Minä en jaksa uskoa tuohon kohujulkisuuteen pilakuvien motivaattorina, kuten arvon MustatKortit, vaan näen että kyseessä on melko yksinkertainen ilmiö, joka näyttelee rooliaan monissa ideologisissa tai tietyissä ihmisryhmiä vastakkainasettelevassa keskusteluissa. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka tuot Uskotko Jumalaan-ketju täältä Jatkoajasta. Siellä ateistit kyseenalaistavat ja sohivat jatkuvasti uskiksia, koska eivät voi (kuten en minäkään) millään nähdä mitään järkevää selitystä tai logiikkaa vastapuolen ajatuksissa, mutta silti vastapuoli vain silmittömästi puolustelee omaa kantaansa ja usein argumenteilla, jotka eivät kelpaa ei-uskoville perusteluina. Tässä sitten turhaudutaan ja yritetään vain mahdollisimman paljon jallittaa vastapuolta ja koittaa osua arkaan paikkaan argumentoinnin voimin, sillä ihan rehellisesti itsekin pidän uskovaisia hihhulitsembaloineen ja mielikuvitusystävineen aiheen ympärillä sokean typerinä. En siis sano, että muuten olisivat pakosti tyhmiä, mutta onhan se nyt aika daijua ja loogisen ajattelun vastaista uskoa johonkin Taivaan Isään, joka ei enää asukaan taivaassa, kun hiffattiin, että pilvien takaa paljastuukin avaruus, eikä kaiken näkevä herra. Toki tätä edelsi myös se, että maapallo onkin piruvie pyöreä, eikä edes taivaan kantta ole olemassa, josta inkivisitiokin innostui.
No mutta.. Se mitä yritän sanoa ja se mikä näkyy omassa retoriikassanikin on se, että vastapuolta pidetään jonkin aiheen ympärillä käsittämättömän ajattelemattomina, eikä heihin järkevä argumentointi/debatti tunnu purevan. Kun ei olla edes samassa maailmassa asian tiimoilta, niin turhaudutaan ja yritetään ivailevaan sävyyn osoittaa vastapuolen typeryys. Näen, että tässä Charlie Hebdo-debatissa kyse on samasta jutusta. Tämän lisäksi vielä enemmän tekee mieli vähän järjestää pientä pinnojen kiristelyä, kun huomaa vastapuolen reagoivan, yleensä ärsyyntyvän. Toisin sanoen Muhammeti-pilakuvat ovat vain ison luokan trollaamista, koska vastapuolta pidetään sokeana ja siksi heille halutaan osoittaa heidän ajatusmaailmansa naurettavuus. Välillä katselen hassun hauskoja kuvia 9gag-sivustolla ja siellä annetaan välillä ruutia jenkeille, koska he ovat ylipainoisia asehulluja ja laittavat kaikki vankilaan. Nopeasti huomattiin, että jenkit tulevat valittamaan, että eurooppalaiset eivät voi ymmärtää jenkkejä ja heidän aselakejaan, sekä yrittävät perustella niitä typerillä argumenteillaan, vaikka vastapuoli tarjoaa kylmää kyytiä statistiikan tukemana. Jenkit kimpaantuu kahta kauheammin ja siitäkös riemu repeää, jolloin jenkkejä ilkkuvien kuvien ja kommentien määrä vain paisuu.
Yhteen lauseeseen kiteytettynä voisin muotoilla sen jotenkin ontuvasti näin: U mad, bro? [insert trollface]
Ja ihan vain siksi, että länsimaissa näin saa ja pitää tehdä, jos joku kerta on simppeli. Siitä ei pitäisi suuttua, mutta jos suutut, niin takaisin tulee kahta kauheammin. Toki tästä leikistä menee hieman maku, kun toinen tulee AK-47:n kanssa ovelle. Minä näen, että minulla on oikeus yrittää osoittaa vastapuolen olevan irrationaalinen jopa ivallisinkin keinoin, koska ei typeryyttä kuulu länsimaisissa kulttuureissa arvostaa, sillä muuten kehitys pysähtyy, kuten voimme Lähi-Idästä huomata. Sieltä tulee hyvin vähän uutta teknologiaa tai ymmärystä maailmasta, kun ukot keskittyy tappaamaan toisiaan jonkun beduiinien höpöhöpö-kirjoitusten tulkintojen takia ja estävät näiden nojalla naisten tasa-arvoa, sekä ihmiskunnan kehittymistä opetuksen ollessa sallittu pääasiassa poikalapsille ja sen lisäksi kouluissa jumpataan enemmän koraania kuin esimerkiksi luonnontieteitä. Typeryys, tässä tapauksessa uskonto sotkettuna politiikkaan, estää kehityksen.
PS. psychodadin anti salaliitto-ketjuun on myös samanlaista hihhulointia, siis minun mielestäni, ja minulla on oikeus sanoa se, koska voin. Joten arvon psychodad, olet hihhuli. Uskon, että ymmärrät miksi kerron tämän sinulle juuri tässä ja nyt.
PSS. Toivon, ettet niin pahasti suutu, että tulet pyssyhippasille.