Mainos

Sananvapaus

  • 171 475
  • 1 806

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En suinkaan sinua sano ei-liberaaliksi, mutta yleisesti pyörittelen silmiä aina sellaisten kanssa keskustelussa kun ratkaisuksi nähdään ongelmaan kuin ongelmaan kieltäminen laissa. Tämä tuntuu kääntyvän myös niin, että kun joku kritisoi jotain asiaa tai esittää jonkun asian ongelmaksi, mitään ei muka ole tehtävissä jos toimintaa ei voida kieltää laissa.
Eli toivot hartaasti, että ihmiset alkaisivat käyttäytyä paremmin ja järkevämmin ja käyttää sananvapauttaan älykkäällä ja mielekkäällä tavalla. Niin minäkin. Mistä tästä sitten vielä keskusteltaisiin?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli toivot hartaasti, että ihmiset alkaisivat käyttäytyä paremmin ja järkevämmin ja käyttää sananvapauttaan älykkäällä ja mielekkäällä tavalla. Niin minäkin. Mistä tästä sitten vielä keskusteltaisiin?

Toivon, mutta en ainoastaan toivo vaan pyrin vaikuttamaan asiaan omalla pienellä kontribuutiollani niin Jatkoajassa kuin sen ulkopuolella. Eikä kyse ole oikeastaan erityisesti älykkäästä ja mielekkäästä sananvapauden käyttämisestä. Ennemminkin kyse on sananvapauden kunnioittamisesta käyttivätpä ihmiset sitä älykkäästi eli eivät. Toivon että ihmiset puolustaisivat sananvapautta myös silloin kun sitä ei heidän mielestään käytetä mielekkäällä tavalla sen sijaan että pyrkisivät rajoittamaan suoraan tai epäsuoraan epämiellyttävien mielipiteiden ilmaisua.

On ihan eri asia olla eri mieltä vaikkapa jonkun vasemmistovaikuttajan kanssa ja sanoa se jyrkinkin sanankääntein kuin pyrkiä aiheuttamaan hänelle mielipiteensä tai sen ilmaisun takia kivuliaita seurauksia tai niiden pelkoa. Koen moraaliseksi velvollisuudekseni puolustaa hänen oikeuttaan tuoda esiin mielipiteensä, vaikka en pitäisi tätä älykkäänä tai mielekkäänä sananvapauden käyttönä. Tämä on se pointti.

Ihmiset joutuvat nykyään miettimään liikaa mitä jonkun asian sanomisesta voi seurata esim heidän perheelleen tai uralleen, silloinkin kun sanotut asiat eivät noihin mitenkään liity. Tällaisten seurausten aiheuttaminen kuitenkin koetaan milloin milläkin varjolla aivan liian hyväksyttäväksi ja se on asia johon minä haluan puuttua. En lainsäädännöllä vaan sivistyneesti käymällä keskustelua ja puolustamalla uhreja vaikka he joillekin vaikuttaisivat vähäpätöisiltä lillukanvarsilta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos jälkikäteen voi seurata sanktioita, kyseessä ei ole enää sananvapaus, vaan rajoitettu sananvapaus. Joka ei siis enää ole sananvapaus. Maailmasta löytyy molempia malleja, sananvapautta ja sitten sen rajoittamista. Rajoittaminen voi olla lievää (esim. Suomi) tai erittäin vahvaa (esim. Kiina).

Sananvapaus on kuitenkin siinä mielessä yksiselitteinen, että se joko on tai ei ole. Mitään "melkein" tai "muuten mutta jos..." ei ole olemassa.
Missä maailman maassa ei sanomisista voi tulla mitään sanktioita?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä maailman maassa ei sanomisista voi tulla mitään sanktioita?

Missä maailman maassa ei rajoiteta sananvapautta joissain tilanteissa? Niinpä.

Eihän kyse ollut siitä ettei sananvapautta saisi missään olosuhteissa rajoittaa lainkaan. Turha sitä on kuitenkaan yrittää esittää sananvapauteen itseensä kuuluvana ominaisuutena.

edit: Olen minäkin sitä mieltä että @haunted shores sortui tarpeettomaan ehdottomuuteen on/ei ole -luokittelullaan. Tuolta osin viesti oli jopa sisäisessä ristiriidassa kun ensin kerrotaan että sananvapautta voidaan rajoittaa lievästi tai vahvasti ja seuraavassa kohtaa todetaan että sananvapaus joko on tai ei.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Missä maailman maassa ei rajoiteta sananvapautta joissain tilanteissa? Niinpä.

Eihän kyse ollut siitä ettei sananvapautta saisi missään olosuhteissa rajoittaa lainkaan. Turha sitä on kuitenkaan yrittää esittää sananvapauteen itseensä kuuluvana ominaisuutena.
Sitähän minä just kysyin.

Lainaamani nimimerkki sanoi lainaamani viestin lainaamassani kohdassa, että sananvapaus on asia joka joko on tai jota ei ole. Tuon perusteella sitä ei olisi missään, joten ketju voidaan laittaa lukkoon turhana.

Tosin samassa viestissä myös väitettiin, että sananvapautta on jossain, joten silloin kysymys missä ei seuraamuksia tule on varsin kiinnostava. En pidätä henkeä kuitenkaan odotellessa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lainaamani nimimerkki sanoi lainaamani viestin lainaamassani kohdassa, että sananvapaus on asia joka joko on tai jota ei ole. Tuon perusteella sitä ei olisi missään, joten ketju voidaan laittaa lukkoon turhana.

Ihan oikeassa olet, juuri päivitinkin viestiäni kun hoksasin ko. kohdan. Eli unohdettakoon tuo vastaukseni sinulle turhana jo todetun ja selvän asian toistamisena.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toivon, mutta en ainoastaan toivo vaan pyrin vaikuttamaan asiaan omalla pienellä kontribuutiollani niin Jatkoajassa kuin sen ulkopuolella.
Good for you. Oma, ilmeisesti sitten mielestäsi epäliberaali, mielipiteeni on, että vapaudesta seuraa kaikenlaisia asioita, myös erittäin huonoja. Niitä on vaikea kitkeä pois koska ihmisluonto on mikä on, eikä laeilla voi säätää typeryyttä pois maailmasta. Mutta onnea yksinäisen miehen ristiretkellesi joukossa tiivistyvää tyhmyyttä vastaan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tätä se ennakoi, kun muun muassa Keskisuomalaisessa eläkkeelle jäänyt alan ammattilainen kummasteli valtakunnansyyttäjän toimintaa. Ilman mitään sidettä Kristillisiin sen kummemmin.

Tyhmyys etenee kyllä melkoista tahtia. Olisipa jo elokuu ja budjettiriihi, jotta lähtisivät pois ne, joiden avustuksella tässä kaasua poljetaan.

 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Näin Vapun kunniaksi tribuuttia sananvapaudelle!

Päivi Räsänen tunnetusti meloo Niagaraa vastavirtaan, mutta on muitakin, joita elähdyttävät sananvapauden uljaimmat perinteet. Jälleen uutisissa oli salolainen valtuutettu Jaana Haapasalo, joka suuntasi peitsensä innokkaasti tuulimyllyjä vastaan mitä parhaimmalla ajankohdalla. Kyseinen kaupunki, Salo, tunnettiin Nokiasta, mutta on viettänyt derkkulaista hiljaiseloa noin kymmenen vuotta. Kaupungissa on pari ilonaihetta, naislentis ja mieskoris. Paikallinen joukkue, Salon Vilpas, voitti viimein tavoittelemansa koripallon Suomen mestaruuden, jota moni tietysti juhli innokkaasti. Urheilun näkökulmasta draaman kaarta löytyi muhkeasti.

Ja mitä tekee valtuutettu Haapasalo? Hän ilmoittaa vihaavana kilpaurheilua: Uimahalli-kohusta tuttu Jaana Haapasalo vihaa kilpaurheilua (iltalehti.fi) ja luonnollisesti kritisoi Vilppaan mestaruusjuhlia kärkkääseen sävyyn. Aiemmin kyseinen valtuutettu hermostui, kun joku kilpauimari roiskutti vettä hänen päälleen uimahallissa --- siis sisällä uimahallissa ja vaati korvauksia asiasta.

Haapasalo valitsi todellakin hetken, jona häntä kuunnellaan. Mutta eipä taida kukaan painaa murheellisena päätään ja katua sitä, että on joskus tullut kannattaneeksi kaupungin melkein ainoaa ylpeyttä. Haapasalo vain liittyy toisinajattelijoiden perinteeseen, hän haluaa olla vastarannan ja vastarinnan kiiski, hän haluaa herättää kysymyksiä siellä missä on vain pelkkää hymistelyä. Ja maalaa kuvaa ihanasta vasemmistolaisesta todellisuudesta (nyt käytän itsekin sananvapauttani vapaasti), jossa ei ole mitään innostavaa, paitsi ehkä Leninin kuva seinällä ja ilmastonmuutostalkoot käynnissä. Ei autoja, ei urheilua, ei rahaa, ei muuta kuin jumalattoman tylsistyttävää Kulttuuria, jossa ideologisesti valveutuneet taiteilijat vääntävät klassisia asetelmia työväestön riistosta seinien täytteeksi.

Jokaisen vihreän vihreä uni: Thunbergin puheet koottuna jokaiselle suomalaisille kotiin jaettuna ja jokaisen koulutunnin alkuun. Milloin Greta oppisi edes pukeutumaan muuten paitsi noudattaen vanhaa maolaista pukeutumisohjesääntöä. Nuoret nyt yleensä osaavat pukeutua paremmin kuin muumimaailmassa.

Mutta tällaista on sananvapaus, yleisesti hyväksyttyjen totuuksien kyseenalaistamista. Suomalaisetkin kai pikku hiljaa tottuvat siihen. Meillä kun se sananvapaus kuului aiemmin vasemmistolaisille ja sitä ennen oikeistolle ja sitä ennen sitä ei edes tunnettu käsitteenä. Minkä hyvin taas huomaa naapurin sananvapauskehityksestä. Nyt sananvapaus on tietyllä tavalla kärsinyt inflaatiota, mutta onneksi tuli taas korona väliin. Korona pelasti suomalaisen yhtenäiskulttuurin ainakin vähäksi ajaksi.

Vasemmistolaisuuden kulta-ajan jälkeen meillä oli ensin 10 vuotta epävarmuuden aikaa, kun kukaan ei oikein tiennyt sananvapauden rajoja. Sitten tulikin Lama, joka taas toi sananvapauteen uuden ulottuvuuden, älä puhu milloinkaan pahaa Talouspolitiikasta, koska vahva markka (josta haluttiin isänmaallisen nopeasti eroon heti kun päästiin) on Suomen pelastus. Muuten sai tuolloin sanoa mitä hyvänsä, koska Jeltsin oli joka tapauksessa kännissä.

Nyt ollaan oltu runsaan vuoden ajan tilanteessa, jossa Hallitus tekee vain oikeita ratkaisuja, jossa kukaan ei saa kyseenalaista Koronan kruunaamaa Hallitusta eikä sen gimmoja. Siinä sivussa ehdittiin jo heittää euroja peliin muiden maiden auttamiseksi, Suomihan ei ikinä apua tarvitse. Tätä ennen taas naispääministeri oli sukupuolensa vuoksi arvostelun yläpuolella. Kaivattaisiin enää, että tv-kanavat rajoitettaisiin kahteen, joista molemmista saataisiin Marinin puheita puoli yhdeksältä. Jokainen olisi velvollinen sakon uhalla katsomaan uutisia koronamaski päässä ja rokotteet suonissa.

Sananvapaus on länsimaiden keskeisimpiä arvoja ja sitä tulee vaalia maailman tappiin asti. Tehkää parodiaa hallituksesta, koronasta, kilpaurheilusta, mistä milloinkin. Naurakaa Thunberg ja hänen hengenheimolaisensa pellolle silloin kun ne alkavat sorkkia liikaa privaattielämää. Me emme kaipaa uusia Lenineitä eikä muitakaan ikoneita julistamaan totuuksia. Onneksi Vappukin on nykyään opiskelijoiden juhla. Tosin nyt pitää myös muistaa vaalia Kommunistisen Työväenpuolueen Vappua, sillä tällaisten sietäminen kuuluu myös sananvapauteen. Annetaan kaikkien kauniiden kukkien kukkia, mutta ei viitsitä poistaa rumiakaan, sillä loppujen lopuksi vain rumista oivallamme kauniiden kukkien kauneuden.

Ja Biden saa suksia kuuseen ihan vaan Vapun ja sananvapauden kunniaksi!
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ajatusleikki: Jos joku alkaisi kirjoitella vähemmistön edustajista täysin keksittyjä "sankaritarinoita", jotka olisivat yliampuvan positiivisia ja sarkasmia huokuvia, niin olisiko moinen mahdollista tulkita vihapuheeksi?
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tästä ei parodia parane: Sukupuolentutkimusta parodioineet valeartikkelit läpäisivät humanististen tiedejulkaisujen seulan - anaalitappi auttaisi miesten "transhysteriaan", liikalihavuus rinnastuu kehonrakennukseen - Suomen Uutiset

Alan Sokalhan teki tämän jo aiemmin: Ihmeellinen maailma: Sokalin tapaus

Suomessa on ainakin yksi tutkimusala, jossa kaikki tällainen menisi lävitse kuin vettä vain: naistutkimus. Mutta nykyisessäkään sananvapaustilanteessamme en näe sellaista, että täällä huumorintajua löytyisi tarpeeksi. Voin vain kuvitella, miten humoristia vaadittaisiin kaakinpuuhun, jos rohkenisi julkaista jotakin moista tutkimusalaa kompromettoivaa. Ja pelokkaat miehet komppaisivat.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tästä ei parodia parane: Sukupuolentutkimusta parodioineet valeartikkelit läpäisivät humanististen tiedejulkaisujen seulan - anaalitappi auttaisi miesten "transhysteriaan", liikalihavuus rinnastuu kehonrakennukseen - Suomen Uutiset

Alan Sokalhan teki tämän jo aiemmin: Ihmeellinen maailma: Sokalin tapaus

Suomessa on ainakin yksi tutkimusala, jossa kaikki tällainen menisi lävitse kuin vettä vain: naistutkimus. Mutta nykyisessäkään sananvapaustilanteessamme en näe sellaista, että täällä huumorintajua löytyisi tarpeeksi. Voin vain kuvitella, miten humoristia vaadittaisiin kaakinpuuhun, jos rohkenisi julkaista jotakin moista tutkimusalaa kompromettoivaa. Ja pelokkaat miehet komppaisivat.
Naistutkimuksen virallinen nimitys on nykyään juurkin tuo sukupuolentutkimus. Kai ne tuon harrastelijat tajusi jossain vaiheessa itsekkin, että täähän on ihan humpuukia kun nimikin jo sanoo, että tässä mitään tieteellistä olla tekemässä vaan ajamassa radikaalia feminismiä ja muita uskontoon verrattavia aatteita ja tajusivat edes vähän peitellä toimiaan vaihtamalla tuon nimen sukupuolentutkimuksesksi. Sisältöhän on edelleen täyttä soopaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tästä ei parodia parane: Sukupuolentutkimusta parodioineet valeartikkelit läpäisivät humanististen tiedejulkaisujen seulan - anaalitappi auttaisi miesten "transhysteriaan", liikalihavuus rinnastuu kehonrakennukseen - Suomen Uutiset

Alan Sokalhan teki tämän jo aiemmin: Ihmeellinen maailma: Sokalin tapaus

Suomessa on ainakin yksi tutkimusala, jossa kaikki tällainen menisi lävitse kuin vettä vain: naistutkimus. Mutta nykyisessäkään sananvapaustilanteessamme en näe sellaista, että täällä huumorintajua löytyisi tarpeeksi. Voin vain kuvitella, miten humoristia vaadittaisiin kaakinpuuhun, jos rohkenisi julkaista jotakin moista tutkimusalaa kompromettoivaa. Ja pelokkaat miehet komppaisivat.
Ai niin tämä juttu. Kyllähän tuo kertoo aika paljon tutkimuksen tasosta. Vielä kun ymmärtäisi miten tä liittyy sananvapauteen? Nuo ihmiset käyttivät sitä ihan itse ja eivät ymmärtääkseni joutuneet sen kummempiin ongelmiin.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ai niin tämä juttu. Kyllähän tuo kertoo aika paljon tutkimuksen tasosta. Vielä kun ymmärtäisi miten tä liittyy sananvapauteen? Nuo ihmiset käyttivät sitä ihan itse ja eivät ymmärtääkseni joutuneet sen kummempiin ongelmiin.
No ensinnäkin kommenttini koski sitä, miltä suomalainen sananvapaus voisi näyttää. En väittänyt, että kyseiset tutkijat olisivat joutuneet omassa maassaan vainotuiksi.

Tasan kaksi vuotta sitten Timo Vihavainen julkaisi komean manifestin yliopiston ja kulttuurielämän sananvapauden puolustamiseksi. Olletikin muutkin allekirjoittaneet olivat havainneet Suomessa joitakin sananvapauteen liittyviä ongelmia: Sananvapauden puolesta

Tuntematta montaa allekirjoittaneista arvelisin, että ainoa heitä yhdistävä tekijä on ollut huoli sananvapaudesta Suomessa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai niin tämä juttu. Kyllähän tuo kertoo aika paljon tutkimuksen tasosta. Vielä kun ymmärtäisi miten tä liittyy sananvapauteen? Nuo ihmiset käyttivät sitä ihan itse ja eivät ymmärtääkseni joutuneet sen kummempiin ongelmiin.

Ei täysin.

Boghossian:
In December 2018, Portland State University ruled that Boghossian had "violated ethical guidelines on human-subjects research". Consequently, he was banned from doing research until he had "completed training and could demonstrate that he understood how to protect the rights of human subjects".[38]


Muutenkin tuo tapaus on todellakin maininnan ja huomion arvoinen, mutta vaikea sitä on nähdä suuremmin sananvapauden rajoittamisen esimerkkinä itsessään. Mutta siitä tärkeästä vinkkelistä kyllä, että se vihjaa, kuinka kiusallisen hataralle pohjalle ne "teoriat" kenties rakentuvat, joiden nojalla sanan- ja ilmaisunvapauttakin pyritään rajoittamaan "hyvistä syistä". Sitten erikseen nämä Unkarit ja Venäjät.

Eikä tässä ole kyse edes "kaikki yhteiskuntatieteet ovat paskaa" -näkökulmasta, vaikka sellainen on ollut oikean laidan ylireagointi mainittuun keissiin. Tuohon oivallinen kannanotto muutenkin oivallisessa kirjoituksessa:



These attacks are empirically incorrect and intellectually dishonest. There are many fields of academia that have absolutely no patience for nonsense. While the hoaxers did manage to place articles in some of the most influential academic journals in the cluster of fields that focus on dealing with issues of race, gender, and identity, they have not penetrated the leading journals of more traditional disciplines. As a number of academics pointed out on Twitter, for example, all of the papers submitted to sociology journals were rejected. For now, it remains unlikely that the American Sociological Review or the American Political Science Review would have fallen for anything resembling “Our Struggle Is My Struggle,” a paper modeled on the infamous book with a similar title.

Asiaa voi väännellä ja käännellä mutta akatemiaan on päässyt soluttautumaan aloja, joissa on yleistä että itsekorjaava mekanismi ei toimi, menetelmät ovat kyseenalaisia eivätkä kestä kriittistä arviointia, ja tutkijoiden omat henkilökohtaiset poliittiset näkemykset ja arvot ohjaavat lopputulosta enemmän kuin varsinainen havaittu todellisuus. Arvosidonnaisuus on toki jossain määrin kaikkien sosiaalitieteiden vitsaus, mutta siksi ns. vahvemmin tieteellisillä aloilla sitä pyritään hallitsemaan. Esimerkiksi taloustieteessä Isaiah Andrews palkittiin juuri työstä mm. näiden asioiden parissa. Esimerkkinä ekonomistien tulosten altistaminen eri oletuksille, jolloin nähdään miten tulokset muuttuvat ja onko muutos ratkaiseva. Ts., ovatko tulokset vain seuraus omista oletuksista sen sijaan, että data todella puhuisi väitettyä kieltä. Taloustiede ei ole ainoa yhteiskuntatiede, jossa asia tiedostetaan. Sekään ei liene sattumaa, että huijauspaperit eivät kelvanneet yhteenkään sosiologiaa käsittelevään julkaisuun, joita projektin osalliset yrittivät.

Sukupuolentutkimuksen metodeja kritisoidessa olen havainnut reaktion olevan yleensä aggressiivinen "mikään tiede ei ole arvovapaata" -hämärrys tai ad hominem. Tämä olisi enemmän pseudotiedeketjun asiaa, mutta on sekin paikallaan muistaa, että yllättävän moni nykyinen vaatimus sananvapauden rajoittamisesta lainsäädännöllä tai muuten vaientamalla kumpuaa näistä "grievance"-tieteenaloista.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
These attacks are empirically incorrect and intellectually dishonest. There are many fields of academia that have absolutely no patience for nonsense. While the hoaxers did manage to place articles in some of the most influential academic journals in the cluster of fields that focus on dealing with issues of race, gender, and identity, they have not penetrated the leading journals of more traditional disciplines. As a number of academics pointed out on Twitter, for example, all of the papers submitted to sociology journals were rejected. For now, it remains unlikely that the American Sociological Review or the American Political Science Review would have fallen for anything resembling “Our Struggle Is My Struggle,” a paper modeled on the infamous book with a similar title.

Asiaa voi väännellä ja käännellä mutta akatemiaan on päässyt soluttautumaan aloja, joissa on yleistä että itsekorjaava mekanismi ei toimi, menetelmät ovat kyseenalaisia eivätkä kestä kriittistä arviointia, ja tutkijoiden omat henkilökohtaiset poliittiset näkemykset ja arvot ohjaavat lopputulosta enemmän kuin varsinainen havaittu todellisuus. Arvosidonnaisuus on toki jossain määrin kaikkien sosiaalitieteiden vitsaus, mutta siksi ns. vahvemmin tieteellisillä aloilla sitä pyritään hallitsemaan. Esimerkiksi taloustieteessä Isaiah Andrews palkittiin juuri työstä mm. näiden asioiden parissa. Esimerkkinä ekonomistien tulosten altistaminen eri oletuksille, jolloin nähdään miten tulokset muuttuvat ja onko muutos ratkaiseva. Ts., ovatko tulokset vain seuraus omista oletuksista sen sijaan, että data todella puhuisi väitettyä kieltä. Taloustiede ei ole ainoa yhteiskuntatiede, jossa asia tiedostetaan. Sekään ei liene sattumaa, että huijauspaperit eivät kelvanneet yhteenkään sosiologiaa käsittelevään julkaisuun, joita projektin osalliset yrittivät.
...
Tieteentekemisen (ja tieteellisen julkaisemisen) perusperiaatteita on vertaisarviointi ts. alan asiantuntijat käyvät läpi tarjolle asetetun tutkimuksen ja muodostavat konsensuksen, onko kyseessä julkaisemisen arvoinen eli uskottava tieteellinen teos. Se on sitten ihan alasta (ja osin myös julkaisun impact factorista ts. statuksesta alansa julkaisujen piirissä) kiinni, millaisia peer reviewereitä on mahdollista saada läpikäymään uusia julkaisuja. Uusilla tai muuten marginalisoituneilla tieteenaloilla voi hyvinkin olla sama muutaman hengen kollegio mikä päättää julkaisuista ja etenkin poliittisesti jo valmiiksi latautuneilla aloilla tämä tuo melko automaattista riskiä tieteen tekemisen heikkenemisestä agendan kustannuksella. Harmillista näiden tieteiden (en halua pistää tuota lainausmerkkeihin koska kyllä esim. sukupuolentutkimuksessa tehdään ihan oikeaakin tiedettä) arvostus laskee sitä mukaa mitä hurmoshenkisempiä on niiden auditoijat ja vielä harmillisemmin analfabeetit puskajussit vetävät yhdysmerkit vielä kaikkiin tieteisiin että tämmöistä se jumalanleikkijöiden touhu on kaikilla aloilla.

Millä tahansa tieteen alalla on toki riskiä julkaista vääristynyttä dataa. Syitä voi olla useita suorasta rahanahneesta vääristelynhalusta lähtien vrt. tupakkafirmojen lääketieteelliset - ja öljyfirmojen ilmastotieteelliset julkaisut, edeten viattomampaan cherry pickingiin kun hypoteesi kaatuikin kokeiden edetessä ja napsitaan tuloksista ainoastaan ne osat mitkä tukevat alkuperäistä olettamusta, keksien kumoaville havainnoille pätemättömyysperusteita. Ja toki aina mahdollista tehdä ihan ehtoja virheitäkin joko datan keräämisessä tai sen tulkinnassa. "Huonon" tieteen tekeminen ei sinänsä ole kuitenkaan mikään ongelma niin kauan kun tuo vertaisarviojärjestelmä pelaa ja toisaalta vertaisarvioinnin pelaamattomuus tekee käytännössä koko alasta erittäin epätoimivan. Jos seulan läpi menee kaikki, pääsee siitä myös sitä oikeaa tieteellistä tutkimusta sentään julkaistavaksi ja lukijan vastuulla osata poimia tolkullisempi esitetyistä vaihtoehtoisista väittämistä. Jos seula biasoituu siten että julkaisussa painotetaan aatteellista oikeellisuutta riippumatta faktoista, on koko tieteenala täyttä kusta (ja paskaa), sillä tuolloin pakotetaan myös ne ihan oikealla tieteellisellä metodilla toimivat joko tuottamaan julkaisijalle mieleisiä julkaisuja tai vaihtamaan alaa. Harmillisesti ympäröivä todellisuus ei kuitenkaan muutu vaikka sitä ei haluttaisi nähdä ja liian ilmeinen ristiriita julkaisujen ja havaintojen välillä ei voi olla tulematta julki, julkaisijalla ja alalleen erittäin epätoivottavin seurauksin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tieteentekemisen (ja tieteellisen julkaisemisen) perusperiaatteita on vertaisarviointi ts. alan asiantuntijat käyvät läpi tarjolle asetetun tutkimuksen ja muodostavat konsensuksen, onko kyseessä julkaisemisen arvoinen eli uskottava tieteellinen teos. Se on sitten ihan alasta (ja osin myös julkaisun impact factorista ts. statuksesta alansa julkaisujen piirissä) kiinni, millaisia peer reviewereitä on mahdollista saada läpikäymään uusia julkaisuja. Uusilla tai muuten marginalisoituneilla tieteenaloilla voi hyvinkin olla sama muutaman hengen kollegio mikä päättää julkaisuista ja etenkin poliittisesti jo valmiiksi latautuneilla aloilla tämä tuo melko automaattista riskiä tieteen tekemisen heikkenemisestä agendan kustannuksella. Harmillista näiden tieteiden (en halua pistää tuota lainausmerkkeihin koska kyllä esim. sukupuolentutkimuksessa tehdään ihan oikeaakin tiedettä) arvostus laskee sitä mukaa mitä hurmoshenkisempiä on niiden auditoijat ja vielä harmillisemmin analfabeetit puskajussit vetävät yhdysmerkit vielä kaikkiin tieteisiin että tämmöistä se jumalanleikkijöiden touhu on kaikilla aloilla.

Millä tahansa tieteen alalla on toki riskiä julkaista vääristynyttä dataa. Syitä voi olla useita suorasta rahanahneesta vääristelynhalusta lähtien vrt. tupakkafirmojen lääketieteelliset - ja öljyfirmojen ilmastotieteelliset julkaisut, edeten viattomampaan cherry pickingiin kun hypoteesi kaatuikin kokeiden edetessä ja napsitaan tuloksista ainoastaan ne osat mitkä tukevat alkuperäistä olettamusta, keksien kumoaville havainnoille pätemättömyysperusteita. Ja toki aina mahdollista tehdä ihan ehtoja virheitäkin joko datan keräämisessä tai sen tulkinnassa. "Huonon" tieteen tekeminen ei sinänsä ole kuitenkaan mikään ongelma niin kauan kun tuo vertaisarviojärjestelmä pelaa ja toisaalta vertaisarvioinnin pelaamattomuus tekee käytännössä koko alasta erittäin epätoimivan. Jos seulan läpi menee kaikki, pääsee siitä myös sitä oikeaa tieteellistä tutkimusta sentään julkaistavaksi ja lukijan vastuulla osata poimia tolkullisempi esitetyistä vaihtoehtoisista väittämistä. Jos seula biasoituu siten että julkaisussa painotetaan aatteellista oikeellisuutta riippumatta faktoista, on koko tieteenala täyttä kusta (ja paskaa), sillä tuolloin pakotetaan myös ne ihan oikealla tieteellisellä metodilla toimivat joko tuottamaan julkaisijalle mieleisiä julkaisuja tai vaihtamaan alaa.

Erinomainen viesti, joka on helppo allekirjoittaa täysin! Vertaisarviointi ei tosiaan ole mikään aukoton keino, eikä väärennetty data siinä jää kovinkaan todennäköisesti kiinni. Mutta tässä mainitussa tapauksessa aineisto oli tarkoituksella tehty niin, että sen pitäisi jäädä seulaan jos sellainen on. Normaalistihan tarkoitus on päinvastainen kun tehdään vilppiä.

Harmillisesti ympäröivä todellisuus ei kuitenkaan muutu vaikka sitä ei haluttaisi nähdä ja liian ilmeinen ristiriita julkaisujen ja havaintojen välillä ei voi olla tulematta julki, julkaisijalla ja alalleen erittäin epätoivottavin seurauksin.

Valitettavasti tämä pätee lähinnä kun väitteet ovat falsifioitavia. Jos väittämä tai maailmanselitys on enemmänkin uskonnollinen ja se kieltäytyy esittämästä todennettavia ennusteita, voidaan kaikki aina selittää jälkikäteen ideologisten lasien läpi. Uskonnoissa mikä tahansa voidaan nähdä jumalan tahtona ja selittää pyhien kirjojen kautta kun oikein tulkitaan. Samoin yksisarvishoitojen yms. suosiota ei valitettavasti hetkauta todellisuus niiden toimimattomuudesta. Siksi tieteessä lääkkeenä on falsifioitavuus ja täsmällisyys, jolloin esitetyt teoriat ovat niin täsmällisiä ja esittävät sellaisia väittämiä todellisuudesta, että ne voidaan todeta vääriksi.

Arvosidonnaisuuden tunnustamisen ei myöskään pitäisi johtaa siihen, että hylkäämme pyrkimyksen objektiivisuuteen, vaan päinvastoin kannustaa etsimään keinoja joissa oletusten ja tutkijan henkilökohtaisten näkemysten vaikutusta lopputulokseen kyetään paremmin arvioimaan kriittisesti. "Mikään tiede ei ole arvovapaata" ei saa myöskään olla mikään puolustus, sillä kiistatta toiset tieteenalat ovat paljon paljon arvovapaampia kuin toiset. Tämän voi aivan mainiosti havaita myös empiirisesti siinä, että vaikka yhteiskuntateoria oli Yhdysvalloissa merkittävästi erilaista kuin Neuvostoliitossa, fysiikka oli fysiikkaa ja kemia kemiaa molemmissa. Matematiikasta puhumattakaan, joka kukoisti NL:ssa suurelti sen takia, että hirmuhallinto suvaitsi sitä abstraktiutensa takia paremmin, kun taas vaikkapa kvanttifysiikkaa oli vaikea sulattaa dialektisen materialismin näkökulmasta...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Mielestäni aika hyvä analyysi suomalaisesta sananvapaudesta.

Kyllä. Vähintäänkin kohtuullinen. Itsesensuuri on meidän ongelma. Se tarkoittaa sitä ettei valtiovalta halua keskustella NATO:sta, presidentti syyllistyy NATO:sta keskusteltaessa paneelissa keskustelun hiljentämiseen, Venäjän vaikutuksesta Suomeen mm. NS2 putken tai Venäjän ydinaselaitoksen Rosatomin kautta ja Venäjän energian politisoimisesta puhutaan vähän, turvapaikanhakijoiden mukanaan tuomat ongelmat pyrittiin valkopesemään professoria myöten jne.

Voi myös kysyä, oliko Suomi koskaan sananmukaisesti liberaali yhteiskunta, mitä sananvapauteen tulee. Mielestäni oli pitkälti, mutta itsesensuuri Venäjään liittyen heittää edelleen pitkän varjon sananvapaudellemme.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Itse esitän nyt hieman eriävän mielipiteen.

Kiteyttäen: sananvapaus tarkoittaa, että jokainen ihminen voi vapaasti kertoa mielipiteensä asiasta kuin asiasta ja valtio ei jälkikäteen puutu siihen millään tavalla sanktioiden muodossa, oli mielipide kenen tahansa mielestä kuinka sairas ja väärin tahansa.

Jos jälkikäteen voi seurata sanktioita, kyseessä ei ole enää sananvapaus, vaan rajoitettu sananvapaus. Joka ei siis enää ole sananvapaus. Maailmasta löytyy molempia malleja, sananvapautta ja sitten sen rajoittamista. Rajoittaminen voi olla lievää (esim. Suomi) tai erittäin vahvaa (esim. Kiina).

Sananvapaus on kuitenkin siinä mielessä yksiselitteinen, että se joko on tai ei ole. Mitään "melkein" tai "muuten mutta jos..." ei ole olemassa.
Viestisi jäi aiemmin vastaamatta, täsmennän samalla asiaa.

(1) Jokaisella ihmisellä on oikeus ilmaista mielipiteensä täysin vapaasti ilman ennakkosensuuria riippumatta siitä, millainen tuo mielipide on. Mutta ilmaisua ei voi erottaa seurauksistaan. Rikosoikeudellisia seurauksia on vain siinä tapauksessa, että viesti panettelee jotakin yksityistä henkilöä tavalla tai toisella. Muita seurauksia on helppoa kuvitella. Kunnanjohtaja, joka paljastuu uusnatsiverkoston innokkaaksi keskustelijaksi, voi putsata työpäytänsä asian tultua julkiseksi sillä sekunnilla. Mielipiteet voivat johtaa riitoihin, välirikkoihin tai julkiseen kritiikkiin. Mikään näistä ei ole uhka sananvapauden toteutumiselle, vaan kertoo siitä, että mielipiteen ilmaisuun liittyy vastuu. Sitä ei voi ilmaista sosiaalisessa tyhjiössä.

(2) Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta mielipiteensä julkaisuun. Tämä tuli kauniilla tavalla esille Trumpin saamassa boikotissa Twitteriin ja Facebookiin. Yksityinen yritys saa määrätä, mitä mielipiteitä sen julkaisualustalla voidaan esittää. Eikä ole olemassa tahoa, jonka olisi pakko julkaista tietty mielipiteen ilmaisu. Käytännössä korkea virka-asema määrittää sen, että esim. Suomen presidentin mielipiteet julkaistaan sellaisinaan. Toisaalta, jos presidentti olisi tullut hulluksi, hänenkin mielipiteensä varmaan jäisivät julkaisematta.

Käytännössä (2) johtaa siihen, että äärimielipiteitä omaavat perustavat omia julkaisualustojaan. Se on heidän perustuslaillinen oikeutensa eikä sitä tulisi minkään tahon häiritä. On ihan sama, mitä esim. uusnatsit omissa verkostoissaan puhuvat. Jälleen vain yksilöön kohdistuva perusteeton parjaus on poikkeus säännöstä. Tässä on yksi akilleenkantapää suomalaisessa mielipiteenvapauden ymmärtämisessä. Esimerkiksi Räsäsen julkaisuissa on paljon sellaista, mikä on tarkoitettu vain omille jäsenille. Miksi valtion edustaja kaivelee jopa sisäpiirin julkaisuja, joiden pitäisi kuulua mielipiteen vapauden piiriin? Muslimeilla on omat vankkumattomat mielipiteensä juutalaisista, pitäisikö heitäkin saattaa oikeuden eteen tästä? Siitä vaan syyttäjä arabiaa opiskelemaan.

Se, mitä ne, jotka eivät tajua sananvapaudesta mitään, yleensä hakevat toisinajattelijoiden vainolla, on idea jonkinlaisesta harmoniasta, sopusoinnusta, jossa ihmiset lausuvat vain sivistyneitä mielipiteitä. Ja jossa näiden ala on rajattu kulttuurisesti sopiviin mielipiteisiin. Perustana on sinänsä ymmärrettävä ajatus siitä, että sananvapaus ei ole ainoa tärkeä arvo länsimaissa. Niin sanottu vihapuhe pitää poistaa julkiselta estradilta. Ongelmana kuitenkin on se, että sananvapautta ei voida rajoittaa sen menettämättä samalla merkitystään. En kuitenkaan pidä yksilöön kohdistuvan parjauksen sanktioimista sananvapauden rajoittamisena. Jokainenhan saa parjata niin paljon kuin haluaa, eri asia on se, kannattaako sitä harrastaa.

Vihapuhetta voidaan pitää kurissa sivistyneesti yksinkertaisella tavalla, kontrolloimalla niitä välineitä, joita käytetään mielipiteen julkaisuun. Mutta mitään valtiollista kontrollia ei voi olla. Jokainen saa perustaa julkaisualustan ja sanoa omalla alustallaan ihan mitä haluaa valtiovallan voimatta sitä mitenkään estää. Mitkään soveliaisuussäädökset eivät päde. Kaiken sanomisen ei tarvitse olla viisasta. Tietysti voidaan esittää toivomuksia, että esimerkiksi Muhamedia ei pilkattaisi, mutta mitään estettä sille ei kuitenkaan sananvapauden piirissä ei ole.

Suomessa Ville Ranta on nähdäkseni tämän hetken paras sananvapauden kentän raivaaja. Hänen piirroksissaan on miltei jokaisessa niin selvää vinoilua kaikelle konformistiselle, että sitä täytyy kunnioittaa. Karin työn tosiallinen jatkaja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voisiko joku henkilö omana, firmansa, puolueensa tai yhdistyksensä mielipiteenä ilmaista julkisesti mitään sellaista, että lähettäisit siitä kielteistä palautetta hänelle itselleen tai edustamalleen taholle?
Itse olen kerran ollut vähällä lähettää, mutta pari päivää kiukkua puhistuani jätin lähettämättä. Myönteistä palautetta olen silloin tällöin lähettänyt.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jääkiekon MM-kisat ovat saaneet lukuisat suomalaisryhmät käyttäytymään vuosittain huonosti ja epäasiallisesti. Niiden ympärillä pyörii myötähäpeää herättävä friikkisirkus.

Nyt karjalippispäiset ördääjät, kysykää rohkeasti yksityisviestillä yhteystietoni. Voitte sitten tehdä rikosilmoituksen mielipiteenilmaisustani.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
@finnjewel. Palautetta voit huoleti lähettää, kunhat pidät sen asiallisena faktoihin perustuvana. Puoluetta ja poliitikkoja voit haukkua kipakastikin. Firmojen kanssa kannattaa ainakin varoa sitä, ettei levitä negatiivista palautetta eteenpäin. Tilanne, jossa asiakas on yksin sananvapautensa kanssa advokaattinaan joku 10 kertaa oikikseen yrittänyt ja vastapuolella lakikirjan oikeinväärinpäin tuntevia susia, ei ole kovin otollinen lompakolle. Tällöin ei ole merkitystä sillä, onko kritiikki ollut faktapohjaista vai ei. Yritykset voivat joskus olla merkittävä uhka sananvapaudelle.

Oma kommentointini rajoittui luonnollisiin henkilöihin. Kunnianloukkauksista on käräjöity niin kauan kuin ihmisillä on ollut kunniaa. Jos väitän, että tunnettu yrittäjä ei maksa laskujaan ja väite on väärä ja levitän tätä väitettä eteenpäin somessa, niin silloinkaan sananvapauteni ei ole kovin kestävää laatua. Näissä tilanteissa on syytä olla joko rikas tai rutiköyhä, muuten lasku kirpaisee liikaa.

Mielipiteillä ja mielipiteillä on eroa. Jos kerron mielipiteeni jostakin puolueesta, kansanryhmästä, valtiosta tai muusta laajemmasta kokonaisuudesta, minulla on sananvapaus takanani. Vaikka mielipiteeni olisi täysin perusteeton. Tieteestä tai historiasta voi kaikessa rauhassa esittää omia tulkintoja. Ismit ovat täysin vapaata riistaa. Nyttemmin tuo kiihotuspykälä yritetään levittää koskemaan kaikkea vähemmistöihin liittyvää kommentointia. Persuille olisi todella suuri menetys, jos maahanmuuttajia ei saisi enää arvostella millään tavoin. Vihreille taas se, että muslimeista voisi joku sanoa jotakin poikkipuolista.

Yksilöiden suhteen joskus todenkin puhuminen voi kirpaista: jos väitän todenmukaisesti, että tunnettu kauneusalan yrittäjä ei ole koskaan käyttänyt omia tuotteitaan menestyksellä, voin saada haasteen siitäkin. Loukkaantuminen on subjektiivinen kokemus ja tunne: joku loukkaantuu herkästi, toinen ei ollenkaan. Pitäisi kirjoittaakin kuin chihuahuan ja tanskan doggin risteyttäjä eli ollen hyvin varovasti, ettei vaan loukkaa ketään. Pitää aina muistaa ajatella sadun prinsessaa, joka tunsi herneen paksun patjakerroksen lävitse: sellainen herkkis on aina jossakin etsimässä syytä mielensä pahoittamiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös