Yksi sananvapauteen kuuluva asia on kokoontumisvapaus. Tämä asia on noussut tapetille Paludanin toimien vuoksi. Ruotsi | Mielenosoitusluvan epäämiselle on Ruotsissa hyvin korkea kynnys: pelkkä protestin sisältö ei riitä kieltämiseen
Suomessa ja Ruotsissa on hieman erilainen lainsäädäntö koskien kokoontumisvapautta. Ruotsissa mielenosoituksiin tarvitaan lupa, mutta se myönnetään lähes poikkeuksetta. Perusteeksi ei riitä esimerkiksi aikomus polttaa koraani. Ruotsissa ei ole olemassa uskonrauhaan liittyvää lainsäädäntöä.
Suomessa taas viranomaiselle on tehtävä ilmoitus 24 tuntia ennen kokousta, samoin mielenosoituksesta kadulla. Perusteet kokoontumisen epäämiselle liittyvät erilaisiin mahdollisiin järjestyshäriöihin. Laki löytyy kokonaisuudessaan tästä: Kokoontumislaki 530/1999 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Koitan seuraavaksi etsiä tarkemmin perusteita laista estää Paludanin ja hengenheimolaisten kokoustaminen:
(1) Yleinen kokous ja yleisötilaisuus on järjestettävä rauhanomaisesti sekä osanottajien tai sivullisten turvallisuutta vaarantamatta ja heidän oikeuksiaan loukkaamatta.
Tämä näyttäisi antavan siimaa mahdollisuudelle kieltää Paludan. Mutta jos kokous on rauhanomainen kokoukseen osallistuvien taholta, silloin kieltämiselle ei ole perusteita. "Oikeuksien loukkaaminen" näyttäisi viittaavan enemmän turvallisuus- tai muihin oikeuksiin, kuin itse loukkaantumiseen itse kokouksesta.
(2) Kokouksen saa järjestää täysivaltainen henkilö, siis vaaditaan myös täysipäisyyttä. Toisaalta, ei täysipäinenkin voi järjestää kokouksen toisen täysivaltaisen henkilön tuella. Mahdollinen mielentilan tutkimus ei siis estä Paludania.
(3) Kokous voidaan järjestää yleisillä paikoilla. Omistaja tai haltija voi kuitenkin rajoittaa tällaisen paikan käyttämistä kokoustarkoitukseen, jos kokouksen järjestämisestä on odotettavissa kohtuutonta haittaa omistajalle, haltijalle tai ympäristölle. Omistaja on usein kaupunki tai jokin yhteisö näissä tapauksissa. Mikä voisi olla siis kohtuuton haitta? Helsingin yliopisto esimerkiksi ei halua tiloihinsa vaikkapa Päivi Räsästä keskustelemaan. Päivi Räsänen syyttää Helsingin yliopistoa canceloinnista – toimitilajohtaja eväsi sananvapauskeskustelun uskonnollisena
Voisiko Paludanin aiheuttama haitta määritellä haitaksi Suomen valtiolle, sen pyrkimyksellä päästä Natoon? Tämän osoittaminen on toki vaikeaa, vaatisi argumentin huolellista konstruointia. Toisaalta, jos muslimit suuttuvat ko. asiasta, heidän suuttumuksensa voisi purkautua tavalla, joka haittaa ko. ympäristöä.
Tämä ilmaistaan laissa tähän tapaan: Jos yleisen kokouksen järjestäminen ilmoitetussa paikassa vaarantaa ihmisten turvallisuutta, aiheuttaa huomattavaa haittaa ympäristölle tai vahinkoa omaisuudelle, kokous voidaan siirtää toiseen paikkaan.
(4) Kokous voidaan siirtää, jos paikalla on toisia kokouksia. Etusijalla on ensin ilmoittautunut. Tässä selvästikin tarvitaan sisäpiirin informaatiota. Eli Paludanin vastustajat voisivat ilmoittaa järjestävänsä kokouksen ennen kuin Paludan sen tekee, jolloin Paludanin kokous pitää siirtää. Näin jatketaan ad infinitum.
(5) Omistajan suostumus kokoukseen vaaditaan. Kuten edellä, esim. kaupunki voisi kieltää mielenosoituksen, mutta joutuisi kuitenkin perustelemaan kieltonsa turvallisuustekijöihin vedoten. Jos kokous järjestetään vaikkapa Vaasassa, paikallinen muslimiyhteisö ei suuren suuri liene ja tällöin sen reaktio ei todennäköisesti vaikuta mitään ympäristön turvallisuudelle.
(6) Kokous voidaan myös keskeyttää, jos kokouksessa tapahtuu jotakin sellaista, että kokouksen jatkamisesta aiheutuu välitöntä vaaraa ihmisten turvallisuudelle, omaisuudelle tai ympäristölle. Voisiko koraanin polttaminen aiheuttaa globaalia turvallisuuden vähenemistä? Esimerkiksi suomalainen matkustajaseurue joutuu Pakistanissa hyökkäyksen kohteeksi, koska Suomessa poltettiin koraani.
Tässä lain ongelmana on se, että sitä voidaan soveltaa jälkikäteen. Seurauksien pohtiminen ei ehkä riitä: ei ole varmaa, että suomalaisten turvallisuus maailmalla vähenee koraaninpolton seurauksena. Ja vaikka vähenisikin, polttaminen on jo tapahtunut tosiasia. Välitön vaara viittaa seurauksiin, jotka todetaan välittömästi, kun taas muslimien reaktio tapahtuu viiveellä.
(7) Vaikka kokoontumislaki antaakin joitakin mahdollisuuksia Paludanin toimien estämiselle, uskonrauhaan liittyvä laki voisi ainakin jälkikäteen vaikuttaa asiaan: Kiellettyä on Jumalanpilkka ja evankelis-luterilaisen, ortodoksisen kirkon tai muun uskonnollisen yhdyskunnan pyhänä pitämän asian herjaaminen tai häpäiseminen.
Koraanin polttaminen on selkeästi koraanin häpäisemistä (vaikka voisikin keksiä tälle muitakin tapoja), mutta tässä lienee se hankaluus, että tekoa ei voida kieltää etukäteen, ellei kokouksen järjestäjä ilmoita polttavansa koraanin. Ja varmaan Suomessa kukaan ei sellaista sanoisi, toisin kuin Ruotsissa. Koraanin tai islamin kritisoiminen on taas vain Vihreiden mielestä rankaistavaa.
Johtopäätöksenä on, että Paludanin toimien kieltämiseen vaaditaan kekseliäisyyttä, samanlaista, mitä vaikkapa venäläiset osoittavat hybridisodassaan. Kokous voitaisiin esimerkiksi siirtää paikkaan, joka ei sinänsä ole kovin houkutteleva, esimerkiksi paikallisen kaatopaikan yhteyteen. Mutta kokouksesta voidaan tehdä tallenne, joten siirron vaikutus on tässä mielessä verrattain pieni. Vrt. Rudyn kuuluisa lehdistötilaisuus seksikaupan edessä.
Suomessa ja Ruotsissa on hieman erilainen lainsäädäntö koskien kokoontumisvapautta. Ruotsissa mielenosoituksiin tarvitaan lupa, mutta se myönnetään lähes poikkeuksetta. Perusteeksi ei riitä esimerkiksi aikomus polttaa koraani. Ruotsissa ei ole olemassa uskonrauhaan liittyvää lainsäädäntöä.
Suomessa taas viranomaiselle on tehtävä ilmoitus 24 tuntia ennen kokousta, samoin mielenosoituksesta kadulla. Perusteet kokoontumisen epäämiselle liittyvät erilaisiin mahdollisiin järjestyshäriöihin. Laki löytyy kokonaisuudessaan tästä: Kokoontumislaki 530/1999 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Koitan seuraavaksi etsiä tarkemmin perusteita laista estää Paludanin ja hengenheimolaisten kokoustaminen:
(1) Yleinen kokous ja yleisötilaisuus on järjestettävä rauhanomaisesti sekä osanottajien tai sivullisten turvallisuutta vaarantamatta ja heidän oikeuksiaan loukkaamatta.
Tämä näyttäisi antavan siimaa mahdollisuudelle kieltää Paludan. Mutta jos kokous on rauhanomainen kokoukseen osallistuvien taholta, silloin kieltämiselle ei ole perusteita. "Oikeuksien loukkaaminen" näyttäisi viittaavan enemmän turvallisuus- tai muihin oikeuksiin, kuin itse loukkaantumiseen itse kokouksesta.
(2) Kokouksen saa järjestää täysivaltainen henkilö, siis vaaditaan myös täysipäisyyttä. Toisaalta, ei täysipäinenkin voi järjestää kokouksen toisen täysivaltaisen henkilön tuella. Mahdollinen mielentilan tutkimus ei siis estä Paludania.
(3) Kokous voidaan järjestää yleisillä paikoilla. Omistaja tai haltija voi kuitenkin rajoittaa tällaisen paikan käyttämistä kokoustarkoitukseen, jos kokouksen järjestämisestä on odotettavissa kohtuutonta haittaa omistajalle, haltijalle tai ympäristölle. Omistaja on usein kaupunki tai jokin yhteisö näissä tapauksissa. Mikä voisi olla siis kohtuuton haitta? Helsingin yliopisto esimerkiksi ei halua tiloihinsa vaikkapa Päivi Räsästä keskustelemaan. Päivi Räsänen syyttää Helsingin yliopistoa canceloinnista – toimitilajohtaja eväsi sananvapauskeskustelun uskonnollisena
Voisiko Paludanin aiheuttama haitta määritellä haitaksi Suomen valtiolle, sen pyrkimyksellä päästä Natoon? Tämän osoittaminen on toki vaikeaa, vaatisi argumentin huolellista konstruointia. Toisaalta, jos muslimit suuttuvat ko. asiasta, heidän suuttumuksensa voisi purkautua tavalla, joka haittaa ko. ympäristöä.
Tämä ilmaistaan laissa tähän tapaan: Jos yleisen kokouksen järjestäminen ilmoitetussa paikassa vaarantaa ihmisten turvallisuutta, aiheuttaa huomattavaa haittaa ympäristölle tai vahinkoa omaisuudelle, kokous voidaan siirtää toiseen paikkaan.
(4) Kokous voidaan siirtää, jos paikalla on toisia kokouksia. Etusijalla on ensin ilmoittautunut. Tässä selvästikin tarvitaan sisäpiirin informaatiota. Eli Paludanin vastustajat voisivat ilmoittaa järjestävänsä kokouksen ennen kuin Paludan sen tekee, jolloin Paludanin kokous pitää siirtää. Näin jatketaan ad infinitum.
(5) Omistajan suostumus kokoukseen vaaditaan. Kuten edellä, esim. kaupunki voisi kieltää mielenosoituksen, mutta joutuisi kuitenkin perustelemaan kieltonsa turvallisuustekijöihin vedoten. Jos kokous järjestetään vaikkapa Vaasassa, paikallinen muslimiyhteisö ei suuren suuri liene ja tällöin sen reaktio ei todennäköisesti vaikuta mitään ympäristön turvallisuudelle.
(6) Kokous voidaan myös keskeyttää, jos kokouksessa tapahtuu jotakin sellaista, että kokouksen jatkamisesta aiheutuu välitöntä vaaraa ihmisten turvallisuudelle, omaisuudelle tai ympäristölle. Voisiko koraanin polttaminen aiheuttaa globaalia turvallisuuden vähenemistä? Esimerkiksi suomalainen matkustajaseurue joutuu Pakistanissa hyökkäyksen kohteeksi, koska Suomessa poltettiin koraani.
Tässä lain ongelmana on se, että sitä voidaan soveltaa jälkikäteen. Seurauksien pohtiminen ei ehkä riitä: ei ole varmaa, että suomalaisten turvallisuus maailmalla vähenee koraaninpolton seurauksena. Ja vaikka vähenisikin, polttaminen on jo tapahtunut tosiasia. Välitön vaara viittaa seurauksiin, jotka todetaan välittömästi, kun taas muslimien reaktio tapahtuu viiveellä.
(7) Vaikka kokoontumislaki antaakin joitakin mahdollisuuksia Paludanin toimien estämiselle, uskonrauhaan liittyvä laki voisi ainakin jälkikäteen vaikuttaa asiaan: Kiellettyä on Jumalanpilkka ja evankelis-luterilaisen, ortodoksisen kirkon tai muun uskonnollisen yhdyskunnan pyhänä pitämän asian herjaaminen tai häpäiseminen.
Koraanin polttaminen on selkeästi koraanin häpäisemistä (vaikka voisikin keksiä tälle muitakin tapoja), mutta tässä lienee se hankaluus, että tekoa ei voida kieltää etukäteen, ellei kokouksen järjestäjä ilmoita polttavansa koraanin. Ja varmaan Suomessa kukaan ei sellaista sanoisi, toisin kuin Ruotsissa. Koraanin tai islamin kritisoiminen on taas vain Vihreiden mielestä rankaistavaa.
Johtopäätöksenä on, että Paludanin toimien kieltämiseen vaaditaan kekseliäisyyttä, samanlaista, mitä vaikkapa venäläiset osoittavat hybridisodassaan. Kokous voitaisiin esimerkiksi siirtää paikkaan, joka ei sinänsä ole kovin houkutteleva, esimerkiksi paikallisen kaatopaikan yhteyteen. Mutta kokouksesta voidaan tehdä tallenne, joten siirron vaikutus on tässä mielessä verrattain pieni. Vrt. Rudyn kuuluisa lehdistötilaisuus seksikaupan edessä.