Syyttäjät vaativat myös YLE:n tilille, vaikka YLE ei ole asianosainen. Valitettavan tuttua osaamattomuutta syyttäjiltä mm. talousrikos- ja terroristioikeudenkäynneistä. Onneksi tällä kertaa YLE vaati lainvoimaisen päätöksen vastaavan toimittajansa suulla ja lupasi harkita senkin jälkeen vielä poistoa...
Asia herätti ihmetystä oikeusoppineiden keskuudessa, sillä Yleä ei ole toistaiseksi kuultu oikeudenkäynnissä, eikä se ole syytettynä.
www.is.fi
Syytteet Räsästä kohtaan ovat konkreettinen esimerkki mielipidevainosta. Kävin aiemmin läpi yksityiskohtia Räsäsen ketjussa. Kaikki syyttäjän esille nostamat tekstit eivät ole muuta kuin sananvapautta olkoonkin, että raamatun lainaus ja lainauksen konteksti nykyaikaan ovat osin epäselviä. Erikseen mainiten tämä koskee mm. Stillerin radio-ohjelmaa ja keskustelua Räsäsen kanssa.
Ihmisillä on oikeus tietää ja Räsäsellä oikeus sanoa tulkintansa, mitä jeesus ajatteli homoista. Ei se ole Räsäsen vika, että raamattu on monilta osin käsitykseltään hyvin erilainen kuin todellisuus 2000-luvulla. Tämä on myös yksi syy erota kirkosta: raamatun teksti ei vastaa omia käsityksiään, mitä tulee oikeastaan jokaiseen asiaan.
Ylipäätään, on kovin yksinkertaista saada selville, mitä Raamatussa asiasta kerrotaan: lukemalla sitä. Raamatun näkemys, jota voisi luonnehtia behavioristiseksi, on lyhyesti seuraava. Tooran eli viiden Mooseksen kirjan mukaan miesten välinen yhdyntä ansaitsee kuolemantuomion. Jeesus ei puhu asiasta paljoa, mutta ilmeistä on, että hänen mukaansa miesseksin harjoittajat eivät pääse taivaaseen, ilman tekojen katumusta. Paavali taas pitää miesseksiä luonnonvastaisena ja sen johtuvan moraalisesta turmeltumisesta.
Raamatussa ei ole mitään pohdintaa itse homoseksuaalisuudesta, ei sen analysointia, ei jaottelua, vain tekojen tuomitseminen. Voidaan siis kaiketi sanoa, että Raamattu ei tuomitse homoseksuaalisuutta, koska sitä ei ole edes ilmiönä olemassa. Tämä ei itse asiassa poikkea hirveästi lähimenneisyyden ajatuksista, sillä eipä Suomessakaan ennen 1970-lukua oikeastaan tiedetty homoseksuaalisuudesta mitään, lukuunottamatta pientä vähemmistöä, sivistyneistössä joku tiesi asiasta jotakin. Ihmisiltä puuttuivat tulkinnalliset viitekehykset asian ymmärtämiseen. Räsänen lisää selvästi tulkintaa ja käsittelee asiaa paljon laajemmin kuin Raamatun mukaan voisikaan.
Tässä tapauksessa on erikoista se, että lähes jokainen, olletikin liberaali toimittaja, säännöllisin väliajoin tenttaa Räsäseltä homokantoja. Jos nämä kannat mieltäisi oikeasti sananvapauden vastaisiksi, miksi toimittajatkaan haluaisivat niitä jatkuvasti kysyä. Pikemminkin, kyse on siitä, että kun ei keksitä mitään raflaavaa sanottavaa ja pomo vaatii tuloksia, niin toimittajan päässä lamppu syttyy ja hän keksii taas uuden idean: soitanpa Päiville ja kysyn hänen homokantojaan.
Yksi hyvin vaarallinen ajatus tähän liittyy, ajatus siitä, että kun somen aikakautena kielenkäyttö on selvästi ärhäköitynyt, Räsäsen tapauksen kautta halutaan ikään kuin hakea sananvapauden rajoja eli kaventaa niitä. Siksi halutaan saada aikaan ennakkopäätös, jota voidaan taas soveltaa uusiin tapauksiin. Solvaaminen ulotetaan asioihin, jotka kuuluvat selkeästi eri kategoriaan. Se, että kansanedustajalla ei saisi olla kiistanalaisia mielipiteitä, kääntää perinteisen poliittisen sananvapauden nurinniskoin: kansanedustajahan perinteisesti nauttii suurta mielipiteen ilmaisemisen oikeutta. Kuka tahansa tavis voi sanoa mitä tahansa, mutta julkisuuden hahmo taas ei, riippumatta siitä, oliko tällä henkilöllä jokin virkaan tms. liittyvä este mielipiteen ilmaisussa.
Tässä taviksen erikoiskohtelussa on kummallista se, että näin sama mielipide joutuu eriarvoiseen asemaan pelkästään riippuen siitä, kuka sen lausuu. Tietenkin kyse on kustannustietoisuudestakin, on turhan kallista metsästää kaikkia epäsuotuisien mielipiteiden lausujia. Tällöin voidaan tulkita niin, että mielipide ei olekaan rangaistava, vaan rangaistus kohdistuu henkilön julkisuuteen. Tästä seuraa todella kummallinen, postmoderni johtopäätös: mielipide x on rangaistava, jos henkilö y:n julkisuuden aste z on suuri.