En tiedä onko joku sanonut, että kyseessä on sananvapauden pyyteetön puolustaminen, itse en ainakaan ole.
Sananvapauden puolustamisesta alettiin puhua kun sen kimppuun hyökättiin perusteetta tai ainakaan mahdollisia perusteita hyökkäykselle ei voi hyväksyä. Toisaalta nämä perusteet olivat kyllä jo aiemmin tiedossa ja sinähän mm. olet niitä ymmärtänyt ja olet taipuvainen kyykistelemään niiden edessä.
Mitä mieltä muuten tänään olet Halla-ahon tuomiosta? Rajoitetaanko hänen ja muiden suomalaisten sananvapautta tarpeettomasti keskiaikaisella jumalanpilkkalailla?
Minä aloitin tämän monta sivua keränneen keskustelun eilen toteamalla, että mielestäni kuvien julkaisemisen motiiveista voi olla montaa mieltä. Aihe on ilmeisen kiinnostava, paljon erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Aiheeseen on näemmä herätty myös maailman medioissa ja Suomessakin, Niklas Herlininkin tekstin tänne joku aiemmin linkitti. Sananvapautta ei kukaan halua rajoittaa, mutta tuollainen mauton kuva, jota Kirjoittelija kutsui "pirun hauskaksi" ei varsinaisesti edistä mitään rauhan aatetta ja yhteisymmärrystä.* Olen asiassa palstaveli
@mjr :n linjoilla, hyväksyn kuvan julkaisun, mutta paheksun sitä.
Eikö näille jumaluus- ja uskontojutuille ole sinullekin jo tarpeeksi monta forumia ja ketjua? Puhumattakaan jostain Halliksen sanomisista, joita en kovasti ole jaksanut enää seurailla. Uskonto on nähdäkseni sivuseikka tässä yhteydessä, sitä käyttävät keppihevosenaan fundamentalistit kun sen heille länsimainen media aseekseen tarjoilee.
Eiväthän nämä kuvat hetkauta terrorijärjestöjen liikemiehiä suuntaan tai toiseen, vain antavat niille omiensa keskuudessa legitimiteettiä. Minä olen jo muutamaan otteeseen toistanut omana kantanani, että näiden kuvien suurin hyöty menee fundamentalisteille.
* kun siis samanaikaisesti paradoksaalisesti länsimaissa hoetaan vuoropuhelun, monikulttuurisuuden ja yhteisymmärryksen tärkeyttä. Se on sitten eri asia, onko lännen ja muslimimaailman välillä muutenkaan mahdollista päästä mihinkään sopuun, pahoin pelkään että vaikeaa on.