Boldaus minun.Niin on puuttunut, mutta ei ole rajoittanut. Rantaa ei tutkita sananvapauden rajoittamisen rikkomisesta, vaan kansanryhmää vastaan kiihottamisesta. Hän sai tehdä kuten teki viranomaisen estämättä, mutta teon jälkeen viranomainen katsoo, onko Ranta rikkonut muuta lakia.
Arvon @Radiopää , olet fiksu kirjoittaja ja ymmärrät kyllä argumenttini. Tässä vielä paloiteltuna:
1. Euroopan ihmisoikeussopimuksen mukaan sananvapaus sisältää oikeuden mm. levittää tietoja ja ajatuksia "viranomaisten siihen puuttumatta" (11 artikla - Sananvapaus ja tiedonvälityksen vapaus).
Yllä viestissäsi itse myönnät suoraan että viranomainen on puuttunut Rannan sananvapauden piirissä harjoittamaan tietojen ja ajatusten levittämiseen. MOT.
Edelleenkin tuo ajatuksesi jossa ennakkosensuurin puute --> sananvapautta ei loukattu, on päivänselvästi virheellinen. Tätäkin perustelin jo aiemmissa viesteissäni ja jos haluat jatkaa keskustelua, tartu perusteluihin tämän mantrasi toistelun sijaan.
Tämä menee aivan yksiin kunnianloukkauksen kanssa. Viranomainen ei voi estää sinua haastattelematta naapuriasi, mutta jos haistattelet, naapurilla on oikeus tehdä asiasta rikosilmoitus.
Edelleen, ei mene. Kunnianloukkaus on asianomistajarikos. Minä en voi tehdä sinusta rikosilmoitusta jos käyt haistattelemassa naapurillesi ellei haistattelu pidä sisällään esim. kiihottamista kansanryhmää vastaan. Entäpä osaatko sanoa miten oikeuskulut jakautuvat näissä kahdessa tapauksessa jos tekee ns. turhan rikosilmoituksen?
Nämä ovat aivan erilaiset keissit ja on ihan pölhöpopulismia väittää muuta.
Ranta saa jatkossakin tehdä mitä lystää, viranomaisen rajoittamatta. Mutta vastaavasti kenellä tahansa on oikeus tehdä asiasta rikosilmoitus.
"Putinia saa vapaasti kritisoida mutta sitten kenellä tahansa on oikeus ilmiantaa kritisoija FSB:lle." "Liikenteessä saa jatkossakin ajaa autolla kävelytiellä kahtasataa mutta vastaavasti näistä voi seurata rikostutkinta."
Edelleenkään en käytä Putin-esimerkkiä vertaamaan tilanteita muuten kuin tuon etukäteen rajoittamisen näkökulmasta. Siihen on syynsä miksi ihmisoikeuksissa sananvapausmääritelmään ei sisälly mitään "etukäteen estämättä" -rajausta. Olennaista on miten sananvapauden rajoittaminen tapahtuu kun sitä esiintyy. Ja yksi esimerkki sananvapauden rajoittamisesta on se, että viranomaiset saattavat puuttua sarjakuvataiteilijan ilmaisuun.