Sananvapaus

  • 154 821
  • 1 685

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Ei se ole länsimalaista, että jätetään asioita tekemättä, koska joku saattaa pahastua. Kaikenlaista taidettakin (?) tehdään vain järkyttääkseen valtaosaa jotta saadaan rahaa (iso osaa tarvi vielä rahaa valtiolta, koska eivät muuten pysty rahoittamaan toimintaansa), mainetta ja huomiota. .

Ööh, tämähän on juuri se pointtini, että monia asioita tehdään maineen ja rahan takia. Myös piirretään pilakuvia Muhammedista. Viesteistäsi saa koko ajan sellaisen käsityksen, että ajattelet minun jollain lailla haluavan rajoittaa kuvien julkaisemista. En halua. Totean vain, että harkintaa saa käyttää ja että kuvien julkaisemisen motiiveista on hymistelty turhaan, ei niitä sananvapauden edistämiseksi julkaista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä erosin kirkosta heti kun se oli mahdollista. Joidenkin uskovaisten, pappienkin, kanssa on kiva keskustella; ei kuitenkaan uskonnosta. Joidenkin kommunistienkin kanssa on hauska haastella, ei tosin politiikasta. Joidenkin muslimienkin kanssa on voinut tulla juttuun; koraanin tulkinnoista ei olla puhuttu.
Tiukkapipoisesti suhtaudun niihin, jotka tulkitsevat sääntöjä ja määräyksiä aina omaksi edukseen.
En kyllä yhtään ymmärrä mihin pyrit, muuta kuin provoamaan tiukkapipoisesti. Pysy vahvana uskossasi.

Ehkä keskustelusi on hankalaa koska argumenttisi ovat niin kevyttä höttöä? Se on kyllä totta, että uskovaisten kanssa keskustelu on hankalaa. Osaatko itse pitää langasta kiinni vai onko tapanasi heitellä uusia väitteitä sitä mukaa kun vanhat kysymykset käyvät kiusallisiksi?

Sinä vertasit ateismia uskontoon ja minä kysyiän, että mihin se ateisti uskoo? Pystytkö vastaamaan?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Totean vain, että harkintaa saa käyttää ja että kuvien julkaisemisen motiiveista on hymistelty turhaan, ei niitä sananvapauden edistämiseksi julkaista.

No, olettaisin kyllä satiirisella poliittisella lehdellä olevan muitakin motiiveita kuin kaupallisia. Ei tainnut olla mikään varsinainen rahasampo. Mutta se oikeastaan ei ole pointti: ei sananvapaus ole tarkoitettu vain yleville filosofisille pohdinnoille vaan ihan kaikenlaatuiseen keskusteluun ties minkälaisilla motiiveilla. On luonnollista että voimme paheksua sen käyttöä, meillä on siihen kaikki oikeus, mutta paheksuminen ei voi olla mikään erityisen olennainen pointti keskustelussa, vain yksityinen mielipide. En ole tutustunut noihin piirroksiin ja on täysin mahdollista, että minäkin paheksuisin niitä, mutta se nyt ei vain ole kovin relevanttia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, sinä tuossa hyvin edustat perinteistä suomalaista (ja pohjoimaista) melko elitististä ja holhoavaa ajattelua kansalaisvapauksien suhteen...

Kuten jo aikaisemmin sanoin, ymmärrän sananvapauden laajuuden tärkeyden, en halua sitä rajoittaa. Enemmänkin minua ihmetyttää ihmisten tekopyhä ällistely tällaisen iskun jälkeen.

Kuten sanoin, suurella osalla islamilaista maailmaa ei ole edes mahdollisuutta ymmärtää länsimaista sananvapautta. Ei ole koulutusta, lukutaitoa tai vapaata tiedonvälitystä. Tästä syystä islamin pilkkaaminen on vaarallista. Idealistisesti ajateltuna tämä on väärin, mutta totuus ja idealismi eivät tässä kohtaa kohtaa.

Fiksu ihminen käyttää vapauttaan vastuullisesti, ymmärtäen eri osapuolia. Minä en ymmärrä ketä islamin pilkkaaminen pilakuvila palvelee, varsinkin kun se johtaa tällaisiin tilanteisiin. Minä tutkisin mielummin islamia esim. yliopistoissa ja pyrkisin tätä kautta kyseenalaistamaan asioita. Sivistys on ainoa keino muuttaa asioita oikeasti, pilkka on vaan pilkkaa, vaikka se olisikin sananvapauden mukaan sallittua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No, olettaisin kyllä satiirisella poliittisella lehdellä olevan muitakin motiiveita kuin kaupallisia. Ei tainnut olla mikään varsinainen rahasampo. Mutta se oikeastaan ei ole pointti: ei sananvapaus ole tarkoitettu vain yleville filosofisille pohdinnoille vaan ihan kaikenlaatuiseen keskusteluun ties minkälaisilla motiiveilla. On luonnollista että voimme paheksua sen käyttöä, meillä on siihen kaikki oikeus, mutta paheksuminen ei voi olla mikään erityisen olennainen pointti keskustelussa, vain yksityinen mielipide. En ole tutustunut noihin piirroksiin ja on täysin mahdollista, että minäkin paheksuisin niitä, mutta se nyt ei vain ole kovin relevanttia.

Tavallaan siitähän tämä koko keskustelu alkoi, minä ihmettelin, että mitä tekemistä koko asialla on sananvapauden kanssa? Koko keskustelu ja aihe on myös liian teoreettinen, käytännössähän asia on niin, että Ranskassa monet tahot ovat ärsyttäneet toisiaan jo vuosikymmenen ajan siten, että on ihme, jotteivät väkivallanteot ole alkaneet jo aiemmin.

btw, minusta on huvittavaa katsoa, kun palstan ateisti-siipi näkee Muhammed-kuvat jonain tarpeellisena hyökkäyksenä, statementtina ettemme hyväksy profeettoja, satuolentoja jne. Tämän kanssa nyt asialla kaikkein vähiten on tekemistä. Enpä usko että edes CH:n taiteilijat tällaista ajatusta kuviensa takana piilottelevat.

Täällä muutama on noussut puolustamaan CH:n oikeutta julkistamaan kuvia vastaamalla minun viesteihini, aivan kuin minä kuvien julkaisemista vastustaisin tai haluaisin rajoittaa. En edelleenkään halua. CH näytti olevan menossa konkurssiin vielä pari kuukautta sitten, Muhammed-kuvat ja terrori-isku aiheuttivat paljon tuhoa, mutta kohu pelasti lehden talouden.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Fiksu ihminen käyttää vapauttaan vastuullisesti, ymmärtäen eri osapuolia. Minä en ymmärrä ketä islamin pilkkaaminen pilakuvila palvelee, varsinkin kun se johtaa tällaisiin tilanteisiin. Minä tutkisin mielummin islamia esim. yliopistoissa ja pyrkisin tätä kautta kyseenalaistamaan asioita. Sivistys on ainoa keino muuttaa asioita oikeasti, pilkka on vaan pilkkaa, vaikka se olisikin sananvapauden mukaan sallittua.

Ymmärrän kyllä mielipiteesi, mutta en sen relevanssia. Ja sen viisaudesta olen hieman eri mieltä. Siitä ilmeisesti olemme kuitenkin samaa mieltä, että jatkossakin tulee olla täysi vapaus julkaista tälläisiä piirroksia?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kuten jo aikaisemmin sanoin, ymmärrän sananvapauden laajuuden tärkeyden, en halua sitä rajoittaa. Enemmänkin minua ihmetyttää ihmisten tekopyhä ällistely tällaisen iskun jälkeen.
.

TosiFani tiivistää tässä aika hyvin. Etenkin ällistely ihmetyttää kun kyseessä on Ranska, jossa tilanne eri väestöryhmien välillä on kiristynyt koko 2000-luvun ajan (Saksassa menneisyydestään johtuen hyvin erilainen kehitys suuressa kuvassa). Sananvapauden nimissä on suoritettu erilaisia provokaatioita suuntaan jos toiseenkin, joka on tietysti sallittua, mutta myös täysin harkittua agitointia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tavallaan siitähän tämä koko keskustelu alkoi, minä ihmettelin, että mitä tekemistä koko asialla on sananvapauden kanssa? Koko keskustelu ja aihe on myös liian teoreettinen, käytännössähän asia on niin, että Ranskassa monet tahot ovat ärsyttäneet toisiaan jo vuosikymmenen ajan siten, että on ihme, jotteivät väkivallanteot ole alkaneet jo aiemmin.

Onhan asialla siinä mielessä, voisiko sanoa hyvinkin olennaista, tekemistä sananvapauden kanssa, että tapetuksi tuleminen sananvapauden käytön jälkeen vaikuttaisi aivan pikkuusen rajoittavan sitä sananvapautta. Tämän takia itsekin sanoin, että kysymyksessä on erittäin tärkeä periaate, josta ei voi vähääkään tinkiä. Eli on erittäin tärkeätä, että yhteiskunnassa säilyy vapaus myös tälläiseen toimintaan - on turvattava tämä vapaus. Ovat sen käyttäjien motiivit ja taitotaso sitten minkäläisia tahansa. Eli mielestäni emme puhu triviaalista asiasta.
 

Morgoth

Jäsen
Ööh, tämähän on juuri se pointtini, että monia asioita tehdään maineen ja rahan takia. Myös piirretään pilakuvia Muhammedista. Viesteistäsi saa koko ajan sellaisen käsityksen, että ajattelet minun jollain lailla haluavan rajoittaa kuvien julkaisemista. En halua. Totean vain, että harkintaa saa käyttää ja että kuvien julkaisemisen motiiveista on hymistelty turhaan, ei niitä sananvapauden edistämiseksi julkaista.

Kuka näin on väittänyt? Kaikessa tekemisessä meidän tekemisessä on meidän omat arvot ja ideologiat taustalla ja kukapa pahastuisi jos rahaakin sattuisi vielä samaan? Jokainen varmaan tuon ymmärtää. Oli ne miten tyhmiä tahansa, mutta Ranskassa on perinteet tuollaiseen niin ei kai sitä ruveta muuttamaan sen takia, että yksi ryhmä ei kestä niitä ja alkaa väkivaltaiseksi tai ainakin muutos tehdään muuten kuin AK-47lla, jos niin halutaan.

Pilakuvat olivat tuskin mikään pääsyy iskujen tekoon vaan eiköhän syyt löydy pitkälle Ranskasta omasta historiasta ja tilanteesta sekä lähi-idästä.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kuka näin on väittänyt? ..

Jos viittaat kysymykselläsi siihen, että kuka on esittänyt kuvien julkaisun olevan suuri sananvapautta puolustava teko, niin kyllähän niitä löytyy tästäkin ketjusta, eräälle näytti ainakin olevan tärkeää se perusperiaate, että islamia uskontona pilkataan ja tehdään selväksi länsimaisen ajattelun ero.

Samaa mieltä, kuin sinä siitä, etteivät pilakuvat ole mikään syy iskuihin, iskut olisivat tapahtuneet muutenkin. Sen sijaan pilakuvat Muhammedista toimivat tehokkaana propaganda-aseena ääri-islamistien pyrkiessä radikalisoimaan ihmisiä, mielestäni on hieman typerää antaa heille tällainen ase käyttöönsä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärrän kyllä mielipiteesi, mutta en sen relevanssia. Ja sen viisaudesta olen hieman eri mieltä. Siitä ilmeisesti olemme kuitenkin samaa mieltä, että jatkossakin tulee olla täysi vapaus julkaista tälläisiä piirroksia?

Kyllä, mutta julkaisun seurausten jeesustelun voisi jättää vähemmälle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä, mutta julkaisun seurausten jeesustelun voisi jättää vähemmälle.

No, sen suhteen emme siis ole samaa mieltä: on häkellyttävän kauhistuttavaa, että normaalista sananvapauden piiriin kuuluvasta toiminnasta seuraa joukkomurha. Vapaudet eivät ole mitään automaattisia itsestäänselvyyksiä, jotka kyllä pysyvät ja paranevat ihan itsestään - niitä voi joutua puolustamaan jopa kovallakin kädellä, eikä oikein vaikuta siltä, että esimerkiksi sinä tässä tapauksessa juuri olkaasi kohauttaisit. Ei viisas tai kaukonäköinen asenne minun mielestäni.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No, sen suhteen emme siis ole samaa mieltä: on häkellyttävän kauhistuttavaa, että normaalista sananvapauden piiriin kuuluvasta toiminnasta seuraa joukkomurha...

Kyllä varmasti kaikkien mielestä isku on kauhistuttava ja täydellisesti tuomittava teko, mutta löytyy varmasti nyanssieroja siitä, kuinka yllättyneitä tässä ollaan.

Minä näin televisiossa, kun ranskalaismies vertasi Hugo'ta siteeraamalla tapausta vallankumouksen jälkeen jatkuneisiin levottomiin vuosikymmeniin ja pelottomaan taisteluun ihmisoikeuksien puolesta. Tai näin asian tulkitsin. Hymyilytti hieman.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, sen suhteen emme siis ole samaa mieltä: on häkellyttävän kauhistuttavaa, että normaalista sananvapauden piiriin kuuluvasta toiminnasta seuraa joukkomurha...

Olen täysin samaa mieltä, terroristi-iskut ovat häkellyttävän kauhistuttavia, mutta tämä vaara oli lehden tiedossa ja he päättivät silti jatkaa linjallaan. Isku tuskin oli asianosasille suuri yllätys.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen täysin samaa mieltä, terroristi-iskut ovat häkellyttävän kauhistuttavia, mutta tämä vaara oli lehden tiedossa ja he päättivät silti jatkaa linjallaan. Isku tuskin oli asianosasille suuri yllätys.

Hmm, jos me alamme tekemään poikkeuksia islamin kohdalla, koska me "tiedämme" mitä siitä seuraa niin sopiiko tämä periaate jatkossakin? Eli ryhdymmekö perääntymään sananvapauden käytössä, jos todennäköisenä seurauksena on väkivalta? Ymmärtäisin ettet kuitenkaan halua sitä, että tehdään poikkeuksia tästä syystä, mutta toisaalta et kyllä selvästikään tätä tuo pirullakaan ilmi. Tästä sitten jää sellainen käsitys että asia olisi hieman epäselvä. Minusta tämä on ihan tärkeä periaatteellinen asia ja selvä: väkivalta ei saa rajoittaa sananvapautta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Välillä keskustelu muistuttaa jo raiskausten ympärillä vellovaa uhrin syyllistämistä. Jos nuori nainen pukeutuu seksikkäästi ja hakeutuu päihtyneenä tuntemattomaan miesseuraan, niin turhaa jeesustella jos tulee raiskatuksi. Eli onhan se väärin joukkomurhata, mutta kun kerran pilakuvia julkaisemalla oikein kutsuivat ja viettelivät väkivaltaan, niihen oikeastaan homma oli ihan omaa syytä?
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Minusta tämä on ihan tärkeä periaatteellinen asia ja selvä: väkivalta ei saa rajoittaa sananvapautta.

Ja näinhän ei ole käymässäkään, kun mm. CH seuraavaksi ilmestyy miljoonapainoksena ja kuudellatoista eri kielellä. En tosin usko, että ääri-islamilainen aines tätä paheksuu sekään sen kummemmin.

Kuten aiemmin jo totesin, niin ISIS:n tai Al Qaidan johtajana toivoisin mahdollisimman paljon tällaisten profeettakuvien julkaisua, helppo ja halpa propaganda-ase omaan käyttöön.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä näin televisiossa, kun ranskalaismies vertasi Hugo'ta siteeraamalla tapausta vallankumouksen jälkeen jatkuneisiin levottomiin vuosikymmeniin ja pelottomaan taisteluun ihmisoikeuksien puolesta. Tai näin asian tulkitsin. Hymyilytti hieman.

Tuossa analyysiä ranskalaisesta näkökulmasta tästä satiiri-lehdestä, ei se nyt ainakaan ei-idealistiselta näytä ja vain myynnistään kiinnostuneelta (kiintoisaa itse asiassa, ja varmaan aiheuttaisi mielenkiintoista kommentointia Hommassa niin lehti ajoi myös maahanmuuttajien asiaa sangen radikaalistikin):

http://blogs.mediapart.fr/blog/olivier-tonneau/110115/charlie-hebdo-letter-my-british-friends
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja näinhän ei ole käymässäkään, kun mm. CH seuraavaksi ilmestyy miljoonapainoksena ja kuudellatoista eri kielellä. En tosin usko, että ääri-islamilainen aines tätä paheksuu sekään sen kummemmin.

Kuten aiemmin jo totesin, niin ISIS:n tai Al Qaidan johtajana toivoisin mahdollisimman paljon tällaisten profeettakuvien julkaisua, helppo ja halpa propaganda-ase omaan käyttöön.

Niin, jotenkin vaikuttaisi siltä, että länsimaalaiset vapaudet ja ISIS:in periaatteet eivät sovi yhteen. Jotenkin ymmärtäisin että sinä toivoisit jonkinlaista kompromissia näiden välillä tässä tuossa mainitsemassasi aittokoskelaisessa hengessä?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vuosi sitten nimimerkki MustatKortit oli näköjään kovasti eri mieltä ja halusi jatkaa sananvapauden rajoittamista uskontojen osalta koska pelkäsi väkivaltaa ja sitä, että joku voisi käyttää sananvapautta hyväkseen poliittisen toimintansa edistämisessä.

Oma maamme vääjäämättä monikulttuuristuu ja muotoutuu, mutta jumalanpilkkalait on poistettava, samoin mahdolliset sanktiot uskonrauhan rikkomisesta?

Tämä ei kuulosta realistiselta, eikä miltään osin järkevältä. Suomessa ja muissa pohjoismaissa asuu entistä enemmän myös muslimeja, he eivät käännä näissä asioissa poskeaan samoin, kuin kristityt.

Teoriassa joku osaava poliittinen agitaattori pystyisi käyttämään tätä myös hyödyksi provosoimalla tiettyä kansanosaa tai uskontokuntaa.

Mukavaa, että olet nyt sitten mitä ilmeisemmin muuttanut kantasi.

Mitä yleisesti tulee esimerkiksi sananvapauden ja individualismin arvoihin, niin on ikäväkseni sanottava, että ne eivät aina ole lyhyellä aikajänteellä kaikkein mukavimpia ja helpoimpia vastauksia kaikkiin eteen tuleviin tenkkapoo-tilanteisiin.

Nämä hienot ja puolustamisen arvoiset arvot eivät ole "ilmaisia". Niitä nimittäin sitten myös pitää johdonmukaisesti noudattaa, vaikka jossain muualla lymyäisi kenties houkuttelevamman näköinen ratkaisu. Esimerkiksi vaikkapa alkaa kohdella lain tasolla ihmisiä erilailla heidän ihonvärinsä tai poliittisen suuntaumuksensa perusteella. Sillä tavalla voitaisiin varmasti joissain tilanteissa saada jotain hyötyä johonkin. Tai asettaa jotain ideologioita kritiikin ja pilkan ulottumattomiin. Silläkin voitaisiin varmasti joidenkin mielestä saavuttaa jotain hyödyllistä.

Mitkään terroristipellet eivät ole uhaksi hienoille länsimaisille edistyksellisille arvoille. Lainauksen kaltaiset ajatukset sen sijaan ovat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hmm, jos me alamme tekemään poikkeuksia islamin kohdalla, koska me "tiedämme" mitä siitä seuraa niin sopiiko tämä periaate jatkossakin? Eli ryhdymmekö perääntymään sananvapauden käytössä, jos todennäköisenä seurauksena on väkivalta? Ymmärtäisin ettet kuitenkaan halua sitä, että tehdään poikkeuksia tästä syystä, mutta toisaalta et kyllä selvästikään tätä tuo pirullakaan ilmi. Tästä sitten jää sellainen käsitys että asia olisi hieman epäselvä. Minusta tämä on ihan tärkeä periaatteellinen asia ja selvä: väkivalta ei saa rajoittaa sananvapautta.

Kysymys on sananvapauden käyttämisestä ja sen seurauksista. Rajoittamaton sananvapaus on hieno ja ylevä periaate, eikä sitä saa mielestäni rajoittaa.

Mutta ensinkin sen käyttäminen pitäisi olla vastuullista, heikompia yksilöitä ei pitäisi pilkata ja haukkua. Kehitysvammaselle nauraminen on väärin, samoin kuin sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole mahdollisuutta ymmärtää pilkkaa.

Jokainen älykäs ihminen ymmärtää, että sadat miljoonat muslimit tai kristityt loukkaantuvat heidän uskontonsa pilkkaamisesta. Näiden joukossa on monia sellaisia, joille elämä ei ole edes antanut mahdollisuutta ymmärtämiseen. Heidät on kasvatettu sellaisessa ympäristössä, jossa uskonto on ainoa opettu asia. Se, että piirtää pilakuvan Muhamedista tai Jeesuksesta ei auta yhtään näitä ihmisiä kyseenalaistamaan uskontoaan. Sen sijaan sieltä nousee näitä uskonsotureita.

Toisekseen täytyy ymmärtää, että sananvapauden puolesta taisteleminen vaatii uhreja. On turha jeesutella ja ihmetellä miksi näin tapahtui, mahdollinen seuraus oli piirtäjien tiedossa, koska poliisi vartioi lehden ovella. Tämä taistelu ei pääty sulkemalla muslimit länsimaiden ulkopuolelle, se päättyy vain sivistyksen avulla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, jotenkin vaikuttaisi siltä, että länsimaalaiset vapaudet ja ISIS:in periaatteet eivät sovi yhteen. Jotenkin ymmärtäisin että sinä toivoisit jonkinlaista kompromissia näiden välillä tässä tuossa mainitsemassasi aittokoskelaisessa hengessä?

Totean vain kuten asia on: pilakuvat eivät ole syy iskuille, mutta kylläkin toimiva tekosyy. Muhammed-pilakuvien sanotaan pyrkivän edesauttamaan sananvapautta kärjistämällä ja esittämällä asiat erilaisessa valossa satiirin keinoin. Mielestäni on ihan kohtuullista todeta, että pilakuvat ja niiden julkaisu ovat hyödyllisiä myös ääriainekselle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vuosi sitten nimimerkki MustatKortit oli näköjään kovasti eri mieltä ja halusi jatkaa sananvapauden rajoittamista uskontojen osalta koska pelkäsi väkivaltaa ja sitä, että joku voisi käyttää sananvapautta hyväkseen poliittisen toimintansa edistämisessä...

Olen ihan samoilla linjoilla kuin vuosi sitten. Näemmä olin tuolloinkin huolissani provokaatioista. Toki aina voidaan puhua siitä, pitäisikö tämä jumalanpilkkalaki poistaa tahi ei, se ei ole keskiössä, vaan se miten sananvapautta käytetään ja mihin tarkoituksiin.

Sinä nyt menet tietysti tämä uskonto-aspekti edellä as always, minua taas asian uskonnollinen puoli ei kiinnosta.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen ihan samoilla linjoilla kuin vuosi sitten. Näemmä olin tuolloinkin huolissani provokaatioista. Toki aina voidaan puhua siitä, pitäisikö tämä jumalanpilkkalaki poistaa tahi ei, se ei ole keskiössä, vaan se miten sananvapautta käytetään ja mihin tarkoituksiin.

Sinä nyt menet tietysti tämä uskonto-aspekti edellä as always, minua taas asian uskonnollinen puoli ei kiinnosta.

No kun tuolla aikaisemmin sanoit jotta et halua millään tapaa rajoittaa kuvien julkaisua... niin tuota... no olet nyt ns. kahdessa paikasa yhtä aikaa, jos toisaalta et halua rajoittaa, kuten tuolla aikaisemmin jollekulle sanoit, mutta toisaalta haluat.

Koita nyt päättää miten päin se on.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No kun tuolla aikaisemmin sanoit jotta et halua millään tapaa rajoittaa kuvien julkaisua... niin tuota... no olet nyt ns. kahdessa paikasa yhtä aikaa, jos toisaalta et halua rajoittaa, kuten tuolla aikaisemmin jollekulle sanoit, mutta toisaalta haluat.

Koita nyt päättää miten päin se on.

Päätän toki ja olen sitä mieltä, että kuvien julkaiseminen tulee ehdottomasti sallia, mutta harkintaa kannattaa käyttää, sikäli mikäli kaupalliset intressit antavay myöten. Olin huolissani provokaatioista, niitä totta tosiaan on tullut puolin ja toisin.

Ymmärtääkseni kukaan tässä keskustelussa ei ole ollut rajoittamassa sananvapautta tai tuomitsemassa uhriksi joutunutta lehden toimitusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös