä keskustelussa häiritsee se, että jatkuvasti unohdetaan vastapuolen sivystyksellinen taso.

En usko etta kukaan tata unohtaa. Mutta kukaan ei ole valmis hyvaksymaan lakeja jotka tuovat kaikki muut huonolle sivistyksen tasolle siksi etta vahemman sivistymattomilla olisi mukavampaa.
 

Baldrick

Jäsen
Ootsä ihan pimee? Kukaan meistä kolmesta porilaisesta ei ole sanallakaan viitannut noihin tyhjästä vetämiisi hörinöihin. Huvittavinta tässä on se, että sanan vapaudesta olen henkilökohtaisesti aika pitkälle jopa samaa mieltä kanssasi. Ainoa ero on siinä, että minä näen hieman fatalistisesti juuri sen toteutuneen, mikä oli tilauksessa. Mielestäni sen "tilauksen", olisi fiksumpi jättänyt tekemättä.

Kieltämättä naurahdin, kun selvisi, että kyseessä on oikeasti porilaisia asuinalueita. Luulin joksikin pääkaupunkiseudun mestoiksi.

Haluaisin RäpyläRepen ja Dissonanssin kuvittelevan itsensä istumaan Charlie Hebdon toimitukseen 7.1.2015 klo 11:00 aamulla. Voitte istua siihen pitkän pöydän päähän järjestysnumeroilla 11. ja 12., ja seurata mitä tapahtuu. Olisi hauska tietää, montako otsalaukausta tarvittaisiin, ennen kuin herrat muuttaisivat mielensä siitä, kannattaako sarjakuvien julkaisun takia kuolla?

Voitte molemmat istua siinä kuin lampaat kynä kädessä odottamassa teloitusta ja samalla miettiä, että onko se sanan vapaus nyt lopulta niin tärkeää? Kukaan ei tule auttamaan, vaikka kuinka huutaisi oikeuksiensa perään.

En epäile hetkeäkään, etteikö primitiivinen itsesuojeluvaistoni olisi valmis siinä vaiheessa ilmoittamaan mahdolliselle aseellaosoittajalle, että "sori hei, tsoukki", jos voisin sillä henkiriepuni säästää. Sen sijaan tällä hetkellä, kun ajattelen järjelläni, puolustan sananvapautta sen täydessä muodossa. Kannustan kuitenkin niin Suomessa kuin muualla maailmassa, missä Mohammedin piirtäminen ivallisessakin sävyssä on laillista, tekemään niin jos halua on. Siinä vaiheessa kun astun paikalliseen S-markettiin ja sinne joku radikaali-islamisti ottaa targetinsa, tunnistan tilanteen, että tämän tapahtuminen on mahdollisuuksien rajoissa ja ehkäpä sitten siirryn muille metsästysmaille. Nyt olen valmis valitsemaan, että saatan joutua tilanteeseen myhäilevästi hyväksyessäni sellaisten asioiden toteuttamisen, joka saattaa aiheuttaa ihmiskuolemia, jopa itseni kohdalla. Painotan, ne ketkä haluavat piirtää pilakuvia Mohammedista ovat oikeutettuja niin tekemään ja heidän oikeuttaan tulee suojella tämän kotoisen sivistysvaltiomme toimesta. Itse en osaa piirtää ja vaikka osaisinkin, keskittäisin efforttini itseäni kiinnostavampiin aiheisiin. Sen sijaan minulle on kuitenkin ihan ok, jos joku piirtää ja minä olen valmis hyväksymään tilanteen, jossa minulla on pieni mahdollisuus joutua tilanteeseen, jossa jätän tämän lihallisen majani. Toki ajatus kuolemisesta ylevän aatteen, kuten sananvapauden, puolesta on mielessäni myös kauniimpi kuin huomenaamuna ulos astuessani liukastuminen ja pääni lyöminen. Tällä en tarkoita, että minulla olisi nyt kiire mihinkään kuolla, mutta jos johonkin pitää, niin sananvapauden puolesta kuoleminen on yksi vähiten huonoista vaihtoehdoista, vaikka se saattaakin tapahtumahetkellä "vähän keljulta" tuntuakin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siis mita vittua sa selitat?

Minka takia profeetta Muhammedin kuvia ei saisi islamistien mielesta piirtaa? Eiko talla ole mitaan tekemista uskonnon kanssa?
..

Ehkä muotoilin huonosti tuossa, tosin olen mielipidettäni jo useassa muussa viestissä selittänyt. Asia on kompleksi, eikä uskonto selitä kaikkea ISIS:n tai muiden terroriorganisaatioiden toiminnassa. Terroristiorganisaatiot voivat myös tinkiä uskonnon asettamista rajoitteista, mikäli tämä taloudellisesti tai jonkin muun syyn nojalla järkeväksi katsotaan. Uskonnollinen pohja on toki olemassa, mutta ISIS ja sen luoma kalifaatti syntyi täysin maallisista syistä, mm. Irakin shiia-hallinnon ja sunni-vähemmistön eripurasta.

Kiihkoileva ja sotaisa islam, yllyttäjäsaarnaajien raflaavat lausunnot ovat toki tehokasta propagandaa, joa on suunnattu paitsi radikalisoitumisuhan alla oleville muslimeille, että sitten ilmeisesti pelotteeksi muutamille länkkäreille.

Ja tehokas propaganda-ase radikaalisaarnaajille ovat myös nämä pilakuvat.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Meillä Suomessa jaksetaan uskoa hyviin arvoihin, lakiin, järjestykseen ja ihmisen vapauteen päättää omasta mielipiteestään. Kaikki nuo ovat myös minulle tärkeitä asioita, mutta en näe mitään syytä käyttää mitään niistä hyväkseni toiseen uskontokuntaan kuuluvien arvojen loukkaamiseen. Pidän äärettömän lapsellisena ja kypsymättömänä käytöksenä Mohamed-kuvien julkaisua, sen ensimmäisen Tanskalaislehden ja siitä nousseen kohun jälkeen. Kuvien julkaisu oli tietoinen ja tarkoituksellinen provokaatio.

Haluaisin RäpyläRepen ja Dissonanssin kuvittelevan itsensä istumaan Charlie Hebdon toimitukseen 7.1.2015 klo 11:00 aamulla. Voitte istua siihen pitkän pöydän päähän järjestysnumeroilla 11. ja 12., ja seurata mitä tapahtuu. Olisi hauska tietää, montako otsalaukausta tarvittaisiin, ennen kuin herrat muuttaisivat mielensä siitä, kannattaako sarjakuvien julkaisun takia kuolla?

Voitte molemmat istua siinä kuin lampaat kynä kädessä odottamassa teloitusta ja samalla miettiä, että onko se sanan vapaus nyt lopulta niin tärkeää? Kukaan ei tule auttamaan, vaikka kuinka huutaisi oikeuksiensa perään.

Sehän on eri asia pitää jotakin asiaa mauttomana, lapsellisena ja kypsymättömänä jne kuin suoranaisesti lähteä kieltämään ja asettamaan toiminnalle rikosoikeudellisen sanktion uhkaa.

Pettämistä monessa tapauksessa voisi sanoa lapselliseksi ja mauttomaksi, mutta tuskin kukaan täysijärkinen vaatisi, että se kriminalisoitaisiin tai muuten kiellettäisiin. Kummallinen olisi myös ajatusmalli, jossa naapurin Olli saisi vetää naistansa Paulaa niin paljon ympäri naamaa kuin haluaa, jos Paula käy vieraissa. Kyllähän Paula Ollin hieman temperamenttisen luonteen tietäen osasi ajatella, että Olli voi suuttua. Se, että Paula sai aivovamman oli Paulan itsensä vika.

Pointti on siinä, että omista vapauksista (ylempänä seksuaalinen itsemääräämisoikeus) ei ole missään määrin suotavaa luopua vain sen takia, koska "vastapuoli" on valmis saman tien menemään äärimmäisyyksiin. Sellaisesta toimesta on historiassa vain huonoja kokemuksia.

Et muutes edes vastannut kysymyksiin, miksiköhän? Olisin odottanut sinun pystyvän vastaamaan niihin helposti ja perustellusti. Esitin myös kysymyksiä, jotka eivät näkyneet lainauksessasi. Odottelen.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ehkä muotoilin huonosti tuossa, tosin olen mielipidettäni jo useassa muussa viestissä selittänyt. Asia on kompleksi, eikä uskonto selitä kaikkea ISIS:n tai muiden terroriorganisaatioiden toiminnassa. Terroristiorganisaatiot voivat myös tinkiä uskonnon asettamista rajoitteista, mikäli tämä taloudellisesti tai jonkin muun syyn nojalla järkeväksi katsotaan. Uskonnollinen pohja on toki olemassa, mutta ISIS ja sen luoma kalifaatti syntyi täysin maallisista syistä, mm. Irakin shiia-hallinnon ja sunni-vähemmistön eripurasta.

Kiihkoileva ja sotaisa islam, yllyttäjäsaarnaajien raflaavat lausunnot ovat toki tehokasta propagandaa, joa on suunnattu paitsi radikalisoitumisuhan alla oleville muslimeille, että sitten ilmeisesti pelotteeksi muutamille länkkäreille.

Ja tehokas propaganda-ase radikaalisaarnaajille ovat myös nämä pilakuvat.


Niin, siis uskonto on se liima, jolla nama taistelijat asiansa taakse saadaan. Ongelma on siis uskonnollinen. Joku kayttaa hyvakseen aalioita ajaakseen omaa asiaansa. Ja aalioita maailmassa riittaa.

Sama kuin sanoisi etta "silla ja silla on palkka-armeija, mutta silla ei ole mitaan tekemista rahan kanssa". Kuitenkin, jos niilta ne rahat vietaisiin niin ei olisi armeijaakaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos biologian kirjojen ja tehtavien jakaminen muille oppilaille, tai biologiavitsien kertominen muulle luokalle harmittaisi tata lukutaidotonta niin pistaisitko silloin pillit pussiin ja satukirja laatikosta?...


En, vaan opettaisin oppilaan lukemaan, jotta hänen olisi mahdollista ymmärtäää niitä biologiavitsejä. Näitä pilakuvia on perusteltu mm. uskontojen älyttömyyden paljastamisella. Tämä peruste ei toimi silloin kun lukija ei ymmärrä mitä piirtäjä yrittää piirroksellaan sanoa. Keskittyisin ensiksi enemmän näiden uskontojen tutkimiseen ja tämän tiedon levittämiseen ja vasta tämän jälkeen piirtelisin pilakuvia.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
En, vaan opettaisin oppilaan lukemaan, jotta hänen olisi mahdollista ymmärtäää niitä biologiavitsejä. Näitä pilakuvia on perusteltu mm. uskontojen älyttömyyden paljastamisella. Tämä peruste ei toimi silloin kun lukija ei ymmärrä mitä piirtäjä yrittää piirroksellaan sanoa. Keskittyisin ensiksi enemmän näiden uskontojen tutkimiseen ja tämän tiedon levittämiseen ja vasta tämän jälkeen piirtelisin pilakuvia.

Ranskassa suurin osa ymmartaa mita naissa piirroksissa sanotaan, ja ne julkaistiin ranskassa. Ei niita mihinkaan Syyriaan vieda vittuiluksi.

Mutta ongelma naiden ihmisten kouluttamisessa on se, etta heidan johtajansa vastustavat sita ja heidan uskontonsa vastustaa sita. Kouluttautuminen, tiedon hankkiminen....se on uskonnon suurin uhka ja iso synti. Raamatussakaan ei saanut syoda tiedon puusta.

Lansimaissa saa piirrella pilakuvia, kukaan ei ole muslimivaltioita tai muslimeita komentanut niita piirtelemaan.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle on muuten jäänyt epäselväksi se, mikä tekee Charlie Hebdon tulevasta kansikuvapojasta nimenomaan Muhammedin. Eikös siinä kuitenkin ole vain tavalliseen valkoiseen kaapuun tms. pukeutunut, itämaisen näköinen mies, jolla on kyynel silmäkulmassa? Vai eikö kenestäkään islaminuskoisesta saisi piirtää kuvia missään?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Vai eikö kenestäkään islaminuskoisesta saisi piirtää kuvia missään?

Juuri oli jossain Saudeissa satanut lunta ja paikallinen moskejan boss oli kerennyt kieltämään lumiukot ihmisen kuvana. Olen antanut itseni ymmärtää, että se on jotenkin niin, että ihminen on allahin näköinen otus ja allahin kasvot on tarkoitettu vain naisten nähtäväksi, joten ei ole soveliasta yrittää kiertää tätä. Kuoleman jälkeen miehille on siis neitsyet ja naiset näkevät allahin kasvot matkalla taivaaseen, missä ovat pienten lasten ympäröiminä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ranskassa suurin osa ymmartaa mita naissa piirroksissa sanotaan, ja ne julkaistiin ranskassa. Ei niita mihinkaan Syyriaan vieda vittuiluksi...

Minä olen aivan varma, että länkkärien piirtämiä Muhammed-pilakuvia näytellään Syyriassa ja muillakin radikalisoituneilla alueilla, imaamien ja mullahien toimesta.

Tämähän on täysin ilmainen apukeino värvätä uutta verta terroriorganisaatioon.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Minä olen aivan varma, että länkkärien piirtämiä Muhammed-pilakuvia näytellään Syyriassa ja muillakin radikalisoituneilla alueilla, imaamien ja mullahien toimesta.

Tämähän on täysin ilmainen apukeino värvätä uutta verta terroriorganisaatioon.

Mihin muuten itse vetäisit rajan, mikä on tarpeeksi pyhää jollekin taholle? Olet siis sitä mieltä että kuvia saa piirtää miten haluaa mutta ei kuitenkaan kannata piirtää koska joku suuttuu siitä jossain. Sinänsä ihan toimiva pointti, mutta päteekö tämä myös esimerkiksi politiikkaan tai urheiluun? Nämähän ovat ainakin osittain niitä uskonasioita myöskin, joten eikö niissäkin sitten olisi kiva olla kaikille kiva? Politiikkaketjussa olet ainakin jollain tasolla toivonut vasemmiston katoamista puoluekartalta, joten eikö se ole vähän ikävästi sanottu? Eikö olisi vain parempi niellä sanansa ja jättää kaikki omat mielipiteet kirjoittamatta koska jotain kemiläistä kaupunginvaltuutettua saattaa siepata sydämestä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mihin muuten itse vetäisit rajan, mikä on tarpeeksi pyhää jollekin taholle? Olet siis sitä mieltä että kuvia saa piirtää miten haluaa mutta ei kuitenkaan kannata piirtää koska joku suuttuu siitä jossain. Sinänsä ihan toimiva pointti, mutta päteekö tämä myös esimerkiksi politiikkaan tai urheiluun?...

Minun mielestäni kuka tahansa saa sananvapauden ja lainpuitteissa julkaista mitä vain. En vain ymmärrä, kenelle kuva Muhammedista nussimassa 9-vuotiasta tyttöä on suunnattu ja mitä asiaa kuva palvelee. Jos vertaan tätä poliittiseen satiiriin tai vaikka Terhon pilapiirroksiin, niin tässä on varsin iso ero. Joku tosin sanoi, että kuvat ovat hauskoja. Minusta ne ovat mauttomia, en toki ole vaatimassa kuville julkaisemiskieltoa.

Julkaisijana kuitenkin miettisin, että kenen asiaa he tällä ajavat, minun nähdäkseni kuvat eivät edistä ääri-islamismin kitkemistä ja - kuten @TosiFani jo aiemmin huomautti - mikäli kohteena väitetään olevan muslimiväestö, niin eihän tämä huumori edes aukea heille.

Toki tästä päästäänkin takaisin alkuperäiseen eiliseen olettamaani, että kuvia julkaistaan myös kohujulkisuus ja taloudellinen hyöty mielessä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Toki tästä päästäänkin takaisin alkuperäiseen eiliseen olettamaani, että kuvia julkaistaan myös kohujulkisuus ja taloudellinen hyöty mielessä.

Tästä ollaan kyllä samaa mieltä että tuskin CH ennen tätä iskua mainosti itseään minään sananvapauden airuena ja varmasti siinä haettiin myös taloudellista hyötyä. Ei Seiskaakaan Suomessa julkaista siksi, että voidaan vaan, koska sillä tehdään rahaa. Saa sitä sananvapaudellakin myydä, mutta sitä tuskin kukaan uskoo. Sen sijaan jos joku päättää nyt hyökätä Seiskan toimistoon jonkun paljastuksen takia (oletaan että lakeja ei rikota) siitä tulee todellakin sananvapausasia. Jos jotain jätetään julkaisematta pelon takia niin ollaan jo siinä pisteessä että valot voidaan sammuttaa. Ei tämä niin vaikeaa ole.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Saa. Mutta uskonto sotkee sananvapautta lännessäkin. Ei tarvitse lähteä Suomea edemmäs kalaan.

Tuo onkin muuten hienon maan harvoja todellisia hapeatahroja. Akkia laki muutokseen.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Minä olen aivan varma, että länkkärien piirtämiä Muhammed-pilakuvia näytellään Syyriassa ja muillakin radikalisoituneilla alueilla, imaamien ja mullahien toimesta.

Tämähän on täysin ilmainen apukeino värvätä uutta verta terroriorganisaatioon.

Totta helvetissa, mutta niita ei siella julkaistu ja piirtajat eivat olleet muslimeja. Ne julkaistiin Ranskassa missa niiden julkaiseminen on taysin laillista, se ei ole Charlie Hebdon tai ranskan vika jos joku imaami syyriassa nayttaa kuvia.

Se etta joku imaami nayttaa kuvia Syyriassa, ei sanele Ranskan lainsaadantoa. Tama imaami on se, joka kuvan siella Syyriassa julkaisi. Charlie Hebdo ei sita sinne kuljettanut.

Muslimeilta on kielletty profeetan piirtaminen. Jos he haluavat omissa maissaan sen kieltaa, se on heidan asiansa. Ranskalaiset saavat piirtaa mita heidan lakinsa antavat myoden. Ja Ranskassa myos muslimi saisi piirtaa niita kuvia jos niin haluaisi.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
. En vain ymmärrä, kenelle kuva Muhammedista nussimassa 9-vuotiasta tyttöä on suunnattu ja mitä asiaa kuva palvelee.

Se pilkkaa yhta islamin peruspilareita, profeetta muhammedin pedofiliaa. Muslimit tietavat etta Muhammed tarinan mukaan meni naimisiin 9 vuotiaan tyton kanssa ja etta suhde oli seksuaalinen.

Se on kritiikkia tuon uskonnon arvoja kohtaan. Muslimeillehan taman ei pitaisi olla millaan tavalla loukkaava asia, koska se on vain illustraatio siita mita heidan pyhat kirjansa kertovat tapahtuneeksi. Lansimaalaisille se on taas hyvaa kritiikkia islamin pedofilian hyvaksynnasta ja siita kuinka pahasti se on ristiriidassa lansimaalaisten arvojen kanssa.

Joko ymmarrat?

Jos vertaan tätä poliittiseen satiiriin tai vaikka Terhon pilapiirroksiin, niin tässä on varsin iso ero. Joku tosin sanoi, että kuvat ovat hauskoja. Minusta ne ovat mauttomia, en toki ole vaatimassa kuville julkaisemiskieltoa.

Se on taysin subjektiivista mille sina naurat ja mille joku toinen nauraa. Sinun huumorintajusi on erilainen kuin joidenkin muiden. Silla ei ole merkitysta tassa asiassa ovatko pilakuvat hyvia vai huonoja. Ainoastaan silla on merkitysta etta ne taytyy saada julkaista.

Julkaisijana kuitenkin miettisin, että kenen asiaa he tällä ajavat, minun nähdäkseni kuvat eivät edistä ääri-islamismin kitkemistä ja - kuten @TosiFani jo aiemmin huomautti - mikäli kohteena väitetään olevan muslimiväestö, niin eihän tämä huumori edes aukea heille.

Toki tästä päästäänkin takaisin alkuperäiseen eiliseen olettamaani, että kuvia julkaistaan myös kohujulkisuus ja taloudellinen hyöty mielessä.

Tuossa aiemmin joku linkitti Bill Maherin ja Salman Rushdien keskustelun aiheesta, Rushdie naureskeli sita etta kuinka ihmiset kyselevat etta "why rock the boat", kun se on juuri tallaisten pilakuvien tarkoitus.

Pilakuvia piirretaan koska asia halutaan pinnalle. Se on linjan veto, ja silla toivotaan saavutettavan sita etta ihmiset kyseenalaistaisivat lapsellisia ja naurettavia nakemyksiaan. Jos lahtee sinun ja tosifanin linjalle, muslimit ovat teidan mielestanne niin saatanan vajaita koko porukka ettei aukene kenellekaan. Itse en pida heita yhtaan sen tyhmempina tai kykenemattomina, mutta tietysti osittain kouluttautumattomina koska heidat on kasvatettu teokratiassa, ja teokratiassa (ja uskonnoissa nyt ylipaataan) ihmiset pyritaan pitamaan tyhmina palvelijoina.

On kuitenkin havaittavissa etta muslimien maailmassa monet ymmartavat naita pilakuvia, vain ne vaha-alyisimmat aari-ainekset pystytaan tallaisilla asioilla kiihottamaan.

Miksi mina joskus laitan tekemani kastikkeen jaakaappiin kunnes rasva jaahtyy kovaksi pinnalle? Etta voin kaapia sen roskikseen ja syoda vaharasvaisempaa kastiketta. Pilapiirrosten tekeminen ajaa jihadistitorakat ulos koloistaan (ja aiheuttaa tietysti myos voimakkaan reaktion kaikissa lansimaalaisissa kun torakat juoksentelee ympariinsa), ja sen jalkeen ne voidaan yksissa tuumin nitistaa ja heittaa roskikseen.

Se aktivoi myos muun muslimimaailman tuomitsemaan nama jihadistit, Viesti on siis selkea, jihadisteille ei ole mitaan sijaa tassa maailmassa, ei lansimaissa eika edes fiksumpien muslimien piireissa.
 
Viimeksi muokattu:

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
...Et muutes edes vastannut kysymyksiin, miksiköhän? Olisin odottanut sinun pystyvän vastaamaan niihin helposti ja perustellusti. Esitin myös kysymyksiä, jotka eivät näkyneet lainauksessasi. Odottelen.

Kyllä vastasin, joten älä jankkaa vaan lue. Kerroin aiemmin mielipiteeni kaikenlaiseen väkivallan käyttöön. En hyväksy sitä missään muodossa. En tosin ymmärtänyt tätä Paulan ja Ollin vertausta liittyen sanan ja uskonnon vapauteen, sekä toisen uskonnon määrätietoiseen pilkkaamiseen. Se mitä CH:ssa vuosikaudet tehtiin, ei ole edes journalismia, vaan vain ajattelemattomien ihmisten rahastusta.

Itse et vastannut kysymykseeni, oletko valmis kuolemaan sanan vapauden puolesta lehdessä, joka julkaisee pilkkaavia sarjakuvia? Olisiko se sen arvoista?
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Se mitä CH:ssa vuosikaudet tehtiin, ei ole edes journalismia, vaan vain ajattelemattomien ihmisten rahastusta...

Minulle tulee tietyistä CH:n julkaisemista kuvista mieleen Julius Streicherin aikoinaan toimittama aikakauslehti Der Stürmer, joka julkaisi pornograafista ja herjaavaa sisältö kerran viikossa Natsi-Saksassa. Lehdellä oli omat pilakuvansa juutalaisista, jotka saivatkin suuren suosion. Streicher sai aikanaan kuolemantuomion Nurnbergissa rikoksista ihmisyyttä vastaan. Ennen oikeudenkäyntiä suoritetuissa äö-kokeissa (joissa suurin osa natseista pärjäsi hämmästyttävän hyvin ja omasivat erittäin korkeita älykkyysosamääriä) Streicher todettiin älyllisesti hieman vajaaksi.

Ei toki ole tarkoitus verrata CH:ta ja Der Sturmeria toisiinsa, sillä Sturmerin sisältöön kuului muutakin, kuten suoraan kiihottamista kansanmurhaan ja veritekoihin. Mutta pilakuvien osalta lehdet ovat varsin yhteneväisiä.

tässä maistiaisia Sturmerista, kukin voi tahollaan miettiä, onko tässä eroa Kirjoittelijan aiemmin laittamiin CH:n kuvalinkkeihin. Eli linkki vie kuvaan yhdestä Der Sturmerin kannesta:

http://sowa.blog.quicksnake.pl/obrazky/sowa.blog.quicksnake.pl/magdalenka/ds-1936-41.jpg
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Itse et vastannut kysymykseeni, oletko valmis kuolemaan sanan vapauden puolesta lehdessä, joka julkaisee pilkkaavia sarjakuvia? Olisiko se sen arvoista?

Voin vastata omasta puolestani. Kylla se on sen arvoista. Vapaus ei ole ilmaista, jonkun taytyy aina sen puolesta taistella niita vastaan jotka haluavat orjuuttaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Itse et vastannut kysymykseeni, oletko valmis kuolemaan sanan vapauden puolesta lehdessä, joka julkaisee pilkkaavia sarjakuvia? Olisiko se sen arvoista?
Noin evoluutioin näkökulmasta typerä kysymys, sillä terve elinkykyinen ihminen ei kai valitse kuolemaa kuin joskus pakkotilanteessa pelastaakseen lapsensa.

Kyllä sananvapaus on kuitenkin niin perustavaa laatua oleva asia, että sen puolesta kannattaa riski ottaa, mikä on eri asia kuin kuolla vapaaehtoisesti. Kyllä taannoisen murhan uhritkin olivat varmaan sitä miettineen ja olivat tietoisia, että näin voi käydä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kyllä taannoisen murhan uhritkin olivat varmaan sitä miettineen ja olivat tietoisia, että näin voi käydä.

Tottakai olivat.

'I'd rather die standing than live on my knees’ - "Charb"
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tuosta asenteesta olisi joidenkin jatkoajan kirjoittajien syyta ottaa opiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös