Sananvapaus

  • 153 329
  • 1 685

Pullasorsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vekurinen kirjoitti:
Jaha jaha. Taas saamme kuulla, miten asiat Suomen maassa ovat. Ovatko nuo mainitsemasi lait neuvostoliittolaiseen tyyliin salaisia, vai mistä johtuu ettei niitä oikein tahdo mistään löytyä?

Minulta hiukan pakenee, mikä viestisi pointti on. Etkö tosiaan ole kuullut Hannu Salaman tapauksesta vai oliko tuo nyt jotain korkealentoista huumoria, jota en väsyneenä tajunnut? Jumalanpilkkalaista voit lukea vaikka täältä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpilkka
 

lihaani

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Jaha jaha. Taas saamme kuulla, miten asiat Suomen maassa ovat. Ovatko nuo mainitsemasi lait neuvostoliittolaiseen tyyliin salaisia, vai mistä johtuu ettei niitä oikein tahdo mistään löytyä?

Taidat olla hyvin nuori henkilö, kun et tiedä mitään eräästä Suomen kirjallisuuden kautta aikojen suurimpiin kuuluvasta skandaalista. Tai sitten kaunokirjallisuus ei liene vahvin alueesi.

Kertaan sen lyhyesti:

1960-luvun alussa Hannu Salama kirjoitti romaanin "Juhannustanssit". Siinä oli mm. kohtaus, jossa juopunut mies "saarnaa"muun muassa, ettei Jeesus ollut mikään tuhkamuna.

Tämän kohdan perusteella Salama tuomittiin jumalanpilkkalain rikkomisesta vankeuteen. Heti tuomion lainvoimaiseksi tulon jälkeen presidentti armahti hänet.

Osin tämän episodin takia tätä lakia on muokattu aikaamme paremmin sopivaksi uskonrauhalaiksi. Kyllä se googlettamalla löytyy. Eli Suomessa harjoitettavan uskonnon julkinen häpäisy on lain vastaista. Usko pois!
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Oli sananvapaus tai ei niin kukin voisi silti miettiä mitä milloinkin sanoo.
 

kantriantero

Jäsen
Suosikkijoukkue
pää-ääni, AISA
OldTimeHockey kirjoitti:
Protestit Tanskaa vastaan on helppo nähdä siten, että islamistit haluavat pakottaa oman, kapeakatseisen maailmankuvaansa länsimaihin. Emmekö kuitenkin toimi itse täysin samoin, jos vaadimme, että muslimien olisi meidän kulttuurimme sananvapausperiaatteen mukaisesti hyväksyttävä heidän pyhimpien arvojensa häpäiseminen tavalla, joka ei heidän kulttuurissaan tulisi kuuloonkaan?
Tässä ei ole kyse sananvapaudesta eikä kulttuurieroista, vaan ihan perustavaa laatua olevasta esteestä sille, että tällä pallolla voidaan ylipäätään joskus elää sovussa; nimittäin fundamentalistien (ihan sama minkä aatteen) tekemästä rikoksesta ihmisarvoa kohtaan: moniarvoisuuden kieltämisestä. Fundamentalisti ei kunnioita toisen universaalia, moraalista oikeutta omiin perusarvoihin, jotka ovat täsmälleen yhtä oikeutettuja kuin hänen omansa.

OldTimeHockey kirjoitti:
Oikea kysymys ei siis mielestäni ole "saako julkaista" vaan "miksi julkaistaan". Se, että pidättäytyy loukkaamasta toisille pyhiä asioita ei ole sensuuria tai sananvapauden vastustamista vaan tervettä kunnioitusta.
Tuotahan kutsuttiin ennen suomettumiseksi.

Vaikka nämä median sananvapauden jaloon periaatteeseen nojaavat älähdykset tuppaavatkin kuulostamaan usein vähän tekopyhiltä, tässä tapauksessa reaktio oli kuitenkin mielestäni oikea. Ei lehdistön kuulu olla kekkosslovakialaiseen tapaan "hyvätapainen" siinä mielessä, että vaikeat asiat jätetään rauhaan tai niistä kirjoitetaan itsesensuroiden, ei vaikka sitä vaatisi kuinka vaikutusvaltaisen tai radikaalin tahon "pyhien asioiden" kunnioittaminen.

Tässä yhteydessä täytyy muuten nostaa stetsonia YLE:n MOT-toimitukselle, joka nykyään lähes ainoana "häirikkönä" Suomalaisessa valtamediassa pyrkii tuomaan esille asioita, joista moni jättäisi mieluummin puhumatta. Toisin sanoen toteuttaa sitä demokratian vahtikoiran roolia, joka medialle sananvapauden myötä on perinteisesti kuulunut. HS:n entistä pääkirjoitustoimittajaa Martti Valkosta siteeraten nykyäänhän mediankin menestymisen määrittää pörssikurssit, ei sisällön taso. Viihdepurkka myy, ei laatujournalismi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
varjo kirjoitti:
Kyllä tuo kristillisyyden historia on kohtalaisen hyvin hallussa, jos haluat niin voimme kyllä alkaa keskustelemaan "kristillisten" oppien _kehittymisestä_ alkukirkon aikana.
No hyvä. Mutta miksi tuo hallitsemasi tieto ei näy kirjoituksissasi?

varjo kirjoitti:
Toteat itse, että kyse on vain tulkinnasta ja siitä miten asian haluaa nähdä, mutta silti et suostu hyväksymään sitä? Ristiriitaista kenties.
Eh, tuota noin, luepa uudelleen, mitä kirjoitin.

varjo kirjoitti:
Ei Jeesus missään kohtaa Raamattua kiellä VT:tä ja koska VT:kin on Jumalan sanaa niin...
Eikä Jeesus missään kohtaa sano, että luottakaa vain UT:hen..no eipä tietenkään, kun UT kirjoitettiin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Puhumattakaan siitä kuka kirjoitti, millä motiiveilla jne.
Edelläoleva on jälleen osoitus siitä, ettet vain yksinkertaisesti tunne Ut:a riittävän hyvin. Kikkailet epäolennaisuuksilla, poikani.

varjo kirjoitti:
Heh, "laitostunut". "Opetuksista vieraantunut".
Etköhän tee juuri sitä, mistä aikaisemmin jo mainittiin. Ajat sitten? kuukausiko tuosta jenkkiproffan pahoinpitelystä on, noh onhan se aika iso osa maailman 6000 vuoden iästä*, joten on se aika kaukana...

* Ei niin, että itse olisit YEC, mutta kun niitäkin on kovin paljon.
Kuten olen jo todennut, eivät kristinuskon perusopit ole muuttuneet juurikaan sitten alkukirkon. Miksi sitä pohjaa vasten en voisi epäillä esim. aneiden yms. soopan raamatullisuutta? Ja "ajat sitten" viittasi lähinnä tuonne inkvisition vuosiin, ei johonkin jenkkiproffan pahoinpitelyyn. No, se ei ole olennaista tämän keskustelun kannalta.

varjo kirjoitti:
En yleistänyt, totesin vain faktan. On varmaankin monenlaisia uudestisyntyneitä kristittyjä, mutta määrällisesti fundamentalistien määrä on varmasti radikaalisti suurempi kuin luterilaisessa kirkossa...mutta niinjoo, sehän ei olekaan kristillinen kirkko vaan Oikeista Opeista (tm) vieraantunut instituutio.
Sinä vedät välillä aivan käsittämätöntä tekstiä. Ainainen piikittely ei palvele keskustelun etemistä tippaakaan, jos kiinnostaa tietää. Kuinka monta kertaa minä olen muuten paasannut luterilaista kirkkoa tai siihen kuuluvia uskovia vastaan? Omat puutteensa tuossa laitoksessa on toki, mutta en minä luterilaisia (kuten en katolilaisiakaan) ole helvettiin tuomitsemassa.

varjo kirjoitti:
Toisaalta eivätkö mustalaiset ole maineensa hankkineet tekojensa kautta ja eivätpä nämä kirkonmiesten pedofiliatapauksetkaan kovin harvinaisia ole niin...
Ja tärkeintähän tässä on, että edustaessaan jotain suurempaa moraalia, on hieman eri asemassa kuin normaali ihminen. Etenkin jos osasyy pedofilialle on juuri kirkon (katolisen) säännökset, jotka rajoittavat ihmisen perustarpeitten tyydyttämistä.
Mikä tässä oli ongelma? Selibaatille ei löydy perusteita Uudesta testamentista eli tässä olen kanssasi samaa mieltä.

varjo kirjoitti:
Mutta entä jos asia esitetäänkin toisinpäin. Moniko tiedeopetusta vastustava fundamentalisti on normaali tapauskovainen? Moniko omilla moraalikäsityksillään toisten ihmisen tärkeimpiä päiviä pilaava polvillarukoilija on normaali tapauskovainen.
Keskustelun etenemisen kannalta olisi oleellista, että määrittelisit suomalaisen kristityn fundamentalistin. Ja tapauskovaisen myös.

Minun kun on aivan vilpittömästi todettava, etten tunne yhtään esim. homohäissä riekkunutta uskovaa. Ehkä sinä sittenkin vedät omat johtopäätöksesi hyvin suppean joukon perusteella.

varjo kirjoitti:
Uudestisyntyneitten määrä on pieni noin absoluuttisesti, mutta silti häiriötapausten määrä suuri.

Tähän voisi heittää vanhahkon vitsin mustalaisista:
99% mustalaisista saa muut mustalaiset näyttämään varkailta ja huijareilta.
Mikä on pieni määrä? Yksin helluntailiikkeisiin kuuluvia uskovia on ~500 miljoonaa ja siihen päälle saa laskea aika monta miljoonaa muiden suuntien hihhuleita päälle.

varjo kirjoitti:
Kyllä ja en. Absoluuttisiakin vastauksia voi käsitellä objektiivisesti ja moni luterilaisen kirkon pappi tekeekin tätä. Mutta tämäpä harvemmin riittää fundamentalisteille ja juuri tämän, sekä luterilaisen kirkon arvojen löyhentymisen, takia vapaitten uskontosuuntien jäsenmäärät kasvavat.
Minun ei ole tarvinnut alistua minkäänlaiseen aivopesuun. Olen keskustellut monista aiheista avoimesti ystävieni kanssa, enkä ole kokenut sitä millään tapaa ahdistavana. Olen epäillyt ja pohtinut Jumalan olemassaoloa ja olemusta, mutta en ole tullut kohdelluksi kerettiläisenä, kun olen joidenkin kokeneempien uskovien kanssa esim. edellämainituista jutellut. Avoimen keskustelun tulee kuulua mielestäni kristittyyn yhteisöön!

Sinun fundismäärittelysi kiinnostaisi muuten edelleen.

varjo kirjoitti:
Ihmisiä on monenlaisia, toiset käsittelevät Raamattua vain yleisenä ohjenuorana elämässä, toiset määrittelevät piin kolmoseksi, koska Raamatussa niin sanotaan.
Joo. Tästä on tainnut olla puhetta. Kenen kanssa olet näistä keskustellut vai oletko kenties lukenut netistä, kuinka ilkeitä ja tyhmiä uskovat ovat...

Jos kiinnostaa, minä käsitän Raamatun Jumalan ilmoitukseksi siitä, kuinka ihminen voi pelastaa iankaikkisen sielunsa. Raamatuntulkintakantani on jotain pelastushistorian tyylistä. En pidä Raamattua luonnontieteen oppikirjana. Eikä pidä muuten moni muukaan tuntemani uskova.

varjo kirjoitti:
Ja mitä tulee tuosta vapaitten suuntien touhuista, niin valitettavasti pahasti näyttää siltä, että asiat ovat juuri niinkuin itse kuvaat, tosin kysymysmuodossa. Uskontojen uhrit Ry:n sivut voisivat olla hyvä paikka aloittaa tutustuminen siihen puoleen uskonnoista, joita et välttämättä tahdo tiedostaa.

Toki voit ottaa siihenkin normaalin fundisasenteen ja todeta "uhrit" luopioiksi tai sitten vain vähätellä tapauksia. Mutta eikö yksikin uhri ole liikaa?
Tiedän tutustumattakin tasan tarkkaan vaarat ja tunnen useita onnettomia ihmiskohtaloita myös vapaiden suuntien puolelta. Aina, kun pelissä on suuria tunteita, pitää olla tarkkana, enkä todellakaan halua tuomita yhtään henkilöä, joka on uskovien parissa tullut kaltoinkohdelluksi. On kuitenkin syytä muistaa, että nämä uhrit kertovat myös vain oman tarinansa, eikä ole välttämättä harvinaista, jos tarina saa matkan aikan hiukan väriä. Väärinkäytöksiä varmasti tapahtuu kaikissa yhteisöissä, sitä en yritä kuitenkaan kiistää.

Hauska juttu, että haluat väkipakolla mustamaalata vapaita suuntia. Vaikuttaa siltä, ettet ole juurikaan perehtynyt heidän toimintaansa ja motiiveihinsa muuten kuin muutaman ääritapauksen kautta. Ehkä sinulle on yllätys, etteivät esimerkiksi kaikki helluntailaiset ole vankilakundeja, jotka haluavat pamputtaa opiskelijoita rautaputkella. Muuten, helluntaiseurakuntien Ristin Voitto lehdessä väännettiin viime syksynä luomisesta yms. Vastakkain oli muutama ID-hellari ja joku helluntailainen, joka puolusti tieteellistä kantaa. Mutta kai ne lopulta päätyivät hakkaamaan pakanoita rautaputkilla, kun keskustelunsa lopettivat. Ja lisään loppuun vielä sen, etten itse ole helluntailainen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Asia selvä - Tanska sijaitsee Libanonin vieressä

kantriantero kirjoitti:
Tuotahan kutsuttiin ennen suomettumiseksi.....Ei lehdistön kuulu olla kekkosslovakialaiseen tapaan "hyvätapainen" siinä mielessä, että vaikeat asiat jätetään rauhaan tai niistä kirjoitetaan itsesensuroiden, ei vaikka sitä vaatisi kuinka vaikutusvaltaisen tai radikaalin tahon "pyhien asioiden" kunnioittaminen.
....Toisin sanoen toteuttaa sitä demokratian vahtikoiran roolia, joka medialle sananvapauden myötä on perinteisesti kuulunut.
Eikös suomettuminen ja Suomen Kekkosen aikainen itsesensuuri Neuvostoliiton varjossa ole pikkaisen eri asia kuin Tanskasta vittuileminen Lähi-Itään asti?

Tässä nyt joku on huutanut "sananvapaus" ja suurin osa jengistä - kantriantero mukaanlukien - assosioi vähän turhan vapaasti. Odotan jännityksellä koska joku tuo keskusteluun natsien kirjaroviot (omasta mielestään) hyvänä vertauksena Jyllen-Postin kirjoitusten aiheuttamille reaktioille.
 

Viljuri

Jäsen
zore kirjoitti:
Oli sananvapaus tai ei niin kukin voisi silti miettiä mitä milloinkin sanoo.

Tämä juuri ei ole se pointti. Tosin ethän ole kuin joku viides, joka tässä ketjussa laukoo tämän viisauden.

Ei ole sinun tai minun asia päättää, että mikä kuuluu sananvapauteen tai ei.

Nimimerkillä:
Keskiarvo >>9.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
sampio kirjoitti:
No hyvä. Mutta miksi tuo hallitsemasi tieto ei näy kirjoituksissasi?

Missä kohtaa se ei näy? Siinäkö, että minä itse _tulkitsen_ raamatun tulkitsemista sen tulkitsijoitten tulkintojen pohjalta.

Eh, tuota noin, luepa uudelleen, mitä kirjoitin.

Kyllä siinä yhä lukee suurinpiirtein niin, tunnistat että kyse on paljoltikin vain tulkinnasta, mutta toisaalta kiellät sen merkityksen.

Edelläoleva on jälleen osoitus siitä, ettet vain yksinkertaisesti tunne Ut:a riittävän hyvin. Kikkailet epäolennaisuuksilla, poikani.

Väärin, tunnen kyllä _kirjaimellisen_ puolen ja siitähän tässä on kyse. Tulkintoja nyt voi aina tehdä kuka tahtoo, mutta vain kirjaimellisilla määräyksillä yms. on todellista painoarvoa, jos mietitään sitä kuka on "oikeassa" ja kuka vain tulkitsee.

Fundamentalistinen tulkinta on käytännössä vain ja ainoastaan epäolennaisuuksilla kikkailua jo muutenkin, joten miksei samaa lähestymistapaa saa myös ulottaa kritiikkiin?

Kuten olen jo todennut, eivät kristinuskon perusopit ole muuttuneet juurikaan sitten alkukirkon. Miksi sitä pohjaa vasten en voisi epäillä esim. aneiden yms. soopan raamatullisuutta? Ja "ajat sitten" viittasi lähinnä tuonne inkvisition vuosiin, ei johonkin jenkkiproffan pahoinpitelyyn. No, se ei ole olennaista tämän keskustelun kannalta.

Anekauppa on vain yksi mutka matkassa ja täytyy myös muistaa, että Paavillahan taitaa olla jumalallinen mandaatti uskonasioissa, joten hänen päätöksensä aneista _ovat_ teologisesti kohtalaisen lähellä jumalan ilmoitusta.
Ja kaukaisia aikoja ovat myös Timothy McVeighin pommi-isku tai IRA:n pommihipat Lontoossa.

Sinä vedät välillä aivan käsittämätöntä tekstiä. Ainainen piikittely ei palvele keskustelun etemistä tippaakaan, jos kiinnostaa tietää. Kuinka monta kertaa minä olen muuten paasannut luterilaista kirkkoa tai siihen kuuluvia uskovia vastaan? Omat puutteensa tuossa laitoksessa on toki, mutta en minä luterilaisia (kuten en katolilaisiakaan) ole helvettiin tuomitsemassa.

Piikittelyn tarkoitus on tuoda esille niitä kaksoisstandardeja, mitä harrastat joko tiedostamattasi tai sitten ihan tietoisestikin.
Mikäli opeista vieraantunut laitoskirkko ei sitten tarkoittanutkaan luterilaista valtionkirkkoa, niin sitten myönnän olleeni tässä asiassa väärässä. Ongelma lienee siinä, että tuo nyt voi oikeastaan tarkoittaa mitä tahansa kirkkoa.

Mikä tässä oli ongelma? Selibaatille ei löydy perusteita Uudesta testamentista eli tässä olen kanssasi samaa mieltä.

Mutta jostain syystä suurin kristillinen kirkko on näin päättänyt ja käsittääkseni yhä Pietarin jumalallisella mandaatilla.
Selibaatille ei löydy perusteita, muttei sitä kielletäkään ts. tulkitse miten lystäät, olen kyllä muistaakseni jossain nähnyt perusteet selibaatille ja taisivat ne teologisesti olla pitävät.

Keskustelun etenemisen kannalta olisi oleellista, että määrittelisit suomalaisen kristityn fundamentalistin. Ja tapauskovaisen myös.

Googlaapa nimellä Timo Tarvonen/TJT2 nyyssiarkistoissa, eritoten lisämääreet "haista äitisi persreikä", "mielisairas valehtelija" voivat auttaa etsinnöissä.

Tapauskovaiseksi laskettaneen ne vähintään 50% luterilaisen kirkon jäsenistä, jotka käyvät vuodessa kerran tai vähemmän kirkossa (joulukirkko) ja siinä se uskonnollisuus sitten onkin.

Minun kun on aivan vilpittömästi todettava, etten tunne yhtään esim. homohäissä riekkunutta uskovaa. Ehkä sinä sittenkin vedät omat johtopäätöksesi hyvin suppean joukon perusteella.

En tunnekaan, olen vain nähnyt uutispätkiä maistraattien ulkopuolelta, eikä kyse ollut yksittäisistä ihmisistä. Saanko minä tulla lastesi hääpäivänä soittamaan kirkon viereen Black Metallia ja haukkumaan lastasi aivopestyksi idiootiksi?
Tai siis, eihän minun tarvitse sinulta lupaa kysyä, mutta voit miettiä miten iloinen tuona hetkenä olisit.

Mikä on pieni määrä? Yksin helluntailiikkeisiin kuuluvia uskovia on ~500 miljoonaa ja siihen päälle saa laskea aika monta miljoonaa muiden suuntien hihhuleita päälle.

Suomen tilannetta tarkoitin, vapaita suuntia näyttää tällä hetkellä edustavan kutakuinkin 70 000 ihmistä verrattuna luterilaisen kirkon 4,5 miljoonaan.
Silti aika järjestään Suomen fundistahojen jäljet johtavat sylttytehtaalle ja johonkin pienempään suuntaan.

Minun ei ole tarvinnut alistua minkäänlaiseen aivopesuun. Olen keskustellut monista aiheista avoimesti ystävieni kanssa, enkä ole kokenut sitä millään tapaa ahdistavana. Olen epäillyt ja pohtinut Jumalan olemassaoloa ja olemusta, mutta en ole tullut kohdelluksi kerettiläisenä, kun olen joidenkin kokeneempien uskovien kanssa esim. edellämainituista jutellut. Avoimen keskustelun tulee kuulua mielestäni kristittyyn yhteisöön!

Kysehän ei ollut sinusta vaan lähinnä yleisestä uskontopolitiikasta. Luterilaisesta kirkosta eroaminen näyttää paljolti kiihtyvän, mutta vapaitten suuntien jäsenmäärät taitavat kasvaa.
Osittain lähdeaineistona on 3,5 vuoden Kirkko&Kaupunki-lehden yleisönosaston itkuvirsien lukeminen (ks. edellinen viesti).
Lisäksi toki on tullut selailtua Sana ja Ylistys-foorumia.

Sinun fundismäärittelysi kiinnostaisi muuten edelleen.

Näin puolestasi hieman vaivaa ja googletin valmiiksi yhden edustavan otoksen:

http://groups.google.fi/group/sfnet...o+tarvonen&rnum=1&hl=fi&#doc_2f2b3d36c450fb3e

Joo. Tästä on tainnut olla puhetta. Kenen kanssa olet näistä keskustellut vai oletko kenties lukenut netistä, kuinka ilkeitä ja tyhmiä uskovat ovat...

Itse aloitin kiistelyn uskonnonopettajan kanssa jo yläasteella ja sitten käytännössä netin keskustelufoorumeilla on tullut "keskusteltua" ja seurattua keskustelua useammankin uskovaisen, myös sinun, kanssasi.
On kylläkin myös todettava, että kiihkomieliset ateistitkin ovat välillä kohtalaisen rasittavia ja olen itseasiassa pistänytkin jo yhden tapauksen nyyssilukijan "killiin", koska ei niitä kiihkomielisiä tekstejä jaksa lukea.

Jos kiinnostaa, minä käsitän Raamatun Jumalan ilmoitukseksi siitä, kuinka ihminen voi pelastaa iankaikkisen sielunsa. Raamatuntulkintakantani on jotain pelastushistorian tyylistä. En pidä Raamattua luonnontieteen oppikirjana. Eikä pidä muuten moni muukaan tuntemani uskova.

Tuossa nyt ei ole mitään uutta yhteisen jatkishistorian takia. Suomessa YEC ei ole saanut kovinkaan suurta jalansijaa johtuen ihmisten keskimääräisen hyvästä koulutustasosta, mutta suuressa maailmassa tilanne on erilainen.
Toisaalta ID-pseudotiede on taas pienessä buumissa myös täälläkin.

On kuitenkin syytä muistaa, että nämä uhrit kertovat myös vain oman tarinansa, eikä ole välttämättä harvinaista, jos tarina saa matkan aikan hiukan väriä. Väärinkäytöksiä varmasti tapahtuu kaikissa yhteisöissä, sitä en yritä kuitenkaan kiistää.

Lähdekritiikki onkin kohtalaisen hyvä asia näissä asioissa, mutta kannattaa myös joskus tarkastella omaa suhtautumista ja miettiä milloin lähdekritiikki loppuu ja itsesuggestio alkaa.

Hauska juttu, että haluat väkipakolla mustamaalata vapaita suuntia. Vaikuttaa siltä, ettet ole juurikaan perehtynyt heidän toimintaansa ja motiiveihinsa muuten kuin muutaman ääritapauksen kautta. Ehkä sinulle on yllätys, etteivät esimerkiksi kaikki helluntailaiset ole vankilakundeja, jotka haluavat pamputtaa opiskelijoita rautaputkella. Muuten, helluntaiseurakuntien Ristin Voitto lehdessä väännettiin viime syksynä luomisesta yms. Vastakkain oli muutama ID-hellari ja joku helluntailainen, joka puolusti tieteellistä kantaa. Mutta kai ne lopulta päätyivät hakkaamaan pakanoita rautaputkilla, kun keskustelunsa lopettivat. Ja lisään loppuun vielä sen, etten itse ole helluntailainen.

Ei minulla ole mitään tarvetta mustamaalata ketään, kyllä ihmiset pitävät ihan itse siitä huolen.
Ne, jotka eivät anna aihetta huoleen voivat toisaalta toimia myös taustavoimana vahvempien ihmisten politikoinnille. Jos et vastusta jotain, niin sinut voidaan laskea kannattajaksi. Ja ei pidä unohtaa uskonnollisissa yhteisöissä esiintyvää joukkopainetta, joka osaltaan vaimentaa yksinäisiä vastaääniä.
Tämä on oikeastaan luterilaisten tapauskovaisten suurin "synti", koska niin kauan kuin kirkko on jäsenmäärältään valtava, niin kirkko voi myös oikeuttaa tekojaan sillä että "niin moni uskoo".

Täsmennyksenä todettakoon, että vankilakundit ovat siis uskovaisen miehen kavereita, jotka suorittaisivat metalliputkilähetyksen.

On turha vetää tätä kiistaa henkilökohtaiseksi, koska se ei ole sitä. Voit olla hyvinkin tyytyväinen siitä, että olet mielenrauhasi kanssa huomattavasti onnellisempi kuin minä koskaan tulen olemaan, koska mielelleni ei ole tarjolla absoluuttisia vastauksia, vain todellisuuden karut puitteet.

Kuitenkin suosittelen miettimään ensin sitä, miten monta uskontojen uhria on liikaa?
Onko 10 hylättyä lasta OK? Vai pitääkö luvun mennä yli sadan ennenkuin kritiikki on oikeutettua.
Ennenkuin vastaat, että kyse on yksittäistapauksista, kannattaa miettiä miten näitä yksittäistapauksia voi sattua aina vain ja uudestaan, jos kerta lähimmäistä pitäisi rakastaa ja sitä rataa. Onko vika enää yksittäisissä ihmisissä, vai onko koko uskontosuunnassa jotain häikkää, jos se _mahdollistaa_ ja sallii jatkuvan syrjinnän ja vahingoittamisen.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Tässä kysymyksessä tuntuu terve järki ja itsesuojeluvaisto jäävän täysin jääräpäisen uhoamisen jalkoihin. Se, että meidän lakiemme mukaan meillä on oikeus julkaista käytännöllisesti katsoen mitä tahansa, ei tarkoita sitä, että meidän tarvitsee niin tehdä. Jos olen keskellä yötä New Yorkissa kantrihattu päässä ja tonnin kamera kaulassa minulla on täysi oikeus kulkea Harlemin läpi, mutta fiksuna kaverina tiedän, että minun ei ole ihan pakko.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja omista oikeuksista joustaminen suhteellisen vähäpätoisessä asiassa on sekin osoitus kehittyneestä kulttuurista, sen sijaan juoksuhautojen kaivaminen joidenkin pilakuvien takia ei sitä ole. On olemassa kyllä sellaisiakin asioita, jotka vaativat sananvapauden puolustamista, mutta minusta tämä ei ole sellainen.

Kyllähän kaikille on selvää, että islamilainen kulttuuri on länsimaalaisesta aivan avaruudesta. Ne ovat yhteensopimattomat ja vertailukelvottomat. Tämä tilanne huomioonottaen, on täysin varma, että vänkäämällä ei asioita muslimimaissa saada muuttumaan meidän kaltaisiksi. Sen sijaan seurauksena on kaaosta, terrorismia, pelkoa ja väkivaltaa. Meillä on kyllä varaa osoittaa suurpiirteisyyttä ja olla sohimasta kepillä ampiaispesää. Hautausmaat ovat täynnä periaatteen miehiä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Bast kirjoitti:
Meillä on kyllä varaa osoittaa suurpiirteisyyttä ja olla sohimasta kepillä ampiaispesää. Hautausmaat ovat täynnä periaatteen miehiä.

Voimme tietenkin olettaa, että suvaitsevaisina ja myöntyväisinä me voimme osoittaa sen verran suurpiirteisyyttä ettemme enää sohi lisää tätä ampiaispesää vaan annamme vihan laantua ja nöyrrymme vaatimusten edessä ja esitämme pahoittelumme tapahtuneen johdosta mutta minua erityisesti kiinnostaa tietää mihin sitten vedämme sen rajan jonka jälkeen meihin kohdistuvalla painostuksella ei saadakaan enää tahtoaan läpi?

Tätä Jyllands Postenin tapausta voidaan käsitellä yksittäistapauksena mutta yhtälailla osana kokonaisuutta ja mikä takaa sen ettei vastaisuudessa raja asetu entistä alemmas kun kerran olemme myöntyneet ja ulkoisen painostuksen edessä alentaneet sanavapaudellemme asettamiamme rajoja?

En yhtään ihmettele, että vihamielisyys toisia kulttuureita kohtaan lisääntyy koska meidän suvaitsevaisina ja sopeutuvina on aina myönnyttävä ja annettava periksi - moni mieltää tämän meihin kohdistuvaksi "hyökkäykseksi" ja meidän elämän rajoittamiseksi sellaisen tahon suunnalta jolla ei siihen pitäisi olla mitään oikeutta.

Minusta kyse ei ole jääräpäisyydestä vaan tasa-arvoisen kohtelun vaatimisesta ja omien oikeuksiemme vaalimisesta.

Täsmennetään vielä loppuun sen verran, että henkilökohtaisesti minulla ei ole tarvetta loukata muslimeille tärkeitä arvoja mutta en hyväksy sitä, että he tulevat asettamaan ulkopuolelta meille meidän rajojamme.

vlad.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
vlad kirjoitti:
Voimme tietenkin olettaa, että suvaitsevaisina ja myöntyväisinä me voimme osoittaa sen verran suurpiirteisyyttä ettemme enää sohi lisää tätä ampiaispesää vaan annamme vihan laantua ja nöyrrymme vaatimusten edessä ja esitämme pahoittelumme tapahtuneen johdosta mutta minua erityisesti kiinnostaa tietää mihin sitten vedämme sen rajan jonka jälkeen meihin kohdistuvalla painostuksella ei saadakaan enää tahtoaan läpi?

Sen rajan joutuu kukin itse määrittämään, mutta sanoisin, että pilakuvat, jotka eivät suoranaisesti länsimaisessa kulttuurissa edusta mitään poliittista manifestia vaan ovat lähinnä hupaisa välipala lehdenluvun lomassa, ovat selkeästi sitä materiaalia, jonka julkaisematta jättämisellä ei suurta lommoa sananvapauden puolustajien kilpeen vielä synny.

Sanallista islamin arvosteluahan länsimainen lehdistö on pullollaan, eikä siitä muslimimaiden raivo ole erityisemmin lisääntynyt jos kohta ei laantunutkaan. Islaminuskossa Allah ja Muhammed ovat sellaisia heppuja, että heihin kohdistuva pilkka napsahtaa aika ikävästi muhamettilaisen takahampaaseen. Sen kortin vetäminen esiin on ikäänkuin raukkamainen isku vyön alle, henkilökohtaisuuksiin meneminen, kun asialliset argumentit eivät enää riitä. Keskustelua ja kirjoittelua voi harjoittaa lehdistössä ja julkisuudessa vaikka kuinka kiivaasti, kun pysytään asiassa. Meidän sekularistisessa kulttuurissamme ei enää juuri ole pyhiä asioita, joita ei voisi pilkata, joten esimerkkiä toisin päin on hankala löytää, mutta kyll jokaista viiksettää jos argumentointi perustuu henkilökohtaisuuksiin.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
OldTimeHockey kirjoitti:
Oikea kysymys ei siis mielestäni ole "saako julkaista" vaan "miksi julkaistaan". Se, että pidättäytyy loukkaamasta toisille pyhiä asioita ei ole sensuuria tai sananvapauden vastustamista vaan tervettä kunnioitusta.

Asiaa!

Uskoisin, että Euroopassa oltaisin aika tuohtuneita eurooppalaista uskontoa häpäiseville pilakuville. Kohua syntyy jopa silloin kun Al-Jazeera näyttää jotain Osama-pätkiä, vaikka onhan sekin sananvapautta.

Profeetta Muhammed ei sitäpaitsi liity mitenkään terrorismiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
ozo kirjoitti:
Uskoisin, että Euroopassa oltaisin aika tuohtuneita eurooppalaista uskontoa häpäiseville pilakuville. Kohua syntyy jopa silloin kun Al-Jazeera näyttää jotain Osama-pätkiä, vaikka onhan sekin sananvapautta.

Vai oltaisiko sittenkään?

"Meistä" kun tehdään hyvinkin yleisesti pilaa monissa kulttuureissa, erityisesti Lähi-idässä on kunnostauduttu tässä monella eri tapaa mutta tämä pilkallisuus ei juurikaan hetkauta meitä suuntaan eikä toiseen, joku yksittäinen henkilö saattaa siitä kenties vetää herneet nenäänsä mutta sen sijaan valtiolliset tahi uskonnolliset tahot harvemmin ryhtyvät masinoimaan kampanjaa islaminuskoisia kohtaan.

Kultuurilliset erot toki on otettava huomioon mutta tämä ei poista sitä tosiaisiaa, että ne arvot jotka meille voivat olla pyhiä joutuvat rankankin kohtelun kohteeksi toisissa kulttuureissa ilman, että me tähän juurikaan kiinnittäisimme huomiota.

Toki en minäkään suoraan sanoen ymmärtänyt sitä kohua mikä syntyi esim. al-Jazeera kanavan uutisointien yhteydessä - mielestäni kyseessä on vain tiedottamista siinä missä samaa harjoitetaan ties kuinka monen läntisen uutistoimiston taholta, vrt. G. W. Bushin palopuheiden uutisointi.

vlad.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
lihaani kirjoitti:
Kertaan sen lyhyesti:

1960-luvun alussa Hannu Salama kirjoitti romaanin "Juhannustanssit". Siinä oli mm. kohtaus, jossa juopunut mies "saarnaa"muun muassa, ettei Jeesus ollut mikään tuhkamuna.

Tämän kohdan perusteella Salama tuomittiin jumalanpilkkalain rikkomisesta vankeuteen. Heti tuomion lainvoimaiseksi tulon jälkeen presidentti armahti hänet.

Osin tämän episodin takia tätä lakia on muokattu aikaamme paremmin sopivaksi uskonrauhalaiksi. Kyllä se googlettamalla löytyy. Eli Suomessa harjoitettavan uskonnon julkinen häpäisy on lain vastaista. Usko pois!


Niin, Salaman tapauksen kyllä tunnen.

Mutta meillä ei ole uskonrauhalakia. Rikoslaissa on kyllä säännös uskonrauhan rikkomisesta (RL 17:10).

Ilmeisesti faktat ja huolellinen kielenkäyttö eivät ole sinun vahvinta alaasi ;)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Bast kirjoitti:
Sen rajan joutuu kukin itse määrittämään, mutta sanoisin, että pilakuvat, jotka eivät suoranaisesti länsimaisessa kulttuurissa edusta mitään poliittista manifestia vaan ovat lähinnä hupaisa välipala lehdenluvun lomassa, ovat selkeästi sitä materiaalia, jonka julkaisematta jättämisellä ei suurta lommoa sananvapauden puolustajien kilpeen vielä synny.

Tämä on tietty arvottamiskysymys liittyykö pilakuviin poliittista manifestia, jonkun mielestä näihin Jyllands Postenissa esitettyihin pilakuviin sellaista voidaan liittää - minäkin (kuvat nähneenä) voisin sanoa, että niihin voidaan sisällyttää kannanotto islamilaisuutta kohtaan*. Siitä voidaan tietty väitellä onko tällainen kannanotto järkevää tehdä tässä maailmantilassa - mielipidekysymys mikä on järkevää ja mikä ei.

Omasta puolestani voin sanoa, kuten jo aiemminkin toin julki, kunnioitan muitakin arvoja kuin omiani vaikka olenkin valmis käymään kriittistäkin keskustelua arvomaailmoiden eroavaisuuksista mutta yhtälailla toivon, että kunnioitus on molemminpuolista - mitä se ei kuitenkaan ole jos käydään esim. keskustelua fanaattisen muslimin kanssa, hän ei näe arvoissamme mitään kunnioittamisen arvoista. Mistä päästään siihen ettei mielestäni tarvitse osoittaa liiallista ja loputonta sopeutumista maailmassa jossa elämme, meillä(kin) on oikeus määritellä omat rajamme joiden mukaan toimia ja tuomita oman kansalaisemme mikäli he ovat rikkoneet asetetut rajat eikä olla alisteisia ulkoiselle "tuomiovallalle".

vlad.

*: Toisaalla liikkuu myös arveluita (tietoa) siihen suuntaan, että kuvilla oli tietty tarkoitushaku ja se oli vain yksinkertaisesti se, että nähtäisi kuinka islamilainenmaailma reagoi kuviin ja mikäli tämä pitää paikkansa niin tuolloin kuvien julkaiseminen asettuu hivenen toiseen valoon, mutta toisaalla, olipa lopullinen syy mikä tahansa, kuvien takaa on löydettävissä myös poliittinen kannanotto kyseiseen uskontoon.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Viljuri kirjoitti:
Ei ole sinun tai minun asia päättää, että mikä kuuluu sananvapauteen tai ei.
En minä ole sitä väittänytkään, toisaalta - kenen asia se sitten on jos ei minun, sinun, ihmisen?

Minun pointtini oli se, että kukin sanokoon mitä sanoo, lain puitteissa tai ei, kunhan vastaa seurauksista eikä ala itkemään sananvapauden perään. Kaikki mikä lain puitteissa tehdään ei välttämättä ole ihan viisasta..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
varjo

Lukaisin vastauksesi nopeasti. Palaan asiaan töiden jälkeen illemmalla, perjantaisin joudun tekemään nimittäin hiukan duuniakin. Vastaan johonkin aihettamme lähempänä olevaan ketjuun ja ilmoitan siitä tänne.
 

lihaani

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Niin, Salaman tapauksen kyllä tunnen.

Mutta meillä ei ole uskonrauhalakia. Rikoslaissa on kyllä säännös uskonrauhan rikkomisesta (RL 17:10).

Ilmeisesti faktat ja huolellinen kielenkäyttö eivät ole sinun vahvinta alaasi ;)

Mitä nuorukainen aikoo voittaa pilkun nussimisella?

Rikoslain säädös uskonrauhan rikkomisesta on käytännössä sama kuin uskonrauhalaki. Eli toisen uskonnollisen vakaumuksen julkinen häpäisy on rikos.

Se, että se ei ole omana lakinaan, kuten kauppa- tai perintökaari, vaan on sisällytetty rikoslakiin, ei tee sen sitä yhtään vähemmän kansalaisia velvoittavaksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sistis kirjoitti:
Sanan- tai ilmaisunvapautta on nyt rajoitettu Malesiassa ja maa on kieltänyt Black Metal -musiikin.
Mitenhän mahtavat malesialaiset moisen kestää? Toivottavasti paremmin kuin eräs tietty porukka eräässä tietyssä pohjoisessa maassa, kun siellä puututtiin tekijänoikeuksien kiertämiseen...
 

Viljuri

Jäsen
lihaani kirjoitti:
Se, että se ei ole omana lakinaan, kuten kauppa- tai perintökaari, vaan on sisällytetty rikoslakiin, ei tee sen sitä yhtään vähemmän kansalaisia velvoittavaksi.

Kysymys ao. pykälän (varsinkin sen ensimmäisen momentin ensinsimmäisen kohdan) rangaistusvastuuseen johtavasta "luonteesta" ei välttämättä ratkea pelkästään pykälän olemassaolon toteamisella.

Menisin rohkeasti väittämään, että viimeistään valitusinstanssissa mahdollinen puolustuksen väite ao. kriminalisoinnin asemasta desuetudona saattaisi saada kannatusta.

Vrt. kesän tapaus Internetissä tapahtuneesta toiminnasta, jossa "näitä asioita tunnustuksellisesti harrastavan" syyttäjän mielestä syytekynnys ylittyi.
 

kantriantero

Jäsen
Suosikkijoukkue
pää-ääni, AISA
SergeiK kirjoitti:
Eikös suomettuminen ja Suomen Kekkosen aikainen itsesensuuri Neuvostoliiton varjossa ole pikkaisen eri asia kuin Tanskasta vittuileminen Lähi-Itään asti?

Tässä nyt joku on huutanut "sananvapaus" ja suurin osa jengistä - kantriantero mukaanlukien - assosioi vähän turhan vapaasti. Odotan jännityksellä koska joku tuo keskusteluun natsien kirjaroviot (omasta mielestään) hyvänä vertauksena Jyllen-Postin kirjoitusten aiheuttamille reaktioille.
Assosioi mitä? (Hienosti muuten lainasit tekstiäni irroittamalla viimeisen lauseen asiayhteydestään.)

Jos tulin ilmaisseeksi itseäni epäselvästi, niin tarkennetaan vielä, että tarkoituksenani oli sanoa, että France-Soirin, Die Weltin, Corriere della Seran, La Stampan, El Periodicon ym. päätoimittajien päätös tukea tanskalaislehteä oli tässä tapauksessa mielestäni täysin oikeutettu - vaikka sananvapautta huudetaankin liian usein tekopyhästi apuun oikeutuksena yksinkertaisesti vain huonolle journalismille, kuten totesin.

Eikä mielestäni todellakaan ole mitään jääräpäistä uhoamista vaatia, että kaikista mahdollisista ulkoisista painostuskeinoista ehkä kaikkein vähiten juuri järjettömällä väkivallalla uhkailulla tai sen pelolla saisi olla vaikutusta siihen, mitä tai miten on "järkevää" hyvän journalistisen tavan rajoissa kirjoittaa. Jos ei neukkuajan itsesensuuri ollut kunniaksi suomalaiselle keskusteluilmapiirille, vielä vähemmän se olisi sitä näillä perusteilla nyt "Tanskasta Lähi-Itään", niin kuin sanoit.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Kuka/ketkä määrää mitä saa julkaista?

Menee aika ihmeelliseksi, jos lehdistön kautta maailman pitää ryhtyä noudattamaan muslimien käsityksiä sopivasta.

Vapaa-ajattelijat voisivat nyt tulla kaapistaan lausumaan asiasta kantansa. Yleensähän he tyytyvät vain loppuvuoden julkaisuihin, joissa kehotetaan eroamaan ev.lut-kirkosta. Yksipuolista hommaa! Sanoisivat nyt noille hihhuleille, joita on myös Suomessa, että luopukaa kiihkostanne ja minareettien rakennushankkeistanne.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole varma, onko tätä aihetta käsitelty (ainakaan pikaisesti katsottuna ei osunut silmiin), mutta Helsingin Sanomatkin siis harkitsee julkaisevansa pilakuvat, mikäli kohu jatkuu.

http://www.iltalehti.fi/2006/02/03/200602034053629_uu.shtml

Välillä oikeasti ihmetyttää, että onko se sananvapauden osoittaminen niin tärkeä periaate, että sen osoittamiseksi on oltava valmis yrittämään metsäpalon sammutusta bensiinillä. Tässä olisi järkevintä pitää ykkösprioriteettina tilanteen rauhoittamista eikä omia periaatteitaan.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
kantriantero kirjoitti:
Jos ei neukkuajan itsesensuuri ollut kunniaksi suomalaiselle keskusteluilmapiirille, vielä vähemmän se olisi sitä näillä perusteilla nyt "Tanskasta Lähi-Itään", niin kuin sanoit.
En edelleenkään näe suurta yhtäläisyyttä Kekkosen ajan itsesensuurissa ja islamilaisuuden ääri-ilmiöiden hyssyttelyssä.

Kuten tässä ketjussa monta kertaa ollaan sanottu, niin tapa jolla Jyllands-Posten keskustelunavauksensa teki oli typerä. Olen sanonut tässä ketjussa, että maailman theovongoghilla on oltava oikeus kritisoida islamin lieveilmiöitä.

Ajatellaan, että Suomessa pakolaisongelma leviäisi todella käsiin. Katuja hallitsisivat somalijengit ja tiettyt kaupunginosat olisivat off-limits valkoiselta suomalaiselta (tiedä jos jossain näin olisikin). Mikä olisi paras tapa journalistin lähteä purkamaan tätä tilannetta?

a) valita jyllandposten-henkinen tapa ja hankkia kuvitus 50-luvun Veikkauksen mainoksesta ja kirjoittaaa jutun ingressiin "Neekeri on kumihuuli, kumihuuli, kumihuuli. Neekeri on kumihuuli la-la-laa"

b) tehdä isoprofiilinen tutkivan journalismin keinoin tehty reportaasi ongelmasta monine haastatteluineen ja otsikoidaan se näyttävästi. Otsikoksi "Täällä määräämme me - Somalit hallitsevat Nyppylää" kuvana valokuva kadulla vetelehtivästi somalijengistä.

Jyllands-Posten valitsi juttunsa stragiaksi a-vaihtoehdon. Totuutta ei tarvitse pelätä ja epäkohtiin tulee puuttua, mutta minusta tuo nyt oli vaan tyhmää.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
varjo kirjoitti:
Näin puolestasi hieman vaivaa ja googletin valmiiksi yhden edustavan otoksen:

http://groups.google.fi/group/sfnet...o+tarvonen&rnum=1&hl=fi&#doc_2f2b3d36c450fb3e

Kävin vilkaisemassa linkkiä, ja aika sairas uskis siellä painoi menemään. Enemmänkin alkoi kiinnostamaan tuo "matemaattinen todiste". Onko maailmassa ihan oikeasti ihmisiä, jotka vielä pitävät kylähullun George Hammondin mielisairasta "teoriaa" pätevänä. Vai mihinkähän matemaattiseen todisteeseen siinä viitattiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös